با وجود این‌که مسئله در هر کسب‌وکار منحصربه‌فرد است، اما لازم نیست هر بار که با معضلی مواجه می‌شوید تکنیک‌های حل مسئله جدیدی را ایجاد کنید. از یک رویکرد روشمند برای حل همه مشکلات در کسب‌وکار بهره ببرید تا بتوانید در مدیریت بحران‌ها پایدار باشید. اجرا و شروع یک کسب‌وکار به معنای حل یک مشکل و مسئله است بنابراین مشکلات را با برنامه‌های متفکرانه حل کنید تا بدین طریق از تصمیم‌گیری‌های عجولانه مصون بمانید.

گام اول: شناخت مسئله
گاهی اوقات آن چیزی که تصور می‌کنید مسئله است، ممکن است در واقع ناشی از اضطراب یا عوامل دیگری باشد. زمانی را برای شناسایی مسئله در نظر بگیرید و به دنبال شناخت دقیق آن باشید. سپس مسئله را به‌طور دقیق و با جزئیات توصیف کنید، به‌طوری‌که بتوانید تصویر واضحی از کسی یا چیزی که جریان سودآوری کسب‌وکار شما را مختل کرده است، دریافت کنید.

گام دوم: توصیف علت
چرا این مشکل رخ داده است؟ شناسایی مشکل به شما علت را نمی‌گوید. برای مثال، اگر یک کارمند دائماً در حال مختل کردن جلسات است، ممکن است با جستجوی علت بفهمید که او احساس می‌کند استعدادهایش نادیده گرفته شده است. می‌توانید در جلسات او را خطاب قرار دهید تا جلوی مختل کردن جلسات را توسط وی بگیرید. پیدا کردن علت مسئله، راه‌حل را به‌خوبی نشان می‌دهد.

گام سوم: بارش فکری جهت یافتن راه‌حل
به اولین راه‌حلی که به ذهنتان خطور می‌کند اکتفا نکنید. در مورد همه احتمالات حل یک مشکل فکر کنید. به‌عنوان‌مثال اخراج یک کارمند می‌تواند مسئله «روحیه ضعیف او برای کار کردن» را حل کند اما راه‌حل بهتر این است که اجازه دهید کارمند از استعدادهایش استفاده کرده و روحیه‌اش را بار دیگر تقویت کند. ممکن است مشکل جریان نقدی را شناسایی کنید که هرماه در زمان‌های یکسانی تکرار می‌شود. شاید اولین فکری که به ذهنتان آید این باشد که خواستار بررسی تمام حساب‌های پرداختی مهم باشید ولی با کمی تفکر می‌توانید متوجه شوید که مذاکره مجدد با فروشنده درباره تاریخ دریافت صورتحساب پرداختی به‌راحتی می‌تواند مشکل را حل‌وفصل کند.

گام چهارم: اجرای یک راه‌حل
راه‌حلی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید به‌احتمال بیشتری مسئله موردنظر را حل می‌کند و با احتمال کمتری منجر به بروز مشکلات بیشتر شود. از این روش برای سنجش تمام راه‌حل‌های ممکن استفاده کرده و یک راه‌حل را انتخاب کنید. هنگامی‌که تصمیم خود را گرفتید به‌طور کامل در انجام آن متعهد باشید.

گام پنجم: نظارت بر راه‌حل انتخابی
میزان تأثیر راه‌حل انتخابی‌تان را بسنجید. بر این‌که راه‌حل انتخابی، مشکل را حل می‌کند و مشکلات بیشتری به وجود نمی‌آورد نظارت داشته باشید. اگر نظارت‌های شما نشان‌دهنده این باشد که راه‌حل را اشتباه انتخاب کرده‌اید، می‌توانید سریعاً راه‌حل را تغییر دهید.


smallbusiness.chron.com
پنج گام حل مسئله در کسب‌وکار - ictstartups.ir