ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: شرکت های تعاونی از چه مزایایی برخوردارند ؟

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2017/10/08, 14:46
    sabti

    شرکت های تعاونی از چه مزایایی برخوردارند ؟

    تعاون به معنای باهم کارکردن برای انجام یک هدف مشترک در طول ادوار تاریخی وجود داشته است به عبارت دیگر تعاون اقتضای زندگی اجتماعی بوده است.
    شرکت تعاونی شرکتی است که برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع، در جهت اهداف مطرح در قانون بخش تعاونی و به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از طریق همکاری و تشریک مساعی آن ها با رعایت قانون مذکور تشکیل می شود.
    بنابراین در شرکت تعاونی هدف شرکاء شرکت از تاسیس یک شرکت ، مشارکت برای تحصیل کالا و خدمات با قیمتی ارزان تر و حذف واسطه ها بین تولید کننده و مصرف کننده است . به عبارت دیگر اشخاص از تاسیس شرکت تعاونی به دنبال کسب نفع و سودآوری برای اعضاء نیستند بلکه به دنبال همکاری و تعاون در جهت کاهش هزینه ها و جلوگیری از مضرات احتمالی اند.
    برای توسعه امور و تسهیل عملیات شرکت های تعاونی قانون مزایایی برای شرکت های تعاونی در نظر گرفته است که به قرار ذیل می باشد :
    1- طبق بند ( ح ) ماده 4 مطالبات شرکت های تعاونی از اعضا، جزو دیون ممتازه محسوب می شوند. قبل از شرح این ماده باید در نظر داشت که عبارت دیون ممتازه صحیح نیست و منظور مطالبات ممتازه است. به این ترتیب قانون مقرر داشته است که در صورتیکه معاملات شرکاء با شرکت نسیه باشد در صورت ورشکستگی یا اعسار، بدهکاران شرکت خواهند توانست قبل از سایر طلبکاران طلب خود را از دارایی بدهکار وصول کنند و این موضوع مزیت بزرگی است که برای شرکت های تعاونی در نظر گرفته شده است. زیرا مشتریان شرکت های تعاونی اغلب دارای سرمایه ناچیزی بوده و سایر کسانی که با آن معاملات نسیه می نمایند ممکن است شرایط سنگینی به آن تحمیل کنند و قبل از آنکه شرکت بتواند به پول خود برسد دارایی آن را از بین ببرند و شرکت در نتیجه دچار زیان متنابهی گردد. با تصریح این امر اگر یکی از مشتریان شرکت ورشکسست یا معسر گردد در مرتبه اول شرکت تعاونی می تواند طلب خود را از دارایی بدهکار وصول کند.
    2- طبق ماده 5 قانون شرکت های تعاونی مصوب 1334 : ” شرکت های تعاونی که طبق این قانون تشکیل و اساسنامه آن ها به تصویب شورای تعاون عالی کشور می رسد از پرداخت حق الثبت و تمیر سهام و مالیات بر درآمد معاف می باشند و همچنین مبالغی که در پایان هر سال طبق بند ز ماده 3 این قانون به شرکاء پرداخت می شود از مالیات معاف خواهد بود “.
    معافیت مالیالتی شرکت های تعاونی علاوه بر آنکه قانونگذار خواسته است کمکی به آن ها بنماید بیشتر از این جهت است که شرکت تعاونی اگر درست عمل کند اصولاَ نباید سود داشته باشد و اگر سودی پیدا می کند از این جهت است که خدماتی را که انجام داده زیاد قیمت گذاشته یا اینکه اجناسی را که فروخته است زیادتر از قیمت تمام شده فروخته است و سودی که در آخر سال تحصیل شود در حقیقت اضافه دریافتی از شرکاء است و باید به آن ها مسترد شود و چون مشمول تعریف سود نمی شود مالیاتی به آن ها تعلق نمی گیرد. به همین ترتیب شرکاء شرکت تعاونی که مبلغی به عنوان سود یا برگشتی دریافت می کنند چون این مبلغ برگشت اضافه پرداختی آن ها است مبلغ مزبور نیز مشمول تعریف سود نمی شود تا مالیات به آن تعلق گیرد. به همین جهت بهره ای که بابت سهام پرداخت می شود از مالیات بر درآمد معاف نیست و مقررات این ماده شامل بند ( و ) ماده 3 نمی شود.
    علاوه بر تسهیلات قانونی بالا کلیه موسسات دولتی و بانکی تسهیلات عملی زیادی برای شرکت های تعاونی قائل می شوند. مثلاَ مدیران مجربی در اختیار آنان می گذارند، برای آن ها محل مناسب با اجاره کم تهیه می کنند و حسابداران آن ها را به عهده می گیرند.
    در مقابل کمک هایی که دولت به شرکت های تعاونی می کند نظارت کافی نیز لازم است بر عملیات آن ها بنماید تا آنکه شرکت تعاونی وسیله سوء استفاده اشخاص نگردد. ماده 8 قانون شرکت های تعاونی مقرر می دارد : ” وزیر کار ، وزیر دارایی، وزیر کشور ، وزیر کشاورزی و مدیر عامل سازمان برنامه و مدیر بانک کشاورزی یا نمایندگان تام الاختیار آن ها مکلفند برای حسن اجرای این قانون شورای دائمی به نام شورای تعاونی کشور که دارای شخصیت حقوقی خواهد بود تشکیل دهند. سازمان و حدود وظایف شورای مذکور طبق آیین نامه ای است که به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید “.
    آیین نامه مزبور در تاریخ 10/ 7/ 1344 به تصویب هیئت وزیران رسید و شورای مذکور برای شرکت های تعاونی که بخواهند از مزایای قانون شرکت های تعاونی استفاده کنند اساسنامه نمونه تنظیم نموده است که از روی اساسنامه شرکت های سهامی اقتباس شده است.
    شایان ذکر است ، شرکت و اتحادیه تعاونی دارای شخصیت حقوقی بوده ، بنابراین ، مکلف هستند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی متکی به دفاتر قانونی خود را حداکثر تا آخر تیر ماه هر سال ، به حوزه مالیاتی مربوط تسلیم کنند و مالیات تعلق گرفته را پرداخت نمایند.

    مزایای شرکت های تعاونی - https://sabticall.com

مجوز های ارسال و ویرایش