ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: انواع بازاریابی چیست؟

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/06/14, 23:40
    Sina homaei

    انواع بازاریابی چیست؟

    هنگام مطالعه برای بررسی انواع روش های بازاریابی، میتوان دریافت که روش های مختلف بازاریابی، براساس روش های یافتن بازارهای جدید، روش های جدید متقاعد کردن مشتریان، مکان های جدید برای عرضه محصولات، بعنوان یک بازار جدید و غیره تقسیم بندی میشوند. متخصصان ، اساتید و فعالان در عرصه بازاریابی در جهان و ایران انواع بازاریابی را به دسته های و روش های مختلفی تقسیم بندی کرده اند. تشریح تمامی این روش ها در یک مقاله نمی گنجد بنابراین ما در این مقاله به مهمترین روشهای بازاریابی خواهیم پرداخت.
    انواع بازاریابی و روشهای مختلف بازاریابی کدامند

    با مطالعه در انواع بازاریابی میتوان دریافت که برخی از انواع معرفی شده در بازاریابی را میتوان در هم ادغام کرد و برخی را میتوان به دو روش تقسیم کرد. بعنوان مثال مقاله های متعددی وجود دارد که هر کدام از شبکه های اجتماعی مانند تویتر ، فیسبوک و غیره را به عنوان یک روش بازاریابی معرفی کرده و شرح داده اند که میتوان همه آنها را در یک دسته به عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی ادغام کرد. این مقاله به راهکارهای جدید برای بازاریابی و روشهایی که شرکت های معتبر از آن استفاده کرده اند میپردازد. شرکت های مختلف هر کدام روشهای مختلفی برای بازاریابی دارند که میتوان به بررسی و تحلیل این روش ها پرداخت. مثلا شرکت اپل، تولید کننده محصولاتی مانند لپ تاپ ، موبایل و غیره برای تبلیغات محصولات خود، از ساخت تبلیغات تلویزیونی و چاپ بیلبورد های تبلیغاتی و تبلیغ در مجله ها استفاده کرده است. در همه این روشها شرکت اپل به دنبال ایجاد نوعی حس وابستگی در مشتریانش میباشد.
    انواع بازاریابی و روشهای مختلف بازاریابی که امروز به کار میروند
    بازاریابی سببی (Cause Marketing)

    این واژه به بازاریابی علّی ، بازاریابی سببی و بازاریابی خیرخواهانه نیز ترجمه شده است.
    در این روش بازاریابی هدف بازاریاب یافتن موضوع یا علتی است که مشتری ها و شرکت تولید کننده هر دو به آن علت و یا موضوع اهمیت میدهند. استفاده از بازاریابی سببی نیازمند این است که بازاریاب از موضوعات مهم برای شرکت تولید کننده محصول مطلع باشد. اگر بخواهیم یک مثال از بازاریابی سببی بزنیم، میتوانیم شرکت تولید کفش Toms Shoes را بعنوان مثال ذکر کنیم. این شرکت بجای تبلیغ یک کفش بخرید و یک کفش بصورت رایگان هدیه بگیرید ، شعار تبلیغاتی خود را به این صورت تهیه کرده است: با خرید هر کفش توسط مشتریان ما، یک نفر که توان خرید کفش ندارد صاحب کفش خواهد شد.
    شرکت پپسی در امارات متحده عربی برای کسب بازار اقدام عجیبی انجام داد. این شرکت با ایجاد بنگاهی به زنان سرپرست خانوار کمک کرد تا بتوانند خود را از نظر مالی مدیریت کنند. گام بعدی این شرکت این بود که به این زنان امکان داد که خودشان بعنوان آموزگار به زنان دیگری که شرایط مشابه آنها داشتند کمک کنند. این کار شرکت پپسی، در امارات چنان مورد استقبال قرارگرفت که اکنون بیشتر فروش این محصول در امارات نه بخاطر برتری کیفی محصول تولید شده نسب به رقبا و یا پایین تر بودن قیمت، نیست. بلکه مردم صرفا جهت گسترش فعالیت های پپسی در امارات محصولات این شرکت را تهیه می کنند.


    بازاریابی محیطی (Close Range Marketing)

    این واژه به بازاریابی در محدوده نزدیک، بازاریابی در محدوده های بسته نیز ترجمه شده است. در برخی منابع بازاریابی محیطی با حروف اختصاری crm معرفی شده است. که ما با توجه به اینکه حروف اختصاری crm در بازاریابی اغلب برای مخفف واژه Customer Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط با مشتری بکار میرود از استفاده از این اختصار برای بازاریابی محیطی خودداری کرده ایم.
    این روش بازاریابی بر ارتباط میان بازاریاب و مشتریان در محیط های کوچک و نزدیک پایه گذاری شده است و در این روش ارسال تبلیغات برای مشتری به روش هایی مانند ارسال از طریق بلوتوس و یا از طریق نرم افزارههای مبتنی بر وای فای مانند share it و غیره انجام میشود.
    بازاریابی رابطه ای (Relationship Marketing)

    بیشتر شرکت ها امروزه تلاش دارند تا ارتباط بیشتری با مشتریان خود داشته باشد. برخلاف روش بازاریابی معاملاتی (transactional marketing) که تمام تمرکزش بر فروش محصولات است. در بازاریابی رابطه ای شرکت ها تلاش می کنند تا مخاطبان برندشان را دوست داشته باشند. این روش باعث شده است که مشتریان مبالغ بیشتری را برای این برند ها صرف کنند. برند Walgreens با افزایش راههای ارتباطی خود با مشتریانش میزان فروش خود را شش برابر کرده است. در بازاریابی رابطه ای شما باید از همه روشهای فروش مانند فروش در شرکت ، فروش در وب ، فروش در موبایل و... بهره بگیرید.
    بازاریابی معاملاتی (Transactional Marketing)

    این روش بازاریابی همانطور که در بالا اشاره شد بر فروش تمرکز کامل دارد. روش بازاریابی معاملاتی در حراجی ها و خرده فروشی های بزرگ کاربرد زیادی دارد. در خرده فروشی های بزرگ شرکت ها با تعداد زیادی از مشتری روبرو هستند و برای افزایش میزان خرید این تعداد زیاد مشتری از روش های مانند کپن های خرید، تخفیفات و تبلیغات کالاها اقدام به افزایش فروش خود میکنند.
    بازاریابی با عرضه محدود محصول (Scarcity Marketing)

    برخی شرکت ها برای افزایش قیمت و فروش راحتتر محصولات خود، تعداد محصول عرضه شده در بازار را کنترل می کنند. به این ترتیب خریداران با سرعت بیشتری محصولات عرضه شده را خریداری می کنند و این در حالی است که غالبا محصولات این گونه شرکت ها از رقبا گرانتر نیز هست. در بازاریابی با عرضه محدود محصول، شرکت ها میتوانند محصولات خود را سریعتر و گرانتر بفروش برسانند.
    مثال : شرکت رویز رویز تولید کننده خودرو با این روش براحتی برند خود و برند چینی خود فانتوم را بفروش میرساند.
    مثال دیگر : برند ریبن تولید کننده عینک آفتابی زمانی ارزانترین برند موجود دربازار بود. ولی با فروش این برند به یک شرکت ایتالیایی میزان عرضه این محصول کاهش یافت و قیمت آن بشدت بالا رفت و این امر فروش این محصول را چنان افزایش داد که امروزه با عرضه محصول جدید از این برند، مخاطبان در صف های طولانی برای خرید صف می کشند.
    بازاریابی دهان به دهان (Mouth Marketing)

    در روش بازاریابی دهان به دهان، تبلیغ کالا بصورت حضوری صورت میگیرد. مشتریان اغلب مایل به گفتگو درباره برندهای مورد علاقه خود هستند. بیشتر مردم دوست دارند داستان خرید از برندهای معروف را برای هم نقل کنند. بازاریابی دهان به دهان اولین روشی است که طی آن یک فرد به تهیه یک محصول علاقه مند میشود. شرکت ها و بازاریابان امروزه میدانند که بازاریابی دهان به دهان به شرکت و برند آنان اعتبار خواهد داد.


    بازاریابی دعوت به خرید (Call to Action (CTA) Marketing)

    بازاریابی CTA را معمولا در وب تعریف می کنند و بیان میدارند که شما هنگام ترغیب مشتری و جلب نظر او به بازدید از یک کالا و یا مشاهده جزئیات آن باید یک راه برای دعوت به خرید نیز در سایت خود قرار دهید. یک نوشته بزرگ و یا یک دکمه با گرافیک جذاب که از مشتری میخواهد با کلیک روی آن کالا را بخرد. این روش برای اهدافی مانند عضویت برای دریافت مجله های تبلیغاتی نیز کاربرد دارد.
    دعوت به خرید در بازاریابی سنتی
    هنگامی که در بازاریابی سنتی فروشنده کالایی را که مشتری آن را پسندیده توضیح میدهد در انتها باید از مشتری بخواهد که کالا را تهیه کند. اگر دقت کرده باشید اکثر فروشندگان حرفه ای تبلیغات خود را با این جمله، که چرا کالا رو نمی خرید؟ به پایان میبرند. شما در جواب این سوال پاسخی خواهید داد. مانند اینکه، قیمتش برایم گران است و یا هنوز مطمئن نیستم کالا برای من واقعا مناسب باشد. به این ترتیب فروشنده دقیقا میداند که چگونه دیالوگ های خود را برای رفع این مشکل تنظیم کند. به این ترتیب شانس فروش افزایش خواهد یافت.
    بازاریابی ویروسی (Viral marketing)

    در این روش بازاریابی تلاش میشود تا با کمک تبلیغات پیش از عرضه یک محصول در بازار، مخاطب را برای خرید آن مشتاق کرد. در بازاریابی ویروسی یا بازاریابی وایرال تلاش بر گستردگی هر چه بیشتر تبلیغات است. برند های مشهور مانند سامسونگ برای این روش های تبلیغاتی گاهی هزینه پرداخت نمی کنند. علاقه مندان محصولات آنها در شبکه های اجتماعی بصورت رایگان تبلیغات آنان را دست به دست می کنند. این روش پخش شدن تبلیغات وایرال در شبکه های اجتماعی باعث شده است که به این نام خوانده شود. زیرا درست مانند یک ویروس در شبکه های اجتماعی منتشر میشود. یادمان باشد که استفاده از این شیوه تبلیغات برای شرکت ها و برندهای شناخته نشده هزینه های بالایی در پی دارد.


    برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله بازاریابی ویروسی چیست را مطالعه نمایید.
    بازاریابی برحسب تنوع (Diversity Marketing)

    این روش بازاریابی بر حسب تنوع جنسیت، ذائقه، فرهنگ و انتظارات بازاریابی و ارائه محصول را انجام میپذیرد.
    مثال: روش ارائه محصول خرما در عراق و فرانسه باهم متفاوت است و شرکتی که میخواد در این دو کشور محصول خرما ارائه بدهد باید نوع محصول ، روش بسته بندی و حتی نوع تبلیغ متفاوتی را برای هر کدام از این دو کشور در نظر بگیرد. مثلا برای فروش خرما در کشور عراق تازگی و شیرینی خرما در تبلیغات بسیار موثر خواهد بود. و در فرانسه عدم استفاده از مواد شیمیایی در پروش خرما و تست عدم وجود فوزاریوم در تبلیغ موثر واقع خواهد شد.
    بازاریابی مخفی (Undercover Marketing)

    در تعریف بازاریابی مخفی آمده است که نگفتن چیزی به کسی گاهی بهترین تبلیغ برای یک کالا است. ولی بازاریابی مخفی عدم بازاریابی نیست. با یک مثال میتوان بازاریابی مخفی را بهتر توضیح داد.
    تصور کنید که فیلم Scary movie برای تبلیغ خود به شما درباره ژانر فیلم هیچ نگوید و یا حتی ژانر فیلم را برخلاف آنچه هست معرفی کند. به این ترتیب مخاطب این فیلم با دیدن آن شوکه شده و خود این شک باعث میشود این فیلم سالها مورد بحث و نقد در بین مردم باشد. این فیلم که رسما یک فیلم درجه سه است. با همین روش تبلیغ توانست بیشتر از هر فیلم دیگری در تاریخ سینما نقد دریافت کند. این موضوع که مردم مایل به صحبت در باره این فیلم بودند، ناشی از نوع بازاریابی برای آن است.
    بازاریابی انبوه (Mass Marketing)

    بسیاری از شرکت ها نیاز به فروش انبوه محصولات خود در سراسر دنیا دارند تا بتوانند به حیاط خود ادامه دهند. این شرکت ها ناچار به صرف هزینه های بالا برای تبلیغات و بازاریابی انبوه خود هستند. یکی از مثال های بارز بازاریابی انبوه، شرکت سامسونگ است، که در تمام بازارهای هدف خود از انواع تبلیغات تلویزیونی ، پوستر و غیره استفاده می کند. به این ترتیب این شرکت همواره در بین مخاطبان خود در سراسر دنیا مورد توجه قرار میگیرد. مثال دیگر این نوع بازاریابی تبلیغات کوکا کولا است که در اکثر کشورهای دنیا منتشر میشود.


    بازاریابی آنلاین (Online Marketing)

    در بازاریابی آنلاین میتوان از تمام شیوه های تبلیغاتی بالا استفاده کرد. روش بازاریابی آنلاین براساس اینترنت پایه گذاری شده است و انواع بازاریابی اینترنتی از ایجاد سایت ، تبلیغات کلیکی ، تبلیغات و کمپین های ایمیلی و کمپین های شبکه های اجتماعی را شامل میشود. امروزه تمام برندهای معتبر از بازاریابی آنلاین در کنار سایر روشهای بازاریابی خود استفاده می کنند.
    سایرانواع بازاریابی

    همانطور که در ابتدا گفتیم امکان بررسی تمام انواع بازاریابی و روش های بازاریابی در یک مقاله ممکن نیست. در این بخش برخی از سایر انواع مهم بازاریابی را تیتروار بیان می کنیم

    • بازاریابی از طریق شرکت های مرتبط
    • بازاریابی با فروش محصولات به قیمت پایین تر از قیمت واقعی برای فروش سایر محصولات
    • بازاریابی در روزنامه ها
    • بازاریابی با مقالات و یا آگهی رپورتاژها که شامل بازاریابی ابری هم میشود
    • بازاریابی محتوا : این روش بازاریابی تنها شامل محتوای وب نمیشود، مثلا سامسونگ برای تبلیغ گوشی جدید خود بجای تبلیغ صفحه بزرگتر تبلیغ خود را اینگونه بیان می کند: با سامسونگ کارهای بزرگتری انجام دهید
    • بازاریابی از طریق نمایشگاه های تجاری
    • بازاریابی تجارت برای تجارت یا B2B
    • بازاریابی کمین: در این روش از وقوع یک حادثه برای بازاریابی استفاده میشود
    • بازاریابی تجارت به مشتری یا B2C که تمام روشهای منجر به فروش محصول به مصرف کننده را شامل میشود.
    • بازاریابی اشتراکی که توسط دو یا تعداد بیشتری شرکت بصورت همزمان اجرا میشود.
    • بازاریابی معکوس : در این روش بازاریابی، هدف این است که مشتری بدنبال بازاریاب و محصولات بگردد و نه بازاریاب بدنبال مشتری. اغلب روش های بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات گوگلی به مراجعه مشتری برای خرید کالا منجر میشوند. یکی دیگر از شیوه های بازاریابی معکوس استفاده از کمپین هایی است که ظاهرا هدفی غیر از فروش کالای شرکت دارند می باشد. مثلا شرکت های تولید کرم های زیبایی میتوانند کمپینهایی برای زیبایی ذاتی انسان راه بیاندازند. اینکار در سال 2004 بیش از 1 میلیارد دلار سود برای شرکت داو به همراه داشت.


    https://www.web24.ir/article/446/%D8...%A8%DB%8C.aspx

مجوز های ارسال و ویرایش