استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

اقیانوس آبی، چگونگی ایجاد یک فضای مناسب در بازار و ایجاد رقابتی متفاوت است. اقیانوس آبی یک فضا از بازار است که هنوز توسعه نیافته و توسط رقبا مورد استفاده قرار نگرفته است. استراتژی اقیانوس آبی به کسب و کارها پیشنهاد می دهد به جای تلاش برای رقابت در اقیانوس های سرخ که یک فضای بازار سنتی با رقبای بسیار است، می توانند با ایجاد یک اقیانوس آبی برای کسب و کار خود، موفق تر باشند. با استفاده از تحقیقات بازار جامع و بررسی نمونه های موفق مثل سیرک آفتاب (Cirque du Soleil) استراتژی اقیانوس آبی ثابت می کند که می توان با یک تصویرسازی مجدد از کل صنعت کسب و کارهایی بزرگ ایجاد کرد.
استراتژی اقیانوس آبی به روشی سیستماتیک رقابت را به‌طور کلی از بین می‌برد. این استراتژی اصول و ابزارهایی را تعریف می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از این استراتژی‌ها استفاده کنند و اقیانوس‌های آبی خودشان را به‌وجود بیاورند.
۴ اصل اساسی استراتژی اقیانوس آبی عبارتند از :
۱٫ سعی نکنید با رقبای قدرتمند رقابت کنید.
۲٫ یک فضای جدید در بازار بوجود آورید تا نیازی به رقابت با رقبایتان نداشته باشید.
۳٫ نوآوری یک ارزش کلیدی برای ایجاد استراتژی اقیانوس آبی است.
۴٫ علاوه بر نوآوری به دنبال قیمت پایین تر و تفاوت باشید.
کاربرد عملی:
برای ایجاد یک استراتژی اقیانوس آبی از این سوالات خود بپرسید:
-کدام عوامل استاندارد‌های شرکت شما را از استاندارد‌های صنعت بهتر می‌کنند؟
-کدام عوامل نتیجه‌ی رقابت با سایر شرکت‌ها هستند؟ چطور می‌توان آنها را کاهش داد؟
-شرکت‌های مختلف در طول سال‌ها بر سر چه عواملی رقابت کرده‌اند؟ چطور می‌توان آنها را حذف کرد؟
-از بین عواملی که صنعت تا‌ به‌ حال ارائه نداده است، کدام عوامل را باید خلق کرد؟

نقل قول معروف:
تنها راه جلوگیری از ضرب و شتم در رقابت، توقف تلاش برای ضرب و شتم است.
بنابراین تمرکز بر روی اقیانوس قرمز یعنی پذیرفتن جنگ با رقبا، ناحیه ای محدود و نیاز به ضربه زدن به رقیب برای پیروزی است. و اگر قدرت بازار را دست کم بگیرید ایجاد یک فضای جدید در بازار برای شما بسیار دشوار خواهد بود.اساسا برای تغییر استراتژی در یک صنعت شما باید تمرکز خود را از روی رقبا بر روی فرصت ها منتقل کنید.

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟