نوشتن طرح کسب و کار : بازاریابی را فراموش نکنید.
برای آنان که در رویای رهایی از فضای محدود و دنبال کردن آرزوهای خود هستند، تهیه پیش نویسی از طرح کسب و کار ، اولین گام خواهد بود. یکی از عناصر مهم طرح شما استراتژی بازاریابی شماست. مردم اغلب به همان دقتی که با جنبه هایی چون اهداف بلند مدت و جریان نقد برخورد می کنند به مولفه مهمی چون بازاریابی توجه ندارند. یا این که تمام تلاش و تفکر خود را صرف برنامه ریزی برای تحقیقات بازار، پیشبرد فروش و جایگاه یابی نموده و ایده های بزرگ خود را دنبال نمی کنند.

یکی از مشکلات پیش رو این است که اکثر کارآفرینان تجربه بازاریابی ندارند. آن ها ممکن است نویسنده ای توانمند، تاجری با مهارت، یا مشاور مالی دانا و زیرکی باشند و از این رو در جایگاه برنامه ریزی برای ایجاد کسب و کار خود موفق باشند، اما بازاریاب خوبی نیستند. برخی نمی دانند که اجرای یک استراتژی بازاریابی درست برای موفقیت در هر کسب و کاری ضروری است. برخی نیز به اهمیت آن پی برده اند اما نمی دانند که از کجا باید آغاز کنند.

در این جا به دلیل مهم بودن آن اشاره نموده ایم. مهم نیست که محصول یا خدمات شما تا چه حد مبتکرانه است چرا که اگر افراد ندانند که چنین محصولی وجود دارد به ابتکار آن پی نخواهد برد.
مولفه بازاریابی طرح کسب و کار شما باید بودجه ای را برای زمان اختصاص دهد البته اگر به دنبال رسیدن به کسب و کار خویش و درآمد هستید. شما به وب سایت حرفه ای و برنامه کاری نیاز دارید که بازدید کنندگان را جذب نماید و آن ها را از شما، خدمات و محصولاتتان آگاه ساخته و خرید محصول شما را تسهیل نماید
در این جا چند نکته دیگر برای توسعه طرح بازاریابی تان ارائه شده است.
پیام من چه باید باشد؟
پیام شما باید چیزی بیش از این پیام باشد که ” محصول من عالی است” باید ببینید که پیام چه مسائلی را می تواند حل کند. اگر شما فردی حرفه ای هستید چه ارزشی را به مشتریان می توانید ارائه دهید؟ چطور از رقبایتان متمایز هستید؟ به عنوان مثال، در شرکت بازاریابی من، ما برای مشتریانی که از مدل پرداخت بابت عملکرد استفاده می کنند اعتبار و قابلیت مشاهده را ایجاد می کنیم که ما را از همتایان مان متمایز می کند و قرار گرفتن در معرض رسانه و محیط را ضمانت می کند.



چه کسی بیننده پیام من است.
بینندگانِ احتمالیِ پیام را براساس موجی که رو به توسعه است بررسی نمایید مگر آن که محصول دارای جایگاهی جاویژه داشته باشید (یعنی محصولی برای مشتریان خاص). به عنوان مثال یک قهوه جوش تاشو ممکن است برای اتاق کوچک یک دانشجو در خوابگاه ، مورد نیاز باشد. از این رو او بیننده هدف شما خواهد بود. اما خانواده و پدربزرگ و مادر بزرگ که در مجهز کردن اتاقش به او کمک می کند نیز ممکن است مشتریان هدف بعدی شما باشند. اگر آن ها محل زندگی کوچکی داشته باشند ممکن است به یک قهوه جوش تاشو برای خودشان نیز احتیاج داشته باشند. به علاوه کسانی که در چادر یا قایق زندگی می کنند یا هر کسی که در مکانی کوچک زندگی می کند ممکن است به این کالا احتیاج پیدا کند.



رسانه مناسب برای یک کمپین روابط عمومی کدام است؟
رسانه اجتماعی برای محصولات جاویژه ای که مخصوص بازار خاصی هستند بسیار گسترده است چون قالب های انلاین، باعث ایجاد ارتباطاتی حول علائق مشترک می شوند. شبکه دی تایم، مایل به جذب بینندگان خانم است.
اکثر خوانندگان روزنامه اکنون بالای 55 سال سن دارند. زمانی که در مورد این که بینندگانتان چه کسانی هستند تصمیم می گیرید، باید مشخص کنید که آن ها چه چیزهایی تماشا می کنند، به چه چیزی گوش می دهند، چه می خوانند و چه کارهایی را به صورت آنلاین انجام می دهند سپس پیام خود را برای این محیط و بیننده آن مشخص نمایید.



بودجه شما چه قدر است؟

زمانی که به این پرسش ها پاسخ دادید می توانید مشخص کنید که تا چه حد قادر به بازاریابی محصول خود هستید و چه میزان به کمک احتیاج دارید. اگر این کار را به تنهایی انجام می دهید به میزان زمان لازم به انجام کارهایی چون فعال نگه داشتن وب سایت با مطالب تازه در هفته، ارائه محتوایی در رسانه های اجتماعی و توسعه گام هایی برای جلب توجه بینندگان رادیویی، تلویزیون و مطبوعاتی نیاز درید. اگر می خواهید از فردی متخصص برای ارائه خدمات بازاریابی استفاده کنید از طرح بازاریابی خود برای بررسی هزینه و زمان و بودجه آن بهره بگیرید.

خواه به دنبال آغاز رویای خود هستید یا در حال ارزیابی مجدد کسب و کاری کنونی تان هستید، باید با طرحی دقیق، کار خود را آغاز نمایید. بازاریابی باید بخش اساسی این طرح باشد چرا که این طرح بازاریابی است که کسب و کار را پیش می برد از این رو نمی توان آن را موقتا بررسی نمود.




منبع: entrepreneur


بازاریابی را فراموش نکنید - مجله فرد