سفر خطرات و ریسک های خاص خود را دارد. این خطرات از یک بیماری در حین سفر شروع می شود تا گم شدن یا دزدیده شدن مدارک یا وسایل سفر شما یا حتی رعایت نکردن قوانین یک کشور به صورت ناخواسته که فکر کردن به آنها هم مسافرت را خراب می کند چه برسد به اینکه خدایی نکرده یکی از این مشکلات بخواهد به صورت واقعی رخ دهد. طبیعتا آنچه تا حدی خیال ما را از این موضوع راحت می کند یک بیمه مسافرتی کامل و معتبر است پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. احتمالا بعد از پایان این مطلب برای کوچکترین سفرهای خود هم بیمه مسافرتی تهیه خواهید کرد.
بیمه مسافرتی برای گرفتن ویزا

به دلایلی که در بالا ذکر شد و در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت، سفارت ها از متقاضیان ویزا می خواهند که قبل از درخواست ویزا بیمه مسافرتی معتبری تهیه کنند و در کنار سایر مدارک به سفارت ارائه کنند. پس بیمه مسافرتی را باید بعد از گرفتن وقت سفارت و قبل از مصاحبه تهیه کنید.
بهترین بیمه مسافرتی کدام است ؟

بهترین بیمه مسافرتی بیمه ایست که بیشترین خطرات و تهدیدات بیمه شده را می شناسد وبیشترین آنها را پوشش می دهد و برای آنها راهکار ارائه کرده است. بهترین بیمه ها به این موضوع فکر کرده اند که یک مسمومیت ساده در یک کشور خارجی با توجه به نرخ ارز آن کشور چقدر می تواند برای بیمه شده گران تمام شود و اینکه گم شدن وسایل یا مدارک یا پول بیمه شده در سفر چقدر می تواند برای مسافر تلخ باشد و با دانستن این موضوع بهترین جبران خسارت در سریع ترین زمان ممکن را در قالب بهترین بیمه مسافرتی برای او در نظر گرفته است.
کمک رسان بیمه مسافرتی چیست ؟

شاید برای شما هم سوال باشد که یک بیمه ایرانی چطور می تواند به یک مسفار در خارج از کشور خدمات بیمه ای بدهد. معمولا بیمه ها برای بیمه های مسافرتی با یک شرکت خارجی قرارداد دارند که به آنها کمک رسان گفته می شود.برای مثال کمک رسان بعضی از بیمه های مسافرتی ایران به شرح زیر است:
بیمه مسافرتی ایران: کمک رسان ایفرا – IFRA
بیمه مسافرتی سامان : کمک رسان میدیست – MIDEAST
بیمه مسافرتی پاسارگاد: کمک رسان اواسان – EVASAN
بیمه مسافرتی ملت: کمک رسان رایچوز و رمد
بیمه مسافرتی پارسیان: کمک رسان رایچوز و میدیست
بیمه مسافرتی ما: کمک رسان مارم و میدیست
طبیعتا هر کدام از شرکت های کمک رسان خدمات انگیزشی متفاوتی به مشتریان خود ارائه می دهند و در صورتی که برای شما مشکلی رخ دهد شما با کمک رسان طرف قرارداد بیمه خود در ارتباط خواهید بود. پس برای اطلاعات دقیق تر می توانید کمک رسان ها را هم بررسی کنید.
نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه

نحوه پیگیری خسارت معمولاً بدین صورت است که موقع بروز حادثه، بیمه‌گزار باید با شماره‌ای که روی بیمه‌نامه مسافرتی خود درج شده است، تماس بگیرد؛ نام، شماره بیمه‌نامه و مدت اعتبار آن را بگوید و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثه‌ای که رخ‌ داده شرکت کمک‌رسان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بعضی از شرکت‌های کمک‌رسان این خدمات را ندارند و بیمه‌گزار باید شخصاً خسارت خود را پیگیری و پرداخت هزینه کند؛ سپس با ارائه صورتحساب‌های پرداخت‌شده در سفر، هزینه خسارت‌های تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور محل اقامت خود دریافت کند.

اگر اتفاقی افتاد چطور باید از بیمه مسافرتی خود استفاده کنم ؟

قبلا گفتیم با توجه به اینکه بیمه های ایرانی در خارج از کشور حضور ندارند، معمولا کمک رسان آنها به مشتریان خدمات می دهند.
اگر برای شما مشکلی رخ داد باید با شماره روی بیمه نامه مسافرتی خود تماس بگیرید و موضوع را به آنها بگویید و به سوالات اپراتور پاسخ دهید.
بیمه ها با دو سناریوی مختلف به شما خسارت می دهند:
بعضی از شرکت ها همان لحظه مشکل شما را پیگیری می کنند و هزینه مربوط به آن را پرداخت می کنند.
– سناریوی بیشتر شرکت های بیمه ای به این صورت است که شما باید خودتان مشکل را حل کنید و بعد از آن مدارک و صورتحساب ها را به بیمه ارائه داده و هزینه را دریافت کنید.
پس در زمان خرید یک بیمه مسافرتی حتما سوال کنید که بیمه مورد نظر با کدام سناریو خسارت می دهد.

نحوه پرداخت خسارت در بیمه مسافرتی

در پاراگراف بالا گفتیم که دو نوع سناریو برای دریافت خسارت وجود دارد اگر هزینه مستقیم از طرف کمک رسان در لحظه مورد نیاز پرداخت شد که خیر در غیر اینصورت می توانید یک شماره حساب بین المللی را به شرکت کمک رسان بدهید تا واریزی خسارت پرداخت شود و در غیر این صورت از کمک رسان می خواهید تا مبلغ را به بیمه کشور شما پرداخت کند و شما با ارائه مدارک به بیمه طرف قرارداد خود در ایران مبلغ هزینه را دریافت کنید.
نحوه پرداخت هزینه شرکت‌های کمک‌رسان در سفر دو نوع است؛ در یک حالت این شرکت‌ها با ارگانی که بیمه‌گزار برای رفع خسارت با آن سروکار دارد (مثل بیمارستان و…) ارتباط برقرار می‌کنند و هزینه خسارت را مستقیم با آنجا حساب می‌کنند. برای مثال اگر بیمه‌گزاری در سفر دچار آسیب جسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمک‌رسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب می‌کند.

بهتر است بیمه مسافرتی شما اپراتور فارسی زبان داشته باشد

در صورتی که برای شما در سفر خارج از کشور مشکلی رخ دهد باید با کمک رسان بیمه که شماره آن در پشت بیمه نامه درج شده است تماس بگیرید؛ پس در صورتیکه به زبان انگلیسی مسلط نیستید حتما قبل از تهیه بیمه نامه از داشتن اپراتور فارسی زبان آن مطمئن شوید. در غیر اینصورت شاید بیمه نامه مسافرتی شما به کار نیاید یا در بهترین شرایط مجبور باشید یک مترجم پیدا کنید.
قیمت بیمه مسافرتی

قیمت بیمه مسافرتی به موارد مختلفی ارتباط دارد:
مقصد: هر کدام از کشورها هزینه ها و ریسک های خاص خود را برای بیمه دارد و به تناسب آن قیمت بیمه متفاوت خواهد بود. مثلا قیمت سفر به منطقه شینگن با قیمت سفر به یک کشور تفاوت دارد والبته قیمت بیمه سفر به هر کشوری هم به صورت مجزا تفاوت دارد.
سن: اگر بیمه گذار خیلی کم سن یا خیلی مسن باشد ریسک بیمه و متناسب با آن قیمت بیمه مسافرتی را بالا می برد. معمولا زیر 12 و بالای 65 سال پر ریسک هستند و البته از 65 به بالا 5 سال به 5 سال افزایش قیمت در بیمه مسافرتی لحاظ می شود.
زمان: هر چه زمان بیشتری را در سفر باشید بیمه با ریسک بیشتری همراه می شود پس قیمت بیمه مسافرتی بالا می رود.
تعهدات مالی: هر چه بیمه تعهد بیشتری را قبول کند قیمت آن بالاتر می رود. به صورت معمول بیمه با سقف تعهد 50000 یورو صادر می شود.
پوشش ها: اینکه چه مواردی تحت پوشش بیمه است در قیمت بیمه تاثیرگذار است. هر چه پوشش بیمه مسافرتی بیشتر باشد قیمت آن هم بیشتر است.

تعهدات بیمه مسافرتی

تعهدات مالی بیمه مسافرتی به صورت عرف برای فردی میانسال با اقامت 7 روزه در محدوده کشورهای شینگن از 8 هزار یورو تا 50 هزار یورو بسته به بیمه مسافرتی که شما تهیه می کنید قیمت دارد. ولی به صورت معمول با سقف تعهد 50 هزار یورو صادر می شود و قیمت آن بین 15 تا 40 هزار تومان است. این اختلاف قیمت به دلیل تفاوت پوشش بیمه هاست.

پوشش‌های بیمه مسافرتی

به مواردی که بیمه تعهد جبران خسارت آن را در سفر شما به عهده می گیرد، پوشش های بیمه مسافرتی می گویند.
پوشش های بیمه مسافرتی شامل میزان و حدود هزینه های درمان، مشکلات حقوقی، تاخیر پرواز، کنسلی سفر، هزینه برگشت به دلیل فوت بستگان، گم شدن چمدان یا مدارک و…می شوند. به هر کدام از موارد فوق ” پوشش های بیمه مسافر ” و به مقدار جبران خسارت آن ” میزان پوشش بیمه مسافرتی ” گفته می شود.

پوشش خسارت دزدیده شدن یا گم شدن پول با بیمه مسافرتی

چندی پیش مسافری از یکی از بیمه ها، بیمه مسافرتی خود را تهیه کرد و در شهر پاریس 1000 یورو از جیب او دزدیده شد. با این که در وب سایت بیمه مذکور قید شده بود که ” گم شدن یا دزدیده شدن کیف مدارک جبران خسارت می شود” ولی در تماس با شرکت متوجه شدیم که دزدیده شدن پول تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست.
به دلیل اینکه راهی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و ممکن است از آن سوء استفاده شود، هیچ شرکت بیمه ای ریسک این اتفاق را قبول نمی کند مگر اینکه مدارکی برای این ادعا داشته باشید. مثلا بتوانید به پلیس شهری که در آن منطقه بوده مراجعه کنید و آنها بتوانند دوربینی را در آنجا چک کنند و با این سند برای جبران خسارت اقدام کنید.
حواله پول نقد در بیمه مسافرتی

شما می توانید یک مبلغ مشخص را نزد بیمه به امانت بگذارید تا در صورتی که پول نقد شما به هر دلیلی مفقود شد از بیمه درخواست کنید که آن را به دست شما برساند. همچنین با ضمانت پول نقد می توانید مبلغی را به بیمه بپردازید و در مقصد تحویل بگیرید.

پوشش خسارت دزدیده شدن یا گم شدن چمدان با بیمه مسافرتی

در صورتی که چمدان ها در فرودگاه دزدیده یا کم شود بیمه هزینه آن را تقبل میکند البته در اکثر بیمه های مسافرتی باید لوازم داخل چمدان از قبل لیست شده باشد و ارزش آن مشخص باشد. در صورتی که چمدان بیرون از فرودگاه گم شود باید مثل بند بالا در مورد دزدیده شدن پول، مدارکی برای اثبات این ادعا ارائه شود.

پوشش خسارت دزدیده شدن یا گم شدن مدارک و بیمه نامه مسافرتی

فرض کنید که پاسپورت خود را در سفر گم کرده اید، باید به پلیس مراجعه کنید و برای به دست آوردن المثنی و مدارک زمان بگذارید و البته مقداری هزینه هم پرداخت کنید. بیمه های مسافرتی، مبالغ پرداختی را به شما پرداخت خواهند کرد ولی خسارتی بابت زمان از دست رفته و بر هم خوردن برنامه سفر شما پرداخت نخواهند کرد.

پوشش درمان در بیمه های مسافرتی

در صورتی که در سفر دچار مشکل جسمی شوید، بیمه تا سقف تعهدات درمانی خود به شما خسارت خواهد داد ولی بین 20 تا 25 یورو از آن را بابت فرانشیز کم خواهد کرد. این هزینه هم ممکن است با توجه به سیاست کمک رسان در همان لحظه مورد نیاز یا بعدا طبق فاکتور به شما پرداخت شود.
در صورتی که به دلیل حاد بودن وضعیت مجبور به برگرداندن بیمار به کشور باشند هزینه برگرداندن را بیمه تقبل خواهد کرد.
در صورتی که بیمه شده در سفر فوت کند، بیمه مسافرتی فقط هزینه حمل جسد به کشور را به عهده خواهد گرفت.
در صورتیکه مسافر دچار بیماری شود و بیش از 10 روز بستری شود، بیمه مسافرتی هزینه سفر یکی از اقوام درجه یک او را پرداخت می کند.
بیمه هزینه های درمانی بیماری را که مسافر قبل از سفر به آنها دچار بوده به عهده نمی گیرد.
پوشش هزینه دارو در بیمه مسافرتی

فقط در صورتی که دارو گم شود، بیمه مسافرتی هزینه های مربوط به تامین و ارسال دارو را تقبل خواهد کرد.

فوت اقوام و بیمه مسافرتی

بیمه گذار در مسافرت است و یکی از بستگان درجه یک یا درجه دو او فوت می کند و هنوز زمان بلیط برگشت او نرسیده است. در این شرایط، بیمه مسافرتی هزینه برگشت مسافر را پرداخت خواهد کرد.

پوشش مسائل حقوقی در بیمه مسافرتی

فرض کنید به یک شهر در اروپا سفر کرده اید و یک ماشین اجاره و تصادف کرده اید و مقصر هم شناخته شده اید. در این شرایط، بیمه مسافرتی وکالت کار شما را به عهده می گیرد و علاوه بر دفاع از حقوق شما، مبلغ خسارت را تا سقف تعهدات پرداخت خواهد کرد. سقف این تعهد به صورت معمول 1500 یورو است ولی در بعضی بیمه ها هم بسیار کمتر است.
در مجموع هر مشکل قانونی وحقوقی را که شما به دلیل اشتباه یا عدم آگاهی از قوانین یک کشور به آن دچار می شوید را پرداخت خواهد کرد.
خسارت تاخیر پرواز در بیمه های مسفرتی

در صورتیکه زمان حرکت شما به دلیل مشکل در هواپیما یا وسیله نقلیه یا اعتصاب کارمندان فرودگاه یا مورادی از این قبیل دچار تأخیر شود و تأخیر آن بیش از 6 ساعت به طول بیانجامد بیمه هزینه های اسکان، غذا و غیره را پرداخت خواهد کرد.
بیمه مسافرتی، خسارت های ناشی از عدم رعایت عامدانه قوانین یک کشور را به عهده نخواهد گرفت.
منبع: ویزالند، بیمه مسافرتی