این یک طرح کسب و کار است نه یک پایان نامه دکتری! بیایید دریابیم که چرا یک طرح دقیق می تواند شما را تحت فشار قرار دهد و چگونه می توان طرحی ساده را طراحی نمود
زمانی که من برای اولین بار در اواخر دهه 1970 با طرح های کسب و کار، آغاز به کار نمودم ، یک طرح به طور متوسط، طولانی تر و پیچیده تر از آن چیزی بود که امروزه قابل مشاهده است. علت ممکن است این مانند که اکنون طرح های کسب و کار متداول تر از گذشته اند و بیشتر از سوی افراد مورد استفاده قرار گرفته اند. به علاوه ممکن است به گرایشی در بین بانکدارها و سرمایه گذارانی تبدیل شده اند که با این طرح های کسب و کار، سروکار دارند. یا شاید هم چون مردم، وقت کمتری را صرف مطالعه و بررسی این گونه اسناد می کنند.
به هر دلیلی امروزه این روند در طرح کسب و کار به اصول اولیه خود بازگشته و بازتاب خوبی از طرح را نشان می دهد و دارای تحلیلی درست و دقیق است فرمت این طرح ها که خواندن فوری آن را آسان نموده بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. اگر می خواهید مردم، طرح کسب و کار ی که توسعه داده اید را بخوانند بهترین توصیه من این است که آن را ساده بنویسید. طرح کسب و کار خود را با تز دکتری یا کاری بلند مدت اشتباه نگیرید. از لغات و فرمت مستقیم و طرح کوتاه، استفاده نمایید.
اما فرمت و واژگان ها را با تفکر ساده اشتباه نگیرید. علت سادگی نباید این باشد که ایده خود را به طور کامل گسترش نداده اید بلکه علت باید این باشد که هر کسی که آن را می خواند به سهولت و سرعت، ایده شما را در یابد.
از این رو برای ساده کردن طرح آن، برخی نکات را در ذیل عنوان می کنیم:
بر متن خود اشراف داشته باشید. خواندن یک نوشته موثر در خصوص کسب و کار ، باید آسان باشد. مردم نگاهی سطحی به طرح شما می اندازند. آن ها در حین صحبت با تلفن یا خواندن ایمیل های خود، طرح شما را مرور می کنند. نوشته های ژرف خود را برای رمان های بزرگ آمریکایی که در آینده خواهید نوشتن نگه دارید. هنگامی که طرح خود را می نویسید به نکات زیر توجه داشته باشید، از جملات پیچیده و طولانی استفاده نکنید مگر آن که برای رساندن معنای خود چاره ای جز این نداشته باشید .جملات کوتاه مناسب تراند و خواندن آن ها آسان تر است.
از شعارها، اصلاحات خاص یا مخفف ها استفاده نکنید. شما ممکن است بدانید که NIH یعنی کالا در این جا ثبت و اختراع نشده و KIS مخفف ” اصل سادگی” است اما دیگران ممکن است از معانی این اصطلاحات مخفف، مطلع نباشند.
از زبان ساده و مستقیم استفاده کنید مثلا از کلمه” استفاده کردن” به جای ” بهره بردن” و کلمه ” به جای” و نه ” در این لحظه زمانی” استفاده کنید.
می توان از نقاط برجسته برای تهیه فهرست استفاده نمود. آن ها به خواننده کمک می کنند تا اطلاعات را راحت تر درک نماید.
از نقاط برجسته ساده استفاده نکنید بلکه هر کجا که لازم است توضیح مختصری به آن اضافه کنید. نقاط برجسته بدون توضیح، خسته کننده خواهد بود.
طرح باید کوتاه باشد متوسط طول اکثر طرح های کسب و کار، کوتاه تر از گذشته شده است. شما باید هر آن چه که لازم است را در 20 تا 30 صفحه بگنجانید و 10 صفحه را به ضمایم گزارشات ماهانه، رزومه مدیریت و سایر جزئیات اختصاص دهید. اگر طرح شما بیش از 40 صفحه است، احتمالا در خلاصه سازی و مختصر نمودن آن موفق نخواهید بود.
البته چند استثناء در خصوص این قوانین وجود دارد. من اخیرا طرحی برای کافی شاپ های زنجیره ای را مشاهده نمودم که به عنوان مثال عکس مکان پیشنهادی، مدل منو و نقشه سایر مکان های پیشنهادی در آن ضمیمه شده بود. گرافیک نیز طرح را طولانی تر نموده بود اما ارزش واقعی به آن افزوده بود. عکس محصولات و مکان ها، منوها، طرح ها، پلان های افقی، لوگوها و تصاویر علائم مفید است.
از چارت های مربوط به کسب و کار استفاده کنید به گونه ای که یافتن ارقام مهم آن ها، آسان باشد. از جداول حاوی اطلاعات خلاصه و چارت های تجاری ساده برای برجسته نمودن اعداد مهم استفاده نمایید به گونه ای که یافتن جزئیات مربوط به آن در ضمیمه آسان باشد. به علاوه …………..
از نمودار میله ای حداقل برای نشان دادن فروش، حاشیه ناخالص، سود خالص، جریان نقد و ارزش خالص سالانه استفاده نمایید.
میله های سه بعدی جذاب تر به نظر می رسند اما خواندن میله های دوبعدی آسان تر است مطمئن شوید که اعداد واضح هستند.
میله های انباشته، مشاهده کل داده را تسهیل می کند. اگر فروش تنها شامل چند بخش است ، میله ها را به شکل انباشته بکشید تا رقم کل را نشان دهید.
از نمودار دایره ای برای نمایش سهم بازار و بخش بندی های مختلف آن استفاده کنید.
وظایف و مراحل را به عنوان میله های افقی دارای برچسب هایی در سمت چپ و نمایش تاریخ آن در بالا یا پایین نشان دهید. اکثر افراد این نمودار را گانت نامیده اند. تنها وظایف و مراحل اصلی را نشان دهید چون وجود جزئیات زیاد، خواندن نمودار را دشوار می نماید.
همیشه اعداد منبع را نزدیک به نمودار در جدول خلاصه قرار دهید به گونه ای که خوانندگان بتوانند به سرعت به آن ها رجوع کنند و اعداد را در نمودارها شناسایی نمایند. هرگز از طرح کسب و کاری استفاده نکنید که خواننده نتواند اعداد منبع نمودار را در آن بیابد. این کار برای او خسته کننده خواهد بود.
از نمودار، بدون ارجاع دهی آن در متن استفاده نکنید. اگر اعداد منابع در جداول خلاصه کاملا واضح نیست مطمئن شوید که ضمیمه ای که اعداد دقیق در آن عنوان شده را مشخص نموده اید. احساس و نگاه کلی به طرح کسب و کار را جلا دهید. جدا از استفاده از واژگان مناسب، ظاهر فیزیکی متن نیز باید ساده و جذاب باشد. از این رو توصیه های زیر را مورد توجه قرار دهید.
از دو فونت در متن خود استفاده کنید. فونتی که برای سرتیترها و عناوین استفاده می شود باید فونت ساده و بدون دندانه باشد مانند آریال، تاهوما یا وردانا. برای بقیه متن هم می توانید از فونت استاندارد متون مانند فونت سنجری، تایمز رومان یا بوک آنتیکا استفاده کنید.
از فونت ریز استفاده نکنید. تنها چند فونت خوانا با اندازه 10 وجود دارد. بقیه فونت ها در اندازه 11 یا 12 قابل خواندن هستند.
برای تفکیک بخش ها و نمودارها از متن و برای برجسته نمودن جداول از گزینه قطع صفحه استفاده کنید. در صورت شک و تردید، به صفحه بعد بروید. هیچ کس نگران بازگشت به صفحه بعد نخواهد بود.
از فضای خالی به شکلی سخاوتمند از استفاده کنید. خواندن کلمات فشرده شده در فضای کوچک، دشوار است.
همیشه از چک کننده اسپل استفاده نمایید. سپس متن خود را به دقت ویرایش کنید تا مطمئن شوید که از کلمه نادرست اما با اسپل درست استفاده نکرده اید. سپس متن را برای تطابق اعداد متن با اعداد جدول، بازخوانی نمایید.



منبع: entrepreneur


یک طرح کسب و کار ساده - مجله فرد