اگر نگران هستید که در بازار از خدمات و کالاهای شما مشابه‌سازی شود، یا به راحتی کپی شود، خوب است برند ثبت کنید. برند مخصوص خودتان را داشته باشید و حتی آن را جهانی کنید. برای ثبت برند چه کارهایی لازم است؟ در این مطلب ما به شما می‌گوییم شرایط و مدارک ثبت برند چیست؟
واژه برند را بسیار شنیده‌ایم. اما همان‌طور که در مطلب برند چیست گفتیم، برند در قوانین وجود ندارد. و باید منظور خود را از برند مشخص کنیم. می‌خواهیم علامت تجاری ثبت کنیم یا نام تجاری؟
فواید و کاربردهای برند

فواید برند امروزه بر کسی پوشیده نیست. شما با ثبت برند می‌توانید کالاها و محصولات خود را از سایرکالاها و محصولات متمایز کنید. و از سوءاستفاده رقبا جلوگیری کنید.اگر برند ثبت کرده باشید، درصورت هرگونه سوءاستفاده می‌توانید آن را پیگیری کنید.شما برند خود را در بسیاری از حوزه‌های فعالیت می‌توانید به ثبت برسانید. در کنوانسیون‌های بین‌المللی طبقات متعددی برای حوزه‌های فعالیت برندها درنظر گرفته شده است. حدود ۴۵ طبقه برای کالاها و خدمات وجود دارد. برای مثال ثبت برند شما می‌تواند در حوزه تولید مواد شیمیایی، صنعتی، رنگ روغن، لاک، مواد دارویی، فلزات، انواع ماشین‌ها، آلات موسیقی، چرم، لوازم خانگی،… باشد. و یا خدماتی مثل مدیریت مالی، بیمه، ساختمان‌سازی، مخابرات، آموزش و پرورش،… را تحت یک علامت تجاری ارائه بدهید.هم‌چنین برای آشنایی بیشتر با مزایای ثبت برند می‌توانید به مطلب مزایای ثبت برند مراجعه کنید.

شرایط و مدارک ثبت برند
توصیه ثبت‌یاری:
برای این‌که در مسیر و فرایند حقوقی ثبت برند دچار مشکلات نشوید و زمان کمتری از شما گرفته شود، حتما از یک مشاور حقوقی در این زمینه راهنمایی بگیرید.

مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی


  • کپی برابر اصل از شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • در صورتیکه در طرح برند یا علامت تجاری مورد تقاضای وی از حروف لاتین استفاده شده باشد باید متقاضی دارای کارت بازرگانی باشد و اصل و کپی برابر با اصل ان را ارائه نماید
  • فرد متقاضی باید دارای فعالیتی اقتصادی باشد. برای اثبات این منظور باید یک مدرک شغلی ارائه نماید. این مدرک می تواند جواز کسب، پروانه فعالیت، گواهی فعالیت در حوزه ای خاص از نهاد و یا موسسات معتبر و یا هر مدرک شغلی معتبر دیگر. این مدرک باید یا اصل باشد اگر نامه و یا معرفی نامه است و یا کپی برابر اصل جواز تاسیس و … باشد
  • فرد متقاضی باید از علامت تجاری مورد نظر خود برای ثبت نمونه هایی را هم ارائه نماید. این نمونه باید در قالب تصویر و یا نمونه گرافیکی در ابعاد ۱۰ سانتی متر در ۱۰ سانتی متر آماده و ارائه شود
  • در صورتیکه کار ثبت علامت تجاری او را وکیل و یا مشاوری انجام می دهد باید وکالتنامه وی را هم در قالب کپی برابر اصل ضمیمه کند.



مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی

  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی مدیرعامل به عنوان نماینده اصلی شرکت برای ثبت علامت تجاری شامل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ولی وی
  • برای اثبات شخصیت حقوقی برای ثبت علامت تجاری باید کپی برابر اصلی از روزنامه تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییرات شرکت که کمتر از دو سال باید از گذشته باشد نیاز است.
  • اشخاص حقوقی برای ثبت برند خود در طبقات مورد درخواست باید گواهی و یا مدرک یا مدارکی را ارائه نمایند که نشان دهنده موضوع فعالیت شرکت با موضوع درخواست ثبت برند باشد. برای این منظور هرگونه اعلامیه و پروانه بهره برداری، پروانه ساخت از نهادی خاص و یا گواهی ثبت اختراع و … می تواند جوابگو باشد.
  • در صورتیکه طرح ارائه شده برای ثبت به عنوان برند دارای علامتی و حروف لاتین باشد باید شرکت صاحب کارت بازرگانی بوده و یک نسخه کپی برابر اصل از آن ارائه نماید.
  • از نمونه برند مورد درخواست برای ثبت باید نمونه کپی و یا نمونه گرافیکی و یا تصویری گویا در ابعاد حداکثر ۱۰ سانتی متر در ۱۰ سانتی متر ارائه شود.
  • وکالتنامه ای هم باید از وکیل و یا مشاور حقوقی در صورتیکه او کار ثبت برند ار انجام می دهد ارائه شود.

منبع: https://sabtyar.com/