بایگریو معتقد است که براساس تحقیقات او، طرح کسب و کار ، اتلاف وقت نیست. او می گوید: به نظر من نوشتن طرح کسب و کار از همان ابتدا قبل از این که درها را به سوی طرح کسب و کار بگشایید به عملکرد کسب و کار شما کمکی نمی کند.
پس بایگریو چه چیزی را به جای طرح کسب و کار توصیه می کند؟ تلاش برای فروش محصول به مشتریان واقعی حتی اگر وجود نداشته باشد. او می گوید: آیا شما با مشتریان خود صحبت کرده اید؟ اگر صحبت نکرده اید تمایلی به صحبت با شما در خصوص کسب و کار ندارم.
با این حال او همچنان فکر می کند که طرح ها به کسب و کار کمک می کنند.40 % دانشجویان او که دوره نوشتن طرح کسب و کار را در کالج گذارنده اند، پس از فارق التحصیلی، کسب و کار خود را آغاز نموده اند. و این میزان، دو برابر نرخ کسانی است که دوره نوشتن طرح کسب و کار را نگذارنده اند. به عقیده او، حتی اگر آن ها طرحی ننویسند، باید در خصوص تناسب شناسایی فرصت با بازاریابی، ایجاد تیمی مناسب و ارائه طرح مالی و غیره بیاندیشند. به علاوه تفاوت زیادی میان افراد دارای طرح مکتوب و رسمی و افراد فاقد طرح وجود دارد. بایگریو عنوان نموده که هر کسب و کاری باید با ارائه یک طرح آغاز گردد، خواه، این کار در ذهن افراد انجام گیرد و هرگز روی کاغذ وارد نشود، و یا توصیفی پیشرفت و کامل باشد که روی کاغذی نوشته شده.



عامل پول
مخالفان و مدافعان طرح کسب و کار بر سر یک نکته توافق دارند: امنیت در تامین بودجه همیشه نیازمند طرحی رسمی است. به عقیده بایگریو شرکت هایی که از دوستان و خانواده خود بودجه لازم را دریافت نموده اند ممکن است به طرح نیاز نداشته باشند اما اگر شما به دنبال سرمایه گذاری بانک های تجاری، وام دهندگان دولتی و سرمایه گذاران دیگر هستید، به طرح کسب و کار نیاز دارید.

این نگرش، هیچ کششی در دنیا استوارت، موسس بورت دیپی انوالا در فلوریدا ایجاد ننموده. او و شرکایش روی یک ارائه دهنده نرم افزاری شرکت های کوچک سرمایه گذاری نمودند و طرح کسب و کار خود را به همراه ارائه اطلاعات مالی کامل نمودند. استورات می گوید: “ما به طرح کسب و کار نیازی نداشتیم چون ما خودمان سرمایه گذار هستیم اما اگر بخواهیم کارآفرینی مسئولیت پذیر باشیم، باید همه چیز را همچون آن ها ببینیم.”



گرایش های برنامه ریزی
امروزه دیگر نیازی نیست که برنامه نویسان کلاسیک، 20 تا 40 صفحه به عنوان طرح ارائه دهند. هر چه طرح کوتاه تر باشد، به عقیده بایگریو شانس خوانده شدن آن بیشتر است. به علاوه بیش از 5 صفحه را نباید به ترازنامه، جریان نقد و درآمد اختصاص داد. از طرفی از اعداد و ارقامی که نمی توانید فورا آن ها را توضیح دهید استفاده نکنید.
از آن جا که ابزاری مانند صفحه گسترده و نرم افزار نوشتن طرح بسیار اهمیت یافته برخی منتقدان می گوید که امور مالی پیچیده ای به طرح کسب و کار اضافه شده که اغلب از طریق حدسیات پشتیبانی می شود. این ابزار، ایجاد طرح کسب و کار را تسهیل نموده اند ولی به عقیده بایگریو، چندین صفحه را به اطلاعات مالی اختصاص می دهد که منشاء واقعی ندارند. از این رو امروزه سرمایه گذاران خواهان طرح های مالی محدودتر و مستندتری هستند.
گارتز می گوید هیچ کس تحت تاثیر صفحات گسترده قرار نمی گیرد و این کاری فراتر از صفحه گسترده است. او می گوید که سرمایه گذاران از طریق آن متوجه می شوند که آیا کارآفرین بازار را برای محصول یا خدمات مربوطه به درستی بررسی نموده، مشتریان احتمالی را شناخته، تیم توانمندی جمع آوری کرده، توانسته مدل کسب و کار مناسبی ارائه کند و غیره.
شما تصمیم گرفته اید که طرح کسب و کار ی بنویسید و آماده برای آغاز هستید. پس تبریک می گویم. شما شانس موفقیت کسب و کار خود را به شدت افزایش داده اید. اما قبل از آغاز تهیه پیش نویس طرح، باید برای پیش نویس خود طرحی داشته باشید.

یکی از مهم ترین دلایل برنامه ریزی برای طرح این است که شما در قبال ارائه و پیشنهادات گنجانده شده در آن مسئول هستید. این به خصوص زمانی درست است که از طرح خود برای افزایش بودجه شرکت استفاده نمایید. فرض می کنیم که شما گشایش چهارمین مکانی جدید در سال دوم عملیات خرده فروشی خود را پیش بینی نموده اید. اگر برحسب شرایطی که پیش بینی نموده بودید تنها دو مکان جدید را بگشایید، سرمایه گذار ممکن است شکایت کند. طرح کسب و کار می تواند به قیمت از دست رفتن زندگی مالک آن تمام شود. از این رو اندیشیدن درباره آن چه که می خواهید در طرح خود بگنجانید و احتیاط و ملاحظه در این رابطه ، امری ضروری است.
دوم این که اگر تاکنون نمی دانسته اید به زودی خواهید فهمید که طرح کسب و کار می تواند سندی پیچیده باشد. زمانی که پیش نویس طرح خود را آماده می کنید، حول موضوعات جدی مانند استراتژی خود و موارد کم اهمیت تری مانند رنگ کاغذی که می خواهید طرح را روی آن پرینت بگیرید. تصمیمات زیادی اتخاذ می کنید. اندیشیدن درباره این تصمیمات، راهی مهم برای به حداقل رساندن زمانی است که صرف برنامه ریزی برای کسب و کار خود می کنید، به علاوه زمان لازم برای کسب درآمد را بیشینه می کند.
در مجموع، برنامه ریزی برای طرح خود، به کنترل پاسخگویی و کاهش اتلاف وقت در تصمیم گیری، کمک می کند. برای برنامه ریزی طرح، ابتدا باید ببینید که اهداف شما در کسب و کار چیست به علاوه کسب و کاری که به دنبال آغاز آن هستید یا اکنون راه اندازی می شده را ارزیابی کنید تا ببینید چه فرصت هایی وجود دارد که از طریق آن می توان به اهداف خود دست یافت. در نهایت به عناصر مشترک اکثر طرح ها نگاهی بیاندازید تا ایده ای در خصوص آن چه که می خواهید در طرح کسب و کار لحاظ کنید و نحوه انجام آن را به دست آورید.



اهداف خود را تعیین نمایید
چشمان خود را ببندید. تصور کنید که اکنون در 5 سال آینده قرار دارید. می خواهید در چه موقعیتی باشید؟ آیا کسب و کاری دارید که اندازه آن چندان توسعه نیافته؟ آیا کسب و کاری با رشدی سریع یافته اید؟ آیا سود نقدی زیادی کسب کرده اید و جایی کنار ساحل در حال استراحت هستید و از سودی که به سختی به دست آورد اید لذت می برید؟
پاسخ به این سوالات، بخش مهمی از ایجاد یک طرح کسب و کار موفق است. در واقع اگر ندانید می خواهید به کجا برسید، نمی توانید هیچ گونه برنامه ریزی داشته باشید.
اکنون زمان خوبی برای همبستگی اندیشه و سیری در اندیشه و یافتن مسیرهای جدیدی است که می خواهید در کسب و کار خود به سوی آن ها بروید. سعی کنید متنی مشخصی از اهداف کسب و کار خود بنویسید. این متن می تواند در غالب نامه ای به خود باشد و می تواند در مورد 5 سال آینده باشد و همه آن چه که به آن رسیده اید و نحوه دستیابی به آن را توصیف کنید.
با خواندن این سند، ممکن است به کشف جالبی برسید مثلا این که واقعا به دنبال داشتن شرکتی بزرگ با رشدی سریع نبوده اید بلکه به یک شرکت کوچک و با ثبات هم راضی هستید. حتی اگر چیزی جدید در این نامه نیابید، دریافت فرصتی جدی در خصوص اهداف و مقاصد، کمکی بزرگ برای تصمیم در خصوص برنامه ریزی برای کسب و کارتان است



چک لیست اهداف، مقاصد
اگر در تصمیم گیری در خصوص اهداف و مقاصد خود مشکل دارید: در این جا، چند سوال مطرح شده که باید آن ها را از خود بپرسید
چه قدر برای رسیدن به این موفقیت، مصمم هستید؟
آیا مایل به سرمایه گذاری پول خود و ساعات کار طولانی بدون درآمد و گذشتن از زندگی و وقت خود حتی برای سال ها هستید؟
اگر این کسب و کار موفق نباشد چه بر سر من خواهد آمد؟

اگر کسب و کار من موفق باشد چند کارمند خواهم داشت؟
درآمد سالانه من چقدر خواهد بود؟ درآمد 5 ساله من چه قدر است؟
سهم بازار کسب و کار من در این چارچوب زمانی چه قدر خواهد بود؟
آیا کسب و کار من یک بازاریابی جا ویژه است یا طیف گسترده ای از کالاها و خدمات به فروش خواهد رسید؟

طرح من برای توسعه جغرافیایی کارم چیست؟ بومی؟ ملی؟ جهانی؟
آیا می خواهید مدیری باشید که همه کارها یا بخش عمده ای از کارها را به دیگران واگذار می کند؟
در صورت تفویض کارها، چه نوع وظایفی را با دیگران به اشتراک خواهم گذاشت؟ فروش؟ فنی؟ غیره؟
چه قدر در دریافت راهنمای از دیگران راحت هستم؟ آیا می توانم با شرکا یا سرمایه گذارانی کار کنم که نیازمند داده هایی در حوزه مدیریت شرکت هستند؟
آیا قرار است مستقل باشم و مالکیت خصوصی داشته باشم یا به دنبال سهامی عام یا خرید باشم؟



اهداف مالی شما
کسب درآمد ضرورتا به پول خیلی زیادی احتیاج ندارد اما مقداری پول مورد نیاز خواهد بود. به خصوص اگر به عنوان بخشی از بررسی های مربوط به اهداف و مقاصد خود، خواهان رشدی سریع باشید.
کارآفرینان مثبت و پرانرژی اغلب بر این باورند که رشد فروش، همه چیز را حل خواهد کرد اما آن ها می توانند از طریق ایجاد سود، بودجه لازم برای رشد خود را فراهم نمایند. با این حال به ندرت این اتفاق می افتد و علت آن هم ساده است: شما معمولا باید قبل از آن که مشتریان کالای شما را بخرند و به شما پولی بپردازند، کالا را از عرضه کننده خریداری کنید. به دلیل این مسئله پیچیده است که بسیاری از شرکت های رشد در جست و جوی تامین مالی از سوی بانک ها یا فروش سهام خود به منظور تامین مالی لازم برای رشد هستند. آن ها دقیقا سریع تر از آن چه که توان آن را داشت باشند رشد می کنند.
از خود بپرسید که به چه نوع تامین مالی نیاز دارید و چه چیزی را می پذیرید. اگر نقدینگی کمی داشته باشید یا انتظار دارید که با کمبود نقدینگی مواجه می شوید، هر منبعی که بودجه شما را تامین کند مناسب خواهد بود. اما هر نوع تامین مالی، ویژگی های متفاوتی دارد که باید هنگام برنامه ریزی طرح خود آن را مد نظر قرار دهید. این ویژگی های سه شکل اصلی را داراست.
اول این که باید تا حدی کنترل امور را واگذار نمایید. طبیعی است که شریک شما نیازمند کنترل تقریبا برابری همچون شماست سرمایه گذاران نیز اغلب به اطلاعات قابل توجهی در حوزه تصمیمات مدیریت، مثلا از طریق انتصاب چند نفر در هیئت مدیره شما، نیاز دارند. سرمایه گذاران توانگر ممکن است بسته به سبک فردی خود درگیر امور باشند یا خیر. بانکدارها نیز از طرفی احتمالا تا زمانی که مبلغ اصل و بهره را به موقع نپردازید و هیچ کدام از سایر شرایط وام را نقض نکنید، مشاوره ای به شما نمی دهند..

شما باید از طرفی میزان پولی که احتمالا مورد نیازتان است را بررسی نمایید. هر مقدار کمتر از چند میلیون دلار،، برای عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار استاندارد کوچک است. سرمایه گذاران احتمالا حدود 000/250 دلار تا 3 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند. از طرفی، تنها ثروتمندترین سرمایه گذار حامی، می تواند بیش از چند صد هزار دلار ارائه دهد.

تقریبا هر منبعی از بودجه، از بانک تا نمایندگان، راهنمایی هایی درباره اندازه منبع مالی مورد ترجیح خود، ارائه می دهند. پیش بینی اندازه نیاز شما اکنون شما را در آماده سازی طرح تان، راهنمایی و هدایت می کند.
سومین موضوع مورد بررسی، هزینه است. هزینه می تواند برحسب نرخ بهره و سهم مالکیت و نیز زمان، کاغذ بازی و مسائل ساده قدیمی سنجیده شود.



چطور از طرح خود استفاد می کنید
چه باور کنید یا نه، بخشی از برنامه ریزی طرح شما مربوط به برنامه ریزی درباره استفاده شما از طرح است. نه ما دیوانه نشده ایم ، حداقل الان این طور نیست. طرح کسب و کار می تواند برای چندین کار استفاده شود، مانند نظارت و پیشرفت شرکت بر سر رسیدن به اهداف و برانگیختن کارکنان کلیدی برای پیوستن به شرکت شما. تصمیم درباره نحوه استفاده از طرح کسب و کار ، بخش مهمی از آماده سازی مراحل نگارش آن است

آیا می خواهید از طرح تان برای افزایش سرمایه استفاده کنید؟ در این حالت، باید به دقت بر خلاصه مفاهیم اجرایی، مدیریت و حوزه بازاریابی و مالی متمرکز شوید. شما باید دیدی کاملا متمرکز بر نحوه دریافت پول از طریق شرکت خود داشته باشید. اگر به دنبال وام بانکی هستید باید بر توانایی خود برای ایجاد جریان نقد کافی در حوزه خدمات بانکی تاکید داشته باشید. سرمایه گذاران سهام به خصوص سرمایه گذاری مخاطره آمیز باید نشان دهند که چگونه می توانند نقدینگی فراهم کنند و نرخ بهره قابل قبولی ایجاد کنند.
آیا می خواهید از طرح خود برای جذب کارکنان با استعداد استفاده کنید؟ از این رو باید بر چیزهای مانند اختیار خرید سهام و سایر موارد پرداخت مانند مکان، محیط کاری، فرهنگ سازمانی و فرصت برای رشد و پیشرفت تاکید داشته باشید.

آیا نمایش طرح خود به عرضه کنندگان را برای نشان دادن این امر که شما مشتری ارزشمندی هستید، پیش بینی نموده اید؟ یک طرح کسب و کار دقیق باید عرضه کننده کالاهای ارزشمند را متقاعد کند که نسبت به رقبایتان، حامی شما باشند. این امر ممکن است به شما کمک کند تا از اعتبار عرضه کنندگان استفاده کنید. شما ممکن است در این طرح بر فهرست مشتریان درجه یک و ثبت کامل بازپرداخت بدهی های تجاری تاکید داشته باشید.



ارزیابی پتانسیل شرکت شما
متاسفانه در مورد اکثریت افراد، تمایل به این که به کجا می خواهیم برسیم، به اندازه توانایی شرکت برای رساندن ما به آن مقصد مهم نیست. به عبارت دیگر، اگر کسب و کاری اشتباه را انتخاب کنید به هیچ کجا نخواهید رسید
خوشبختانه یکی از با ارزش ترین موارد استفاده از طرح کسب و کار کمک به تصمیم گیری در این باره است که آیا کسب و کاری که تمام انرژی خود را صرف آن نموده اید واقعا شما را به آرزوهایتان می رساند یا خیر. بسیاری از ایده های کسب و کار هرگز از مرحله برنامه ریزی فراتر نمی روند چون موسس آن ها به عنوان بخشی از روند منطقی و یکپارچه برنامه ریزی، فرضیات خود را آزمایش نموده و آن ها را بی ارزش یافته است.
ایده خود را حداقل در برابر دو متغیر بیازمایید: اولی متغیر مالی است تا مطمئن شوید که کسب و کار شما به لحاظ اقتصادی ارزشمند است یا خیر و دومی به لحاظ سبک زندگی است چرا که “چه کسی به دنبال کسب و کار موفقی است که از آن تنفر دارد؟”
پاسخ به پرسش های زیر به شما کمک می کند تا توانایی شرکت خود را مشخص نمایید. هیچ پاسخی اشتباه نیست. هدف تنها کمک به شما برای تصمیم گیری درباره میزان احتمال تطبیق فعالیت اقتصادی پیشنهادی شما، اهداف و مقاصدتان است
حوزه مالی
کسب و کار شما به چه سرمایه گذاری اولیه ای نیاز دارد؟

تا چه میزان مایل اید از کنترل سرمایه گذاران چشم پوشی کنید؟
چه زمانی کسب و کار شما سود ده خواهد بود؟
چه زمانی سرمایه گذارانی من جمله خودِ شما انتظار بازگشت سرمایه را دارند؟ سود حاصله از طریق کسب و کار در طی زمان چه میزان خواهد بود؟
آیا قادر به صرف تمام وقت خود به لحاظ مالی بر روی کسب و کارتان خواهید بود؟
انتظار دارید چه نوع توزیع سود یا حقوقی از کسب و کار خود دریافت کنید؟
چه فرصت هایی وجود دارد که کسب و کار شما موفق به کسب آن نشده است؟
اگر موفق شود چه خواهد شد؟



سبک زندگی
می خواهید کجا زندگی کنید؟
می خواهید چه نوع کاری انجام دهید؟

می خواهید چند ساعت در روز کار کنید؟
آیا می توانید به تعطیلات بروید؟

اگر مریض شوید چه خواهد شد؟
آیا درآمد کافی برای داشتن سبک زندگی مورد علاقه خود دارید؟ آیا خانواده تان با آن چه که تجسم نموده اید موافق اند و آن را درک می کنند؟




منبع: entrepreneur



برای طرح کسب و کار خود برنامه ریزی کنید - مجله فرد