تا اینجا نمونه‌هایی از «کمینه محصول پذیرفتنی» از قبیل ویدیوی معرفی، صفحه نخست، جادوی اُز، Concierge MVP و Piecemeal MVP را معرفی کردیم. در این پست به معرفی ششمین نمونه، دریافت سرمایه از مشتری (Raise Funds from Customers) خواهیم پرداخت.
این یک روش خاص از “بفروشش، قبل از اینکه بسازیش” است. روش کار به این شکل است که یک کمپین جذب سرمایه بر روی پلتفرم هایی مثل Kickstarter، IndieGoGo و یا RocketHub راه اندازی می کنید. بدین ترتیب شما هم به یک اعتبار سنجی از تمایل مشتریانتان برای خریدن یا نخریدن محصولتان دست می‌یابید و هم پول در می آورید.
Double fine adventure توانست در کمتر از ۲۴ ساعت، بیش از یک میلیون دلار سرمایه جذب کند. مزایای این کار به همین جا ختم نمی شود. چیزی که در یک کمپین جذب سرمایه موفق بدست می آورید مجموعه ای از پذیرندگان و طرفداران اولیه است.
اسکات استینبرگ، در وب سایت ReadWrite، توصیه می کند که: «در کنار این پذیرندگان و طرفداران اولیه باشید و تماستان را با آنها قطع نکنید. آنها نه تنها به گسترش و رشد شما کمک خواهند کرد، بلکه در بسیاری از موارد از روش های دیگر نیز به کسب و کارتان کمک می کنند.»

صد البته جذب سرمایه اولیه برای همه محصولات و استارتاپ ها روش درستی نیست. به نظر می رسد که اغلب محصولات باید روی مشتریانشان تمرکز ویژه ای داشته باشند. یادمان نرود که برقراری ارتباط یک ارزش است.



نویسنده: میثم دهقانی

منبع: Scale My Business



https://isfahanplus.ir/raise-funds-from-customers/