شبکه های اجتماعی کمک شایانی به پیشرفت کسب و کارهای جدید می کنند ، استارتاپ ها با آنالیز شبکه های اجتماعی واستفاده بهینه از آن ها می توانند موجبات رشد و پیشرفت خود را با کمترین هزینه فراهم کنند.

شما می دانید باید صفحات استارتاپ شما باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند، اما این حضور شما چگونه می تواند سبب افزایش فروش یا کاربرد بیشتر محصول یا خدمت شما گردد؟ براساس تحقیقات جدید در آمریکا ۸۶ % از بازاریاب ها اعتقاد دارند، شبکه های اجتماعی برای کسب و کارشان با اهمیت است و شرکت های تجاری در این کشور بالغ بر ۱۷ میلیون دلار تا سال ۲۰۱۹ میلادی بروی تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری خواهند کرد اما هنوز فقط ۳.۴ % از مدیران شرکت ها تاثیر ویژه محیط مجازی بر روی عملکرد کسب و کارشان را گزارش داده اند. شرکت ها برای اطمینان از بازگشت سرمایه تبلیغات در شبکه های اجتماعی، نیاز به بررسی و آنالیزهای خاصی دارند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، استارتاپ ها به طور معمول سرمایه زیادی ندارند که بتوانند بر روی پلتفرم های آنالیز شبکه های اجتماعی هزینه کنند و بانک داده قدرتمندی ای از مشتریان و کاربران شبکه های اجتماعی خود بسازند اما عدم برنامه ریزی و راه اندازی کمپین های بازاریابی صحیح در شبکه های اجتماعی شدیدا می تواند به استارتاپ ها در ادامه فرایند برندیگ و بازاریابی آن ها لطمه بزند.
اگر در شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام ، تلگرام و لینکدین صفحاتی برای استارتاپ خود دارید با کمک سه راهی که در ذیل آن ها را بیان می کنیم می توانید بدون هیچ هزینه ای اطلاعات شبکه های اجتماعی خود را آنالیز کنید:


۱- درگیری (Engagement): معیار تبلیغات در رسانه های اجتماعی.

چندین سال است که کسب و کار ها متوجه شده اند داشتن کاربران زیاد در شبکه های اجتماعی به معنی افزایش فروش یا درخواست خدمات به همان میزان نیست.افزایش تعداد کاربران در شبکه های اجتماعی قطعا امری مفید است اما این افزایش درگیری کاربران یا همان engagement ratee است که بر فروش شما تاثیر می گذارد. میزان درگیرشدن کاربران با شبکه اجتماعی را می توان از طریق عواملی مانند میزان لایک ، بازدید مطالب ، اشتراک گذاری آن ها ، تعداد کامنت ها و نظرات و عواملی از این دست است که نشان می دهد مخاطب درگیر محتوا و مطالب شما در صفحات اجتماعی شده است، یعنی صرفا تعداد اعضا و دنبال کنندگان صفحات مجازی نمی تواند ملاک مناسبی برای تحلیل آینده فروش باشد. اگر مخاطبان محتوای شما را دوست داشته باشند احتمال اینکه با استارتاپ شما روابط محکم تر و طولانی تری بسازند و به اصطلاح برای محصولات شما دست به جیب بشوند، بالاتر می رود.
به پست های خود در شبکه های اجتماعی دقت کنید و نوع پست هایی را که بیشترین درگیری را برای مخاطبان ایجاد کرده اند شناسایی کنید و سعی کنید از آن به عنوان یک استراتژی برای تهیه محتوا در پست های بعدی برای افزایش میزان درگیری کاربران استفاده کنید. تبلیغات درصفحات اینترنتی برای اغلب مخاطبان آزاردهنده شده است ، اما در شبکه های اجتماعی هنوز هم می توان از تبلیغات به گونه ای که برای مخاطبان جذاب باشد استفاده کرد، سعی کنید تبلیغاتتان را بر پایه پست هایی که بیشترین درگیری را با مخاطبانتان ایجاد کرده اند بنویسید ، در این صورت می توانید به بهترین نتیجه ممکن از تبلیغات در محیط های مجازی دست یابید.

۲-قشر مخاطبان (Audience demographics): معیارتنظیم مشخصات مشتریان هدف.

یکی از تحلیل های رایگان و مفید ، آنالیز شناسایی قشر مخاطب صفحات اجتماعی شماست ، یعنی شناسایی جنسیت ، موقعیت جغرافیایی و سن ، حتی برخی پلتفرم ها مانند توییتر جزئیاتی از قبیل علاقه مندی ها و سرگرمی های مخاطبان را نیز در اختیار شما قرار می دهند. به طور مثال شما یک استارتاپ در زمینهخرید بلیط هواپیما هستید ، اگر از راه های مختلف مانند مطالعه پروفایل کاربران یا امکاناتی که خود شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار می دهند ، متوجه شوید که عمده مخاطبان شما به گردشگری ، دیدن جاذبه های تاریخی و توریستی علاقه دارند ، بیشترین شانس را برای فروش محصولاتتان با قراردادن تبلیغات در صفحات اجتماعی خود دارید، برای تمرکز بیشتردر نوع محتوای تبلیغات قانون ۸۰_۲۰ یا پارتو (۸۰ درصد فروش‌ها مربوط به ۲۰ درصد مشتریان است) را فراموش نکنید.
اما اگر متوجه شدید علایق و خصوصیات مخاطبان شما ، با هدف و محصول شما هم خوانی ندارد، نیاز به برخی تغییرات دارید.
دوباره سری به پروفایل کاربرانتان بزنید، ببینید برای چه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و چه مطالبی را دنبال می کنند.
از خلاق بودن نترسید: بهترین نوع محتوایی که بیشتر اعضای کانال و صفحات اجتماعیتان تمایل به دیدن آن دارند را شناسایی کنید ، شاید این محتوا زیاد به هدف فعالیت و محصول شما ارتباط نداشته باشد اما سعی کنید نقطه ارتباطی بین هدف و علایق مخاطبانتان بیابید و از آن در نوشتن پست های خود استفاده کنید. برای مثال کاربران شما علاقه خاصی به پول ، سکه و بازار سرمایه دارند در حالی که عمده فعالیت شما در حوزه حمل و نقل و ارسال آسان کالاهاست ، می توانید با نوشتن پست هایی از حمل آسان و با اطمینان اسناد مالی ، پول و سکه از طریق سیستمتان، مخاطبان را مجذوب کنید.
شما باید بتوانید مخاطبان مختلف و با علایق مختلف را شیفته خود کنید ، پروفایل آن ها را بررسی کرده و براساس علایق قشر مخاطبتان نوع محتوای پست ها را تنظیم کنید.

۳-بررسی رقبا: مقایسه کنید ، تفاوت ها را بشناسید.

فیسبوک امکان بررسی صفحات اجتماعی رقبا از طریق آمارهایی چون درگیری (engagement) ، سرعت جذب مخاطبان ، میزان لایک پست ها و تعداد پست در مدت مشخص را در اختیار شما قرار می دهد ، بررسی و مقایسه رقبا در شبکه های اجتماعی دیگر نیز با بررسی صفحات آن ها به راحتی قابل انجام است.
رقبایتان را با خودتان مقایسه کنید ، آیا آن ها میزان درگیری (engagement rate) بالاتری نسب به شما دارند؟ آیا نسب افزایش لایک و افزایش فالوئر آن ها از شما بیشتر است؟!
موفق ترین محتواهای رقیبانتان را با موفقترین محتوای خود مقایسه کنید ، اگر میزان درگیری بیشتری با مخاطبانشان ایجاد کرده اند؟ اغلب پست های موفق آن ها در چه زمینه ای و چطور بوده است؟! با کمی خلاقیت و با استفاده از شناخت نوع محتوای موفق رقیبتان ، محتوای اختصاصی و جذابی برای شبکه اجتماعی خود ایجاد کنید ، همچنین می توانید با بررسی پست های قدمیتر رقبا و بررسی بازخورد مخاطبانشان ، از تاکتیک های آن ها به نحو احسن در استراتژی شبکه های اجتماعیتان بهره ببرید.
شبکه های اجتماعی ، بازی طولانی مدتی است و نیاز به برنامه ریزی بافکر و عمیقی دارد، اما برای آنالیز دقیق آن و برپایی استراتژِی های موفق نیازی به هزینه گزاف نیست ، اطلاعات لازم برای پیشرفت استارتاپ شما و افزایش فروش در شبکه های اجتماعی را به طور رایگان و با روش هایی که گفته شد می توانید بدست آورید، بهترین تغییرات ممکن را در محتوای خود ایجاد کنید و مطمئن باشید در بلند مدت بیشترین بازگشت سرمایه را خواهید داشت.


منبع: اقتصاد آنلاین

شبکه های اجتماعی چه کمکی به رشد استارتاپ ها میکنند؟ - پرتال کارآفرینی و استارتاپ