تیم نانوپاد شریف، از اوایل سال ۹۳ با شروع فعالیت تحقیقاتی بر روی موضوع نانو کلوئیدهای ضد باکتری و سازگار با محیط زیست کار خود را آغاز کرد. این تیم پس از یک سال و نیم موفق به تولید نانوکلوئید اکسید مس با خاصیت ضد باکتری و سازگار با محیط زیست شد و حاصل کار به عنوان اختراع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید. پس از پروژه موفق تولید محلول ضد باکتری که برای پوشش‌دهی بر روی فرش و منسوجات مناسب بود، تیم نانوپاد شروع به تحقیقات گسترده در زمینه پوشش‌های آب گریز نمود. این تیم پس از یک سال، موفق به تولید محلول آب‌گریز و مناسب برای پوشش‌دهی بر روی شیشه شد که در مقایسه با محصولات داخلی دارای کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده پایین‌تری است. در حال حاضر بخش تحقیق و توسعه تیم نانوپاد در حال فعالیت بر روی زمینه‌های تحقیقاتی نانو از جمله تولید پوشش‌های روغن گریز و ضد آتش است. همچنین بخش بازاریابی تیم نانوپاد با همکاری با تیم تجاری‌سازی دانشگاه صنعتی شریف، در حال بازاریابی محصول آب‌گریز شیشه و تولید آن در مقیاس بالا هستند. با آقای جهانیان‌فر موسس این تیم مصاحبه ای را انجام دادیم تا با سیر شکل‌گیری و فعالیت این تیم آشتا شویم.

راجع به سوابق تحصیلی و سابقه کاری تیم خود توضیح دهید؟
من و همکارم آقای وحید نیک صفت فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مهندسی و علم مواد از دانشگاه صنعتی شریف هستیم. یک ثبت اختراع مربوط به محلول آنتی‌باکتریال با هم انجام دادیم که در زمینه نانو بوده و بیش از دو سال در رابطه با پوشش‌های نانو با یکدیگر همکاری داشتیم.
در مورد محصول خود توضیح دهید؟
محصول ما یک پوشش آب‌گریز برای شیشه‌هاست، مانند شیشه خودرو، شیشه هواپیما، شیشه‌‌های منزل. این محصول را بر روی شیشه مورد نظر اسپری می‌کنند و پس از حدود یک ساعت از زمان اسپری کردن، شیشه مورد نظر دارای خاصیت آبگریزی می‌شود.

شروع این ایده از کجا بوده و چطور به این نیاز پی بردید؟
فیلم‌هایی در شبکه یوتیوب دیدم که مربوط به محصولاتی با خاصیت آبگریزی و تولید شرکت Ultra-Ever Dry آمریکا بود و باکیفیت فوق‌العاده بالا که رقیب دیگری هم ندارد. این موضوع ما را علاقه‌مند کرد تا این محصول را تولید کنیم، البته سطح کار ما متفاوت‌تر از آن‌هاست ولی نسبت به ‌کل محصولاتی که در دنیا هست، جزء بهترین‌ها هستیم.

محصول شما نسبت به محصول خارجی چه مزیتی دارد؟
اگر آمریکایی‌ها را کنار بگذاریم نسبت به ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها که در بازار ایران به‌ صورت کم وارد شده‌اند بهتر است زیرا تقریبا زاویه تماسی که برای ما ایجاد کرده ده درجه بیشتر از آن‌هاست. زاویه تماس یکی از عوامل نشان‌دهنده بهبود خواص آب‌گریزی است.

محصول شما چه بازارهایی دارد و برنامه شما برای ورود به بازار چیست؟
یکی از بازارهای اصلی که الان تقریبا جا افتاده و در دسترس است برای شیشه خودروهاست، کارواش‌ها این محصول را بیشتر برای ماشین‌های لوکس به کار می‌برند. به همین دلیل نقطه تمرکز ما فعلا مناطق بالا شهر است.

به نظر شما چه چیزی باعث حفظ و پیشرفت تیم می‌شود و باعث می‌شود تیم از سختی‌ها و دشواری‌ها عبور کند؟
همدلی بین اعضای تیم، پشتکار و تلاش مداوم برای رسیدن به هدف از ویژگی‌هایی است که باید در یک تیم وجود داشته باشد. ما بیش از دوسال به ‌صورت مستمر بر روی این قضیه کار می‌کردیم.

چه موانعی در این راه وجود داشته است؟
کار ما تحقیقاتی است و بیشتر با مواد شیمیایی سر و کار داریم و مانع اصلی هزینه‌هایی بود که برای تحقیقاتمان متحمل بودیم، چون باید مواد مختلفی را خریداری می‌کردیم.
بزرگ‌ترین موفقیت تا به این لحظه چه بوده است؟
بزرگ‌ترین موفقیت همین محصولی است که می‌توانیم به‌طور قاطع بگوییم بهترین پوشش آب‌گریز تولید داخل است. در حال حاضر با توجه به جلساتی که با ستاد نانو داشته‌ایم به فکر صادرات این محصول به کشورهای اروپایی هستند.

چشم‌اندازی که برای کسب‌وکار نوپای خود در نظر گرفته‌اید چیست؟
پوشش آب‌گریز برای سطوح مختلف مانند آهن، پارچه، فلز، چوب، سیمان و غیره متفاوت است، درنتیجه محلول‌های مورد نظر جهت آب‌گریز کردن این سطوح با هم فرق می‌کند. هدف ما تولید محلول‌های آب‌گریز به منظور پوشش‌دهی بر روی سطوح مختلف است تا نخواهیم از کشورهای دیگر وارد کنیم و درصدد بومی‌سازی این طرح هستیم.

برای تیم‌هایی که قصد دارند یک استارتاپ را شروع کنند چه توصیه‌های دارید؟
ناامید نشوند، در ابتدا کار سخت و نیاز به گذاشتن زمان و هزینه است ولی در نهایت می‌توانند نتیجه کار خود را ببینید و موفق شوند.


گپ‌وگفت‌های تجاری‌سازی | قسمت هشتم، تیم نانوپاد شریف | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف