10 ستون اصلی و پایه‌ای کارآفرینی 1) که هستید و کجا خواهید رفت..؟!

  • نقاط قوت و ضعف‌تان چیست؟ آن‌ها را پیدا کنید.
  • رویا و هدف‌تان چیست؟ دنبال ایده‌هایی باشید که فکر کردن به آن‌ها هم تکانتان دهد!
  • به چه مهارت‌ها و دانش‌هایی برای جنگیدن با خطرات راهتان نیاز دارید؟ آن‌ها را شناسایی کنید.

2) کسب و کار درست و مناسبی را انتخاب کنید!

  • وقت و انرژی و منابع‌تان را بر روی کاری بگذارید که بازگشت سرمایه‌ای بالایی دارد.
  • از هر منبعی که می‌توانید برای تحقیق استفاده کنید؛ کتاب، اینترنت، دوست و آشنا و به خصوص حرفه‌ای‌ها
  • رقبایتان چه کسانی هستند؟ اندازه بازارتان چقدر است؟ شما می‌خواهید چه سهمی را از این بازار داشته باشید؟

3) شما همان اندازه‌ موفق هستید که اطرافیان‌تان موفق هستند

  • برای محقق شدن ایده‌ای که دارید، چه کسانی را و با چه مهارت‌هایی لازم است تا گرد هم آورید و کار را شروع کنید؟
  • با آن دسته از شریک‌های خود که برای موفقیت شما و مشتریان، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان، مشاوران و… شما حیاتی می‌باشند در ارتباط باشید.
  • افراد، گروه‌ها و سازمان‌هایی را که به پیشبرد اهداف و فعالیت‌های ترویجی کسب و کارتان کمک می‌کنند، پیدا کنید.

4) روح موفقیت را در شرکت خود بدمید!

  • فرهنگ سازمانی شرکت‌تان را صمیمی و خودمانی کنید و این صمیمیت را روز به روز تقویت کنید.
  • جوّ و برنامه‌های شرکت را طوری ایجاد کنید که همواره برای موفقیت‌هایی هرچند کوچک، بتوانید جشن بگیرید و به خودتان و تیم‌تان امید ببخشید!
  • این را به خاطر داشته باشید که تغییر فرهنگ و رفتار، نیازمند تلاش پیوسته و نظارت و بررسی مداوم است.

5) مهم ترین اِلِمان کلیدی را بشناسید

  • انرژی و منابع‌تان باید در مسیری صحیح و با هدف افزایش شانس موفقیت‌تان، جهت‌دهی شوند.
  • یک معیار اصلی و کلیدی را برای ارزیابی کلی فعالیت‌های شرکت شرکت داشته باشید.
  • در آینده و با بزرگتر شدن سازمان‌تان، با چه معیارهایی می‌خواهید میزان موفقیت‌تان را بسنجید و تحت نظر داشته باشید؟

6) ارزیابی صحیح سرمایه مورد نیاز

  • سرمایه لازم را به طور جداگانه برای داشتن بهترین، بد و بدترین عملکرد، تخمین بزنید.
  • حوزه فعالیت‌تان را بشناسید. ریسک‌هایی را که ممکن است برای سرمایه‌گذارتان وجود داشته باشد، شناسایی کنید. او باید از این ریسک‌ها مطلع بشود.
  • اگر سرمایه اولیه خود را با قرض تامین کرده‌اید، درباره ریسک و موقعیت‌های تهدید‌کننده‌ای که منابع مالیتان را تهدید می‌کند، با صاحبان سرمایه و همچنین خودتان رو راست باشید!

7) از انگیزه بخش‌های مناسب بهره ببرید

  • در میزان انگیزه دادن به کارکنان‌تان، تعادل را رعایت کنید. نه خیلی لوسشان کنید و نه…..!
  • انگیزه دادن می‌تواند همان‌قدر که تاثیر مثبت به جای می‌گذارد، خطرناک و مخرب نیز باشد!
  • بپذیرید که ممکن است یک سری اتفاقات غیر قابل پیش بینی، اهدافتان را تهدید کند. محکم باشید و برای این اتفاقات، خودتان را آماده کنید!

8) یکدل و با احساس باشید!

  • با افرادی که مفید هستند و کمک‌تان می‌کنند، یکدل شوید و اجازه دهید ارتباط صمیمی مناسبی بینتان شکل بگیرد.
  • دنیا را همان‌طور که هست بپذیرید، نه آنطور که می‌خواهید باشد.
  • به مردم گوش دهید، مشتریان خود را درک کنید و خود را به جای آن‌ها بگذارید.

9) از تجربه کردن نترسید!

  • آزمایش کنید: سعی کنید خودتان را نسبت به رقیبان‌تان متفاوت و متمایز کنید.
  • بیاموزید: فرضیه‌ها و نظریات مرتبط با اهداف و کسب و کارتان را بررسی کنید.
  • تنظیم کنید: اهداف‌تان را با آموخته‌ها و تجربیات‌تان تطبیق دهید.
  • ارزش‌گذاری کنید: به درد بخورها را رشد دهید و به درد نخورها را حذف کنید!

10) دیگر چه کار کنیم؟

  • مطمئن شوید که همواره و در طی مسیر بلند مدت موفقیت‌تان ، تصمیم‌های درست و به جا می‌گیرید.
  • بنویسید: درباره اهداف و دورنماهایی که داشتید و دارید؛ مشکلاتی که برایتان در مسیر پیش آمد و روشی که برای غلبه بر آن‌ها به کار گرفتید، بنویسید.
  • همواره پایان قصه را تصور کنید: شرکت را می‌فروشید؟ به نسل بعد منتقل می‌کنید؟ یا به یک غول اقتصادی؟


[اینفوگرافی]: 10 ستون اصلی و پایه‌ای کارآفرینی - شبکه مدیران Modir TV