به عمل بهینه‌سازی صفحات سایت On-page seo می گوییم. On-page بیشتر به محتوا و HTML سایت مربوط می شود و هر کاری که بر روی سایت خودمان انجام می دهیم تا ورودی بیشتری از موتورهای جستجو بگیرم و البته ورودی‌هایی که میگیریم مرتبط با سایت باشد جز تکنیکهای on-page seo محسوب می‌شود.

در مقابل on-page seo ، Off-page seo قرار دارد که بیشتر بروی لینک‌هایی که از بیرون به سمت سایت ما هدایت می شوند و هر فعالیتی که خارج از سایت و به نفع سایت ما باشد Off-page seo می گوییم. در این مطلب تمرکز بیشتر بروی on-page seo است و جزئیات دقیقتر در مورد Off-page seo را در مطلب دیگری به صورت جداگانه خواهم نوشت.
On-page seo یعنی محتوا و HTML و وقتی ما از این دو بدرستی در کنار هم استفاده کنیم میتوانیم برای موتورهای جستجو جذاب شویم و وقتی جذابتر میشویم که محتوای ما با ورودهایی که از موتورهای جستجو میگیریم مرتبط باشد.
ما کلا هشت ثانیه وقت داریم تا کسی که وارد سایت شده ، به سایتمان جذب کنیم ، هر چقدر محتوای ما جذاب باشد باعث می‌شود بازدیدکننده تجربه بهتری کسب کند و در عین حال زمان باقی ماندن در سایت افزایش یابد.(+) بازدیدکننده در این هشت ثانیه تصمیم می‌گیرد آیا سایتی که به آن وارد شده ارزش ماندن دارد یا باید ببندد و خارج شود.
مواردی در on-page وجود دارد که بیشترین تاثیر را در بهینه سازی سایت دارد و هر چقدر با دقت بیشتری از اینها استفاده کنیم ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو به دست میاوریم. حالا این موارد چه چیزهایی هستند:

[ برای مطالعه بیشتر: چرا باید سئو را جدی بگیریم؟ آمارهای جذاب از دنیای سئو ]
۱- Title Tags

چند نوع تگ داریم که یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آنها Title است. Title متنی است که در صفحه نتیجه موتور جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود، همچنین این متن بالای مرورگر قابل نمایش است (همان عنوان صفحه)
موتورهای جستجو ابتدا به عنوان صفحه نگاه می کنند و سپس عنوان را با بقیه متنی که در صفحه وجود دارد مقایسه می کند تا رابطه بین عنوان و متن را با هم مقایسه کند، هر چقدر عنوان با متن مرتبط باشد شانس ما برای نمایش در صفحه نتایج گوگل بیشتر است. نمی شود عنوان متن را چیزی انتخاب کرد که در همان صفحه موضوع دیگری نوشته شده باشد، نه برای کاربر خوشایند است نه برای موتورهای جستجو.
ابزار Snippet Optimizer به شما کمک می کند تا صفحات سایتتان را بررسی کنید و ببینید که عنوان صفحه شما در گوگل چطور نمایش داده می‌شود. شاید برای صفحه، عنوان انتخاب کرده باشیم ولی به دلیل اشتباه در برنامه نویسی ، عنوان صفحه برای گوگل قابل مشاهده نباشد.
اگر عنوان را با کلمات کلیدی موجود در متن انتخاب کنیم بسیار مناسب است، چون چیزی که از همه بیشتر برای گوگل اهمیت دارد میزان مرتبط بودن محتوا و جستجوی کاربر است و هر چقدر این ارتباط نزدیکتر باشد به صفحات اول گوگل نزدیکتر میشویم.

۲- Meta Description

Meta Description توضیحی کوتاه در مورد موضوع صفحه است و در آن درباره هسته موضوع،توضیحی کوتاه می نویسیم، با meta description کاربر متوجه می‌شود که محتوای سایت و صفحه در مورد چه چیزی است. Description مانند عنوان در مرورگر قابل مشاهده نیست بلکه فقط در صفحه نتایج گوگل قابل نمایش است.
Meta Description که با کلمات کلیدی و توضیحات خوب و مختصر نوشته شده باشد مزیت رقابتی شدیدی برای ما به حساب می آید. گوگل Description را می خواند و آن را با موضوع، عنوان صفحه و متن کامل صفحه مقایسه می‌کند و از این طریق تخمین میزند که آیا صفحه مورد نظر برای کاربر با ارزش است یا نه.
اوایل ۲۰۱۶ گوگل تغییراتی در نمایش Meta Description بر روی موبایل و کامپیوتر انجام داد. روی کامپیوتر کاربران می توانند فقط ۲۰۰ کاراکتر را مشاهده کنند و این عدد برای نمایش روی موبایل ۱۷۲ کاراکتر است. برای اینکه Description را هر دو کاربر موبایل و کامپیوتر به صورت یکسان مشاهده کنند ، طول Description را بین ۱۶۵ تا ۱۷۲ کاراکتر در نظر بگیرید. (+)
۳- Friendly URLs

آدرسی که برای صفحات سایت در نظر میگیرم باید کوتاه باشد و اگر از ۳ تا ۵ کلمه برای url در نظر بگیرم، طبیعی و معقول است (+) آدرسی قوی است که در آن از کلمات کلیدی استفاده می‌کنیم، آن هم کلماتی که هدف متن موجود در صفحه است. وقتی کاربر در گوگل کلمه‌ای را جستجو می‌کند گوگل آن کلمه را در URL سایت هم جستجو می کند و به سادگی از کنارش نمیگذرد. URL آنقدر نباید کوتاه و بی معنی باشد و نه آنقدر طولانی که از صفحه مانیتور بیرون بزند!

۴- از تگ H1 برای عنوان استفاده کنید.

حتما برای عنوان مطلب از تگ H1 استفاده کنید.اگر از وردپرس استفاده می کنید به صورت خودکار وردپرس این کار را انجام می دهد ، اگر قالب را خودتان طراحی کردید H1 را خودتان در HTML قرار دهید.
۵- از کلمات کلیدی در ۱۰۰ کلمه اول متن استفاده کنید.

هدف از نوشتن هر مطلب، معرفی و توضیح در مورد یک موضوع خاص است و این موضوع خاص، حتما کلمات کلیدی برای خودش دارد. بهتر است از کلمات کلیدی در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه اول مطلب استفاده کنیم، اینطوری هم مخاطب و هم گوگل متوجه می شوند که ادامه مطلب در مورد چه موضوعی نوشته شده و آشنایی بیشتری با ادامه متن خواهند داشت.
۶- قالب سایت را رسپانسیو طراحی کنید

گوگل در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد، به سایتهایی که Mobile-friendly هستند بهای بیشتری میدهد یا شاید در سالهای آینده به سایتهایی که رسپانسیو نباشند اصلا اهمیت ندهد. اگر همین الان سایت دارید و از قالب آماده استفاده کرده اید یا از یک طراح وب کمک گرفته‌اید احتمالا سایت شما رسپانسیو هست چون بعید میدانم طراحی الان باشد که قالب بسازد ولی رسپانسیو نسازد. رسپانسیو بودن را مد نظر داشته باشید.
۷- از لینک‌های OutBound استفاده کنید

OutBound یکی از ساده‌ترین و بهترین استراتژیهایست که می‌شود استفاده کرد. هر چقدر به سایتها و مطالب مرتبط با سایتمان لینک بدهیم شانس ما برای جذب ترافیک از گوگل بیشتر است. با این کار گوگل سایت ما را به عنوان مرجعی در نظر میگیرد که تولید محتوا و ارائه اطلاعات مفید به کاربرانشان مهمتر از صرفا جذب مخاطب است و از اینکه ما کاربران خودمان را به سایتهای مرتبط هدایت کنیم هیچ ترسی نداریم و این برای گوگل بسیار ارزشمند است.
۸- از لینک‌های Inbound استفاده کنید.

یکی از روش‌های تمیز و بی‌نقص همین Inbound Links هستند. برای هر صفحه حداقل چند لینک برای هدایت کاربران به صفحات دیگر سایتتان استفاده کنید. مثلا به صفحه معرفی زاکربرگ در ویکی‌پدیا نگاه کنید که چقدر زیبا از تکنیک Inbound Link استفاده شده است.
زاکربرگ در ویکی پدیا

۹- سرعت سایت را افزایش دهید.

شاید زیاد جدی به نظر نیاید ولی گوگل اعلام کرده است که سرعت برایش بسیار مهم است بطوری که روی این مسئله بسیار تحقیق کرده‌اند و به این نتیجه رسیده اند که باید سرعت سایت را یکی از ملاک‌های SEO قرار دهند. هرچقدر سرعت سایت ما بالا باشد هم برای گوگل و هم برای کاربران خوشایند است. هیچ کاربری دوست ندارد برای مشاهده سایتی ۱ دقیقه معطل شود. ابزارهای مختلفی برای بررسی سرعت سایت وجود دارد ، شما برای بررسی سرعت سایتتان می توانید از ابزار GTMetrix استفاده کنید.

gtmetrix

۱۰- پستهای طولانی ارسال کنید

امروزه آن چیز که در اینترنت سروری می‌کند محتواست، شاید این جمله را شنیده باشید “محتوا پادشاه است“. هر چقدر برای پستهایمان متن بلندتر و ارزشمندتری تولید کنیم بیشتر مورد توجه گوگل قرار خواهیم گرفت.توجه کنید ، فقط طولانی بودن محتوا برای گوگل اهمیت ندارد بلکه اصالت حرف و ارزشمند بودن به همان میزان اهمیت دارد. شاید متنی را با ۷۰۰ کلمه بنویسید ولی آنقدر اصالت و ارزشمند باشد که محتوایی مشابه با ۲۰۰۰ کلمه از رتبه پایینتری برخوردار باشد.
[برای مطالعه بیشتر: در سئو چه تعداد کلمه برای یک مقاله مناسب است؟]
۱۱- برای عکسها تگ alt قرار دهید

مطمئن شوید که نام فایل عکس با یکی از کلمه های کلیدی نامگذاری شده باشد، مثلا اگر کلمه کلیدی panda است نام فایل عکس را panda.jpeg یا panda.gif و… بگذارید. همچنین برای هر عکسی که بر روی سایت قرار می دهید تگ alt بگذارید. گوگل به این ریزه‌کاری‌ها بسیار توجه می‌کند و همین نکته‌های ریز در کنار هم ،موقعیت شما را نسبت به رقبا بهبود می‌دهد.
۱۲- زمان حضور مخاطبان را افزایش دهید.

وقتی کسی از گوگل وارد سایت ما شود و بالافاصله بعد از ورودش از سایت خارج شود، با این کارش به گوگل می فهماند که صفحه ای که به آن وارد شده بودم چیز جذابی برایم نداشت به همین دلیل خارج شدم.
سعی کنید میانگین حضور کاربران در سایت را با محتوای جذاب مثل پاراگرفهای ارزشمند، عکس و ویدیوهای با کیفیت و جالب و … بالا ببرید.


On-page Seo چیست؟ - هر چیزی که باید در مورد On-page seo بدانیم -دیجیتال مارکتینگ