ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: مبادله اتمی چیست؟

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/01/11, 16:18
    Arshia

    مبادله اتمی چیست؟


    در دنیای ارزهای رمزگذاری شده(CryptoCurrency) این نکته توجه بسیاری را به خود جلب نموده که اکوسیستم های مختلف چگونه با یکدیگر رقابت می کنند.
    همیشه اینگونه بنظر می رسیده که بیت کوین ضد سایر ارزهای بازار است. هنگامیکه مبادلات اتمی(Atomic Swaps) شناسانده شود، این دیدگاه می تواند بسرعت تغییر یابد. هدف مبادله اتمی ایجاد رابطه مشارکت میان بیت کوین(Bitcoin) و آلت کوین(Altcoins) است. انتظار می رود این ویژگی از طریق شبکه لایتنینگ(Lightning Network) شناسانده شود.

    مبادلات اتمی برای همیشه ارزهای رمزگذاری شده را تغییر خواهند داد.

    در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که افراد نیاز مبرمی به شیوه ای جهت تبدیل آلتکوین به بیت کوین دارند. در حال حاضر این فرایند تنها از طریق سرویس های متمرکز(centralized services) همچون صرافی ها (exchanges) امکانپذیر می باشد. خوشبختانه بنظر می رسد یک راهکار تکنولوژیک همین گوشه کنار منتظر سر برآوردن است. بدین مفهوم که ما شاهد آن خواهیم بود که شبکه لایتنینگ در شبکه بیت کوین فعال گردد. فعالسازی فورک های نرم افزاری فعال کاربر(User Activated Soft Fork) مسیر را برای این رویداد که در ۱ آگوست(۱۰ مرداد) واقع شد، هموار کرد.
    این ویژگی تکنولوژیک به عنوان مبادله اتمی(Atomic Swap) قلمداد می شود. در برخی مقالات از آن بعنوان مبادله متقابل اتمی(atomic cross-chain trading) نیز یاد شده است و این دو یک مفهوم را می رسانند.
    مفهوم مبادله اتمی مفهوم چندان جدیدی نیست. پیش از این در سال ۲۰۱۳(۱۳۹۲) به این مفهوم اشاره شده است. زمان زیادی بطول نیانجامید که ارتقا دهندگان(developers) ارزهای رمزگذاری شده جهت تبدیل این مفهوم به واقعیت به شیوه جدیدی دست یافتند. اما بنظر می رسد شبکه لایتنینگ این قدرت را به ما اهداء خواهد کرد.
    مبادله اتمی به همان شیوه که کاربران مبالغی را به شبکه دیگر ارسال می کنند، کار می کند اما تفاوتهایی در این خصوص وجود دارد. این شبکه به کاربران این امکان را می دهد که بدون اتکا به بخش های متمرکز، ارزهای رمزگذاری شده مختلف را معامله کنند. بعنوان مثال چنانچه کاربر “الف” بیت کوین در اختیار دارد و کاربر “ب” قصد خرید اتریوم کلاسیک را داشته باشد، می توانند بر سر یک قیمت ثابت به توافق رسیده و این معامله را بسرعت(immediately) به سرانجام برسانند.
    مبادله اتمی ممکن است مستلزم حد خاصی از اعتماد و اطمینان باشد. در هر مبادله اتمی از یک قراردارد مبتنی بر زمان استفاده(hashed time-locked contract) می شود که بخشی از زبان اسکریپتی(scripting) می باشد که در خصوص ارزهای رمزگذاری شده موجود بکار می رود.
    هر دو طرف معامله پیشنهاد خود را طی یک بلاکچین متناسب مطرح می کنند. کاربر “الف” بیت کوین را به بیت کوین بلاکچین(blockchain) ارسال نموده و کاربر “ب” اتریوم را به زنجیره(chain) اتریوم کلاسیک می فرستد. گیرنده تنها در صورت آشکار نمودن شماره های رمز می تواند مدعایی در خصوص این معامله داشته باشد.

    این بدین مفهوم می باشد که علیرغم اینکه تراکنش ها در دو بلاکچین مختلف روی داده اند اما به یکدیگر لینک می شوند. بنظر می رسد این فرایند قدری پیچیده تر از آن است که در واقعیت رخ می دهد. بطور دقیق تر می توان گفت چنانچه این فرایند طی شبکه لایتنینگ که بطور موفقیت آمیز در شبکه بیت کوین فعال گشته است، روی دهد، قدری ساده تر خواهد بود. هر آلتکوینی که از یک منبع کد(codebase) بیت کوین منشعب می شود دارای قابلیت اجرایی بیشتری می باشد. ممکن است لایتکوین یکی از اولین ارزهایی باشد که چنین عملی در مورد آن صورت می گیرد. سایر ارزهای رمزگذاری شده جهت مبادلات اتمی مستلزم قابلیت های گسترده تر اسکریپتی می باشند.
    چنانچه شبکه های لایتنینگ مختلف بتوانند مبادلات اتمی را در خودشان به منصه اجرا بگذارند، کل این فرایند از پیچیدگی کمتری برخوردار خواهد بود. کاربران می توانند کانالهای پرداخت را در هر دو بلاکچین باز گذارده و اقدام به ایجاد یک پردازشگر تراکنش بنمایند. این بدین معناست که کاربران قادر خواهند بود تا زمانیکه کانال پرداخت برای شخص مالک ارز باز است، ارزهای رمزگذاری شده مختلف را که حتی به خودشان اختصاص ندارد، مبادله کنند. این فرایند بطور بالقوه جایگزین مبادلات ارزهای رمزگذاری شده خواهد شد. قدری زمان می برد که این مبادلات اتمی به واقعیت بپیوندد اما مطمئنا در آینده شاهد آن خواهیم بود.



    نظر شما درباره Atomic Swaps چیست؟ چه آینده ای برای این فناوری متصور هستید؟ در قسمت نظرات ما را از ایده های خود مطلع کنید







    منبع: themerkle

مجوز های ارسال و ویرایش