ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: هوش مالی چیست

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/03/13, 19:29
    SARA

    هوش مالی چیست





    هوش مالی ، همه‌ی ما در حوزه‌های مالی دارای مسائلی هستیم. غیرممکن است فردی در این حوزه هیچ مسئله‌ای نداشته باشد! اما نوع مسائل با هم متفاوت است. می‌توان گفت مسئله افراد فقیر نداشتن پول کافی و هزینه‌های زیاد است، از طرف دیگر مسئله افراد ثروتمند داشتن پول زیاد و نیاز به برنامه‌ریزی برای حفظ ثروت و افزایش آن است. شما کدام نوع مسئله را می‌خواهید؟!
    با توجه به توضیحات بالا متوجه می‌شویم که همه‌‌ی ما به‌صورت مستمر در حال حل کردن مسائلمان هستیم. چیزی که به ما خیلی کمک می‌کند بتوانیم بهتر از پس آن‌ها بربیاییم، میزان هوش مالی ما است. به‌عبارت‌دیگر هر فردی دارای هوش مالی است که این هوش بخشی از کل هوش ما را تشکیل می‌دهد و برای حل مسائل مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    اگر به اطراف خود دقت کنید می‌بینید که درآمد یک نفر به‌مراتب بیشتر از فردی دیگر است یا دو نفر در چند سال اخیر دارای درآمد یکسان بودند اما الان از سطح زندگی کاملاً متفاوتی برخوردار هستند. دلیل آن داشتن هوش مالی متفاوت است.
    رابرت کیوساکی مدرس بزرگ سرمایه‌گذاری و موفقیت مالی معتقد است ۵ ملاک برای مقایسه هوش مالی افراد وجود دارد. در این مقاله قصد داریم این ۵ ملاک را با هم بررسی کنیم.


    ملاک اول: بیشتر پول درآوردن

    اولین ملاک برای مقایسه هوش مالی ۲ نفر میزان درآمدی است که آن‌ها کسب می‌کنند. بدیهی است کسی که درآمد ماهیانه ۱۰ میلیون تومان دارد از کسی که درآمد ماهیانه ۵ میلیون تومان دارد از هوش مالی بیشتری برخوردار است. از این ملاک مشخص می‌شود که هوش ذهنی از هوش مالی جدا است؛زیرا ممکن است همه‌ی نمرات یک نفر در دانشگاه بالای ۱۷ باشد اما درآمدش در محیط کار خیلی کمتر از فردی باشد که حتی سواد هم ندارد؛اما راه‌حل افزایش این ملاک هوش مالی چیست؟ به‌عبارت‌دیگر چگونه می‌توان بیشتر پول درآورد؟ ما همه با هم تفاوت داریم و استعدادها و توانایی‌های خاص خود را داریم. اولین گام برای افزایش ملاک شماره یک این است که تشخیص دهیدبهترین راه بیشتر پول درآوردن برای شما چه راهی است. به‌عبارت‌دیگر همه‌ی ما هدف ثروتمند شدن را داریم اما برای تشخیص روند و مسیر صحیح رسیدن به هدف زمان و انرژی نمی‌گذاریم؛ درحالی‌که راه رسیدن به هدف از خود هدف مهم‌تر است.


    ملاک دوم: محافظت از پول خود

    به نظر شما هوش مالی کدام‌یک از ۲ فرد زیر بالاتر است؟

    • فردی با درآمد سالیانه ۱۰۰ میلیون تومان و مالیات پرداختی ۲۵ میلیون تومان
    • فردی با درآمد سالیانه ۵۰ میلیون تومان و مالیات پرداختی ۱۰ میلیون تومان

    اگر دقت کنید می‌بینید که نفر اول سالیانه ۲۵% از درامد خود را مالیات می‌دهد درحالی‌که نفر دوم ۲۰% از درآمد خود را بابت مالیات به دولت می‌پردازد. ملاک دوم مقایسه هوش مالی، محافظت از پول خود است. پولی که ما کسب می‌کنیم باید صرف شود اما اینکه چگونه و در کجا صرف گردد بحث بسیار مهمی است که به ملاک دوم هوش مالی برمی‌گردد. این ملاک درصد درآمدی را اندازه می‌گیرد که یک شخص در مصرف کردن پول خود از دست غارتگران مالی حفظ می‌کند. در مثال بالا دیدیم که نفر اول ۷۵% از پول خود را حفظ می‌کنددرحالی‌که نفر دوم ۸۰% از درآمدش را حفظ کرده است لذا دارای ملاک دوم بالاتری است.


    ملاک سوم: بودجه‌بندی پول خود

    بودجه‌بندی پول نیازمند هوش بسیار بالایی است. بودجه‌بندی هنر پیش‌بینی هزینه و درآمدتان و تخصیص درآمدها به هزینه‌ها به‌صورت بهینه است. یک بودجه‌بندی زمانی خوب است که در پایان ماه مبلغی باقی بماند و به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری گردد. درنتیجه فردی که ماهی ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته و ۹ میلیون تومان آن را خرج می‌کند دارای هوش مالی کمتری است نسبت به فردی که ماهی ۸ میلیون تومان درآمد دارد و ۶ میلیون تومان آن را خرج می‌کند. در شماره‌های قبلی راجع به اهمیت سرمایه‌گذاری و افزایش ثروت صحبت کرده‌ایم. پیش‌نیاز ثروتمند شدن ذخیره کردن مبلغی پول و سرمایه‌گذاری آن به‌صورت مداوم است و این کار بدون امر بودجه‌بندی بسیار مشکل است.


    ملاک چهارم: تقویت پول خود

    پس‌ازآنکه شخصی مبلغ مازاد بودجه خود را ذخیره می‌کند، چالش مالی بعدی عبارت است از تقویت این مبلغ. تقویت پول در بیان ساده عبارت است از اینکه از منابع و پول کمتر، کار بیشتری بکشیم. ما می‌دانیم که با تورم موجود، پس‌انداز کردن هیچ کمکی به ثروتمند شدن ما نمی‌کند. لذا باید پول ذخیره‌شده را تقویت کرد تا حداقل با نرخ تورم زیاد شود و ارزش آن در بلندمدت حفظ گردد. معمولاً راهی که اکثر مردم بلد هستند باز کردن یک حساب سپرده بانکی است. بهتر است بگویم ساده‌ترین راه، باز کردن یک حساب سپرده است. به همین دلیل سودی که شما از این طریق کسب می‌کنید راضی‌کننده نیست، اما متأسفانه ما به خودمان زحمت این را نمی‌دهیم که راه‌های بهتر را یاد بگیریم. هوش مالی شماره ۴ یا ملاک چهارم در ازای سرمایه‌گذاری سنجیده می‌شود. برای مثال کسی که از پول ذخیره‌شده‌اش در سال ۴۰% سود می‌کند ملاک ۴ بیشتری دارد نسبت به کسی که از پولش ۳۰% سالیانه سود می‌کند.


    ملاک پنجم: بهبود بخشیدن اطلاعات مالی خود

    بزرگی می‌گوید: «پیش از آنکه بدوی، می‌بایست راه رفتن را بیاموزی» این مسئله در مورد هوش مالی هم صحت دارد. پیش از آنکه مردم بتوانند بیاموزند که چگونه سودهایی فوق‌العاده بالا برای پولشان به دست آورند، می‌بایست یاد بگیرند که راه بروند؛ یعنی مقدمات و اصول هوش مالی را بیاموزند. یکی از دلایلی که بسیاری از مردم با هوش مالی شماره ۴ دست‌به‌گریبان هستند، نداشتن هوش مالی شماره ۵ است. به‌عبارت‌دیگر چون اشخاص اطلاعات مالی خیلی کمی دارند، نمی‌توانند پول خود را تقویت کنند و درنتیجه آن را به بانک می‌سپرند. اگر پایه‌ای قوی از اطلاعات مالی داشته باشید، افزایش دادن هوش مالی‌تان کار ساده‌ای است؛اما اگر هوش مالی شماره ۵ شما ضعیف باشد، اطلاعات مالی جدید برای شما گیج‌کننده بوده و ازنظر ظاهری دارای ارزش اندکی هست. در بورس اوراق بهادار می‌بینیم که عده‌ی قلیلی با تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها در حال سودآوری از آن‌ها می‌باشند درحالی‌که همین اطلاعات در اختیار همه است.


    چه کسانی بیش از بقیه نیازمند هوش مالی بالا هستند؟

    اگر از شماره قبل این ماهنامه به خاطر داشته باشید، راجع به انواع مشاغل و کسب‌وکارها صحبت کردیم و توضیح دادیم که ۴راه برای کسب درآمد وجود دارد:

    • کارمندان مثل یک معلم
    • خویش‌فرمایان مثل یک پزشکی که دارای مطب است
    • صاحبان تجارت‌های بزرگ مثل صاحب یک کارخانه تولیدی
    • سرمایه‌گذاران مثل سرمایه‌گذار بورس

    افرادی که دارای تجارت بزرگ هستند و افرادی که سرمایه‌گذار هستند بیش از ۲ دسته اول نیازمند هوش مالی بالا می‌باشند. شما می‌توانید یک دکتر موفق باشید اما آهی در بساط نداشته باشید؛ همچنین می‌توانید یک معلم عالی باشید اما فقیر باشید اما نمی‌توانید یک کارآفرین یا سرمایه‌گذار موفق باشید و درعین‌حال فقیر باشید. موفقیت در حوزه‌های سوم و چهارم به‌صورت پول سنجیده می‌شود. به همین علت هوش مالی در آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.



    ملاک‌های هوش مالی ازنظر رابرت کیوساکی

مجوز های ارسال و ویرایش