موفقیت در شبکه‌های اجتماعی فقط به یک‌چیز ختم می‌شود: درگیر کردن کاربران با نوشته‌ها. چیزی که در شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد ترافیک و درآمد و دیگر فاکتورها نیست، فقط درگیری کاربران با مطالب اهمیت دارد.
منظور از درگیر کردن مشتری چیست؟

درگیر کردن مشتری درواقع همان لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌هاست. اگر صحبت از ایمیل باشد، منظور باز کردن ایمیل‌ها و کلیک کردن بر روی بخش‌های داخلی آن‌ها و حتی فوروارد کردن آن است. به زبان خیلی ساده درگیر کردن مشتری یعنی کسی با محتوای شما کاری انجام دهد.
درگیری در شبکه‌های اجتماعی پنج مرحله دارد.
۱. مشاهده: کاربر مطلب و محتوا یا سخنی از شما ببیند و به‌قدری آن موضوع جذاب باشد که بخواهد به آن بپیوندد.
۲. دنبال کردن: برند شما را در شبکه‌های مختلف اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر لایک یا دنبال کنند.
۳. درگیری: به مطلب شما علاقه‌مند می‌شوند و بر روی آن کلیک می‌کنند و آن را می‌خوانند، ویدئوهای شما می‌بینند و پست و مطلبی را لایک می‌کنند.
۴. حمایت: مطالب شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، توییت‌ها را ریتوییت می‌کنند و پست‌ها را در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند.
۵. کمک کردن: در این مرحله کاربران با شما ارتباط برقرار می‌کنند، به توییتهای شما پاسخ می‌دهند یا بر روی صفحه فیس‌بوکتان مطلب می‌گذارند و …
خیلی از ما درگیری را تا مرحلهٔ سه به‌حساب نمی‌آوریم. مرحلهٔ سوم فقط خواندن مطلب و نگاه کردن ویدئوهاست. کاربر به مطالب شما جذب‌شده است ولی هنوز آن را با دیگران به اشتراک نگذاشته است. درواقع مرحلهٔ پنجم است که کاربران شروع می‌کنند دربارهٔ ما صحبت می‌کنند: توییت می‌کنند، کامنت می‌گذارند و یا مطلبی را در صفحهٔ فیس‌بوکتان پست می‌کنند.
چشم‌انداز‌های خود را از طریق مراحل مختلف درگیری پرورش دهید

از طریق همین مراحل درگیری که راجع به آن صحبت کردیم، می‌توانید چشم‌اندازهای کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید. مثلاً به‌جای آن‌که امیدوار باشید مردم با دنبال کردن شما سریعاً محصول شما را بخرند، می‌توانید تلاش کنید که با دنبال کردن شما به سراغ خواندن مطالب شما بروند، آن‌ها را به اشتراک بگذارند، برای مطالب شما کامنت بگذارند و سپس محصول شما را بخرند. این فرآیند، طبیعی‌تر است.
تا الان راجع به تمام مزیت‌های درگیر کردن مخاطبان با مطالب و برند خود صحبت کردیم. حالا باید ببینیم چگونه این کار را به بهترین شکل انجام دهیم.
۱. «این محصول چه امتیاز مثبتی برای من دارد؟»

سرلوحهٔ کار شما باید این سؤال باشد. درواقع کاربران با جواب دادن به این سؤال است که به محصول و سرویس شما جذب می‌شوند. به یاد داشته باشید که کاربران شما دوستان و فامیل شما نیستند که صرفاً برای خود شما از محصولتان حمایت و آن را خریداری کنند؛ فرقی نمی‌کند که شما چقدر برای آن تلاش کرده‌اید و یا چقدر فکر می‌کنید که محصولتان فوق‌العاده است. کاربران شما به مشکل خودشان فکر می‌کنند و می‌خواهند راه‌حلی برای مشکلشان پیدا کنند. اگر مطالب شبکه‌های اجتماعی شما نتواند به سؤال‌های آن‌ها جواب دهد و یا مشکلی از آن‌ها را حل کند پس هیچ فایده‌ای برای آن‌ها ندارد و درواقع شبیه به آن است که اصلاً صدای شما را نمی‌شنوند.
۲. از آن‌ها تقاضای کامنت و بازخورد و اشتراک و … داشته باشید.

شاید این توصیه‌ای خطرناک باشد. افراد زیادی هستند که دوست ندارند از آن‌ها تقاضای به اشتراک‌گذاری شود؛ اما خب اعتقاد داریم که این کار تأثیرگذار است. Dan Zarrella این موضوع را ثابت کرده است:

البته این کار اگر به شکل نادرستی انجام شود می‌تواند تأثیر بدی بگذارد و بی‌ادبانه تلقی شود. پس اگر دراین‌باره شک دارید، آن را انجام ندهید؛ اما سعی کنید این کار را امتحان کنید. از کاربران خود در پایان پست‌هایتان بازخورد بخواهید، شاید این موضوع بهترین نقطه برای شروع این کار باشد. شاید یک جملهٔ سادهٔ «شما چه فکر می‌کنید؟» بتواند بحث خوبی را شروع کند.
۳. داده‌های خود را تجزیه‌وتحلیل کنید.

وقتی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را شروع کنید، بانک عظیمی از اطلاعات در اختیار شما قرار می‌گیرد. به‌وسیلهٔ این اطلاعات می‌توانید بفهمید چه چیزهایی را باید پست کنید و چه چیزهایی را نباید پست کنید. ۵ پست خوب و ۵ پست بد خود را پیدا کنید. ویژگی‌های آن‌ها را مشخص و سعی کنید مطالب و پست‌هایی شبیه به آن ۵ پست خوب بنویسید و از نوشتن مطالبی مثل ۵ پست بدتان خودداری کنید.
۴. مطالب خود را در زمانی مناسب پست کنید.

باید تست کنید ببینید چه زمانی برای منتشر کردن مطالبتان بهتر است. چه زمانی مطالبتان بازخورد بیشتری دارد و بیشتر خوانده می‌شوند. پس اگر زمان مناسب را پیدا کنید سعی کنید در این زمان‌ها مطالب خود را منتشر کنید.
۵. در شبکه‌های اجتماعی مختلف، متفاوت عمل کنید.

برای شبکه‌های اجتماعی مختلف مطلبی یکسان منتشر نکنید. زمان بگذارید و سعی کنید به‌تناسب پلتفرم‌های مختلف، شکل و فرمت مطالب خود را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که فیس‌بوک ساختاری کاملاً متفاوت نسبت به لینکداین دارد. توییتر نسبت به گوگل پلاس رفتاری کاملاً متفاوت نشان می‌دهد. خیلی بی‌معنی خواهد بود که یک مطلب را با یک فرمت و شکل یکسان روی پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذارید.
اگر تغییر فرمت‌ها برای شما زمان‌بر است، از خودتان بپرسید که واقعاً لازم است در همهٔ شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید؟ اگر با حذف یکی از این پلتفرم‌ها عملکرد شما بهتر می‌شود، پس حتماً این کار را انجام دهید. کیفیت بهتر از کمیت است.
۶. از تصاویر درست استفاده کنید.

قانونی در دنیای رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که می‌گوید تصاویر کاربران را بیشتر درگیر مطالب می‌کند. تصاویر و انیمیشن‌های گرافیکی در جذب کاربر بسیار تأثیرگذار است.
۷. عناوین خوب بنویسید.

عناوین می‌توانند پست شما را سر زبان انداخته یا از بین ببرند. می‌توانید از نکات زیر برای بهتر نوشتن عنوان‌ّ‌ها بهره ببرید. اگر هم فکر می‌کنید هرکدام از آن‌ها کمکی به شما نمی‌کند، آن‌ها را نادیده بگیرید.

  • از «شما» استفاده کنید.
  • از اعداد استفاده کنید.
  • عنوان‌ها را سؤالی طرح کنید.
  • مخاطب خود را گول نزنید. عنوانی ننویسید که ربطی به محتوای مطلبتان ندارد.
  • عنوان‌های مختلفی بنویسید و سپس بهترین را انتخاب کنید.

۸. تست پیشنهاد کنید.

سعی کنید برای مخاطبان خود تست‌هایی را طرح کنید و در اختیار آن‌ها بگذارید و نتایج نهایی را در یک مطلب جداگانه منتشر کنید.

۹. با شرکت‌ها و سازمان‌های محبوب همکاری کنید.

با سازمان‌هایی که چهرهٔ خوبی در جامعه دارند، همکاری کنید تا به برند شما اعتبار بیشتری ببخشند. حتی اگر برند خوب و محبوبی دارید این کار وضعیت شما را بهتر خواهد کرد.این کار در رسانه‌های اجتماعی هم تأثیر خواهد داشت. پس سعی کنید از این مورد بهره ببرید.

۱۰. از موضوعات محبوب یا ترند بهره ببرید.

اگر موضوعی در شبکه‌های اجتماعی محبوب یا ترند می‌شود، از موقعیت استفاده کنید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

این‌ها همه شروعی برای این راه است. اگر راه و نکتهٔ دیگری وجود دارد تا بتوانید درگیری مخاطب با مطالبتان بیشتر کنید، آن‌ها را با ما در میان بگذارید.



https://www.clickyab.com/blog/%db%b1...%d8%a7-%d9%be/