DA یا Domain Authority موضوع جدیدی نیست که به تازگی وارد دنیای سئو شده باشد اما برای اینکه سئو را به خوبی بشناسیم و بفهمیم چاره‌ای نیست جز اینکه اصطلاحات سئو را تمام و کمال بشناسیم.
در ادامه این نوشته با Domain Authority آشنا می‌شویم و خواهیم دید DA چه کمکی به سئو سایت ما خواهد کرد.

Domain Authority یکی از معیارهای اندازه‌گیری و ارزش‌گذاری بر روی سایت‌ها می‌باشد. صاحبان سایت با استفاده از DA متوجه می‌شوند تمام کارهایی که برای جذب ترافیک و بهبود #سئو انجام داده‌اند چه اندازه مفید و تاثیرگذار بوده است. DA‌ نیز مانند PageRank یک الگوریتم محاسباتی است که توسط Moz.com ارائه شده است.
سنجش DA امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰ است و هر سایتی که امتیاز بالاتری را به خود اختصاص دهد یعنی از نگاه DA ارزش بالایی دارد. رسیدن به عدد ۳۰ تا ۳۵ شاید راحت باشد ولی رسیدن به عددی مثل ۸۰ کار دشوارتری خواهد بود.‌الان که در حال نوشتن این مطلب هستم فروشگاه آمازون امتیاز ۹۸ را دارد شاید شما الان بروید و امتیازش را بررسی کنید احتمالا بالاتر رفته یا پایینتر آمده باشد. میبینیم سایتهایی مثل آمازون هم هنوز نتوانسته‌اند امتیاز ۱۰۰ را کسب کنند.


DA‌ برای امتیازدهی به سایت‌ها معیارهای مختلفی را در نظر می‌گیرد و نسبت به PageRank پیچیدگی‌های بیشتری دارد.تعدادی از معیارها که می‌تواند به ما کمک کند تا DA خود را افزایش دهیم شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعداد لینک‌های باکیفیتی که به سایتمان داده شده است. سایت‌هایی که به سایت ما لینک داده باشند جز این معیار از DA قرار دارد. برای اینکه در این مورد به کیفیت قابل قبولی برسیم باید از وب سایتهایی بک‌لینک بگیریم که سرشان به تنشان بیارزد. مثلا به جای اینکه سعی کنیم از خبرگزاری چیپس‌نیوز.کام بک‌لینک بگیریم از خبرگزاری گاردین.کام لینک بگیریم.
  • تعداد لینک‌های باکیفیتی که به بیرون از سایت خود می‌دهیم. بسیار مهم است که مخاطب سایت خودمان را به کجا هدایت می‌کنیم. مثلا در پست‌هایی که در وبلاگمان می‌نویسیم چند لینک به بیرون از وبلاگ می‌دهیم و به چه جاهایی لینک می‌دهیم. اگر در موضوع کسب و کار مطلب می‌نویسیم آیا به مجله‌های معتبری مثل فوربس یا بلومبرگ لینک می‌دهیم یا به مجلات ضعیف‌تر.
  • اطلاعات دامنه‌های ثبت شده. مالک ۱۰، ۲۰ ، ۳۰ دامنه هستید؟ DA دامنه‌هایی که اطلاعات ثبت شده مشابه‌ی داشته باشند را بهم ارتباط می‌دهد.مثلا اگر ۱۰ دامنه به اسم خود ثبت کرده باشیم و یکی از دامنه‌ها با روش‌های کثیف (کلاه سیاه) اسپم شناخته شود بر روی دامنه‌های دیگر نیز تاثیر منفی می‌گذارد.
  • تنوع لینک. داشتن بک‌لینک یکی از تکینک‌های خوب در سئو است. بهتر این است تعداد بک لینکِ کمتر اما با کیفیت بالاتر داشته باشیم تا اینکه از هر سایتی که ممکن است هیچ ارزشی نداشته باشد بک‌لینک بگیریم و فقط تعداد را زیاد کنیم.
  • PageRank. تعجب نکنید moz از pagerank هم در محاسبات DA استفاده می‌کند. همین مورد نشان می‌دهد که Domain Authority اندازه‌گیری دقیق‌تری از سایت‌ها نشان می‌دهد و چیزی فراتر از یک محاسبه ساده است.
  • معیارهای ترافیک. این موضوع شامل بخش‌های مختلفی می‌شود مثل تعداد بازدیدکنندگانی که مجددا به سایت بازگشته‌اند، تعداد صفحاتی که هر کاربر مشاهده کرده است ، زمانی که هر بازدیدکننده روی سایت صرف کرده است ، Bounce Rate هر کاربر و هر کاری که تعامل کاربر با سایت را افزایش دهد.
  • معیارهای سخت افزاری و نرم افزاری.این مورد هم شامل زمان پاسخ‌گویی سرور، لینک‌های شکسته شده و خطا در کدهای قابل اجرا است.

چگونه بفهمیم Domain Authority یک سایت چند است؟

تقریبا اکثر ابزارهایی که برای آنالیز سئو ساخته شده‌اند DA را نشان می‌دهد اما بهترین گزینه برای نمایش دقیق DA استفاده از ابزار خود Moz است. Open Site Explorer ابزار دقیقیست که DA‌ را به شما نشان می‌دهد، تازه می توانید دامنه های مختلف را در کنار هم مقایسه کنید.

در تصویر زیر من سه سایت شیکسون، بامیلو و بیپ تونز را انتخاب کردم و با استفاده از اپن‌سایت‌اکسپلورر DA آن را بررسی کردم. اگر سایت یا وبلاگ دارید به Open Site Explorer بروید و ببینید DAاش چند است.






DA چیست؟ چگونه DA‌ را اندازه‌گیری کنیم؟ -دیجیتال مارکتینگ