سال های ابتدایی اکوسیستم استارت آپ همراه با میزان زیادی شبیه سازی و پر کردن شکاف های بازار می باشد. هنوز هم برخی مدل ها و بخش هایی از استارت آپ در عرصه استارت آپ ایران جا مانده اند. ما در این پست به شناسایی این مدل های جا مانده تجاری می پردازیم.
اولین موج از استارت آپ ها در بازارهای نوظهور، معمولاً استارت آپ های تجارت الکترونیکی هستند که کار خود را با فروشگاه های آنلاین و خرده فروشان الکترونیک شروع می کنند. ظهور اولین فروشگاه های آنلاین و استارت آپ های تجارت الکترونیک در ایران در سال ۲۰۰۸ بود. به تدریج با گذشت زمان و توسعه اینترنت و دیجیتال سازی، کارآفرینان شروع به پر کردن شکاف ها و حل مشکلات محلی کردند. در اقتصادهای پر جمعیت، FinTech محلی و راه حل پرداخت نیز در همان مراحل اولیه پدید می آیند. ایران هم از بازار با جمعیت بزرگ ۸۰ میلیونی که درها را به روی بسیاری از فرصت های تجاری در زمینه خدمات مالی و خرده فروشی آنلاین باز می کند، بهره می برد.
در این جا ما به ارائه ۵ مدل استارت آپ می پردازیم که در حال حاضر در ایران وجود ندارند:

  1. مشارکت در رانندگی

مشارکت در رانندگی به عنوان یک راه حل خیلی خوب برای حمل و نقل های درون شهری و بین شهری عمل می کند. در ایران همیشه برای حمل و نقل های درون شهری یک راه حل تحت عنوان تاکسی های غیر مجاز که تمایل به جابجایی مسافران در یک مسیر مستقیم را دارند، وجود داشته است.

  1. خدمات آنلاین خشکشویی

کسانی که در شهرهای پر جمعیت و مصرف کننده گرا زندگی می کنند، در سال های گذشته طعم مزیت این گونه خدمات و راحتی آن را چشیده اند. اخیراً تقاضا برای این گونه خدمات افزایش یافته و این همچنین می تواند مدلی برای رده با کلاس بالاتر جامعه ایرانی باشد. در حال حاضر، برخی خدمات خشکشویی در بخش های غنی تر، خدمات تحویل تلفنی خشکشویی فراهم کرده اند. یک استارت آپ این عمل را تحت یک پلتفرمی که هنوز هم در ایران دیده می شود، انجام می دهد.

  1. خدمات تحویل

“من دو تا آب پرتقال، یک شامپوی مو، ۲ باند پانسمان از داروخانه نزدیک می خواهم و در مسیری که این ها را برای من می آورید یک فلافل هم برای من بگیرید”، تا کنون چنین سرویس تحویلی که همه این ها را برای شما تهیه کند به وحود نیامده، مگر این که آن شخص آن قدر شما را دوست داشته باشد که این کارها را انجام دهد. در حال حاضر، خدمات تحویل در بسیاری از کشورهای خلیج در سطح بالایی از مصرف گرایی و قدرت مالی فعالیت می کنند. این مدل استارت آپ می تواند یک ایده بر اساس تقاضا باشد که به طور ویژه ترافیک در حال رشد در شهرهایی مثل تهران را مورد توجه قرار می دهد.

  1. فروشگاه های آنلاین مبلمان و دکوراسیون خانه

الان این یک تجارت داغ در سراسر جهان است. اخبار بودجه رو به افزایش استارت آپ های تجارت الکترونیک مبلمان از سراسر جهان تحت این عنوان که این مدل تجاری در میان کارآفرینان با تمرکز بر تجارت الکترونیک مرسوم است، شنیده می شود. ممکن است افرادی در آینده برای راه اندازی چنین استارت آپ هایی تلاش کنند.

  1. مهمان نوازی P2P

الان این یکی از اولین شکاف هایی است که یک خارجی به محض ورود به ایران به آن توجه می کند. آیا این به خاطر این است که کارآفرینان محلی هرگز به آن فکر نکرده اند و یا هنوز احساس نیاز به آن وجود ندارد؟ قطعاً پاسخ منفی است. مسائل حقوقی و آئین نامه ها مانع این مدل تجاری در یک روش نرمال معمولی شده اند. چالش در بدست آوردن چنین اجازه ای منجر به باز شدن دروازه رقابت شدید در زمینه این مدل تجاری می شود که در نهایت گردشگران داخلی و بین المللی از آن بسیار بهره مند خواهند شد. برخی از آژانس های گردشگری داخلی، خانه های شخصی را اجاره می دهند، اما آن ها هم از لحاظ مشروعیت قانونی زیر سوال هستند.
ادامه دادن این فهرست یک چالش نیست. اغلب استارت آپ های تجارت های الکترونیک و FinTech زمانی که وارد مدل های تجاری استارت آپ هایی که در ایران وجود ندارند، می شوند می توانند به این فهرست اضافه شوند.
ما از شنیدن نظر شما در مورد بخش های جا مانده و مدل های تجاری استارت آپ در اکوسیستم استارت آپ ایران در زمینه تجارت الکترونیک، FinTech، سلامت، فشن، فناوری تبلیغات، رسانه ای دیجیتال، SaaS، آموزش و غیره خوشحال می شویم.



منبع: 5 بخش جا مانده استارت آپ در عرصه استارت آپ ایران - ایران استارت آپ