بازی جدید Pokémon GO از سری محصولات کمپانی نینتندو است. این بازی، تنها دو روز پس از عرضه‌اش در ایالات متحده، توانست به صدر جدول بازی‌های محبوب اپ‌استور اپل برسد. ارزش سهام نینتندو به بالاترین مقدار خود از سال ۱۹۸۳ رسیده است. تقاضا برای بازی کردن Pokémon GO آن‌قدر زیاد است که سرورها جواب نمی‌دهند؛ با این حال محبوبیت زیاد این بازی کاری کرده است تا یکی از مسوولان بالارده‌ی آمازون به نینتندو پیشنهاد استفاده از سرورهای آن‌ها را بدهد. نینتندو بازی Pokémon GO را با عبارت “یک ماجراجویی در دنیای واقعی” توصیف کرده است. این بازی موبایلی با استفاده از از قابلیت GPS گوشی و دوربین آن مکانی که در آن هستید را تبدیل به یک نقشه‌ی بازی پوکمون می کند. باید اعتراف کنیم که بازی پوکمون گو (Pokemon Go) مهمترین پیشرفت در صنعت بازی در یک دهه گذشته بوده است.

۱- نوآوری باعث جلب توجه می شود

گاهی این تفکر وجود دارد که در دنیای فناوری دیگر نمی توان چیز جدیدی ساخت که نوآورانه باشد و توجه زیادی به خود جلب کند. در هر کسب و کار با نوآوری می توان کاری کرد که مشتریان صف بکشند و همیشه جا برای نوآوری وجود دارد.

۲- به فناوری پنهان توجه کنید

اگر روندهایی مثل Pokemon Go را به دلایلی مثل اینکه یک بازی بچه گانه است یا بخاطر اینکه به زودی از رونق خواهد افتاد نادیده بگیرید، موفقیت خود را در خطر انداخته اید. چه چیزی وجود دارد که باعث جذب افراد شده است؟ نحوه ی طراحی بازی؟ واقعیت افزوده؟ راحتی استفاده؟ خیلی چیزها هستند که می توانید یاد بگیرید. عوامل که باعث جذابیت یک پدیده می شوند را مورد بررسی قرار دهید و ببینید چطور می توانید آن را در کسب و کار خود بکار بگیرید.

۳- با استفاده از برندینگ خوب می توان تقریبا هر چیزی را فروخت

پوکمون گو طبق سیستم یک بازی موبایلی مکان محور دیگر به اسم Ingress طراحی شده است، شاید اسم این بازی را شنیده باشید اما این بازی به اندازی پوکمون گو موفقیت آمیز نبود، چون برندش را مردم به خوبی نمی شناختند. از سوی دیگر پوکمون برندی است که بطور مداوم در بیشتر از بیست سال گذشته خودش را توسعه داده است. چند نسل با پوکمون آشنایی دارند و همین باعث شد که با ارائه ی این بازی مورد استقبال قرار بگیرد. خود بازی خوب و جذاب است اما بدون برندینگ نمی توانست تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد.

۴- کسب و کارها می توانند با فراهم کردن لذت و هیجان سود ببرند

شاید فکر کنید Pokemon Go یک روند کوتاه مدت است. اما من اینطور فکر نمی کنم و به نظرم دنیای بازی را تغییر خواهد داد چون این سطح از لذت و هیجان را نمی توان به راحتی ایجاد کرد. همچنین این بازی متعلق به یک رده ی سنی خاص نیست و همه تمایل دارند بازی کنند. این بازی نشان داد که روندهای واقعی یک شبه ظاهر می شوند و شما می توانید روی آنها سرمایه گذاری کنید. این چنین روندهای جلب توجه می کنند و این جلب توجه تبدیل به درآمد می شود.

۵- برنامه ریزی زمانی بسیار مهم است

این بازی در اوایل تابستان که مدارس تعطیل می شوند و بچه ها به دنبال بهانه ای هستند تا از خانه بیرون بزنند و تفریح کنند ارائه شد. تصور کنید این برنامه در زمستان و سوز سرما ارائه می شد، آیا می توانست تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد؟ زمان ارائه ی این بازی تصادفی نبود، از قبل برنامه ریزی شده بود. همچنین پوکمون ۲۰ سال عمر دارد و بچه هایی که با سری های اول که در حدود ۲۰ سال پیش شروع شد خاطره دارند الان بیست و چند سال سن دارند و قدرت خرید بالایی دارند.

۶-تایید اجتماعی این روزها بسیار مهم است

به دلیل وجود رسانه های اجتماعی و افزایش ارتباطات، تایید اجتماعی بسیار مهم شده است. ما چیزی نمی خریم مگر اینکه فردی قبل از ما آن را خریده باشد و راضی باشد. ما متوجه کسب و کار جدیدی نمی شویم مگر اینکه فردی از آن صحبت کند. وقتی ببینید افراد زیادی درحالی که تلفن همراه خود را در دست دارند و مشغول بازی در خیابان ها هستند به سختی می توانید در مقابل امتحان کردن آن مقاومت کنید.

۷- سهولت استفاده، باعث افزایش مقبولیت می شود

برای بازی پوکمون گو نیاز به آموزش خاصی وجود ندارد. کافی است گوشی را بردارید و قدم بزنید، هر وقت پوکمونی ظاهر شود با ویبره ی گوشی متوجه آن می شوید. بهترین وب سایت ها، برنامه ها، بازی ها، آنهایی هستند که کاربر به راحتی می تواند از آنها سر دربیاورد و با آنها کار کند. یکی از دلایل موفقیت برخی رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام همین راحتی استفاده است.

۸- تلفیق دنیای واقعی و مجازی و دور هم جمع کردن مردم

دیدن جمع های چندین و چند نفره از افرادی که مشغول بازی پوکمون گو هستند و در منطقه ای از کوچه و خیابان دور هم جمع شده اند، انرژی خاصی در میانشان وجود دارد و لبخند بر لب دارند، در برخی نقاط جهان به صحنه ای عادی بدل شده است. پوکمون گو غریبه ها را با یکدیگر آشتی می دهد و با شخصیت های کارتونی اش، زمینه ی مشترکی برای نزدیک کردن آنها به یکدیگر فراهم می کند. این شاید بارز ترین ویژگی این بازی باشد.

شما نیز اگر بتوانید در بازاریابی محصول یا خدمات خود مردم را گرد هم بیاورید، اتفاقات خارق العاده ای ممکن است فرصت بروز بیابند.
اینکه تب پوکمون گو تا چه حد دوام پیدا می کند، بستگی به آن دارد که سازندگان این بازی تا چه حد بتوانند ویژگی های تازه ای به آن بیافزایند؛ ویژگی هایی که بتوانند همچنان مردم را با یکدیگر پیوند بزنند. موفقیت این اپلیکیشن فارغ از اینکه چقدر دوام می یابد، به عنوان پدیده ای جهانی، جایگاهی ویژه برایش رقم زده است.

منبع: مدیران ایران

https://isfahanplus.ir/8-%d8%af%d8%b...88-pokemon-go/