مشخص است که هر سایتی برای خود هدف و برنامه‌ای دارد که برای رسیدن به آن باید اصول درستی در زمینه طراحی و بکارگیری فاکتورهای مناسب طراحی سایت بکار گرفته شود؛ اما اشتباهاتی در طراحی سایت می‌تواند این هدف را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود تا از رسیدن به آن ناامید شویم. چه کارهای غلطی می‌توان در این رابطه انجام داد؟

۱: پایین بودن سرعت بارگذاری سایت

یک نرخ تبدیل خوب رابطه‌ای مستقیم و نزدیک با تجربه کاربری سایت، کاربردی بودن و سهولت استفاده از سایت دارد. زمان بارگذاری در این میان یکی از مهم‌ترین عناصر این تجربه‌هاست که می‌تواند بازدید کننده را به سمت مشتری شدن سوق دهد یا او را به سمت در خروجی سایت هدایت کند. تجربه‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد در دنیای پر سرعتی که امروزه با آن زندگی می‌کنیم و درگیر آن هستیم، هر چه سرعت بارگذاری پایین‌تر باشد، تجربه مشتری هم بهتر و عمیق‌تر خواهد بود. بین ۳ تا ۴ ثانیه اول بارگذاری ۱۰٪ از بازدید کنندگان سایت را ترک می‌کنند و اگر این نرخ بیشتر از ۴ ثانیه باشد، این نرخ به ۴۰٪ خواهد رسید. پس حواستان به سرعت بارگذاری سایت باشد.
۲: تأثیر اولیهٔ بد

بازدید کننده‌ها در کمتر از چند ثانیه نسبت به سایت شما قضاوت می‌کنند و احساس خوب یا بد پیدا می‌کنند. به گفته تحقیقاتی که گوگل انجام داده است، در چند ثانیه اول این حس از روی ظاهر بصری سایت به مشتری رسیده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. این مدت زمان برای قضاوت کردن توسط گوگل چیزی در حدود ۱.۷ ثانیه است. بنابر این سعی کنید در مورد تاثیری که روی مشتری خواهید گذاشت بهترین سیستم را بکار بگیرید.
۳: کمبود call to action های شفاف

عملیاتی بودن یک سایت به نوع ارتباطی که با مخاطب برقرار می‌کند ربط دارد. این موضوع ربطی به محصولی که به مشتری در آخر خط ارائه می‌کنید ندارد، بلکه تمام فعالیت‌هایی که در سراسر سایت از مشتری می‌خواهید انجام دهد یک بخش عمده‌ای از این موارد را تشکیل می‌دهد. همان مواردی که از آن به CTA یاد می‌شود. کمبود CTA های شفاف یکی از معضلاتی است که بسیاری از سایت‌ها با آن درگیر هستند و نبود چنین مواردی را جدی نمی‌گیرند. در صورتی که نبودن CTA مشخص و شفاف می‌تواند نرخ تبدیل پایینی برای سایت به همراه داشته باشد.
۴: قابلیت‌های بی‌شمار

درست است که بیان نکردن ارزش‌ها و مزیت‌های رقابتی کسب‌وکارتان می‌تواند نتیجه خوبی برای شما به همراه نداشته باشد، اما به این موضوع هم توجه کنید که بسیاری از مخاطبین ممکن است با فعالیت‌های اولیه یک سایت آشنایی نداشته باشند. به همین خاطر بمباران آن‌ها با قابلیت‌های بی‌شمار می‌تواند کشنده باشد و این دسته ازافراد را فراری دهد. استفاده از تعداد بسیار زیادی قابلیت در سایت می‌تواند اشتباهی مهلک باشد.
۵: کمبود عکس‌های باکیفیت

عکس یکی از پارامترهای مهم و کلیدی در طراحی سایت است که باید به طور جدی به آن توجه شود. یک تصویر خوب می‌تواند تصمیم مشتری به خرید کردن یا استفاده از خدمات شما را چندین بیشتر یا کمتر کند؛ بنابراین استفاده مناسب از تصویر چیزی است که باید به آن به طور جدی توجه شود.
۶: محتوای متوسط

محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی و ایجاد حس اعتماد در مشتری است. استفاده نادرست و ضعیف از این ابزار مهم و کاربردی می‌تواند مشتری را سردرگم کرده و او را دچار حس عدم تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین اگر در این زمینه دچار ضعف و مشکل هستید، حتماً به استراتژی محتوای خود دوباره رجوع کنید و آن را دوباره مورد بازبینی قرار دهید. چرا که محتوای ضعیف نه تنها به شما کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند آسیب زننده و مخرب هم باشد.
۷: کمبود اعتماد

وارن بافت در جایی می‌گوید: «اعتمادسازی ۲۰ سال طول می‌کشد و تنها ۵ دقیقه برای خراب کردن آن نیاز است.» مردم از سازمان‌ها و شرکت‌هایی خرید می‌کنند که به آن‌ها اعتماد داشته باشند. بنابرایت تلاش برای اعتمادسازی و حتی تقویت اعتماد موجود می‌تواند بسیار خوب و مؤثر باشد. در این میان باید به ابزارهای آنلاین مثل شبکه‌های اجتماعی و موج‌هایی که در آن له یا علیه شما به راه می‌افتد توجه کنید.
۸: عدم توجه به دستگاه‌های همراه

اینروزها تقریباً کسی نیست که موبایل هوشمندی نداشته باشد و ساعت‌های زیادی را صرف استفاده از آن نکند. دستگاه‌هایی که با آن‌ها روز خود را آغاز می‌کنیم و آخرین چیزی است که قبل از خواب به آن نگاه می‌اندازیم؛ بنابراین وبگردی با موبایل به یک از کارهایی تبدیل شده که بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر باید آنچه که برای سایت طراحی می‌کنید یک نسخه مختص دستگاه‌های همراه هم داشته باشد. وگرنه تعداد زیادی از مشتریانتان را از دست می‌دهید.
۹: فراموش کردن تست A/B

شما نمی‌توانید چیزی طراحی کنید و آن را در اختیار مردم قرار دهید و انتظار داشته باشید آن را دوست داشته باشند؛ اما اینکاری است که بسیاری از کسب‌وکارها به همین شیوه شکل می‌گیرند. تصمیم‌گرفتن به این صورت نمی‌تواند شیوه مناسبی باشد. به همین دلیل باید مواردی که وجود دارد را در حالت‌های مختلف تست کرد و بهترین آن‌ها را برای ارائه به همه مشتریان انتخاب کنید. اینکار که با استفاده از روش تست A/B انجام می‌شود می‌تواند تأثیر خیلی مثبتی داشته باشد.
۱۰: راهبری گیج کننده

هیچ چیز در یک سایت بدتر از این نیست که با استفاده از یک منویی که بد طراحی شده است گیج شوید. گم شدن مشتری در سایت و پیدا نکردن آنچه می‌خواهد می‌تواند منجر به ترک سایت و پایین بودن نرخ تبدیل در سایت شود؛ بنابراین در طراحی منوی راهبری در سایت نهایت دقت را داشته باشید.