اولین مشتریان شما مهم‌ترین مشتریانتان هستند.
آن‌ها از آغاز راه با شما بوده‌اند و کسانی هستند که در بدترین وضعیت همراهتان هستند و رشدتان را تماشا می‌کنند. این سرمایه‌گذاری آن‌هاست.
معمولاً آن‌ها وفادارترین هواداران شما هستند و به‌شدت از شما حمایت می‌کنند، به این دلیل که در تمام مدت با شما همراه بوده‌اند.
آن‌ها نقش مهمی در شرکت شما دارند پس موقعیت شرکتتان را با افرادی ارزشمند کامل کنید. با مشتریانی تمام‌عیار!
اما اگر می‌خواهید این کار را به بهترین حالت انجام دهید، نمی‌توانید منتظر باشید که آن‌ها به سمت شما بیایند باید بیرون بروید و بهترین مشتریان را برای خود پیدا کنید.
شما می‌توانید آن را با گوش دادن در رسانه‌های اجتماعی (listening on Social Media) انجام دهید.
گوش دادن اجتماعی آسان و سریع است و قطعاً باید یکی از اولین مواردی باشد که به استراتژی تعامل مشتری خود اضافه می‌کنید. هیچ راه بهتری برای مشاهدهٔ آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، پیدا کردن ارزش شما و دیدار با افرادی که در معامله با شما باقی خواهند ماند وجود ندارد.
در اینجا چند راه برای شناسایی و تعامل با افراد برای تبدیل آن‌ها به مشتری معرفی می‌کنیم:

۱ -مکالمات را در توییتر رصد کنید.
شما به‌راحتی می‌توانید افرادی که در حال مکالمه دربارهٔ این موضوعات هستند پیدا کنید:
افرادی که به دنبال توصیه‌های محصولات یا خدمات شما هستند.
افرادی که در مورد صنعت شما بحث می‌کنند.
افرادی که دربارهٔ رقبای شما صحبت می‌کنند.
شما می‌توانید این کار را برای خودتان آسان کنید و هشدارهایی را برای ذخیرهٔ جست‌وجوها و پیگیری همهٔ مکالمات مربوط به استارت‌آپ خود ایجاد کنید.
بنابراین کلمات کلیدی‌ای که شما را به سمت مکالمات هدایت می‌کنند شناسایی کنید و زمانی که آماده هستید سریع وارد آن مکالمات شوید.
برای مثال برای پیدا کردن مکالمات راجع به “Social Media Tools” و “Media Monitoring” این‌طور عمل می‌شود:
با این کار در رسانه‌های اجتماعی، سریعاً وارد یک گفت‌وگو می‌شوید و نقشهٔ خود را عملی می‌کنید.
زمانی که به سؤال کسی پاسخ می‌دهید و در پاسخ خود فقط در مورد اتفاقاتی که در شرکت خودتان در جریان است صحبت می‌کنید، درواقع با یک تیر دونشان زده‌اید.
هنگام پیوستن به مکالمات در مورد صنعت، شما نمی‌توانید با عنوانی تبلیغاتی ظاهر شوید. با هدف کمک به اعضای انجمن خود وارد گفتگو شوید، نه به‌عنوان دلال محصولتان. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید تا زمانی که موضوعش پیش نیامده اشاره‌ای به آن نکنید.
حتی اگر این اتفاق نیفتد بازهم خوب است، چراکه شما ارتباطی ایجاد کرده‌اید که می‌تواند طولانی‌مدت باشد. احتمال زیادی وجود دارد که آن‌ها برای مکالمات بعدی بازگردند.
۲ - مشتریان ناراضی از رقیب خود را پیدا کنید.
یکی دیگر از فرصت‌های عالی ایجاد مخاطب هدفمند برای شما، رصد رقبایتان است. می‌توانید با تمرکز روی افرادی که ممکن است پذیرش بیشتری در برابر تغییر داشته باشند این کار را بهتر انجام دهید.
مشتری ناراضی رقیب یک سرب داغ برای شرکت شما است.
زمانی که کسی از رقیب شما شکایت دارد فرصت خوبی برای شنیدن پیشنهاد پشتیبانی از طرف شما ایجاد می‌شود. به‌صورت عینی به آن‌ها اطلاع دهید که چه جایگزین‌هایی وجود دارد. بعد از کمی گفت‌وگوی بیشتر، آن می‌تواند به یک فرصت خرید از شما تبدیل شود.
از تنظیمات پیشرفته و تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) در ابزار گوش دادن اجتماعی خود برای پیدا کردن مشتریان ناراضی استفاده کنید.
تحلیل احساسات می‌تواند با لحن بیان فیلتر شود، بنابراین شما می‌توانید صحبت‌های منفی دربارهٔ رقیب خود را انتخاب کنید.
همچنین در تنظیمات پیشرفته، می‌توانید کلمات کلیدی یا عباراتی که نشان‌دهندهٔ نارضایتی مشتریان هستند را اضافه کنید مانند، «نفرت داشتن» یا «به‌دردنخور» و ... . این کار به شما در پیدا کردن مشتریان رقیبتان که احتمالاً پذیرش زیادی در مورد گزینه‌های جایگزین دارند کمک خواهد کرد.
به‌عنوان‌مثال، Close.io یک پیام اجتماعی منفی دربارهٔ کسب‌وکاری دیگر را به بیش از ۵۰۰ دلار درآمد در ماه تبدیل کرده است.
آن‌ها از طریق رصد رقبای خود و جست‌وجوی مشتریان ناراضی، کسی را پیدا کردند که در مورد کمبود ویژگی‌های خاصی در یکی از رقبایشان شکایت می‌کرد. این فرصت مناسبی برای شروع یک مکالمه توسط Close.io و جذب این مشتری ناراضی بود.
۳- در انجمن‌ها حضور داشته باشید.
شرکت در صنعت و انجمن‌های کوچک پیرامون آن، یکی دیگر از راه‌های بسیار خوب برای ایجاد روابط با مشتریان و پشتیبانی از آن‌ها است.
می‌توانید از ابزارهای نظارت بر رسانه‌های خود برای فهمیدن جایی که مخاطبانتان مدام در آن حضور دارند استفاده کنید. مثلاً اگر بر عباراتی مانند
" Mention" یا " Social Media Software" نظارت کنید زمانی که این عبارات در Reddit مورداستفاده قرار بگیرند شما آن را خواهید دید.
۴ –به جوامع اجتماعی بپیوندید.
انجمن‌های خصوصی هم در سایت‌هایی مانند Facebook، LinkedIn و Google+ وجود دارد.
بهترین راه برای به دست آوردن قدرت نفوذ در این گروه‌ها به‌سادگی با فعال بودن، شرکت در گفت‌وگوها و ارتباط دوستانه و کمک‌کننده ایجاد می‌شود.
این کار، اعضای گروه‌های دیگر را به جامعهٔ برند شما وارد خواهد کرد. اعضای این انجمن به مشتریان عالی برای کسب‌وکارتان تبدیل خواهند شد و در ضمن بعضی از بهترین دوستان شما خواهند بود.
برای دریافت بازخورد سؤال بپرسید. در روزهای اول، شما ممکن است به هر روشی برای دریافت بازخورد مصرانه تقاضا کنید. اگر این کار برخلاف دستورالعمل‌های یک انجمن نیست، در مورد محصول خود به شیوه‌ای که تبلیغاتی نباشد یادداشت ارسال کنید، اما در کمال تواضع مشاوره بخواهید و گوش دهید. مشاوره بخواهید و واقعاً گوش دهید. اگر شما پیشنهاد‌های انجمن را اجرا کنید، آن‌ها هیچ دلیلی برای متوقف کردن تبدیل افراد انجمن به مشتریان شما نخواهند داشت.
۵- در رویدادهای آنلاین شرکت کنید.
مثلاً پرسش و پاسخ در Webinar، گفت‌وگوهای توییتر، پادکست‌ها، رخدادهای شبکه‌های آنلاین و...
فرصت‌های زیادی برای حضور در فضای آنلاین وجود دارد و با نظارت صنعت خود در این فضاها، شما به‌راحتی از وقایع آنلاین باخبر خواهید شد.
رویدادهای آنلاین برای ایجاد روابط نزدیک با انجمن‌ها واقعاً عالی هستند. این نوع ارتباط جنبهٔ شخصی‌تری دارد و به ارتباط چهره به چهره نزدیک‌تر است.
رویدادهای آنلاین معمولاً به‌صورت منظم برگزار می‌شوند - گاهی اوقات به‌صورت هفتگی - به‌طوری‌که میزبانان معمولاً از ارائهٔ شما به‌عنوان مهمان استقبال خواهند کرد.
روابط بلندمدت ایجاد کنید.
موضوع کلی این مقاله که چند بار به آن اشاره شده است همین است. این‌که تا چه اندازه باید به ایجاد روابط بلند اهمیت دهید.
«رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد روابط هستند و کسب مشتری مزیت جانبی آن است.»
دوستان شما در رسانه‌های اجتماعی به مشتریان، هواداران و شاید حتی کارمندان آیندهٔ شما تبدیل خواهند شد؛ اما تنها زمانی که شما رابطه‌ای برای کمک به آن‌ها ایجاد کرده باشید.



thenextweb.com
چگونه اولین مشتریان استارت‌آپ خود را در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید. - ictstartups.ir