داشتن سه شغل متفاوت تا ۲۵ سالگی، به نظر عجیب می­ آید، مگر اینکه از ۴ سالگی شروع به دگرگونی کرده باشید. در سال ۱۹۹۰، پولینا رایگورودسکایا به همراه خانواده ­اش از شوروی فرار کردند، و با ویزای پناهندگی به بوستون آمدند، می­گوید:« حس غریبی داشتم.» او با اینکه نیمه یهودی بود و به سختی می­توانست انگلیسی صحبت کند، در کلیسای کاتولیک محلی، عضو گروه سرود شد؛ به امید آن که بتواند با مردم آمریکا بیشتر سازگار شود.
از آن موقع تا حالا، رایگوردسکایا به خوبی توانسته سازگاری را به معنای واقعی کلمه نشان دهد، با انجام فعالیت هایی که مُد، ارتباطات و حالا تکنولوژی حمل و نقل را گسترش داده اند. یک دانش آموز ۱۶ ساله دبیرستان لَنکی، توجه موسسه­ ای مُدلینگ را به خود جلب کرد. به عنوان مدل در تبلیغات ظاهر شد و در «هفته مد نیویورک» نیز شرکت کرد. ۱۹ سالش بود که در کالج بَبسِن رشته کار آفرینی می­خواند. در آن زمان طراحان کوچک مد برای کمک های تبلیغاتی پیش او می­ آمدند، به همین خاطر تصمیم گرفت شرکتی روابط عمومی را استخدام کند.
در سال ۲۰۱۳، دو سال پس از تاسیس شرکتش در بوستون، پلتفرم را راه اندازی کرد. Wanderu به مسافران کمک می­کند بهترین مسیر را برای سفر به مقصدی مشخص با استفاده از ترکیبی از اتوبوس­ ها، قطارها و کشتی­ها، پیدا کنند. همچنین مسیرهایی را هم که برای رفتن از مثلا اتوبوس به قطار باید پیمود را نشان می­دهد – و مقداری از سود فروش بلیت ها را هم دریافت می­کند. تا به امروز این استارت آپ – که با همکاری کو ایگور براتینکوف، مهاجری که رایگوردساکایا در نوجوانی در کلاس ریاضی فوق برنامه ای که به زبان روسی برگزار می­شد ملاقات کرد، تاسیس شد – یک میلیارد بلیت رزرو شده دارد و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سودآوری می­کند. کریگ لنتس، مدیر عامل سابق شرکت اتوبوسرانی Greyhound و یکی از سرمایه گذاران Wanderu، می­گوید:« او چندین بار با اتوبوس سفر کرد و در نهایت به همراه یک تیم به ایده ای رسید که من نتوانسته بودم متوجه آن شوم.»




رایگوردسکایا سعی کرد با شرکت های اتوبوسرانی و حمل نقل ریلی ارتباط برقرار کند، اما می­ گوید رسیدن به سطوح کار آفرینی غیرممکن بود. بنابراین به استراتژی­ای که در روزهای حضورش در صنعت مد آموخته بود روی آورد: تحسین. درخواست کرد تا به او اجازه دهند با مدیر عامل در وبلاگش مصاحبه کند، «فقط کافی است بگویید می­خواهید با آن ها مصاحبه کنید، آن موقع است که به حرف می­آیند.» این گفت و گو ها منجر به معاملاتی با چندین شرکت حمل و نقل منطقه­ای شد. لنتس زمانی که شرکت در حال سود دهی ۲٫۴۵ میلیون دلاری بود وارد شرکت شد – به همراه رئیس Orbitz، جِف کلارک – و این همکاری منجر به ده ها قرارداد با شرکت های حمل و نقل ملی از جمله Greyhound گردید.
با این حال، چالش فنی بسیار بزرگی برای استارت آپ پیش آمد که منجر شد رایگوردسکایا در اواخر سال ۲۰۱۴ سرمایه ای نداشته باشد. سرمایه ای که از سود مرحله کشت بدست آورده بودند صرف ساخت سیستم داده حمل و نقل اتوبوس و ریلی شخص ثالث اختصاصی Wanderuشد. سیستمی شبیه آنچه در صنعت هوایی وجود داشت. اما داده های اتوبوسرانی بسیار پیچیده تر از این حرف ها است. در حالی که خطوط هوایی از، یا به فرودگاه های یکسانی سفر می­کنند، که در آن از کد­ های حمل و نقل استاندارد استفاده می­شود، اتوبوس ها ممکن است به هر شهری بروند، و کد هایی هم که استفاده می­کنند به نسبت نوع اپراتوری که دارند متفاوت خواهد بود. سپس در ماه نوامبر ۲۰۱۴، پس از چندین ماه تلاش برای جمع آوری ۵٫۶ میلیون دلار سرمایه – با توجه به این که باید دستمزد هم پرداخت می­کردند – رایگوردسکایا موفق شد سرمایه­ گذاری را یکنواخت نگه دارد. از این موضوع درسی به درد بخور گرفت: اولیت بندی افزایش سود­­دهی.
در دوشنبه­ ای بارانی در ماه آگوست، در حالی که براتینکوف در حال سرو شامپاین است، رایگوردوسکایا ۲۸ کارمندش را دور هم جمع می­کند. پس از آن سال ۲۰۱۴ شوم، Wanderu در سرتاسر آمریکای شمالی و اورپا گسترش یافته، و با بیش از ۳۰۰ شرکت اتوبوسرانی، ریلی و فَرابری از جمله Amtrak همکاری می­کند. در طول سال گذشته، توانسته با شرکت های Expedia و Kayak رقابت کند، و با Skyscanner، ارائه دهنده داده های پروازی، برای انجام رزورها، و همچنین با روزرو کننده های هتل همکاری می­کند. رایگوردسکایا، که چند سال پیش به جزیره نِکِر Richard Branson دعوت شد، قول یک سرمایه­ گذاری عظیم را گرفت. اما فعلا، مهمترین خبری که می­تواند بدهد، خبری است که به کارمندانش در حالی که لیوانش را در هوا می­چرخاند می­دهد:« ما سودآور هستیم.»


منبع: مهاجرت در 4 سالگی به آمریکا و تاسیس استارت آپ صد میلیون دلاری - ایران استارت آپ