دکتر پرویز درگی ویزیتور دیروز و معلم امروزبازاریابی ایران است. وی مدرس دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران و سازمان مدیریت صنعتی است. مدیر مسئول آموزشگاه بازارسازان، مدیر مسئول انتشارات بازاریابی و مجلات توسعه مهندسی بازار و بازاریاب بازارساز است. ایشان مدیرعامل گره TMBA و همچنین نویسنده نزدیک به 50 کتاب در حوزه‌ی بازاریابی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی بازاریابی و نایب رئیس انجمن علمی مدیریت اجرایی ایران، رئیس کمیته استاندارد سازی تحقیقات بازاریابی کشور می‌باشد. در یادداشت زیر، ایشان به تفسیر برخی سخنان کارآفرینان قدیمی و موفق پرداخته و آموزه هایی از سخنان آنان را مطرح خواهند کرد: کارآفرینی به معنای فرآیند متعهدانه و با پذیرش ریسک خلق ارزش و تولید ثروت است. کارآفرینان افرادی هستند ریسک‌پذیر و دارای تفکر خلاق که قادرند یک ایده را به پدیده ای اقتصادی تبدیل کنند. نگاه کارآفرینانه موجب می‌شود که افراد فرصت‌ها را درک کرده و در صدد رفع خلأهای موجود برآیند. نگاه پویا، فرصت‌یاب و جویش‌گر کارآفرینان زاییده‌ی خلاقیت و بازارگردی و ایجاد شبکه‌ای از روابط است.
آن‌ها افرادی خوداتکا، مستقل، دارای شم فرصت‌یابی و شکار لحظه‌ها، هدف محور، توانمند در زمینه‌ی تشخیص اولویت‌ها و شکاف‌ها، خوش‌بین، بردبار، ریسک‌پذیر و باانگیزه و بی‌باک از شکست، خود‌کنترل و پربازده هستند و نیاز به پیشرفت و کمال و تعالی در آن‌ها موج می‌زند. نگاه کارآفرینی را می‌توان آموخت. در ادامه‌ی مطلب به برخی از مهم‌ترین درس‌گفتارهای کارآفرینان کهنه‌کار اشاره می‌شود و تجارب آموزنده آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. • تیم وسترگرن: “از ریسک سعی نکردن و غبطه به حال نداشته‌ها پرهیز کنیم”

تیموتی بروکز وسترگرن امروز در آستانه‌ی پنجاه سالگی قرار دارد. وی دارای مدرک علوم سیاسی از دانشگاه استنفورد است و پس از فراغت از تحصیل به مدت 20 سال به عنوان آهنگ‌ساز مشغول به کار بود تا آنکه تجارتی میلیونی در زمینه رسانه‌های سرگرمی و موسیقی را به وجود آورد. گروه وسترگرن یک الگوریتم ریاضی به نام پروژه‌ی ژنوم موسیقی را به بازار عرضه کردند. این الگوریتم قادر بود تا با نمونه‌برداری، ذائقه‌ی موسیقیایی افراد را پیش‌بینی کند و سلیقه افراد در موسیقی را کشف کند. وسترگرن عمده‌ی زمان در اختیار خود را صرف بازارگردی و سفر به اقصی نقاط آمریکا کرد تا بتواند بازخوردها و نظرات شنوندگان رادیو پاندورا را دریافت کند. وی به همین دلیل در سال 2010 به انتخاب مجله تایم در میان 100 شخص اثرگذار جهان جای گرفت.
از نظر وسترگرن به جای افسوس برای نداشته‌ها باید از داشته‌ها نهایت بهره‌برداری را نمود و به دنبال علایق خود بود. وقتی ما کاری می‌کنیم که به آن اشتیاق داریم، به ثروت هم دست خواهیم یافت و البته پولدار شدن فرآیند مخاطره‌آمیزی است.

“وقتی ایده‌ای به ذهن‌تان خطور کرد، بی توجه از کنارش رد نشوید. با جدیت، زمانی را صرف پرداختن به این ایده‌ها کنید. و اگر ندای درون‌تان در گوشتان نجوا کرد که این ایده‌ها بکر و فوری هستند، حتماً پیگیر به ثمر نشاندن آن‌ها باشید. کارآفرینی در ذات همه‌ی ما وجود دارد و یک اشتیاق درونی است. بیشتر ما به گونه‌ای تربیت شدیم که آزموده‌ها را بیازماییم. حال آن که آزموده را آزمودن خطا است و بسیاری از فرصت‌ها در مسیرهای ناپیموده نهفته‌اند. لذا به جای آنکه ریسک سعی کردن را از خود دور کنید، در عوض از ریسک سعی نکردن دوری کنید. هیچ چیز مثل فکر کردن به انسان عمق نمی‌بخشد، آرزو داشتم در جوانی بیشتر فکر می‌کردم…”
• جیمی ویلز: “در جوانی خردمندانه خرج کنید تا بتوانید به استقلال مالی مورد نظر برای دست یافتن به آمال و آرزوهای‌تان برسید”

جیمی ویلز 47 ساله از بنیان‌گذاران دانشنامه آزاد ویکیپدیا است. او پیرامون رسالت ویکی‌پدیا جمله‌ای درخور تحسین دارد، ولز می‌گوید: “دنیایی را تصور کنید که ساکنان آن به تمام دانش بشری دسترسی داشته باشند. تلاش ما در ویکی‌پدیا ساختن چنین دنیایی است”. او فردی مصمم و قاطع است تا جایی که خود را شاه مشروطه می‌نامد، فردی همانند ملکه انگلیس که هرگاه اجماع به توافق نرسد از او خواهش می‌شود تا تصمیم‌گیری کند. او یک توصیه به جوانان دارد، آن هم این‌که در سنین جوانی با تفکر راهبردی و به کار بردن خرد پول خرج کنیم تا بتوانیم در آینده به رویاهای خود جامه عمل بپوشانیم.

“تصور می‌کنم که یکی از نکاتی که نسل جوان باید به آن واقف باشد این است که او حالا در سنی قرار دارد که می‌تواند برای زندگی خود دست به انتخاب بزند، انتخاب‌هایی که می‌توانند مخارج او را تحت کنترل قرار دهند. این گامی اساسی در دستیابی به استقلال مالی و به تبع آن دست یافتن به اهداف زندگی است. خواه آرزوی‌تان پیشرفت مالی یا چیزی مثل کارآفرین شدن باشد و خواه رویاهای بزرگ‌تری در سر داشته باشید، هر چه کمتر خرج کنید زودتر به این رویاها خواهید رسید. مدیریت مالی قواعد خاص خود را دارد اما یکی از مهم‌ترین قوانین آن این است که هیچ‌گاه بابت خرید اقلام تجملاتی زیر بار بدهی نروید. اما برای سرمایه‌گذاری می‌توانید استقراض کنید.”
• بیل ردی: “اطراف خود را با آدم‌های بزرگ پر کنید و در دنبال کردن ایده‌های سنت‌شکن و نوآورانه ترسی به دل راه ندهید”

بیل ردی مدیرعامل شرکت برین تری از ارائه‌دهندگان مطرح خدمات پرداخت همراه و کسب و کارهای مبتنی بر خدمات موبایل است. توصیه او را در پی می‌‌خوانیم: “دو چیز اساسی بود که دوست داشتم در کوران جوانی و در سن 21 سالگی بدانم. وقتی که به عنوان یک مهندس تازه‌کار 19 ساله باد در غبغب می‌انداختم، فکر می‌کردم که علامه‌ی دهر باشم. بنابراین به تجربه کسانی که چند پیراهنی از من بیشتر پاره کرده بودند توجه خاصی نداشتم. حال آنکه امروز می‌دانم که همه چیز را همگان دانند.
پس پازل ناتمام خود را با انسان‌های بزرگ و مجرب تکمیل کنید و از تجربه‌ی مشاوران و مربیان دلسوز درس بگیرید. دومین توصیه من به جوانان این است که ترس به دل راه ندهند و با شجاعت ایده‌های تحول‌گرایانه را دنبال کنند و به واسطه‌ی شکست و زمین خوردن دست از کار نکشند، چرا که شکست اساس پیروزی است و طعم شیرین پیروزی بدون طعم تلخ شکست خوشایند نخواهد بود. از این‌که با رقبای به ظاهر گردن‌کلفت و تسخیرناپذیر دست و پنجه نرم کنید نهراسید و بر دوش این غول‌ها سوار شوید تا حتی سر و گردنی از آن‌ها بالاتر باشید.”
• الکساندر لیونگ: “به قدرت سادگی ایمان بیاورید”

لیونگ از دیگر کارآفرینان برجسته در عرصه صنعت موسیقی و سرگرمی است. او بیش از هر چیزی به اهمیت سادگی در دنیای پرتکلف و پیچیده‌ی کنونی تاکید می‌ورزد: “در سال‌های اخیر به ویژه در وقت تصمیم‌گیری جمله‌ای معروف از شاعری معروف به نام تی سی الیوت را بسیار با خود مرور می‌کنم: «اگر زمان بیشتری داشتم، نامه‌های کوتاه‌تری می‌نوشتم»؛ به دوستان جوان خود یادآور می‌شوم که خلق سادگی و یا ساده‌سازی مفاهیم پیچیده ، انرژی جسمی و روحی بسیاری را می‌طلبد. اما در نهایت تجربه‌ای خوشایند برای مشتری و یا مخاطب بر جای می‌گذارد. مقصود از سادگی این نیست که مفاهیم ساده شده در بار اول و بدون هیچ اندیشه‌ای درک شوند، بلکه منظور خلق بهترین و درخورترین تجربه‌ها است.”
• اسکات ویس: “مهره‌های خود را از میان افراد بزرگ و مدبر انتخاب کنید”

اسکات ویس تاکید فراوانی بر اهمیت یادگیری در محل کار دارد و اشاره می کند که شرکت‌های کوچک‌تر فضایی فوق‌العاده برای یادگیری و رشد هستند. “هر مسیری را که انتخاب می‌کنید، بهترین‌های آن مسیر را بیابید و کنار خود داشته باشید. متعالی فکر کنید و به طرز مضحکی تا سر حد مرگ مقاوم و مصر باشید. شادکامی ما در فصل مشترک میان اشتیاق و یادگیری از بزرگان نهفته است. کار کردن در سازمان‌های بزرگ چیزی به شما نمی‌آموزد. کسب و کارهای کوچک به اندازه 10 برابر مکان بهتری برای یادگیری هستند.”


• پائول بنت: “زمانی را به گوش دادن اختصاص دهید”

پائول بنت مدیر ارشد بخش خلاقیت شرکت ایدئو (IDEO) از جمله ارائه‌کنندگان برجسته‌ی خدمات طراحی خلاق است. این شرکت مشتریان بسیاری از جمله سامسونگ را در فهرست اعضای خود جای داده است. بنت از خاطرات جوانی خود می‌گوید و اظهار می‌دارد که دوست داشت در جوانی به جای شتاب‌زدگی و واکنش عجولانه و ناآگاهانه بیشتر گوش می‌داد. در ادامه نصیحت پائول بنت و روایت زندگی او را می‌خوانیم:

“بیشتر گوش بدهید. در جوانی فکر می‌کردم که دنیا شیفته‌ی من است و به همین دلیل بیشتر حرف می‌زدم و بلند بلند فکر می‌کردم و هر چه به ذهنم می‌رسید را بیان می‌کردم. یاد گرفتن از طریق گوش دادن گوهر نایاب مسن‌تر شدن است.” • بینگ گوردون: “تا می‌توانید سخت کار کنید و دوباره سخت کار کنید”

بینگ گوردون یک کارآفرین و سرمایه‌گذار موفق است. از نظر او سخت‌کوشی است که می‌تواند انسان را موفق کند و بعد داشتن یک راهنما و مشاور که بتواند در مسیر موفقیت یاری‌گر ما باشد. تلفیق سخت‌کوشی و یادگرفتن از افراد صالح و ناصح نردبانی مستحکم به سوی تعالی و توفیق است. گوردون در خصوص داستان زندگی خود چنین می‌نویسد: “همیشه افسوس می‌خورم که چرا زودتر از 28 سالگی شروع به کار نکردم. بعد از سال‌ها استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، آموخته‌ام که افرادی که بیشترین بهره را از فرصت‌ها می‌برند آن‌هایی هستند که سریع‌تر کار خود را شروع می‌کنند. آن‌ها از همان ابتدا بیش-توفیق هستند، این اصطلاحی است که من به افراد بسیار موفق می‌دهم. آن‌ها همیشه بهترین سوالات را می‌پرسند و همواره ایده‌هایی ناب در پستوهای ذهن خود دارند. به قول یکی از هنرمندان هالیوود، تا می‌توانید سخت کار کنید و باز سخت کار کنید. اما اولین توصیه من این است که در ابتدا یک مرشد و مشاور صالح برای خود استخدام کنید تا روشنی بخش مسیر تعالی شما باشد. کسی را انتخاب کنید که تحسین شما را برانگیزد و دست کم یک نسل از شما مسن‌تر باشد و روی شما تسلط مستقیم نداشته باشد. نداشتن چشم‌انداز و دید روشن از آینده می‌تواند به بهای از دست دادن ماه‌ها و بلکه سال‌ها از عمر گرانقدر شما باشد. جف برنزل رئیس واحد پذیرش دانشگاه ییل یک ایده ی جذاب برای استخدام مشاور دارد: “تمام اساتید به پیروان و همراهان فکری خود تمایل دارند؛ پس کتابی به قلم آن‌ها را زیر بغل بزنید، پیش آن‌ها بروید و خود را با سوالی در خصوص کتاب آن‌ها معرفی کنید. اینگونه آن‌ها خود راهنمایی شما را به دست خواهند گرفت.”
• فیلیپ کورتوت: “روی آن‌چه که واقعاً خوشحال‌تان می‌کند تمرکز کنید”

کورتوت از دیگر صاحبان نواندیش کسب و کار است. او بر انجام کارهای فرح‌بخش تاکید می‌کند؛ از نظر او دنبال کردن کارهای مفرح تضمین‌گر آن است که ما انرژی، زمان، منابع لازم و تمام هم و غم خود را صرف تکمیل آن کار کنیم. در پی به گوشه‌ای از تجارب فیلیپ کورتوت در این زمینه می‌پردازیم:
“اگر به اوان جوانی باز می‌گشتم، از انجام آن‌چه ناراحتم می‌کرد پرهیز می‌کردم و در عوض روی کارهایی تمرکز می‌کردم که مایه‌ی خوشحالیم می‌شدند. اینگونه روی متن تمرکز می‌کنیم و از حاشیه‌ها دور خواهیم شد. تجربه به ما می‌آموزد که چه چیز ما را شاد و چه چیز ناراحت می‌کند. شادی اکسیر حیات‌بخش کسب و کار و وزنه‌ی تعادل‌بخش زندگی کاری و شخصی است.

منبع: ch3.ir
https://isfahanplus.ir/%da%86%da%af%...c%d9%85%d8%9f/