امروز ویدیویی از Ash Maurya رو داشتم نگاه میکردم که به بررسی شکست محصولاتی که توسط استارتاپ ها طراحی می شوند پرداخته بود، او به سه دلیل عمده اشاره کرده بود که دیدم بد نیست کمی دقیق تر به این موضوع با رویکرد بازار ایران بپردازم و دلایل شکست ها و بی حاصلی های تیم های استارتاپی رو عمیق تر بررسی کنیم. در این نوشته تمرکز من بر روی استارتاپ هاست ، به اکوسیستم استارتاپی فعلا کاری نداریم ، انشاالله در پستی جدا گانه بهش می پردازیم! قطعا شتابدهنده ها میتونن در رفع بسیاری از معضلاتی که در ادامه توضیح میدم نقش بسیار مهمی رو ایفا کنن!
مقدمه : بیشتر محصولات شکست می خورند !
تحقیقاتی در سیلیکون ولی انجام شده که نشون میده که بیش از ۱۰۰۰ شکست ، در حوزه استارتاپ ها تا کنون رقم خورده ،موسسین این استارتاپ ها ،مدل کسب و کار ، طرح کسب و کار و خیلی از مستندات رو تهیه کردن ، سرمایه گذار هم جذب کردن ولی متاسفانه محصولشون با شکست مواجه شده.



در ایران هم همین داستان رو داریم ،ولی وخیم تر ، چون ما تازه اول راه هستیم ، تجربه نداریم و دانش زیادی هم بصورت بومی در این زمینه خیلی تولید نشده ، دلایل زیادی برای این پدیده (یعنی شکست ها و بی حاصلی تلاش استارتاپ ها )وجود داره. که در ادامه به اونها می پردازیم !
دلیل ۰ : عدم انتقادپذیری و پذیرش اشتباهات از سوی موسسین :
آقا ، اگر موسس یک استارتاپ هستی ، قطعا بدون که همه چیز رو نمیدونی ، اشتباه هم بکنی و بپذیری که اشتباه کردی، فاجعه ای رخ نمیده ، سعی کن همه انتقادات رو بشنوی و منطقی و دور از هر خصومت و ادبیات تهدید آمیزی به فکر نجات استارتاپت باشی.مهم موفقیت است ، نه مبارزه و پافشاری بر روی اشتباه. مدتی پیش پستی در مورد گزارش اولین DemoDay آواتک نوشتم ، کامنت های این پست رو بخونید تا بفهمید منظور م چیست ، تعصب نداشته باشید و پذیرای نظرات و انتقادات باشید .
نکته : انتقاد با مسخره کردن فرق می کنه ، عده ای به مسخره کردن شما می پردازند ، حرفهای اونها رو هم گوش بدید ، همینکه وقت گذاشتن دارن مسخرتون میکنن خودش معنی خوبی داره ! ازین مخلوقات در وب ایران زیاد داریم و منم خیلی باهاشون حال میکنم !
دلیل۱ : تولید محصول اشتباه شما بعنوان یک صاحب ایده و موسس همیشه دو تا سئوال مهم از خودتون می پرسید ، آقا اصلا میشه این محصول رو تولید کرد ( آیا از نظر فنی میشه این محصول رو تولید کرد ) این سئوال برای شما خیلی جذابه ، چون معمولا افراد تکنیکی هستید ، دوست دارید برید زود جواب اسن سئوال رو پیدا کنید !
ولی یه لحظه صبر کنید…. یک سئوال مهم تر هم هست، اونم اینه که اصلا کسی این محصول فضایی شما رو میخواهد ؟ آیا اینقدر تقاضا هست که بشه یک کسب و کار پایدار رو روش بنا کرد؟اینکه شما بتونید چنین محصولی رو تولید کنید فعلا اهمیت زیادی نداره ، ، اینکه چقدر تقاضا براش هست مهمه !
موسسین معمولا عاشق جنبه های فنی ایدشون میشن ! برای همین هم نسبت بهش تعصب دارن ، ایدشون مثل ناموسشون میمونه !تعصب خوب نیست ( در دلیل ۰ ، به این موضوع اشاره کردیم ) بله !شما راهکار خوبی رو در ایدتون برای حل یک مشکل دارید ! ولی آیا اصلا مشکلی وجود داره ؟ چرایی محصول شما چیست ؟ چگونه این راه حل به مردم کمک میکنه ، چه محصولی رو قراره بر اساس اون تولید کنید ( تصویر زیر رو ببینید) این تصور وجود داره که اگر ما یک محصول خوب تولید کنیم ( منظور جنبه های تکنیکال هست ، نه خوب بودن بارویکرد بازار ) میترکونیم!!! ممکنه ایده شما برای خیلی ها جالب باشه ،ولی بعید میدونم اینقدر جالب باشه که کسی براش پول بده! اشتبا ه اینکه که ماسریع میپریم میریم سراغ سر هرم !!!! بجای اینکه از پایین شروع کنیم! منظورم چرایی و نیاز واقعی به محصول هست !


https://isfahanplus.ir/%d8%b9%d8%a7%...-%db%b1%d9%ab/