حتماً گاهی اوقات وقتی در گوگل، جستجویی انجام می‌دهید، در لیست نتایج، سایت‌های ستاره دار را دیده‌اید. اکثرا این سایت‌ها در رده بالایی هم قرار دارند و همچنین وجود ستاره‌ها و توضیحات دیگر که در اسنیپت این سایت‌ها قرار دارد، جذاب به نظر می‌رسند.


در ادامه مطلب می‌خواهیم ستاره دار کردن سایت‌ها را یاد بگیریم و کلاً همه چیز را درباره اسنیپت‌های جذاب، بدانیم. لازم است بدانید که نام این نوع اسنیپت‌ها، Rich Snippets می‌باشد.
نام: google-stars-3.jpg نمایش: 23 اندازه: 79.7 کیلو بایت
Rich Snippets چیست؟
همان‌طور که می‌دانید هر جستجویی که در موتور جستجوی گوگل انجام می‌دهید، در قالب اسنیپت‌ها به شما نمایش داده می شوند، اسنیپت‌های معمولی از سه قسمت تشکیل شده‌اند:


- عنوان متا
- آدرس سایت‌
- توضیحات متا


حال در ریچ اسنیپت‌ها، اطلاعات اضافه‌تری هم می‌توان اضافه کرد، اطلاعاتی مانند رأی بازدیدکنندگان به یک محصول یا شخص خاص، اطلاعات مربوط به کسب و کار و …
به عبارتی می‌توان گفت، ریچ اسنیپت، اطلاعات و داده‌های نشانه‌گذاری شده وب سایت‌ها است. ابتدا گوگل این اطلاعات را تنها در اختیار ربات‌های خود قرار می‌داد تا هدف سایت‌ها را بهتر درک کنند ولی در حال حاضر این اطلاعات یعنی ریچ اسنیپت‌ها به کاربران هم نمایش داده می‌شود. به همان شکل که این اطلاعات اضافه به ربات‌ها درک بهتری می‌داد به کاربران هم کمک می‌کند که زودتر به نتیجه‌ای که مد نظر دارند برسند.


پس اگر سایتی دارید می‌توانید داده‌های مربوط به اسنیپت را به کد HTML اضافه کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از سایت ستاره دار را ببینید. ستاره‌ها نشان می‌دهند که نظر کاربران درباره این سایت به‌خصوص چیست، همچنین در کنار کلمه votes، تعداد رای‌هایی که داده شده، مشخص می‌باشد.


ریچ اسنیپت

آیا باید به ستاره دار شدن سایت اهمیت بدهیم؟
خب متوجه شدیم که برای ستاره دار شدن سایت باید از ریچ اسنیپت استفاده کنیم. ولی سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا ستاره دار شدن سایت اهمیت دارد؟ آیا پیاده کردن ریچ اسنیپت در سئوی سایت تأثیر می گذارد؟ تأثیر ریچ اسنیپت برای سئو، چگونه است؟


نکته جالبی درباره استفاده از ریچ اسنیپت وجود دارد که چه کاربر از ماهیت اصلی آن خبر داشته باشد و چه به کلی نداند ریچ اسنیپت چیست، بهر حال وجود ریچ اسنیپت باعث بالا رفتن رتبه سایت خواهد شد. شاید این نکته کمی گیج‌کننده باشد ولی اجازه بدهید تا موضوع را بیشتر توضیح بدهیم.


برخی از افراد تصور می‌کنند وجود ستاره زیر هر کدام از نتایج گوگل، امتیازی خاص از سمت گوگل است که به سایت داده شده است. (که دانستیم وجود ستاره‌ها هیچ ربطی به گوگل ندارد و هر کسی می‌تواند به وب سایت خود آن را اضافه کند) همین نا آگاهی باعث می‌شود که کاربر روی اسنپت سایت در لیست نتایج کلیک کند.


در حالت دوم اگر کاربر بداند که ماهیت ریچ اسنیپت چیست، باز هم امکان کلیک کردن او روی سایت، در نتایج موتور جستجو، بیشتر خواهد بود، زیرا می‌تواند اطلاعات اضافه درباره سایت یا محصول یا هر کسب و کاری را در اسنیپت سایت آن ببینید و به این ترتیب، دید واضح‌تری نسبت به سایتی که قرار است وارد آن شود، دارد.


با بررسی این دو حالت، می‌توانیم اهمیت ریچ اسنیپت و چگونگی تأثیر آن را بر سئوی سایت ببینیم. تأثیری که ستاره دار شدن سایت بر سئو دارد، به صورت مستقیم نیست ولی قابل توجه است. البته مانند تمام مطالب مربوط به سئو در این مورد هم باید دقت کنیم که اگر چه استفاده از ریچ اسنیپت نرخ Click through را بالا می‌برد ولی اگر محتوایی که در سایت قرار دارد، مناسب و مفید نباشد، قطعاً نرخ پرش یا Bounce rate هم بالا می‌رود که کاملاً به ضرر سایت خواهد بود. چنین می‌توانیم بگوییم که یک ریچ اسنیپت با جذابیتی که برای کاربر ایجاد می‌کند، دروازه ورود و نقطه شروع خوبی برای بالا رفتن رتبه سایت است به شرطی که یک محتوای ارزشمند، بعد از کلیک کاربر، به او نمایش داه شود.


پس فراموش نکنید که ستاره دار کردن سایت به خودی خود هیچ تأثیری بر رتبه دهی گوگل ندارد و از طرف گوگل، یک امتیاز محسوب نمی‌شود.


انواع Rich Snippets
موتور‌های جستجو، اغلب سه نوع داده نشانه‌گذاری شده را تشخیص می‌دهند:


- Microdata
- Microformats
- RDFA


در‌واقع این داده‌ها توسط HTML پشتیبانی می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توان محتوای وب را نشانه گذاری کرد.


ستاره دار کردن سایت هم یکی از آپشن‌های ریچ اسنیپت است، ویژگی‌ها و امکانات دیگری هم وجود دارند که با استفاده از ریچ اسنیپت می‌توانید آن‌ها را پیاده کنید:


امتیاز دهی و نقد
با استفاده از این ریچ اسنیپت می‌توانید نتیجه نقد و بررسی را در نتایج موتور جستجوی گوگل، بازتاب دهید. برای مثال مطلبی درباره نقد و بررسی یک محصول در سایت قرار دهید، همچنین این مطلب بایست امکان ثبت رأی کاربران را داشته باشد. به این ترتیب رأی کاربران برای نقد و بررسی اعمال شده و به شکل ستاره‌ها در اسنیپت مربوط به سایت نمایش داده خواهد شد:


ریچ اسنیپت



Breadcrumbs
یکی از انواع بسیار مفید ریچ اسنیپت، همین نوع Breadcrumbs است. می‌توانید با استفاده از این ریچ اسنیپت، به جای اینکه فقط آدرس سایت را در نتیجه جستجو نشان دهید، مسیری که به صفحه مورد نظر، منتهی می‌شود نیز مشخص کنید:


ریچ اسنیپت



معرفی محصول
با استفاده از این نوع ریچ اسنیپت می‌توان، امتیازاتی که کاربران به محصولی خاص داده‌اند، در نتایج جستجو، نمایش داد. همچنین امکان درج تصویر در این نوع اسنیپت‌ها وجود دارد:


ریچ اسنیپت



اشخاص و پروفایل‌ها
یکی دیگر از انواع ریچ اسنیپت‌ها، ریچ اسنیپت اشخاص است. اگر سایت شما مربوط به کسب و کار شما می‌شود و صاحب یک مجموعه یا شرکت هستید، می‌توانید برای کارمندان خود از این نوع ریچ اسنیپت، استفاده کنید. سایت شما اگر دارای اعضای مختلف باشد، یا حتی اطلاعاتی درباره افراد معروف بدهد و … نیز می‌توانید از این نوع ریچ اسنیپت استفاده کنید. همچنین در این اسنیپت‌ها، نحوه تماس، شغل و خصوصیات مرتبط دیگری که با اشخاص وجود دارد را نیز می‌توانید درج کنید.


رسپی
به نظر می‌رسد یکی از محبوب‌ترین ریچ اسنیپت‌ها، ریچ اسنیپت مربوط به رسپی یا دستورالعمل می باشد. معمولاً از این نوع ریچ اسنیپت، برای دستور‌العمل تهیه غذا استفاده می‌شود. می‌توان امتیازاتی که به رسپی داده شده است، زمان پخت و مراحل دیگر را در آن مشخص کرد:


ریچ اسنیپت



سازمان ها
برای معرفی سازمان ها و شرکت ها می‌توانید از این ریچ اسنیپت استفاده کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اطلاعات مربوط به سازمان، نحوه تماس، آدرس، لوگو و … در اسنیپت مشخص می‌شود:


ریچ اسنیپت


انواع دیگری از ریچ اسنیپ‌ها وجود دارد که ما سعی کردیم بیشتر روی ستاره دار ‌ها تمرکز کنیم. انواع دیگر ریچ اسنیپت، برای محتوای ویدیویی، موسیقی، رویداد و … است.


چگونه سایت را ستاره دار کنیم؟
باز هم توجه کنید ستاره دار کردن سایت در گوگل یکی از امکانات ریچ اسنیپت‌ها است. برای اینکه سایت خود را ستاره دار کنید می‌توانید از افزونه‌هایی که برای سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارند، کمک بگیرید. برای مثال برای WordPress افزونه‌ای به نام GD Star Rating وجود دارد که کافیست آن را نصب کرده، سپس وارد افزونه شده، در قسمت مقالات تعداد ستاره برای مثال ۵ ستاره را انتخاب کنید. بعد صبر داشته باشید تا کاربران مطالب شما را بخوانند و رأی بدهند. بعد از آن رای‌ها در اسنیپت مربوط به سایت شما در گوگل نمایش داده خواهد شد.


اگر سیستم شما جوملا است می‌توانید از افزونه Rich Snippets Votes استفاده کنید. در ضمن می‌توانید کد‌های آماده‌ای که برای ریچ اسنیپت‌ها وجود دارند را در گوگل سرچ کرده و کپی کرده و به کد HTML سایت خود، اضافه کنید.


جمع‌بندی
شاید ستاره دار کردن در طراحی وب سایت، جز ضروری برای اداره سایت نباشد، ولی استفاده از آن سایت شما را به سطح بالاتری می‌برد، به شکلی که در زمینه تخصصی خود، حرفه‌ای به نظر خواهید رسید. یک نکته مهم درباره سایت‌های ستاره دار این است که اکثر افراد در لیست نتایج جستجو، به سایت‌های ستاره دار، بیشتر رجوع می‌کنند. با این حساب، ستاره دار کردن سایت یعنی جذب بیشتر کاربران. با این ستاره‌ها و با تولید محتوای واقعی و ارزشمند، رتبه سایت، قطعاً بالاتر خواهد بود.