💥هفت تکنیک برتر برندسازی برای استارت‌آپ‌ها

داشتن محصول باکیفیت بسیار مهم است، اما اهمیت بازاریابی آن محصول برای مشتریان هم کمتر از خود محصول نیست. از طرفی اگر برند مشخصی نداشته باشید شرکت شما ممکن است قبل از آنکه حتی محصول خود را وارد بازار کنید با شکست مواجه شود. خوشبختانه برندسازی بسیار ساده‌تر از آن است که اکثر مردم فکر می‌کنند، به‌خصوص اگر به توصیه‌های کارآفرینان با تجربه عمل کنید.
ما نظر هفت کارآفرین را درباره تکنیک‌های برتر برندسازی جویا شدیم. شما هم می‌توانید با کمک گرفتن از این توصیه‌ها کاری کنید که استارت‌آپ‌تان از یک شرکت نه‌چندان شناخته‌شده به یک شرکت زبده در بازاریابی تبدیل شود. در قسمت زیر می‌توانید توصیه‌های این کارآفرینان را مطالعه کنید:


1⃣ درشکه را جلوی اسب نبندید

✍️ سوزان اسمیت، از شرکت Social Impact Architects

بسیاری از شرکت‌ها، به‌اصطلاح درشکه را جلوی اسب می‌بندند و قبل از آنکه به استراتژی فکر کنند، به تاکتیک‌ها فکر می‌کنند. لازم است ارزش پیشنهادی خود را واقعا بشناسید و مطمئن شوید هر فعالیتی که انجام می‌دهید در راستای آن ارزش است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تاکتیک‌هایتان ارزش بالایی دارند و حرفه‌ای به نظر می‌رسند. استارت‌آپ‌ها معمولا برای بازاریابی بودجه زیادی در نظر نمی‌گیرند، درحالی‌که بهتر است فعالیت کمتری انجام دهید و به‌جای آن بیشتر هزینه کنید تا بتوانید در اولین برخورد خود تأثیرگذاری خوبی داشته باشید.


2⃣ هوای مشتریان را داشته باشید

✍️ وانیسا نوربرگ از شرکت Metal Mafia

کم‌هزینه‌ترین راه برای این‌که همه درباره برند شما حرف بزنند این است که روی تجربه‌ی مشتریان تمرکز کنید. کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما بسیاری از شرکت‌ها مشتریان را در اولویت قرار نمی‌دهند و این مایه تعجب است. اگر مشتریان احساس کنند که به آن‌ها توجه می‌شود، با دیگران درباره شرکت شما صحبت می‌کنند. نظرات مثبت، تقدیرنامه‌ها و ارجاعات مشتریان، تبلیغات اصیل و واقعی هستند و بیشتر از هر روش دیگری توجه همگان را جلب می‌کنند.

3⃣ از ابزار بازاریابی مجدد و هدف‌گیری بر اساس علایق در فیس‌بوک استفاده کنید

✍️ مارسلا د ویوو از شرکت Gryffin

آگهی‌های تبلیغاتی فیس‌بوک به کسب‌وکارهای کوچک فرصت می‌دهند تا به مخاطبان جدیدی (بر اساس علایقشان) با قیمت‌هایی قابل مدیریت (در مقایسه با گوگل اَدوردز) دسترسی پیدا کنند. اگر کمپین‌های تبلیغاتی فیس‌بوک به‌درستی اجرا شوند می‌توانند CPC (هزینه هر کلیک) کمتری با نرخ تبدیل بالاتر به دنبال داشته باشند. اگر شاخص عملکرد را برندسازی در نظر بگیریم، باید گفت فیس‌بوک می‌تواند کسب‌وکار شما را مقابل چشم افراد بیشتری قرار دهد و اگر در کنار فیس‌بوک از بازاریابی مجدد هم استفاده کنید، می‌توانید بلافاصله در معرض دید مخاطبان قرار گیرید.


4⃣ شعار داشته باشید

✍️ دریان باو از شرکت At Men’s Style Lab

شعار، نسخه گسترده‌تری از برند است و دقیقا نشان می‌دهد شما چه جایگاهی دارید. این شعار به مشتریان و همچنین به کارمندان شما نشان می‌دهد که فلسفه شرکت شما چیست. شعار ما در شرکت Men’s Style Lab ایجاد سبک لباس پوشیدن به روشی ساده است. این شعار، ارزش اصلی شرکت ما نیز هست. اگر کارهایی که ما انجام می‌دهیم به کاهش زحمت و دردسر مردم برای انتخاب سبک لباس کمک نکند، نشان می‌دهد ما دیگر به تجربه مشتری (برند) فکر نمی‌کنیم و درواقع وقت و انرژی خود را تلف می‌کنیم.


5⃣ منسجم باشید

✍️ مایکل موگیل از شرکت Crisp Video Group

اگر می‌خواهید برندسازی خود را به روش خاصی انجام دهید، انسجام خود را (از نظر فونت، رنگ و سبک نوشتاری) در تمام روش‌های برندسازی حفظ کنید.


6⃣ ارائه آسانسوری خود را آماده کنید

✍️ شایلن دوِر از شرکت Chatter Buzz

زمانی که برای اولین بار شروع به تبلیغ استارت‌آپ خود می‌کنید، بهترین راه، تبلیغ شفاهی یا دهان‌به‌دهان است. برای این کار ابتدا باید از خودتان شروع کنید. وقتی در رویدادها و نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنید تا شبکه‌سازی کنید، باید یک ارائه آسانسوری منسجم برای مشتریان و مصرف‌کنندگان مختلفی که قصد جذب آن‌ها را دارید آماده کنید.


7⃣ خودتان باشید

✍️ کیسی پتری از شرکت Crowd Surf

وقتی من و شریکم این شرکت را راه‌اندازی کردیم، ابتدا سعی می‌کردیم بزرگ‌ترین سرمایه خود را از دیگران مخفی کنیم. این سرمایه چیزی نبود جز علاقه‌ای دیوانه‌وار و شدید به موسیقی. نمی‌خواستیم مردم فکر کنند ما غیرحرفه‌ای یا بیش‌ازحد هیجان‌زده هستیم؛ اما یک روز متوجه شدیم که اتفاقا این باعث می‌شود ما خاص باشیم و بنابراین از همان روز تصمیم گرفتیم در جلسات تبلیغاتی، خودمان باشیم. همان موقع بود که کسب‌وکارمان کم‌کم رونق گرفت.

/روزنامه کسب و کار