باتوجه به سوالات زیاد پیرامون کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی و نحوه کسب درآمد آنها، و همچنین نبود مطالب مناسب در مورد راه اندازی این نوع کسب و کارها، تصمیم گرفتم سراغ دو پیج فعال اینستاگرامی بروم که درآمد قابل قبولی دارند.

آقای سالار رسولی موسس دو پیج اینستاگرامی به نام های فاینداین و رُزی وِری هستند که با سه نفر از همکاران و دوستان این دو پیج را مدیریت میکنند.

فاینداین یک پیج اینستاگرامی است که چند وقت پیش به آن برخورد کردم و محتوای جالب آن کاربر را به خود وابسته میکند. یک پیج که به معرفی فست فودها، کافه ها، رستوران ها و موارد مشابه شهر تبریز میپردازد. از کیفیت غذاها و مقایسه قیمت ها تا نظرات و بازخوردهای مشتریان.
رُزی وِری پیج دوم آقای رسولی است که البته وبسایت آن هم موجود است و یک سرویس تولید و ارسال باکس های هدیه ی گل رز هلندی که دارای کارت های متنی دلخواه و جعبه و بسته بندی خاص با رنگ بندی دلخواه است.
در زیر متن مصاحبه با آقای سالار رسولی را میخوانید:
چطور شد که فاینداین را ساختید؟
از وقتی که به این حوزه علاقه مند شدم، احساس کردم بعضی سرویس های مختلف اجرا شده در شهر از جمله سرویس های دلیوری عصرانه و صبحانه، کافه های بیرون بر، سرویس های دلیوری غذا و موارد مشابه به یک پلن جامع بازارایابی برای معرفی احتیاج دارند. همچنین خودم هم تصمیم داشتم سرویس های مشابهی را در آینده نزدیک اجرا کنم. پس وجود یک رسانه قوی با کاربران هدفمند، خیلی به درد میخورد. بنابر این، پیج فاینداین را بر این اساس با همکاری یک از دوستان ایجاد کردم.
چطور کار را شروع کردید؟
یکسال پیش در تاریخ سوم فروردین سال ۹۴ استارت کار را زدم. در اول کار باید با یک برنامه دیجیتال مارکتینگ حساب شده، محتوای کاربر پسندی تولید میکردم تا باعث افزایش کاربران پیج شود. برای مثال معرفی ها همراه با مقایسه و تحلیل بود.

اطلاعات مورد نظرتان را چطور تهیه کردید؟
در اول کار از منابع مختلف، عکس ها و اطلاعاتی را برای یک ماه تهیه کردیم. دقیقا ۳۰۰
عکس برای ماه اول تهیه کردیم. برای هرروز از صبح تا شب، ۱۰ پست در ساعات مشخص ارسال میکردیم. مثلا برای صبح ساعت ۸ یک پست مربوط به صبحانه، ساعت ۱۰ یک پست مربوط به میان وعده و ساعت ۱۲ یک پست مربوط به نهار و تا آخر شب ساعت ۲۲ به همین ترتیب هر روز ارسال میکردیم. به مدت یک ماه این کار را انجام دادیم.
برای جذب کاربر چه کردید؟
وقتی پست های منظم ارسال کردیم تقریبا به هدف نزدیک شدیم. مرحله بعد باید روی جذب کاربران هدفمند که یعنی همشهریان خودمان باشد تمرکز میکردیم. یکی از استراتژی هایی که برای این مورد اجرا کردیم ارسال پست های انگیزشی و واقعیت های مربوط به شهر بود. برای مثال از افراد بزرگ کارآفرین شهر یک پست با توضیحات
ارسال میکردیم. با این روش مردم شهر بیشتر جذب شدند.
آیا از خرید کاربر و روش های اتوماتیک جذب کاربر یا تبلیغات برای افزایش کاربر استفاده کردید؟
هیچگونه سرمایه ای برای تبلیغ یا خرید کاربر هزینه نکردیم. فقط برنامه ارسال پست هر روز را منظم انجام دادیم. از طرفی هرشب در محدوده لوکیشن شهر خودمان میگشتیم و افراد مختلف را لایک میکردیم و کامنت میگذاشتیم. در نتیجه بازخورد میگرفتیم و فالو و لایک های خودمان افزایش می یافت.
از مرحله اول و جذب مخاطبان اولیه رد شدید. ادامه کار را توضیح دهید.
تقریبا از ماه اول به بعد کاربرها عکس هایشان را به ما ارسال میکردند. طوری که تعداد عکس ها بیش از حد بود. و با تگ کردن صاحبان عکس ها، مردم بیشتر جذب می شدند. قسمت نظرات و کامنت ها هم مهم بود و باید تک تک جواب میدادیم.
دقیقا یادم میاید وقتی عکس اوزون کباب مظفریه را منتشر کردیم اشتراک گذاری آن به حدی بود که به توئیتر و رادیو جوان و کانال گیزمیز هم رسید و ترند شد.
چه زمانی به درآمد رسیدید؟
تقریبا تا ماه ششم کیفیت پیج را در حد عالی حفظ کردم. حدود بالای ۴۰ هزار نفر فالوور داشتیم. پیشنهاد تبلیغات داشتیم ولی قبول نمیکردیم. از ماه ششم شروع به تبلیغ کردیم اما به نحوی که آن هم جزو محتوای جالب پیج باشد و کاربران از پیج خسته نشوند. بجای تبلیغ لوگو یا عکس رستوران، فقط عکس خود غذا را با توضیحات پست میکنیم.
با اینکه هزینه نکرده بودیم، اما روزی ۵ ساعت زمان صرف کرده بودیم. در کمتر از یکسال درآمدمان به حد قابل قبولی رسید و نتیجه ای را که انتظار داشتیم دست یافتیم.
ایده رُزی وِری از کجا آمد؟
شش ماه بعد از ایجاد فاینداین، طی یک سری فعالیت های تبلیغاتی، سرمایه ای حدود ۱۰ میلیون به دستمان آمد. از طرفی متوجه چند افتتاحیه کافه و رستوران در سطح شهر شدم. متوجه شدم برای چنین مراسماتی میتوان هدایای خاصی که مناسب این مراسمات باشد تهیه کرد. با مشورت دوستان به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم باکس هایی تهیه کنیم که هر فرد میتواند در آن لحظه سفارش دهد و در محل مورد نظر تحویل بگیرد.
با دو نفر از دوستان مدل های اولیه جعبه ها را به تعداد محدود با لوگوی خود فاینداین تهیه کردیم. از آذر ماه نام و برند رُزی وِری را انتخاب کردیم و جعبه ها را مخصوص آن آماده کردیم.
برای معرفی این سرویس چه کردید؟
در اولویت اول از قدرت پیج فاینداین برای معرفی رُزی وِری استفاده کردیم. همچنین
در مراسمات مختلف افتتاحیه دوستان و آشنایان یا مراسماتی که دعوت میشدیم، از این هدایا استفاده میکردیم.
برای تامین گل و جعبه چه کردید؟
جعبه هارا از تهران یا ترکیه سفارش دادیم. همراه با شکلات های مخصوص. برای تامین گل هم با گل فروشی ها توافق کردیم که در عوض خرید گل به قیمت های همکاری از آنها، ما هم از سود خودمان درصدی به آنها تعلق دهیم.
برای تحویل سفارشات از چه روشی استفاده میکنید؟ پیک موتوری دارید؟
برای شهر تبریز ارسال درهمان روز انجام میشود. اما از پیک موتوری استفاده نمیکنیم چون هزینه بالایی دارد. در عوض با همکاری یک پیمانکار سفارشات را تحویل میدهیم. برای شهرهای دیگر هم به دلیل مسافت زیاد به سفارش مشتری از گل های مصنوعی شبه طبیعی استفاده میکنیم.
توصیه شما برای افرادی که میخواهند از اینستاگرام درآمد کسب کنند چیست؟
در اول باید یک موضوع مشخص داشته باشند و بازار هدفی از کاربران مشخصی را در نظر بگیرند. مورد مهم دیگر ثابت قدم بودن در کار است. هرروز باید برنامه مشخصی داشته باشند و به آن عمل کنند.
تحلیل
افراد زیادی میخواهند کسب و کاری راه بیندازند و حتما لازم نیس کار بزرگی انجام دهند، میتوانند از شبکه های اجتماعی استفاده کنند و مانند بقیه کسب و کارهای موجود در شبکه های اجتماعی درآمد داشته باشند. زیرا قدرت شبکه های اجتماعی فوق العاده بالاست و همچنین کار با آنها راحت تر است.
اما باورهای غلطی در این مورد وجود دارد. یکی از باورهای غلط این است که این فضا اشباع شده و نمیتوان به نتیجه مطلوب رسید. یا بعضی ها باور دارند که شاید بیش از یکسال طول بکشد تا یک پیج اینستاگرام به درآمد کمی برسد. در مقابل اینها افرادی هم وجود دارند که انتظار دارند در عرض یک ماه و با روزی ۱ ساعت کار به نتیجه برسند. در جواب باید بگویم که این باورها همه به نوعی افراطی تفریطی هستند و بهانه ای بیش نیست.
آقای رسولی در عمل توانسته اند که در عرض یکسال با راه اندازی یک پیج، پیج دوم را هم به نتیجه برسانند. درآمد هردو را به حدی برسانند که برای ۴ نفر درآمد کافی داشته باشد.
اینها هیچ وقت عملی نمیشود مگر با استراتژی و برنامه ریزی درست، استمرار و ثابت قدم بودن در کار همچنین تلاش روزانه. اگر وسط کار، مسیر خود را عوض کنید یا برنامه ای دقیق نداشته باشید، کاربرهای شما دیگر خالص و هدفمند نخواهند بود و وقتی این دسته دسته شدن اتفاق بیفتد، پیج یا کانال شما عملا بی ارزش میشود.
با اینکه سعی میکنم از کلیات دوری کنم، اما انتظار نمیرود کل مطالب را در یک مصاحبه و تحلیل گنجاند. این مصاحبه ها و تحلیل ها بیشتر برای تغییر باورهای غلط و انتقال تجربه مدیران و رساندن نکات کلیدی به شما میباشد.
در آینده نزدیک آموزش های مختلفی را آماده میکنم که جزئیات راه اندازی کسب و کارها را توضیح دهم. اما همه اینها ممکن نمیشود مگر با مشاهده حمایت و نظرات شما.

لطفا با امتیازدهی و نظردهی به این مطلب، به بالا بردن کیفیت کار کمک کنید.


پیج های اینستاگرامی که در عرض شش ماه به درآمد خوب رسیدند - پرتال کارآفرینی و استارتاپ