الف) با نونهالان خود صحبت کنید
کودکانی که در سنین هشت تا دوازده سال قرار می‌گیرند به مراتب پیچیده‌تر از زمان کودکی خود هستند. واژه‌ی کودک به دقّت منعکس‌کننده جمعیتی از بچّه‌هاست که هنوز نمی‌توان واژه‌ی نوجوان را به آنان اطلاق کرد. بدانید که کودکان در استفاده از رایانه، چه در مدرسه و چه در خانه به مراتب راحت‌تر هستند.
پیش از این که شما با کودکان صحبت کنید، نیازمند این هستید که تصمیماتی را راجع به ایجاد مرزهای استفاده از اینترنت اتّخاذ کنید. برای این‌که این قوانین را وضع کنید، لازم است که آن‌ها را ابتدا تعریف کنید. برای کمک به ایمن نگه‌داشتن کودکانتان، شما بایستی به سؤال‌های زیر پاسخ دهید:
- آیا رایانه در یک فضای عمومی از خانه قرار دارد؟
- چه وب‌سایت‌هایی برای بازدید کودکان شما مناسب هستند؟
- زمانی که برای آن صرف می‌کنند چقدر باید باشد؟
- زمانی که آنلاین هستند چه کاری باید انجام دهند؟
- چه کسانی اجازه دارند که با او در تعامل و ارتباط باشند؟
- اگر شما آن‌ها را کنترل نکنید، چه وقت بایستی کمک، راهنمایی و تأیید شما را طلب کنند؟
زمانی که شما به سؤال‌های بالا پاسخ دادید، شما می‌توانید صحبت با کودکان را آغاز کنید. برای این که تمرکز و حواس کودک را به خود جلب کنید، رایانه را خاموش کنید. بایستی برای آنان تشریح کنید که رایانه یک ابزار است و ضروری است که در زمان آنلاین شدن، ایمنی آن را حفظ کنید. مطمئن شوید که این نکات را بیان خواهید کرد:
- بحث در مورد ویروس‌ها، جاسوس‌ابزارها و هکرها
- بحث در مورد این‌که شکارچیان کودکان چگونه توجّه آنان را برای صحبت کردن در باره‌ی خودشان جلب می‌کنند.
- تشریح کنید که به دلیل این که رایانه یک در باز به سمت اطّلاعات مهم شخصی شماست، ضروری است که در هنگام آنلاین شدن از امنیت لازم برخوردار باشید.
- بحث در مورد این که سرقت هویّت به چه نحو اتّفاق می‌افتد.
- بحث در مورد این واقعیت که شما یا یک خبره‌ی رایانه (در صورتی که شما خبره نباشید) می‌توانید هرگونه اتّفاقی را که بر روی کامپیوتر می‌افتد، ردگیری کنید.
- صحبت در باره‌ی این که چگونه مجرمین می‌توانند کنترل رایانه‌ی شما را به دست بگیرند به نحوی که شما مجبور باشید، یک رایانه‌ی تازه بخرید.
ب) کمک‌خواستن در زمانی که اتّفاقات ناراحت‌کننده‌ای در فضای آنلاین رخ می‌دهد.
به کودکان خود تاکید کنید که اگر در طول چت کردن خود پیام نامربوط یا نامناسبی را دریافت می‌کنند، به شما اطّلاع دهند و شما نیز در مقابل آن‌ها را دعوا نمی‌کنید و دسترسی آن‌ها به اینترنت را نیز قطع نخواهید کرد. کودکان را توجیه کنید که شما می‌دانید که آن‌ها قادر به کنترل کردن آن‌چه که دیگران می‌گویند نیستند و شما آن‌ها را به این دلیل سرزنش نخواهید کرد.
همچنین، مطمئن شوید که کودکان شما در فضای اینترنت نسبت به کودکان دیگر قلدری نمی‌کنند یا مورد قلدری قرار نمی‌گیرند. زمانی که کودکان مدرسه را ترک می‌کنند، لزوماً همکلاسی‌ها و درگیری‌هایی که با آن‌ها دارند را ترک نمی‌کنند. آن‌ها با رایانه، نامه و تلفن‌های همراه با هم می‌توانند در ارتباط باشند و ممکن است از این تکنولوژی‌ها برای اذیت و آزار یکدیگر، قلدری کردن و آسیب رساندن به دیگران استفاده کنند. ج) چگونه جلوی کاربران را بگیریم و مسائل را گزارش کنیم
شما می‌توانید تمام مکالمات صورت گرفته را در یک واژه پرداز کپی و جایگذاری کنید. بسیاری از نرم‌افزارهای گفتگوی آنلاین به شما اجازه می‌دهند تا با راست کلیک کردن بر روی نام کاربران در لیست دوستان‌تان آن‌ها را «مسدود» یا از آن‌ها «صرف‌نظر» کنید. اگر کودک شما در معرض یک تعرّض آنلاین قرار گرفته است، یک کپی از سابقه‌ی مکالمات را به مدیر اطاق گفتگو ارسال یا مدیر سایت ارسال کنید. شما می‌توانید اطّلاعات تماس را از بخش «کمک» یا بخش «گزارش‌دهی» برنامه دریافت کنید.

https://www.cyberpolice.ir/learning/1301