معمولا درک و فهم مدل ذهنی اشخاص برجسته برایم جذاب بوده و هست. اینکه چگونه فکر می‌کنند ، چگونه زندگی می‌کنند و اینکه در زندگی چه چیزی برایشان در اولویت است.
حدود دو ماه پیش کتاب “صفر تا یک” نوشته پیتر ثیل را می‌خواندم ، تمام فصول کتاب پر از حرفهای جدید و کاملا متفاوت داشت. متفاوت از این منظر که نگاه او به کسب‌وکار فارغ از چیزهایی بود که دیگران در قالب پند و اندرز و مشاوره مدیریت به خورد دیگران می‌دهند.
فناوری ، خلق ارزش و انحصار جزو مواردی بود که بیشترین سهم از مدل ذهنی او را شکل می‌داد. این را میشد در طول مطالعه کتاب بخوبی احساس کرد.
او معتقد است کسب‌وکارهای موفق باید با خلق چیزی جدید انحصار آن صنعت را به دست بگیرند.
برخلاف افرادی که مخالف انحصار هستند و معتقدند افزایش کیفیت با ایجاد رقابت و شکستن انحصار به وجود می‌آید (مثل صنعت خودروی ما) او معتقد است بعضی از کسب و کارها راهی جز در اختیار گرفتن انحصار صنعتشان ندارند.
برای مصداق این حرف گوگل را مثال می‌زند، فکرش را بکنید اگر صدها موتور جستجوی اطلاعات وجود داشت و هر کدام قسمتی از اطلاعات را در اختیار داشتند حاصل این چیزی جز ایجاد بی‌نظمی در طبقه‌بندی اطلاعات نبود و افراد نمی‌دانستند برای یافتن بهترین اطلاعات ، کدام موتور جوابگوی نیازشان خواهد بود.



اما در کنار اینها ، پیتر ثیل نگاه متفاوتی به آینده دارد و از همان موقع تا حالا به این فکر میکنم که چقدر به سمت آینده حرکت کردیم چه در سطح زندگی فردی چه جامعه و سعی میکنم از هر فرصتی استفاده کنم تا مصداق حرفش را بیابم.

او معقتد است، آینده جاییست که چیز متفاوتی در آن خلق شود و با امروز متفاوت باشد. اگر صد سال از عمر جهان بگذرد و هیچ چیز جدید و متفاوتی در آن خلق نشود عملا آینده صد سال به تعویق افتاده است.
پیتر ثیل در حال حاضر جزو یکی از اعضای شرکت سرمایه گذاری فاندرزفاند است که روی استارتاپها سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته خودش شرکت پی‌پال و پلنتیر را راه اندازی کرده بوده و جز اولین سرمایه گذاران فیسبوک نیز بوده است.







آینده یعنی خلق چیزی جدید و متفاوت از امروز -دیجیتال مارکتینگ