سومان پراساد و تیمش جهت شناسایی استارت آپ های “سفینه فضایی” قبل از پرواز واقعی شان، از سال ۲۰۱۲ با شرکت های سرمایه گذاری ریسک پذیر متعددی در سیلیکون ولی کار کردند و به وصل کردن آن ها به ماشین گوگل کمک کردند. آن ها در ساخت اپلیکیشن برای گوشی های اندورید ، آن را جزء لاینفک Android Pay ساختند و در استفاده از تعداد بیشماری از سایر سرویس های گوگل از گوگل مپ گرفته تا گوگل ادز، به آن ها کمک کردند. پراساد پروژه اش در گوگل را با “زمان ۲۰ درصدی” شروع کرد، اما از وقتی که خیلی بزرگ تر شد. او الان مدیر استارت آپ ها و مشارکت های سرمایه گذاری ریسک پذیر می باشد و پروژه Sand Hill در حال حاضر در هر زمانی علاوه بر ۳۰ استارت آپ خارجی از جمله استارت آپ های اسرائیلی، هندی و چینی، در خدمت ۱۰۰ استارت آپ خوب آمریکایی نیز می باشد.
گوگل همچنین بازوی سرمایه گذاری خود، GV، را راه اندازی می کند اما او خواهان روش دیگری از ردیابی چشم انداز همیشه در حال تغییر تکنولوژی می باشد و شرکت به طور فزاینده انرژی خود را در خط مقدم نوآوری نگه می دارد. پراساد می گوید “سرعت استارت آپ هایی که از استارت آپ کوچک تبدیل به یک شرکت اساسی می شدند، شتاب زده بود”. “او خواستار شراکت با شرکت هایی بود که هنوز وارد مرحله بزرگ بعدی نشده بودند”.
همان طور که گوگل از اخلال گر سیلیکون ولی تبدیل به یک شرکت غول پیکر شد، همچنان هم به دنبال این است تا به هر نحوی خود را پیشگام نگه دارد. گوگل حتی خود را به عنوان یک شرکت جدید می شناسد. آلفابت راهی برای ترویج “مونشات های” داخلی شرکت و پروژه Sand Hill هم راهی برای حفظ هر چه نزدیک تر مونشات ها در بیرون است. در نهایت ممکن است این راهی برای اکتساب های استراتژیک باشد. به علاوه می تواند به نگه داری پروفایل همه تکنولوژی های به خوبی تثبیت شده گوگل مثل اندروید و Maps، کمک کند. این چیزها عمل های مشترکی در سراسر دنیای تکنولوژی هستند. اپل به تازگی در هند شتاب دهنده جدیدی برای راه اندازی اپ های جدید iOS در این کشور، افتتاح کرده است.
استارت آپهای فعلی شامل پلتفرم تهیه بلیط Eventbrite، تناسب اندام متمرکز My Fitness Pal و شرکت رزرو لحظه آخری هتل Hotel Tonight می باشد. و طبق گفته گوگل، یازده شرکت پروژه Sand Hill از زمانی که به برنامه پیوستند، تبدیل به “یونیکورن” شدند- استارت آپ هایی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش گذاری شدند- از جمله Eventbrite، Houzz و Lyft. حدود نیمی از شرکت های شرکت کننده به دنبال به دست آوردن ۷٫۵ میلیارد دلار اضافه در تأمین بودجه بودند.
اما جایی که برنامه باید مفید واقع شود، در خارج از کشور است. مثل بسیاری دیگر از شرکت های تکنولوژی آمریکایی، برای گوگل هم فرصت بزرگ رشد در مکان هایی مثل هند و یا شاید فقط چین که جمعیت زیادی دارد ولی از دیرباز روابط خوبی با شرکت های تکنولوژی آمریکایی ندارد، می باشد. بهترین راه برای برقراری ارتباط با چین، شراکت با یک شرکت چینی است.
آیا این مسئله در آن سوی معادله به نفع استارت آپ ها می باشد؟ رز جزایری شریک کلاینر پرکینز، کسی که گوگل را به My Fitness Pal معرفی کرد، به این سوال پاسخ مثبت می دهد. او در ابتدا دچار شک و تردید بود، اما به سرعت آن را ارزشمند دید . او می گوید “این مسئله وعده اش را حفظ می کند”. “ما باید با گروه های محصولات متعدد درون گوگل روابط و تعامل مستقیمی داشته باشیم و شرکت این کار را در یک چهارچوب زمانی بسیار کوتاه انجام داده است”. این شامل گروه های راه اندازی Google Fit، Android Wear و Google Play می باشد. طبق گفته مدیر عامل شرکت، مایک لی، همچنین به ابزارهای جدید توسعه دهنده و مشاوره در مورد چگونگی بهینه سازی Google ads نیز دسترسی سریعی پیدا کرده است.
این فقط نحوه ارزش گذاری گوگل برای این روابط را به شما نشان می دهد. اگر شرکت ها از این خدمات استفاده کنند، حداقل تا حدودی می توانند جایی که به سمت آن می روند را ببینند. این موقعیت حقیقی را به شما می دهد. این، یعنی پنجره ای به سمت بازار گسترده، همان مزیت جانبی راه اندازی یک سرویس محاسبه ابری می باشد. وقتی که بزرگ شدید، می خواهید تا جایی که امکان دارد از آن پنجره ها پیدا کنید.
منبع : Wired

پروژه Sand Hill: کمپین ناشناخته گوگل برای ردیابی استارت آپ های پرطرفدار دنیا - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی