۵ دلیل ناتوانی در جذب سرمایه استارتاپ ها


سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از یک الگو پیروی می‌کنند. این الگو ویژگی‌های مدنظر سرمایه‌گذار برای انتخاب استارتاپ‌ها و مؤسسین آن‌ها را مشخص می‌کند. سرمایه‌گذاران با تجربه‌ای که طی سال‌ها بدست آورده‌اند رویکرد یکسانی در انتخاب استارتاپ‌ها و کارآفرین و سرمایه‌گذاری دارند.
سرمایه‌گذارها اغلب به نکات مهمی چون تیم، سهم بازار، ویژگی‌های متمایز کننده کار، مزیت رقابتی و… در استارتاپ‌ها اشاره می‌کنند. آن‌ها در مواردی هم به موارد تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری‌شان برای سرمایه‌گذاری روی شما اشاره می‌کنند. سوال همیشگی سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری این است: «آیا سرمایه‌گذاری در این کسب‌وکار برای من سودآور خواهد بود یا نه؟» آگاهی و تشخیص المان‌های مهم در انتخاب استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذار برای پاسخگویی به این سوال کمک می‌کند. دلایل زیادی برای عدم سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار شما وجود دارد. در ادامه به ۵ دلیل اصلی عدم سرمایه‌گذاری آن‌ها اشاره می‌کنیم:
۱٫ خودتان را وقف کار کرده اید؟
هر کارآفرین کسب‌وکار خود را با هدف موفقیت و کسب درآمد راه‌اندازی کرده است. اعتماد‌به‌نفس عنصر بسیار مهمی در راه‌اندازی کسب‌وکار است. سرمایه‌گذارها به خوبی متوجه کمبود یا عدم اعتماد‌به‌نفس کارآفرین می‌شوند. در صورتی که سرمایه‌گذار بفهمد شما اعتماد‌به‌نفس کافی ندارید، این سوال برایش مطرح می‌شود: «چرا من یا سرمایه‌گذار دیگری باید در این کار سرمایه‌گذاری کنیم. در حالی که شما به استارتاپ خود اینقدر اعتماد ندارید که زندگی‌تان را وقف آن کنید؟»
سرمایه‌گذارها باید مطمئن باشند که شما تمام تلاش، زمان و پول خود را وقف کارتان کرده‌اید. آن‌ها قبل از دادن پول به شما و حمایت همه جانبه از کسب‌وکارتان، باید مطمئن باشند که شما ریسک‌های کارآفرینی را پذیرفته اید.

۲٫ عطش موفقیت و برنده شدن را دارید؟
عطش کارآفرین برای موفقیت و توسعه کسب‌وکارش اهمیت زیادی دارد. نبود این عطش و انگیزه باعث می‌شود کارآفرین نتواند دیگران را قانع کند که روزی کسب‌وکار نوپای او تبدیل به یک شرکت سودآور و بزرگ خواهد شد. تبدیل شدن به یک کارآفرین، نیاز به علاقه جنون‌آمیز به موفقیت دارد.
راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار تمام زمان و توجه شما را می‌طلبد. پس اگر عطش لازم را ندارید، به راحتی حواستان از کار پرت می‌شود، تمرکزتان را از دست می‌دهید و مسیر درست را گم می‌کنید. سرمایه‌گذارها باید مطمئن باشند که شما شور و شوق لازم را دارید، تا در نهایت پول و زمان‌شان را در اختیار شما بگذارند.

۳٫ آیا تیم شما قوی است؟
سرمایه‌گذارها بیش از آن که به ایده توجه کنند به قدرت تیم سازنده آن توجه می‌کنند. حتما در جلسات آشنایی متوجه شدید که درباره شما و اعضای تیم سوالات زیادی می‌پرسند.
یکی از دلایل مهمی که سرمایه‌گذار در استارتاپ شما سرمایه‌گذاری نمی‌کند، نداشتن تیم قوی است. پس حواستان باشد: همان اندازه که زمان خود را صرف ساخت یک محصول قوی می‌کنید، زمان گذاشتن برای ساخت یک تیم قوی مهم است.

۴٫ انتظارات شما از کسبوکارتان واقعی است؟
سرمایه‌گذارها هیچ وقت به کارآفرینانی که انتظارات غیرواقعی از آینده و ظرفیت کسب‌وکارشان دارند، اعتماد نمی‌کنند. شما باید قبل از ملاقات سرمایه‌گذار، اعداد و ارقام دقیق کسب‌وکارتان را تهیه کرده و از آن‌ها آگاهی داشته باشید. شما باید بتوانید به سوالات سرمایه‌گذار بر پایه آمار و ارقام واقعی پاسخ‌های مستند بدهید.

۵٫ Pitch خوبی از استارتاپ خود دارید؟
اگر در معرفی اولیه (Pitch) به سرمایه‌گذار، نتوانید شرکت خود را به خوبی به سرمایه‌گذار معرفی کنید، فرصتی برای ارائه طرح تجاری‌ (Business Plan) نخواهید داشت. معرفی اولیه از عناصر اصلی غیرتجاری در هر استارتاپ به حساب می‌آید. شما تنها با تمرین و تجربه می‌توانید توانایی ارائه اولیه به سرمایه‌گذار را در خود تقویت کنید. دقت کنید که ارائه اولیه بد از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت استارتاپ‌ها در جذب سرمایه‌ است.


۵ دلیل ناتوانی در جذب سرمایه استارتاپ ها