Airbnd وبسایتی است که این امکان را به افراد می دهد که اقامتگاه های مناسب را پیدا کرده و یا اجاره کنند. همچنین صاحبان یک اقامتگاه، می توانند مشخصات آن را در لیست مربوطه در این وبسایت ثبت کنند. چیزی بالای ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ لیست از ۳۴۰۰۰ شهر در ۱۹۰ کشور مختلف در این وبسایت به ثبت رسیده است. این وبسایت در آگوست سال ۲۰۰۸ بنیانگذاری شد و دفتر مرکزی آن در فرانسیسکو، کالیفرنیا است که این شرکت، متعلق به بخش خصوصی سازمان Airbnd است.

تا جولای سال ۲۰۱۱، این شرکت بودجه سرمایه گذاری را تا ۱۱۹٫۸ میلیون دلار آمریکا ارتقا داد. این کار توسط سرمایه گذارانی همچون Y Combinator، Greylock Partners، Sequoia Capital، Andreessen Horowitz، DST Global Solutions، General Catalyst Partners، شرکای Youniversity Ventures همچون Jawed Karim، Keith Rabois و Kevin Hartz و همچنین شرکای A Grade Investments یعنی Ashton Kutcher و Guy Oseary انجام شد. در آوریل ۲۰۱۴، این شرکت سرمایه ای بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار از طریق TPG Capital جذب کرد که در جهت سودی حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزیابی شد. از ماه مارس ۲۰۱۵، Airbnd سری جدیدی از بودجه را ارتقا داد که سود ۲۰ میلیارد دلاری از شرکت انتظار می رود.
تاریخچه مدت کوتاهی پس از نقل مکان به سان فرانسیسکو در اکتبر سال ۲۰۰۷، برایان چسکی (Brian Chesky) و جو گبیا (Joe Gebbia) در کنفرانس طراحی صنعتی که توسط مؤسسه طراحان صنعتی آمریکا برگزار شد، مفهوم اولیه ای برای AirBed & Breakfast بیان کردند. سایت اصلی، برای شرکت کنندگانی که به دلایلی موفق به رزرو هتل نمی شدند، اقامتگاه های کوتاه مدت، صبحانه و یک فرصت خاص برای شبکه سازی کسب و کار در نظر گرفت. در آن زمان، چسکی و گبیا که هم اتاقی یکدیگر بودند، نمی توانستند از عهده ی اجاره ی اتاق زیرشیروانی خود در سان فرانسیسکو بربیایند. آن ها اتاق نشیمن خود را به یک اقامتگاه “تخت خواب و صبحانه” تبدیل کردند که می توانستند سه مهمان را بر روی تشک های بادی که در نظر گرفته شده بود جا دهند و یک صبحانه خانگی هم برای آن ها تدارک ببینند.
در فوریه سال ۲۰۰۸، معمار فنی، Nathan Blecharczyk، به عنوان سومین عضو به گروه بنیانگذاران “تشک بادی و صبحانه” پیوست. در طول مراحل اولیه ی شرکت، تمام تمرکز بنیانگذاران بر روی آن دسته از رویدادهایی بود که اقامتگاه های نوبتی در آن ها بسیار کمیاب به نظر می رسید. وبسایت Airbedandbreakfast.com بصورت رسمی در ۱۱ آگوست سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد. برای کمک به بودجه ی سایت، بنیانگذاران نسخه ی ویژه ای از غلات صبحانه را همراه با نامزدان ریاست جمهوری یعنی باراک اوباما و جان مک کین به عنوان الهام بخشانی برای “Obama O’s” و “Cap’n McCains” تولید کردند. در طول دو ماه، ۸۰۰ جعبه از غلات مخصوص صبحانه با هزینه ۴۰ دلار برای هر بسته فروخته شد. این موضوع درآمدی بیش از ۳۰٫۰۰۰ دلار برای شرکت به ارمغان آورد که همین موضوع توجه پل گراهام از شرکت Y Combinator را جهت سرمایه گذاری جلب کرد.

بعد از افتتاح آن، سایت تا جایی گسترش یافت که تمام موارد میان هتل ها و CouchSurfing را شامل می شد. در ژانویه ۲۰۰۹، Y Combinator هر سه بنیانگذار این سایت را دعوت کرد تا در جلسه ی زمستانی انکوباتور جهت ۳ ماه آموزش شرکت کنند. با وب سایتی که در حال حاضر ساخته شده است، بنیانگذاران با سرمایه ی ۲۰٫۰۰۰ دلاری که Y Combinator در اختیار آن ها قرار داده بود، به نیویورک سفر کرده تا هم با کاربران خود بیشتر آشنا شوند و هم سایت خود را گسترش دهند. سپس با یک مدل کسب و کار سودآور به سان فرانسیسکو بازگشتند تا آن را به سرمایه گذاران West Coast نمایش دهند. در مارچ ۲۰۰۹، نام Airbedandbreakfast.com به نام Airbnb.com اختصار یافت و محتوای وب سایت هم تا جایی گسترش یافت که از تشک های بادی و فضاهای مشترک، تا مواردی همچون خانه ها، آپارتمان ها، اتاق های خصوصی، قلعه ها، قایق ها، املاک بزرگ، خانه های درختی، چادرهایی که برپا هستند، جزیره های خصوصی و سایر مواردی از این دست را شامل می شد. یک سال بعد، کار به جایی رسید که ۱۵ نفر در آپارتمان زیرشیروانی که متعلق به چسکی و گبیا بود کار می کردند. برای اینکه فضای بیشتری در اختیار کارمندان قرار بگیرد، چسکی اتاق خواب خود را در اختیار آن ها گذاشت و خودش از طریق سرویس Airbnd روزگار می گذراند تا شرکت به اولین دفتر خود نقل مکان کند. این شرکت به رشد سریع خود در این سال ادامه داد و در نوامبر ۲۰۱۰، سرمایه ای بالغ بر ۷٫۲ میلیون دلار به عنوان دور اول تامین سرمایه قابل توجه مالی، از Greylock Partners و Sequoia Capital جذب کرد و این موضوع را اعلام کرد که از ۷۰۰٫۰۰۰ رزروی که انجام شده است، حدود ۸۰% آن در ۶ ماه گذشته اتفاق افتاده است. در فوریه ۲۰۱۱، Airbnd اعلام کرد رزرو ۱ میلیونی ام خود را از زمان آغاز کار این سایت یعنی آگوست ۲۰۰۸، انجام داده است. بعد از آن در ژانویه ۲۰۱۲، رزرو ۵ میلیونی ام خود را بصورت بین المللی و از طریق سرویس انجام داد و سرانجام در ژوئن همان سال به ۵ میلیونی امین رزرو خود رسید. محبوبیت این کسب و کار در ۵ ماه به دوبرابر رسید. ۷۵% از این رزروها از بازارهایی در خارج از قاره آمریکا، به ثبت رسیده بود.
در ۲۵ ماه می ۲۰۱۱، حامی و شریک A-Grade Investments یعنی اشتون کوچر(Ashton Kutcher)، یک سرمایه گذاری قابل توجه را در سازمان اعلام کرد و عنوان مشاور برند استراتژیک شرکت را پذیرفت.

در اکتبر ۲۰۱۳، Airbnd از زمان شروع به کار خود در آگوست ۲۰۰۸، خدمات خود را به حدود ۹ میلیون مهمان ارائه داده بود. در دسامبر ۲۰۱۳، طبق گزارشات این شرکت، به بیش از ۶ میلیون مهمان جدید فقط در همان سال خدمت رسانی شده بود و نزدیک به ۲۵۰٫۰۰۰ مورد جدید به وبسایت اضافه شده بود. منبع: ویکی پدیا در تصویر زیر می توانید بوم مدل کسب و کار وب سایت Airbnb را به تفصیل مشاهده نمایید.
درباره شرکت Airbnb








https://isfahanplus.ir/%d8%a8%d9%88%...%d8%aa-airbnb/