دنیای محصولات بهداشت و زیبایی پوست اشباع شده است٬ خصوصا اگر تمامی برند‌های مقرون به صرفه در فروشگاه‌ها را در نظر بگیریم. اگر شما یک مصرف کننده با بودجه‌ای محدود باشید احتمالا محصولات مختلف را ترکیب می‌کنید و کورکورانه حدس خواهید زد که کدام یک از این ترکیبات جواب می‌دهد – مانند یک شیمی‌دان بدون جدول تناوبی.
تکنولوژی AI {هوش مصنوعی}‌ تا به حال در صنایع حمل و نقل٬ غذا٬ و حتی بهداشت انقلابی به پا کرده است. چرا در مقوله‌ی آرایشی-زیبایی و فروش جزئی این چنین نشده است؟ «اولِی» که یک برند سرشناس داروخانه‌ای است٬ یک AI ساخته است که پوست شما را از روی تصاویر سلفی تحلیل می‌کند و به شما می‌گوید که کدام یک از محصولات آرایشی را بخرید.

بالا: «مشاور پوست اولی» از کاربران درخواست می‌کند که یک تصویر سلفی از خود بگیرند و سپس با تحلیل آن تصویر توصیه‌های شخصی سازی شده در مورد بهداشت و زیبایی پوست فراهم می‌کند.
دکتر «فراوک نیوزر» دانشمند ارشد شرکت «پراکتور و گمبل» که صاحب برند اولی است٬ می‌گوید: « ما در چند سال اخیر متوجه شده‌ایم که بهداشت و زیبایی پوست یک دسته‌بندی بسیار درگیر کننده است و همچنین تبدیل به یکی از آن دسته‌بندی‌هایی شده است که در هنگام خرید بسیار سردرگم کننده و کسالت آور است.» «حدود یک سوم از خانم‌ها از مغازه بیرون می‌روند در حالی که آن محصولی را که برای آن‌ها مناسب است پیدا نکرده‌اند.»
ناتوانی تحلیلی ناشی از زیاد از حد بودن تنوع در داروخانه‌ها باعث می‌شود تا خانم‌ها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای روی آورند که در آنجا می‌توانند از مشاوره برخوردار گردند. ولی همین مشاوره‌ها نیز می‌تواند حس تلاش بیش از حد برای فروختن اجباری اجناسی را که واقعا نیاز ندارید یا نمی‌خواهید به شما القا کنند. اولی حاصل بیش از ۳۰ سال تحلیل و تصویر برداری تخصصی پوست را در «مشاور پوست اولی» جمع کرده است٬ یک تجربه‌ی همراه برای ارتقاء حق انتخاب مصرف کننده.
چگونه اولی الگوریتم‌های خود را توسعه داده است
بیست سال پیش٬ اولی دستگاهی سخت‌افزاری برای تحلیل پوست به نام «سیستم تصویر برداری ویزیا» ساخت. ویزیا از افراد تصاویر کنترل شده‌ای در محیط‌های نوری متفاوت می‌گرفت و اثار پوستی مانند چین و چروک٬ منافذ٬ و بافت‌ها را مشخص می‌کرد. متخصصین پوست دستگاه ویزیا را در نمایش‌های دوره‌ای با خود می‌بردند تا نشان دهند که پوست یک مشتری چه تفاوت‌هایی با پوست مشتریان دیگر در همان سن دارد.

چنین اختراعاتی به اولی اجازه داد تا پایگاه داده‌ای عظیم و اختصاصی از تصاویر پوست و صورت را از یک پس زمینه‌ی گسترده‌ی قومی و جمعیتی فراهم آورد. خصوصیات تصویری مانند نورپردازی٬ کیفیت و زاویه تصویر نیز بسیار متنوع بود. دو تیم متخصص – یک تیم بیوانفورماتیک و یک تیم متخصص پردازش تصویر – با یکدیگر همکاری کردند تا یک الگوریتم داخلی فراگیری عمیق را برای بیش از ۵۰۰۰۰ تصویر٬ توسعه دهند و اعمال کنند تا بتوانند تعیین کنند که چگونه پوست در طی زمان تغییر می‌کند و تاثیر محصولات مختلف بر آن چیست.
«اریک گروئن» مدیر بازاریابی وابسته‌ی P&G تاکید می‌کند که «مشاور پوست اولی» یک برنامه قابل دانلود برای موبایل نیست بلکه به جای آن یک برنامه‌ی تحت وب قابل دسترسی است که مشتریان می‌توانند از طریق مرورگرهای گوشی‌های همراه به آن متصل شوند. این مشاور برگرفته از هوش مصنوعی تا به حال بیش از ۱.۲ میلیون بار استفاده شده است و هر روزه نیز به طور پیوسته بین ۵ تا ۷ هزار نفر را به خود جذب می‌کند.
تیم «مشاور پوست اولی» چندین طراحی را برای محصول آزمایش کردند تا بتوانند بهترین تجربه‌ی کاربری را ایجاد کنند. از لحاظ روانی نیز کاربران وقتی که مشاوره شخصی‌سازی شده باشد بیشتر به آن اعتماد می‌کنند. برنامه‌ی مشاور برای اینکه از هر کاربری اطلاعات درست را دریافت کند٬ تعدادی سوال از او می‌پرسد٬ مانند اینکه «سن شما چقدر است؟» تا از آن در توصیه‌های انجام شده استفاده کند. بعد از اینکه تعداد سوالات را بین ۴ و ۱۹ آزمایش کردند متوجه شدند که بهترین تعداد سوال ۹ عدد است. درست مثل یک مشاور زیبایی واقعی٬ مشاور پوستی نیز نیاز‌ها و خواسته‌های آرایشی بهداشتی خاص یک خانم را در نظر می‌گیرد.

بالا: کاربران توصیه‌های شخصی‌سازی شده را بیشتر می‌پسندند بنابر این مشاور پوستی اولی ۹ سوال برای شناخت بهتر مشتری از او می‌پرسد.
یک خریدار محصولات آرایشی بهداشتی امروزی دیگر نیازی به حدس زدن٬ جستجو با گوگل یا شانس برای پیدا کردن محصول مناسب برای نیاز‌های فردی خود ندارد. با نوید هوش مصنوعی٬ حتی تصمیمات ساده‌ی شما مانند خرید کردن از داروخانه نیز می‌تواند از طریق هزاران قطعه داده و الگوریتم‌های هوشمند هدایت شوند.


منبع: نقدی بر کمپانی Olay در استفاده از یادگیری عمیق - ایران استارت آپ