یکی از مشکلاتی که در تبدیل بازدیدکننده به مشتری وجود دارد، عدم توجه به ایجاد مواردی است که تمرکز او را در صفحه فرود افزایش دهد. هرچند شما حتماً ساعت‌های زیادی برای طراحی صفحه فرود و طراحی کمپین PPC صرف کرده‌اید تا بتوانید بازدیدکنندگان صفحه خود را افزایش دهید، اما ممکن است به دلیل بی‌توجهی به برخی نکات، تمرکز بازدیدکننده را بهم بزنید و او به‌راحتی صفحه شما را ببندد و از صفحه خارج شود.
طبیعی است که با فهمیدن این موضوع باید هر کاری که یک متخصصی بازاریابی و تبلیغات انجام می‌دهد را انجام دهید. از تغییر طراحی و تبلیغات گرفته تا تست A/B ؛ اما گاهی اوقات لازم است تا قبل از این کارها، داده‌هایی تحلیلی از بازدیدکننده و نحوه رفتار او جمع‌آوری کنید.
داده‌هایی که شما از مشتریان جمع‌آوری می‌کنید فوق‌العاده گران‌بهاست؛ چراکه در مورد تفکرات و رفتار ذهنی آن‌ها صحبت می‌کند و بیان می‌کند که آن‌ها دقیقاً چه چیزی می‌خواهند؛ اما به چه طریقی می‌توانید این اطلاعات را کسب کنید تا با استفاده از آن‌ها نرخ تبدیل بالاتری هم به دست آورید؟


از بازدیدکنندگان خود سؤال بپرسید

وقتی‌که صحبت درباره نرخ تبدیل مشتری می‌شود، باید هم در مورد مسائلی صحبت کنیم که شما در مورد مشتریانتان می‌دانید و هم نمی‌دانید. مسئله مهم بخش دوم و آن چیزی است که درباره مشتریان نمی‌دانید. پس بهتر است از خود آن‌ها بپرسید. برای این کار باید از نظرسنجی‌های آنلاین استفاده کنید. از مشتریان در مورد مسائلی که مطمئن نیستید یا می‌خواهید بیشتر بدانید بپرسید.
اما چه نوع سؤالاتی باید از بازدیدکننده بپرسید؟ درست است که پرسیدن سؤالات تشریحی یا با جواب باز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، اما توجه کنید که در پرسش‌های آنلاین باید پاسخ‌های انتخابی و آسان را انتخاب کنید. استفاده از سؤالاتی که چند گزینه آماده برای انتخاب کردن به‌عنوان پاسخ سؤال دارند هم برای بازدیدکننده راحت و سریع است و هم شما به‌راحتی می‌توانید گزارش‌های تحلیلی آماده کنید.
برای این‌گونه سؤالات موارد زیر را به خاطر بسپارید و سؤالاتی بپرسید که بتوانید این موارد را مشخص کنید:

  • هدفشان از بازدید صفحه فرود
  • مشخص کردن مشکلات
  • انتظارشان از حضور در صفحه فرود
  • دسته‌بندی مشتریانتان



از بازدیدکنندگان خود بپرسید چه چیزی آن‌ها را به مشتری تبدیل کرده

بعضی وقت‌ها نمی‌توانید آنچه در ذهن بازدیدکننده‌تان است را تنها با چند سؤال کوتاه و چندگزینه‌ای ساده بفهمید. در این مواقع لازم است تا پرسش‌هایی طولانی‌تر و دقیق‌تری طراحی کنید و بپرسید. ابزارهای مختلفی برای این کار (مثل SurveyMonkey) وجود دارند که به‌طور تخصصی می‌توانید با آن‌ها به طراحی پرسشنامه بپردازید. از مزایای این پرسش‌ها به این مطلب باید اشاره کرد که نتیجه حاصل از پرسشنامه می‌تواند به شما در چند برابر کردن نرخ تبدیلتان در آینده کمک کند.
اما چطور نرخ پاسخ دادن به این سؤالات را بالاتر ببریم؟ بسیاری از مشتریان به پاسخ دادن به این‌گونه سؤالات علاقه‌ای ندارند و آن‌ها را نادیده می‌گیرند. درواقع نرخ پاسخ دادن مشتریان به این پرسشنامه‌ها چیزی در حدود ۱۵٪ است؛ بنابراین برای این‌که بتوانید نرخ پاسخگویی مشتریان به سؤالات را بالاتر ببرید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
تشویق مخاطبان: نکته اولیه و مهم در این خصوص این است که توجه داشته باشید مشتری با پر کردن فرم پرسشنامه به شما لطف می‌کند؛ بنابراین وقتی کسی چنین لطفی به شما می‌کند،‌ می‌توانید با ارائه یک محصول ساده و مجانی از او قدردانی کنید. به‌طور مثال می‌توانید یک فایل برای دانلود در اختیار وی قرار دهید.
از زمانی که مشتری در اختیار شما قرار داده قدردانی کنید: باز هم تأکید می‌کنیم که توجه داشته باشید مشتری به شما لطف می‌کند و این پرسشنامه‌ها را پر می‌کند؛ بنابراین حتماً سؤالاتی بپرسید که لازم است و از پرسیدن سؤالات اضافی جدا خودداری کنید.
یک سؤال بازهم بپرسید: درست است که در چنین پرسشنامه‌هایی باید از سؤالاتی استفاده کنید که پاسخ‌های چندگزینه‌ای آن‌ها سرعت پاسخ دادن را بالاتر ببرد ولی گاهی بد نیست یک سؤال بازهم بپرسید که فرد پاسخ‌دهنده اگر موضوعی مدنظر دارد به آن اشاره کند.
از نرم‌افزارهای visual attention tracking استفاده کنید

پرسشنامه و پرسیدن درباره چیزی که در ذهن مشتری می‌گذرد هرچند خیلی مهم و حیاتی است، ولی همیشه و مستمر نمی‌توان از آن استفاده کرد. پس بهتر است از روش‌های ره‌گیری دیگری استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از نرم‌افزارهای Visual Attention Tracking است که به شما کمک می‌کند رفتار مشتری درزمینهٔ حرکت دادن ماوس را در صفحه ببینید و ردیابی کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید کدام‌یکی از اجزای صفحه شما مورد بازدید بیشتری قرار داشته و کدام‌ یک کمتر دیده می‌شوند.
به‌طور مثال در تصویر بالا می‌توانید ببینید که استفاده از این نرم‌افزارها یک نقشه حرارتی مانند ارائه می‌کند که با استفاده از آن نتیجه‌گیری می‌شود که عنوان صفحه و در کل بخش بالایی صفحه بیشتر از هرزمانی موردتوجه قرارگرفته و تعداد بازدیدکنندگانی که به پایین صفحه رسیده‌اند کمتر شده. نتیجه‌ای مهم که شاید با هیچ پرسشنامه‌ای نتوانید آن را به دست آورید.
بعد از ثبت‌نام مشتری در سایت برایش ایمیل خوشامدگویی بفرستید
به‌احتمال‌زیاد شما در سایت یا صفحه فرود خود جایی برای عضویت در خبرنامه دارید. یکی از نکاتی که بسیاری از سایت‌ها آن را فراموش می‌کنند این موضوع است که پس از نهایی شدن عضویت، یک ایمیل تشکر یا خوش‌آمد گویی برای مشتری ارسال شود. بهتر است این ایمیل حاوی مطلبی آموزشی برای دانلود باشد تا حس قدردانی بهتر القا شود. با توجه به هیجانات اولیه‌ای که پس از عضویت در سایت پیش می‌آید می‌توانید بخشی از پرسشنامه‌هایی که صحبت شد را در این زمان برای مشتری ارسال کنید که احتمال پاسخ دادن بالاتر است. در این زمان می‌توانید با مشتری ارتباط بهتری برقرار کنید و وی را بشناسید.
برای پاسخگویی بهتر به ایمیل‌هایی که از سوی مشتری ارسال می‌شود موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هر روز زمان خاصی را برای پاسخ دادن به سؤالات و مشکلات مطرح‌شده از سوی مشتریان اختصاص دهید.
  • از ایمیل‌هایی که نظرات و پیشنهاد‌ات مشتریان را شامل می‌شود تشکر کنید.
  • تحت هیچ شرایطی ایمیل‌ها را بدون پاسخ نگذارید.




https://www.clickyab.com/blog/%d8%af...7%d8%aa%d8%b1/