ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش

    مزایای ثبت اختراع

    اختراع در صورتی قابل حمایت است که به ثبت رسیده باشد
    "ثبت شرکت فکر برتر،بی همتا در ارائه ی خدمات ثبت شرکت های تجاری،برندینگ و ثبت طرح های صنعتی و اختراع"
    علاقه مندان به مطالعه بیشتر در رابطه با ثبت اختراع می توانند به قسمت مقالات در سایت که به صورت مفصل ارائه شده است مراجعه نمایند.
    اختراع نتیجه ی فکر یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه،فن،فناوری،صنعت و مانند آن ها حل می نماید.گواهینامه اختراع سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع صادر می کند و دارنده ی آن می تواند از حقوق انحصاری بهره مند شود.اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد.ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی،اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.هر اختراعی که ثبت می گردد به مدت بیست سال معتبر است که برای حفظ اعتبار اختراع گواهینامه ثبت اختراع در مدت 20 سال می بایست سالیانه مبلغی که توسط اداره ثبت اختراع معین شده به اداره پرداخت گردد.در غیر اینصورت گواهی ثبت اختراع مقتضی شده و فاقد اعتبار شمرده می شود.ثبت اختراع موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت می شود. در ذیل به برخی از مهم ترین مزایای ثبت اختراع اشاره می کنیم.
    *ثبت اختراع موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و به صاحب امتیاز اختراع پس از ثبت نهایی آن اجازه بهره برداری از نتایج تلاش داده می شود.
    *مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت،صادرات واردات،عرضه برای فروش،فروش و استفاده از فرآورده را بدست می آورد که بدین ترتیب،از ساخت،استفاده،عرضه برای فروش ،فروش یا وارد کردن یک محصول یا فرآیند بر اساس اختراع ثبت شده بدون اجازه قبلی مالک آن جلوگیری به عمل می آید و شرایط مناسبی برای حضوری مطمئن در بازار ایجاد می شود.
    *ذخیره به قصد عرضه برای فروش یا استفاده از فرآورده -در خصوص اختراعاتی که در رابطه با فرآورده می باشد-
    *بعنوان مالک یک اختراع،می توانید حق استفاده از آن را به سایرین تفویض کنید و در مقابل مبالغ و یا حق امتیاز دریافت کنید.
    *،ثبت اختراع باعث افزایش ارزش تجاری اختراع و در نتیجه افزایش سود بیشتر خواهد شد.
    *امکان دسترسی به بازارهای جدید
    *جلوگیری از فعالیت های تکراری
    *حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او منتقل می شود.
    *در صورت تقلید و هرگونه سوء استفاده از اختراع امکان اقدام قانونی برای مالک اثر وجود دارد.مالک یا مالکین می توانند علیه هر شخصی که بدون اجازه به حقوقشان تعدی نماید در دادگاه اقامه دعوی کند.
    *نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می شود، مگر این که کتباَ از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود.هر گونه اظهار یا تعهد مخترع مبنی بر این که نام شخص دیگری به عنوان مخترع قید گردد،فاقد اثر قانونی است.
    *حمایت از طرح های صنعتی و ثبت آن افراد را به ابتکار و نوآوری تشویق می نماید و به آن ها انگیزه می دهد.
    *امکان استفاده از مزایا و تسهیلات ارائه شده برای شرکت های فناور و دانش بنیان
    *امکان بهره برداری از مزایای بنیاد ملی نخبگان
    *تسهیل در پذیرش برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور
    *امکان دریافت تسهیلات و مزایای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
    *امتیاز مثبت برای استخدام
    *تسهیلات اعطایی برای خدمت سربازی
    ثبت شرکت فکر برتر با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، آماده ی ارائه ی خدمات در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت های تجاری،برندینگ و ثبت طرح های صنعتی و اختراع به شما عزیزان می باشد.

    https://companyregister.ir/%D9%85%D9...%A7%D8%B9.html
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    رئیس مالکیت پارک علم و فناوری یزد مطرح کرد:

    مزایا و معایب ثبت اختراع در کشور‌ها / شرایط ثبت اختراعات در سطح کشوری و جهانی

    رئیس مالکیت پارک علم و فناوری یزد در دانشگاه یزد با اشاره به اهمیت ثبت اختراعات گفت: هر اختراعی در راستای ثبت دارای مزایا و معایبی است که شامل...
    به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از یزد، حسینی بغداد آبادی، رئیس اداره مالکیت پارک علم و فناوری یزد روز گذشته در همایشی با موضوع "معرفی مراکز نوآوری و مرکز رشد پارک علم و فناوری یزد" در سالن منتظر قائم دانشگاه یزد گفت: مالکیت فکری، محصول هوش انسان است که می‌توان از آن‌ها در بهترین فعالیت‌های کارآفرینی استفاده کرد. وی افزود: اهمیت مالکیت فکری زمانی مشخص می‌شود که در حوادث از بین نمی‌رود و ضمنا ارزش آن بسیاری فرا‌تر از چیزهای ملموس است و تاثیر آن را نیز می‌توان در تجارت‌های بین‌المللی دید. رئیس اداره مالکیت پارک علم و فناوری یزد خاطرنشان کرد: مالکیت عددی و صنعتی دو گزینه مالکیت فکری است که در مالکیت عددی می‌توان ۵۰ تا ۷۰ سال از آن محافظت و حمایت کرد و در مالکیت صنعتی نیز این میزان کمتر است بدین صورت که الگوی آن تنها به نام یک نفر است و زمانی که آن را ثبت کند می‌توان پیگیری کرد. حسینی تصریح کرد: پتنت‌ها یک حق اختصاصی برای تولید و فروش از طرف دولت است که محدودیت زمانی و محدودیت جغرافیایی می‌توان آن را در راستای کشوری و جهانی شدن اختراعات مطرح کرد. وی خاطرنشان کرد: گزینه‌های پیش روی مخترع شامل حفظ اختراع به عنوان اسرار تجاری، افشای اختراع برای عموم، ثبت اختراع می‌شود که با توجه به نیاز مالی، نیاز به کمک دیگران از ان‌ها می‌توان استفاده کرد. رئیس اداره مالکیت پارک علم و فناوری یزد تصریح کرد: مزایای اختراع شامل محدود کردن بازار، ایجاد موقعیت رقابتی، ایجاد تصویر مثبت برای مخترع، کاهش خطر تجاوز به حقوق اختراع و دستیابی به فناوری است و برای دولت‌های نیز می‌تواند از کارهای تکراری جلوگیری کند و رضد اقتصاد دانش بنیان را نیز به همراه داشته باشد. حسینی بغداد آبادی ادامه داد: معایب ثبت اختراع شامل افشای کامل ثبت اختراع، زمان طولانی ثبت، هزینه‌های بالای ثبت، پرداخت هزینه حق شارژ، محدوده مکانی، عمر قانونی کوتاه، مجوز اجباری دولتی است. وی خاطرنشان کرد: سه شراط ثبت اختراع شامل جدید بودن در سطح دنیا، بی‌سابقه بودن، توسط مخترع افشا نشده باشد، ندادن مقاله، عدم شرکت در نمایشگاه مخترعات دنیا است که باید با توجه به آن فعالیت کرده و در راستای ثبت اختراع گام برداشت. رئیس اداره مالکیت پارک علم و فناوری یزد گفت: دو نوع سیستم ثبت اختراع داریم که شامل اعلامی و اثباتی است که هر کدام مدت زمانی خاص طول می‌کشد.

    مزایا و معایب ثبت اختراع در کشور‌ها / شرایط ثبت اختراعات در سطح کشوری و جهانی
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    مزایای ثبت اختراع

    اختراع ،حاصل و ثمره تلاش فکری و تراوش ذهنی مخترع است که در قالب یک محصول صنعتی یا فرایند صنعتی متبلور می شود و اختراع در اینجا معادل واژه (INVENTION ) است . اما از اختراع در قوانین مختلف کشور ها زمانی حمایت میشود که این اختراعات طبق تشریفات جاریه آن کشور در موعد و زمان مقرر به ثبت رسیده باشد و شرط استفاده از این حق،ثبت آن در نزد مرجع ذیصلاح (اداره ثبت اختراعات) می باشد و در اینجا حق اختراع معادل واژه (PATENT ) می باشد .
    پس از ثبت و اعطاء حق اختراع به مالک و مخترع ،بر طبق قانون به دو شکل از اختراع حمایت می شود :
    1- حمایت ایجابی ،یعنی اینکه به دارنده حق می دهد که از خلاقیت و تلاش ذهنی خود بهره برد .
    2- حمایت سلبی ،سایرین را مکلف می کند که به این حقوق حاصل از آفرینشهای فکری احترام گذاشته و مانع از هر گونه حق نقص حق بدون اجازه مالک این حقوق بشود
    فلذا مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت ،صادرات واردات ،عرضه برای فروش ،فروش و استفاده از فرآورده و کالاهایی که مستقیما از طریق فرایند بدست می آیند را دارد .
    علاوه بر این در دنیای رقابت و کسب و کار ثبت اختراعات دارای مزایای زیر می باشد :.
    1- موقعیت قدرتمند در بازار و امتیاز های رقابتی .
    2- سود بیشتر یا بازگشت بیشتر سرمایه از طریق نظام انحصار .
    3- درآمد مضاعف از محل تفویض اجازه بهره برداری و انتقال اختراع .
    4- دسترسی به فناوری از طریق لیسانس دو جانبه .
    5- دسترسی به بازار های جدید .
    6- خطر کمتر نقص حق .
    7- توانایی بیشتر برای دریافت وام و یا جمع آوری منابع مالی با نرخ معقول بهره .
    8- ابزاری قدرتمند برای اقدام قانونی علیه تقلید کنندگان و سوء استفاده کنندگان .
    9- وجهه مثبت شرکت یا بنگاه صاحب اختراع .
    10- استفاده از مزایای بنیاد ملی نخبگان .
    11- استفاده از تسهیلات شرکتهای فناور و دانش بنیان .
    12- استفاده از صندوق حمایت از پژوهشگران کشور.
    مزایای ثبت اختراع - ثبت شرکت
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    درباره اختراع بدانید

    اختراع چیست؟

    اختراع به راه حل جدید و خلاقانه برای رفع یک مشکل فنی گفته می شود و می تواند ابزار، محصول، روش یا فرآیند کاملاً جدیدی باشد و یا در قالب ارتقای یک محصول یا فرآیند از پیش موجود باشد. البته باید در نظر داشت، تنها پیدا کردن چیزی که پیش از این در طبیعت وجود داشته است، کشف محسوب می شود و صلاحیت عنوان اختراع را ندارد.
    گواهینامه اختراع

    پس از ثبت اختراع، به متقاضی گواهینامه ثبت اختراع داده می شود. دارنده گواهینامه اختراع، دارای حق انحصاری است و می تواند اشخاصی را که بدون اجازه وی مبادرت به ساخت، به کار گیری، عرضه برای فروش، فروش و واردات محصول و یا فرآیند ثبت اختراع شده میکنند را مورد پیگری قضایی قرار دهد.
    مزایای ثبت اختراع

    از جمله مهمترین مزایای ثبت اختراع عبارتند از: ۱- ثبت اختراع حقی انحصاری به دارنده میدهد که مانع سایر رقبا برای استفاده تجاری از آن اختراع می شود. ۲- دارنده میتواند با فروختن گواهی اختراع و یا دادن مجوز بهره برداری اختراعش به دیگران در ازای پول یا کسب حق امتیاز، درآمد بیشتری بدست آورد.۳ – با حمایت از اختراعات و کسب سود بیشتر هزینه های ایجاد اختراع پوشش داده می شوند. ۴- داشتن گواهی اختراع امکان موفقیت در دعاوی قانونی علیه ناقضین و تقلید کنندگان را تضمین می کند.
    شرایط ثبت اختراع

    اختراعی قابل ثبت است که شرایط زیر را داشته باشد:
    ۱- جدید باشد یعنی در پیش از تقاضای ثبت وجود نداشته باشد یعنی اگر تا قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه هر اطلاعاتی در مورد اختراع چه به صورت کتبی یا شفاهی و یا از طریق بکارگیری برای عموم افشا شده باشد،آن اختراع قابل ثبت نیست.
    ۲- خلاقانه و مبتکرانه بوده و با در نظر گرفتن دانش فنی سابق، برای فرد دارای مهارت معمولی در آن زمینه خاص فنی، بدیهی نباشد و عادی قلمداد نشود.
    ۳- کاربرد صنعتی داشته باشد. باید بتوان از اختراع در صنعت و تجارت استفاده کرد و تنها نباید یک پدیده تئوری باشد.
    تفاوت مخترع و دارنده حق اختراع

    مخترع کسی است که ایده خلاقانه اختراع به فکرش خطور می کند و آن را بارور میکند و دارنده اختراع نیز کسیست که حقوق مادی اختراع به وی تعلق دارد. در بعضی موارد این دو یکسانند ولی اغلب با یکدیگر متفاوتند. برای مثال هنگامی که مخترع گواهینامه اختراع را به شخص یا اشخاصی بفروشد، و یا زمانی که مخترع فوت کرده و گواهینامه اختراع را برای وارثین به ارث بگذارد مخترع و مالک متفاوت خواهند بود. حقوق مادی اختراعی که توسط کارمند طبق قرارداد استخدامی و یا بر اثر سفارش پدیدآمده باشد متعلق به کارفرما خواهد بود.
    مهلت ارفاقی ثبت اختراع

    بسیار مهم است تا قبل از تسلیم اظهارنامه ثبت اختراع، اطلاعات مربوط به آن محرمانه باقی بماند، زیرا افشای عمومی شرط جدید بودن را از بین می برد و آن را غیر قابل ثبت می کند. مگر اینکه قانون مربوطه مهلتی ارفاقی را پیش بینی کرده باشد. مهلت ارفاقی مهلتی ۶ یا ۱۲ ماهه است که از تاریخ افشای اختراع به مخترع داده می شود و در این مدت او میتواند اظهارنامه ثبت اختراع خود را تسلیم کند و افشا هیچ خللی به جدید بودن آن وارد نمیکند. و وی نسبت به دیگران برای ثبت اظهارنامه تقدم پیدا میکند.
    مدت حمایت از اختراع

    مدت استاندارد بین المللی برای حمایت قانونی از اختراعات، ۲۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه اختراع است. و هزینه های نگهداری و تمدید گواهینامه اختراع باید هر ساله تا پایان مدت پرداخت شود. زمانیکه تکنولوژی مربوط به اختراع قدیمی بشود و محصول یا فرآیند نتواند تجاری سازی شود، مدت حمایت تجاری و اقتصادی از آن به اتمام میرسد. بنابراین مخترع می تواند هزینه های نگهداری و تمدید اختراع را پرداخت نکند و اجازه دهد مدت حمایت اختراع زودتر از ۲۰ سال منقضی شود.
    ثبت بین المللی اختراع

    اختراع فقط در کشور یا منطقه ای مورد حمایت قرار می گیرد که در آنجا به ثبت رسیده و گواهینامه ثبت نیز به مخترع اعطا شده باشد؛ با حمایت از اختراع ثبت شده در کشورهای مورد نظر، دارنده حق اختراع می تواند از حقوق انحصاری در آن کشورها بهره مند گردد.
    به دلیل گران بودن هزینه های ثبت اختراع بسیاری کشورها باید کشور مورد نظرشان را به دقت انتخاب کنندو نکاتی را مد نظر قرار دهند ازجمله: بازارهای اصلی محصولات مشابه کدامند؟هزینه های ثبت اختراع برای هر محصول در بازار چقدر است و بودجه من به چه میزانی است؟محصول در کجا تولید خواهد شد؟رقبای اصلی در این حوزه کدامند؟ و موارد دیگری که در اکثر آنها نیاز به مشورت با یک وکیل و کارشناس وجود خواهد داشت.
    لزوم مشاوره با وکیل اختراع

    آماده کردن اظهارنامه ثبت اختراع و دنبال کردن آن تا زمان دریافت گواهی نامه مراحل پیچیده ای دارد. درخواست برای حمایت از اختراع به معنای: جستجو در دانش پیشین به منظور تشخیص هر دانش و اطلاعاتی است که مانع ثبت اختراع می شود. – نوشتن ادعاها و توصیفات کامل از اختراع است که شامل ترکیبی از زبان تخصصی فنی و حقوقی می باشد.– ایجاد اصلاحات ضروری در اظهارنامه ی ثبت اختراع است.
    همه این جنبه ها نیاز به دانشی عمیق از قوانین ثبت اختراع و آگاهی به عملکرد اداره ثبت اختراع و رویه دادگاه ها دارد. و شدیداً توصیه میشود که مخترع و دارنده حقوق مذکور در این زمینه با وکیلی متخصص مشورت کنند.

    درباره اختراع بدانید - گروه حقوقی هنگام
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    مزایای ثبت اختراع

    اختراع در صورتی قابل حمایت است که به ثبت رسیده باشد
    "ثبت شرکت فکر برتر،بی همتا در ارائه ی خدمات ثبت شرکت های تجاری،برندینگ و ثبت طرح های صنعتی و اختراع"
    علاقه مندان به مطالعه بیشتر در رابطه با ثبت اختراع می توانند به قسمت مقالات در سایت که به صورت مفصل ارائه شده است مراجعه نمایند.
    اختراع نتیجه ی فکر یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه،فن،فناوری،صنعت و مانند آن ها حل می نماید.گواهینامه اختراع سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع صادر می کند و دارنده ی آن می تواند از حقوق انحصاری بهره مند شود.اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد.ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی،اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.هر اختراعی که ثبت می گردد به مدت بیست سال معتبر است که برای حفظ اعتبار اختراع گواهینامه ثبت اختراع در مدت 20 سال می بایست سالیانه مبلغی که توسط اداره ثبت اختراع معین شده به اداره پرداخت گردد.در غیر اینصورت گواهی ثبت اختراع مقتضی شده و فاقد اعتبار شمرده می شود.ثبت اختراع موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت می شود. در ذیل به برخی از مهم ترین مزایای ثبت اختراع اشاره می کنیم.
    *ثبت اختراع موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و به صاحب امتیاز اختراع پس از ثبت نهایی آن اجازه بهره برداری از نتایج تلاش داده می شود.
    *مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت،صادرات واردات،عرضه برای فروش،فروش و استفاده از فرآورده را بدست می آورد که بدین ترتیب،از ساخت،استفاده،عرضه برای فروش ،فروش یا وارد کردن یک محصول یا فرآیند بر اساس اختراع ثبت شده بدون اجازه قبلی مالک آن جلوگیری به عمل می آید و شرایط مناسبی برای حضوری مطمئن در بازار ایجاد می شود.
    *ذخیره به قصد عرضه برای فروش یا استفاده از فرآورده -در خصوص اختراعاتی که در رابطه با فرآورده می باشد-
    *بعنوان مالک یک اختراع،می توانید حق استفاده از آن را به سایرین تفویض کنید و در مقابل مبالغ و یا حق امتیاز دریافت کنید.
    *،ثبت اختراع باعث افزایش ارزش تجاری اختراع و در نتیجه افزایش سود بیشتر خواهد شد.
    *امکان دسترسی به بازارهای جدید
    *جلوگیری از فعالیت های تکراری
    *حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او منتقل می شود.
    *در صورت تقلید و هرگونه سوء استفاده از اختراع امکان اقدام قانونی برای مالک اثر وجود دارد.مالک یا مالکین می توانند علیه هر شخصی که بدون اجازه به حقوقشان تعدی نماید در دادگاه اقامه دعوی کند.
    *نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می شود، مگر این که کتباَ از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود.هر گونه اظهار یا تعهد مخترع مبنی بر این که نام شخص دیگری به عنوان مخترع قید گردد،فاقد اثر قانونی است.
    *حمایت از طرح های صنعتی و ثبت آن افراد را به ابتکار و نوآوری تشویق می نماید و به آن ها انگیزه می دهد.
    *امکان استفاده از مزایا و تسهیلات ارائه شده برای شرکت های فناور و دانش بنیان
    *امکان بهره برداری از مزایای بنیاد ملی نخبگان
    *تسهیل در پذیرش برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور
    *امکان دریافت تسهیلات و مزایای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
    *امتیاز مثبت برای استخدام
    *تسهیلات اعطایی برای خدمت سربازی
    ثبت شرکت فکر برتر با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، آماده ی ارائه ی خدمات در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت های تجاری،برندینگ و ثبت طرح های صنعتی و اختراع به شما عزیزان می باشد.
    لطفاَ درصورت وجود هرگونه سوال یا ابهامی با کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید.


    لینک منبع:ثبت شرکت فکربرتر
    http://companyregister.ir/
    مزایای ثبت اختراع
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    اختراع چیست و ثبت آن چه مزایایی دارد ؟

    اختراع به معنی راه حل جدید و نوآورانه برای حل یک مشکل فنی است. این راه حل ممکن است به ایجاد وسیله ، دستگاه ، محصول دارو یا فرآیند صنعتی کاملاَ جدید مربوط باشد یا ممکن است فقط بهبود جزئی محصول یا فرآیند شناخته شده ای باشد.
    ماده 1 قانون ثبت اختراعات در تعریف اختراع مقرر می دارد : اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه ، فن ، فناوری ، صنعت و مانند آن ها حل می نماید.
    ثبت علائم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد. پس از ثبت و اعطا حق اختراع به مالک و مخترع ، بر طبق قانون به دو شکل از اختراع حمایت می شود :
    1. حمایت ایجابی ، یعنی اینکه به دارنده حق می دهد که از خلاقیت و تلاش ذهنی خود بهره برد.
    2. حمایت سلبی . به موجب این حمایت سایرین مکلف می شوند که به این حقوق حاصل از آفرینش های فکری احترام گذاشته و مانع از هرگونه حق نقض حق بدون اجازه مالک این حقوق بشود.
    مضاف بر این موارد ، می توان از امتیازات حق اختراع به موارد ذیل اشاره کرد :
    – ابزاری قدرتمند علیه تقلید کنندگان و سوء استفاده کنندگان
    – موقعیت ممتاز در بازار و امتیازهای رقابتی
    – دسترسی به فناوری از طریق لیسانس دو جانبه
    – خطر کمتر نقض حق
    – دسترسی به بازاهای جدید
    – توانایی بیشتر برای اخذ وام
    – جلوگیری از فعالیت های تکراری
    – حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او منتقل می شود.
    – ایجاد انگیزه به نوآوری و ابتکار در افراد
    – وجهه مثبت شرکت یا صاحب اختراع
    – استفاده از مزایای ملی نخبگان
    – استفاده از تسهیلات شرکت های فناور و دانش بنیان
    – استفاده از صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
    – بعنوان مالک یک اختراع، می توانید حق استفاده از آن را به سایرین تفویض کنید و در مقابل مبالغ و یا حق امتیاز دریافت کنید.
    – ثبت اختراع باعث افزایش ارزش تجاری اختراع و در نتیجه افزایش سود بیشتر خواهد شد.
    – امکان دسترسی به بازارهای جدید
    – تسهیل در پذیرش برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور
    – امکان دریافت تسهیلات و مزایای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
    – امتیاز مثبت برای استخدام
    – تسهیلات اعطایی برای خدمت سربازی
    مدت حق استفاده انحصاری از اختراع در همه کشورها به یک اندازه نیست و اغلب بین 16 الی 20 سال است و در قانون ایران مدت آن 20 سال است .کسی که حق استفاده انحصاری از اختراع را دارد باید همه ساله با پرداخت حق الثبتی به صندوق ثبت علاقه خود را به ادامه انحصاری بودن اختراع اعلام دارد و اگر در موعد مقرر حق الثبت مربوطه را نپردازد اماره ای برای انصراف مخترع است و از آن پس همه کس می تواند از آن استفاده کند منتهی برای اینکه حقی تضییع نشود مدت سه ماه برای مخترع مهلت در نظر گرفته شده که درصدد تجدید ثبت آن برآید و یک سه ماه دیگر نیز به عنوان آخرین مهلت مقرر داشته که هرگاه در این مدت دو برابر حق الثبت مقرره را بپردازد باز قانون از حق انحصاری او حمایت خواهد کرد وگرنه پس از انقضای شش ماه اختراع باطل بوده و تمام افراد حق استفاده از آن را خواهند داشت.
    https://nikregister.com/%D8%A7%D8%AE...%D8%AF-%D8%9F/
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    مزایای ثبت اختراع

    ثبت اختراع موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد. در حیطه حمایت از اختراع به دو صورت بحث آن مطرح می گردد.
    مزایای ثبت اختراع در قالب حمایت ایجابی
    مزایای ثبت اختراع در قالب حمایت سلبی
    الف)در حالت اول به صاحب امتیاز اختراع پس از ثبت نهایی آن اجازه بهره برداری از نتایج تلاش و خلاقیت خود را داده می شود که یکی از مهمترین مزایای ثبت اختراع است.این نوع از حمایت را حمایت ایجابی می نامند.
    ب)در حالت دوم سایر افراد جامعه را مجاب و مجبور به رعایت حق آفرینش و مالکیت صاحب امتیاز ثبت اختراع می کند به گونه ای که مخترع از مزایای این حمایت و احترام به حقوق خودش بهره مند گردد.نوع دوم حمایت که ذکر شد حمایت سلبی نام دارد.
    بنابراین مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت ،صادرات واردات ،عرضه برای فروش ،فروش و استفاده از فرآورده و کالاهایی که مستقیما از طریق فرایند بدست می آیند را دارد .
    علاوه براین از سایر مزایای ثبت اختراع می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
    ۱ حضوری مطمئن در بازار و امکان رقابت سالم با رقبا

    ۲- کسب سوددهی بیشتر با توجه به داشتن مالکیت انحصاری نسبت به کالاها
    ۳- دسترسی و فتح بازارهای جدید مصرف
    ۴- امکان اجاره حق انحصاری بهره برداری از اختراع از دیگر مزایای ثبت اختراع می باشد.
    ۵- حمایت جهت دریافت تسهیلات ریالی و ارزی جهت گسترش کسب و کار
    ۶- امکان اقدام قانونی در مقابل نقض کنندگان حقوق انحصاری مالکیت وجود خواهد داشت
    ۷-بالا رفتن ارزش تجاری بنگاه اقتصادی مالک اختراع
    ۸- استفاده از مزایای بنیاد ملی نخبگان ، شرکتهای دانش بنیان و صندوق های حمایت از پژوهشگران و نخبگان از مهمترین مزایای ثبت اختراع می باشد.
    مزایای ثبت اختراع – آفرینش
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    مراحل ثبت اختراع


    اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرایند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را دریک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها حل می‌نماید.
    سند ثبت اختراع : (به انگلیسی: Patent) حق انحصاری است که در قبال اختراع یا ایدهٔ ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود. انحصار مجموعه‌ای از حقوق منحصر به فردی است که از طرف دولت‌ها برای مدتی معین در عوض تنظیم و افشاء عمومی جزئیات معین از یک، روش، جریان عمل یا ترکیب خاصی از ماهیت (مفهوم) (که به عنوان اختراع شناخته می‌شود) در اختیار شخص خاصی قرار می‌گیرد. بطوریکه آن مفهوم، اختراعی جدید، مفید یا مورد استفاده صنعت شناخته شود
    به بیانی دیگر، پتنت یک حق اختصاصی است که به یک اختراع که عبارت‌ست از یک محصول یا فرایند که راه جدیدی را برای انجام کاری فراهم می‌کند یا یک راه حل فنی جدید را برای مشکلی ارائه می‌دهد، داده می‌شود. یک پتنت، محافظت برای اختراع مالک پتنت را فراهم می‌کند. حفاظت برای مدت زمان محدودی است که عموماً ۲۰ سال می‌باشد اما بر اساس قوانین کشورها متفاوت است.
    محافظت پتنت بدین معناست که اختراع نمی‌تواند بدون رضایت مالک پتنت، به صورت تجارتی ساخته، مورد استفاده، توزیع یا فروخته شود. این حقوق پتنت معمولاً در دادگاهی اجرا می‌شوند که در بسیاری از دستگاه‌ها، قدرت متوقف کردن تجاوز به حقوق پتنت را دارا می‌باشند
    مزایای ثبت اختراع
    1. امکان فروش گواهی ثبت اختراع بعنوان حق امتیاز انحصاری تولید
    2. امکان عضویت در بنیاد ملی نخبگان و استفاده از تسهیلات اعطایی
    3. امکان استفاده از تسهیلات خدمت سربازی (کسری، گذراندن خدمت در مراکز تحقیقاتی یا نزدیک محل سکونت و …)
    4. معادل امتیاز با مقاله ISI برای پذیرش، ترفیع و ارتقاء.
    5. سریعتر بودن فرایند ثبت اختراع از چاپ مقاله.
    6. قابلیت ترجمه برای ارائه به دانشگاه‌ها و سازمانهای خارجی.
    7. امکان تأسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی با موضوع اختراع. نکته: هر طرح پژوهشی یا کار فنی که در شرکت، مؤسسه یا دانشگاه انجام می‌شود شرعاً و قانوناً باید با مالکیت همان سازمان به ثبت برسد.
    8. اقدام به تولید بدون دغدغه و نگرانی از اعتراض بقیه.
    9. الزامی بودن در بسیاری از قراردادهای فروش دانش فنی یا حضور در فن بازارها.
    10. تأثیر مثبت در دانش بنیان شدن شرکتها.
    11. امکان شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی اختراعات و نوآوریها
    از دیگر اقسام مالکیت معنوی حق ثبت طرح صنعتی، حق ثبت علامت تجاری و حق ثبت نشان جغرافیایی می‌باشند.
    مراحل و مدارک ثبت اختراع
    • تهیه مدارک
    • ثبت نام دانشگاه یا شرکتی که می‌خواهد اختراع را ثبت نماید در برگه ثبت اختراع
    • مراجعه به صورت حضوری به اداره کل مالکیت صنعتی ایران
    • معرفی به روزنامه رسمی کشور
    • اخذ گواهی نهایی ثبت اختراع
    • مراجعه به بنیاد ملی نخبگان



    http://hasti-sabt.com/%D9%85%D8%B1%D...1%D8%A7%D8%B9/
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8

مجوز های ارسال و ویرایش