۱۰ قانون خلق یک ایده موفق استارتاپی

ایده ها مهم نیستند اجرای ایده اهمیت فراوانی دارد ولی حتی بهترین کارآفرینان جهان با داشتن یک ایده که اساسا ناقص و معیوب است شکست خواهند خورد البته یک ایده موفق استارتاپی نیز با اجرایی ضعیف شکست خواهد خورد.
یک روش ساختاری وجود دارد که به تحلیل ایده های شما می پردازد. فقط کافیست تک تک موارد زیر را با ایده خود تطبیق دهید. اگر موارد زیر با ایده و نحوه اجرای شما تطابق داشت شانس موفقیت خود را بالا بدانید.

۱٫ اگر واقعا به آن ایده علاقه مند هستید.
اگر ایده را با هدف درآمدزایی دنبال می کنید. همین الان دست از کار بکشید چرا که پول می تواند انگیزه بسیار خوبی باشد ولی شما را از فراز و نشیب های دنیای کارآفرینی نجات نخواهد داد.
شما خودتان را آنقدر علاقه مند می دانید که بتوانید ۱۰ سال بر روی ایده خود کار کنید؟

۲٫ ساده شروع کنید.
ایده های بزرگ رشد می کنند هرگز ایده ای بزرگ متولد نمی شود. مارک زاکربرگ هرگز نگفت من می خواهم یک شبکه اجتماعی گراف مانند بسازم.
همه کسب و کارهای بزرگ زمانی با چیزی خیلی ساده شروع کرده اند و بعد از آن محصول را گسترش داده اند. با حل کردن یک مسئله به وسیله یک محصول برای یک مشتری شروع کنید.

۳٫ فقط بر روی یک کانال درآمدی تمرکز کنید.
یک استارتاپ خیلی بیشتر می تواند موفق باشد اگر فقط بر روی یک جریان درآمدی تمرکز کند و بقیه جریان های درآمدی را فعلا رها کنند.

پس روی یکی از مدل های درآمدی خود تمرکز کنید و اگر نمی توانید یک جریان درآمدی را شناسایی کنید که از شما پشتیبانی کند و باعث ایجاد درآمد شود باید گفت که شما کسب و کار و ایده مناسبی را انتخاب نکرده اید.

۴٫ چند قدم تا ایجاد درآمد فاصله دارید.
چه چیزهایی نیاز است تا ایده شما به درآمدزایی برسد؟
با انجام این تمرین می توانید تعداد رقبایی که در بازار شما هستند را شناسایی و پیچیدگی کار را نمایان کنید. کمتر از ۳ قدم تا بازدهی مالی ایده آل است.

۵٫مشتریان خود را بشناسید.
بیرون بزنید و مشتریان اولیه خود را که به شدت به محصول شما نیاز دارند بشناسید و با آنها آشنا شوید.
و کسی بهتر از خودتان وجود ندارد که شما را بشناسد. این به همین خاطر است که بسیاری از کسب و کارها از احتیاجات شخصی شکل گرفته اند.

۶٫ بازار خود را بشناسید.
چطور می توانید نگاه پر معنی ای از آینده یک بازار داشته باشید وقتی که متخصص آن بازار نیستید؟
اگر متخصص بازارتان نیستید کار خودتان را انجام دهید. شناخت بازار هدف بسیار بسیار پر اهمیت است.

۷٫ایده تان بازاری به اندازه کافی بزرگ داشته باشد.
بازاری با کمتر از ۱۰ میلیون نفر یا چندین میلیارد درآمد سالانه راضی کننده نخواهد بود.
اگر شما ۵۰۰ میلیون دلار از بازار را به خود اختصاص دادید شما کسب و کاری تقریبا برابر با ۵۰ میلیون دلار خواهید داشت.

اگر شما بازارهای کوچک را به خود اختصاص دهید به زودی ورشکست خواهید شد. پس اگر ایده شما بازاری کوچک دارد آن را رها کنید.

۸٫اکسیر مخفی داشته باشید.
کاری که شما قرار است انجام دهید تک است؟ نسبت به بقیه رقبا برتری دارد؟ آیا رازی را می دانید که هیچکس دیگری نمی داند؟
بهترین ایده ها آن هایی هستند که باعث ایجاد تحول می شوند.

۹٫سعی کنید ایده خود را به چالش بکشید.
مثبت اندیشی درباره ایده بسیار لذت بخش است ولی کار شما در این مرحله این است که شدیدا تلاش کنید ایده خود را زیر سوال ببرید و همچنین تلاش کنید دلایلی بیابید که ایده شما یک ایده اشتباهی است !!! اگر واقعا دلیلی پیدا نشد مسیر خود را ادامه دهید.
سپس دلایل و نکات منفی را تا حد ممکن از ایده خود حذف کنید.

۱۰٫ ایده خود را بدون ترس مطرح کنید.
احتمال اینکه کسی تمام زندگی اش را رها کند و ایده شما را بدزدد و تمام وقتش را صرف اجرای ایده شما کند تقریبا نزدیک به صفر است. شما تنها کسی هستید که می توانید بازخورد دیگران نسبت به ایده خود را بدانید.
البته در این مرحله پیشنهاد میکنم ابتدا نحوه مصاحبه صحیح با مشتری را بیاموزید چرا که نحوه بیان ایده و نحوه گرفتن بازخورد از مشتریان احتمالی نکات و ظرافت های بسیاری دارد که من در پست های آینده به مرور آنها را آموزش خواهم داد.


10 قانون خلق یک ایده موفق استارتاپی