کارآفرین موفق قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود، می‌داند که چه مشکلی را باید حل کند تا بتواند یک ایده را به موفقیت برساند.

راه‌اندازی یک کسب و کار بسیار هیجان‌انگیز است و کمتر کسی وجود دارد که نخواهد در این حوزه موفقیت به دست آورد. هر کارآفرین جویای نامی می‌داند که قرار است در یک میدان نبرد با رقیبانی قدرتمند دست‌وپنجه نرم کند. ولی اگر شما هم می‌خواهید وارد این میدان شوید، قبل از هر چیز به‌عنوان یک کارآفرین از خود بپرسید: دلیل راه‌اندازی کسب و کار مورد نظرتان چیست؟ ثروت؟ شهرت؟ اگر جواب شما یکی از این گزینه‌ها است، باید بدانید یک جای کارتان به‌زودی لنگ خواهد زد و در کسب و کار خود با شکست مواجه خواهید شد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به شما بگوییم چرا و چگونه باید یک کسب و کار را راه‌اندازی کرد.
قبل از شروع کسب و کار از خود این سؤال را بپرسید.
استارتاپ من چه مشکلی را حل می‌کند؟

می‌دانیم راه اندازی کسب و کار موفق روش‌های گوناگونی دارد. یکی از این روش‌های مهم، شناسایی مشکل است. کارآفرینان زبده و جسور زیادی وجود داشتند که نتوانستند در بازار دوام بیاورند و با اینکه از یک ایده‌ی ناب و هوشمندانه بهره می‌بردند، شکست را پذیرفتند. دلیل شکست این بود که کسب‌وکار آن‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کرد. آن‌ها فکر می‌کردند با تولید یک محصول خاص و منحصربه‌فرد می‌توانند سود کلانی کسب کنند؛ ولی وقتی برای یک محصول تقاضایی در بازار نباشد، پس خبری از موفقیت نخواهد بود.

هر ایده و استارتاپ موفقی که می‌بینیم، دلیل موفقیتشان این نبوده است که سرمایه‌گذار یا کارآفرین ایده خیلی خوبی داشته، بلکه دلیل موفقیت کشف نیاز بازار بوده است. آن‌ها مشکل را برای خود تعریف کرده، سپس برای آن یک راه‌حل مناسب پیشنهاد داده‌اند.
مخصوصاً در بازار پررونق اپلیکیشن‌های موبایل، هر فردی در حال گسترش ایده‌ی خاص خود و تولید غول بعدی مارکت‌های اپلیکیشن است؛ اما در این‌ بین کمتر افرادی هستند که به دنبال حل کردن مشکل باشند؛ اکثر توسعه‌دهندگان فقط به نتیجه‌ی نهایی نگاه می‌کنند.
اگر می‌خواهید این قضیه برایتان اثبات شود، یک نگاه به اپ‌استور بیندازید. اپلیکیشن‌های نپخته و ضعیف بسیاری وجود دارند که می‌خواهند از طریق تبلیغات یا خریداری شدن توسط یک کمپانی بزرگ‌تر درآمدزایی کنند. ما به‌عنوان کاربر، چند بازی مسابقات رالی نیاز داریم؟ چند بازی فوتبالی می‌خواهیم درگوشی خود داشته باشیم؟ شاید یک عدد یا هیچ!
البته دیدن رهبران جسور که باوجود رقیب‌های بسیار در بازار هنوز هم به خود می‌گویند «بله! من می‌توانم موفق شوم»، بسیار خوشایند است.
ولی یک کارآفرین هوشمند به خود نمی‌گوید «من با اشتیاقی سوزان برای وارد شدن به میدان نبرد و رقابت آمده‌ام»، او به خود می‌گوید «من کسب و کار خود را راه انداخته‌ام چون فرصتی را برای حل یک مشکل دیدم و می‌خواهم آن مشکل را به بهترین وجه حل کنم». پس باید هوشمندانه کار کنیم نه سرسختانه!
بعد از تشخیص دادن مشکل و ارائه راه‌حل‌های آن، شروع به ساختن و گسترش امپراتوری خود کنید. در اولین قدم راه‌اندازی کسب و کار، به‌جای اینکه حساب کنید هزینه راه‌اندازی چقدر خواهد بود، بازار را هوشمندانه بررسی و شکاف‌های موجود در آن را شناسایی کنید، سپس به دنبال ساختن یک پل روی آن شکاف‌ها باشید.
چند فرایند در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم که برای موفق شدن در کسب و کار و یافتن یک مشکل در بازار هدف، بهتر است آن‌ها را بگذرانید.
۱- این سؤال را از خود بپرسید: «آیا در حیطه‌ی کاری من مشکلی وجود دارد؟»

این‌ یک سؤال بسیار مهم است که اغلب کارآفرینان آن را نادیده می‌گیرند. اگر شما می‌خواهید وارد کسب و کاری شوید که رقیبان بسیار زیادی در آن وجود دارند و عرضه بیشتر از تقاضا است، بهتر است زمان دیگری برای شروع کسب و کار در آنجا انتخاب کنید. ولی اگر تمام رقیبان قدرتمند شما یک نقص اساسی دارند که می‌تواند قاعده بازی را به نفع شما تمام کند، می‌توانید کار را برای بررسی آن مشکل و نقص شروع کنید.
اگر در بازار هدف شما، تقاضا از عرضه بیشتر است و مشتریان از نبود کیفیت در محصولات شکایت دارند، می‌توانید چمدان‌های خود را برای شروع یک ماجراجویی ببندید
۲- سعی کنید بدانید مشکل از کجا شروع‌ شده است


یک‌ قدم دیگر که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تشخیص ریشه و عامل به وجود آمدن مشکل است. قبل از اینکه درگیر مشکل شوید، درباره آن مطالعه و آن را تحلیل کنید. شرکت‌های حال حاضر چه کاری را انجام می‌دهند؟ چه فرایندی را انجام نمی‌دهند که باعث نارضایتی مشتریان آن‌ها می‌شود؟ چه کارهایی باعث موفقیت آن‌ها شده است؟
وقتی‌ ریشه مشکل را پیدا کردید و فهمیدید چه چیزی باعث به وجود آمدن آن شده است، می‌توانید کسب و کار خود را بر پایه حل کردن آن مشکل راه‌اندازی کنید.
۳- آیا شما برای حل کردن مشکل، پتانسیل موفق شدن در بازار دارید؟

بعدازاینکه مشکل را تشخیص دادید و آن را مطالعه کردید، یک نگاهی به جلو بیندازید. به نقاط قوت و ضعف خود دقت کنید و با تحلیل آن‌ها، تعیین کنید که آیا می‌توانید مشکل را با موفقیت حل کنید و سهمی از بازار هدف داشته باشید؟
برای مثال اگر تمام بستنی‌فروشی‌های شهر بستنی وانیلی می‌فروشند و شما می‌توانید در کنار آن‌ها بستنی شکلاتی خوشمزه‌ای تهیه کنید که مشتری‌پسند باشد، زمان آن رسیده است که یک بستنی‌فروشی باز کنید.
سعی کنید تشخیص دهید مشتریان بالقوه چه چیزی می‌خواهند و چگونه کسب و کارهای موجود نمی‌توانند انتظار آن‌ها را برآورده کنند.
۴- کسب و کار خود را برای رفع آن مشکل راه‌اندازی کنید

پس‌ از اینکه سه‌گام قبل را گذراندید و نتیجه آن‌ها رضایت‌بخش بود، نوبت به راه‌اندازی کسب و کار می‌رسد. شما مشکل را تشخیص داده‌اید، حال راه‌حل خود را ارائه کنید. در اوایل راه‌اندازی کسب کار باید تمام تمرکز خود را بر راه‌حل معطوف کنید. مشکل ممکن است در خدمات عادی شرکت‌های رقیب باشد و آن‌ها خیلی بر آن تمرکز نکرده باشند، در این مورد دقت کنید آن‌ها چه‌کاری را نمی‌توانند یا نمی‌خواهند انجام دهند. اگر رقیب‌های شما خدماتی با قیمت‌های بالا ارائه می‌دهند، شاید نوبت آن باشد که شما به دنبال خدمت‌رسانی ارزان‌تر برای مشتریان باشید.
تمام این مراحل با تشخیص و حل مشکل شروع می‌شود. اگر می‌خواهید فقط برای به دست آوردن ثروت به دنیای لذت‌بخش کارآفرینی وارد شوید، کارتان دچار مشکل خواهد شد. پس از راه‌اندازی کسب‌وکاری با این نیت، شکست خواهید خورد یا با ناامیدی به کار قبلی خود بازخواهید گشت. ولی اگر اشتیاق سوزان برای حل کردن یک مشکل دارید، باید بگوییم در حال وارد شدن به مسیر صحیح هستید و به‌زودی موفقیت را ملاقات خواهید کرد.


منبع : زومیت

اصلی ترین اقدام برای تاسیس استارتاپ "حل مشکل" است - پرتال کارآفرینی و استارتاپ