شروع یک استارتاپ برای برخی کارآفرینان بسیار جذاب است. اما واقعا تفاوت استارتاپ و کسب و کار کوچک چیست؟ در ادامه پدیده فکر مهتر به سه تفاوت استارتاپ و کسب و کار کوچک می پردازد: نرخ رشد، تامین مالی و ماهیت ایده.




  1. انتظارات و نرخ رشد

    اول آنکه، استارتاپ ها روی رشد سریع تمرکز می کنند. و برای این کار توجه خود روی درجه بندی کسب و کار و رشد سریع آن معطوف می نمایند . استارتاپ ها اغلب به سرعت درجه بندی و ارزیابی می شوند. زیرا فرآیندهای کسب و کار توسط تکنولوژی هدایت می شود ( تا کارآمدتر یا خودکار باشند). رشد کسب و کار سنتی کوچک نسبتا محدودتر است. که عمدتا بخاطر خود محصول یا خدمات (به عنوان مثال، یک فروشگاه سخت افزاری فقط برای رسیدن به یک بازار هدف خاص تلاش می کند) و شاید بخاطر موقعیت جغرافیایی آن است. (کسب و کار کوچک معمولا تکنولوژی را اولویت قرار نمی دهد از این رو رشد از طریق اتوماسیون برایش چالش برانگیز است.)

در نتیجه نرخ رشد و استفاده از تکنولوژی اولین تفاوت استارتاپ و کسب و کار کوچک است.
برای مطالعه بیشتر:
استراتژی تبلیغات استارتاپ برای جذب مشتری
یک راهکار ساده برای استراتژی بازاریابی استارتاپ!

  1. نحوه ی تامین مالی

استارتاپ ها اغلب به دنبال جذب سرمایه خارجی برای سرعت بخشیدن به رشد هستند. این بدان معنی است که سرمایه گذاران می توانند در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند. تا آنها درآمد تولید کرده و برای سرمایه گذاران نیز سودآوری داشته باشند. بنابراین، در مراحل ابتدایی اغلب به دنبال سرمایه گذار می گردند. رایج ترین راه های تامین مالی که استارتاپ ها دنبال می کنند، عبارتند از: افزایش سرمایه از طرف ثروتمندان (یک فرد ثروتمند که سرمایه ای را در مقابل بدهی های مبادلاتی یا حق مالکیت در اختیار می گذارد.)، سرمایه گذاران و سرمایه داران ریسک پذیر.
هنگام جستجو برای سرمایه گذاری منصفانه (از طریق ارائه ی گزینه ها یا سهام ها در کسب و کار)، بنیانگذاران استارتاپ باید در نظر بگیرند که چگونه پول سرمایه گذار بر مالکیت آنها تاثیر می گذارد. خطر موجود را هرگز نباید فراموش کرد. – این خطر ممکن است استارتاپ ها را مجبور کند تا سالیان متمادی برای آنها سودآوری داشته باشد.
از سوی دیگر، کسب و کارهای کوچک اغلب بدون جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران به وجود می آیند. تامین مالی آنها می تواند از طرف خود فرد یا خانواده، دوستان و یا وام بانکی انجام شود. بر خلاف استارتاپ ها، اولویت یک کسب و کار کوچک، تولید درآمد منظم با کمترین خطر است.

  1. ماهیت ایده

نهایتا آنکه مشخصه های یک استارتاپ با یک کسب و کار کوچک متفاوت است. اگر کلمه “اختلال ” را شنیده باشید، احتمال بالایی وجود دارد که کلمه “استارتاپ” نیز در آن جمله بوده باشد. استارتاپ ها اغلب از هم گسیخته و مختل هستند – و این تقریبا یک پیش شرط است. استارتاپ ها تمایل دارند تا محصولات یا خدماتی را که هنوز وجود ندارد تولید کنند و یا به طور چشمگیری تحویل کالا یا خدمات خاصی را در صنعت تغییر دهند. از سوی دیگر، کسب و کارهای کوچک، کالاهای و خدمات سنتی تر را ارائه می کنند. (البته همیشه این طور نیست)، به عنوان مثال، فروشگاه های مواد غذایی، آژانس های مسافرتی و آرایشگری ها.
استارتاپ ها در مقابل کسب و کارهای کوچک

تفاوت های قابل توجهی بین راه اندازی یک استارتاپ و یک کسب و کار کوچک وجود دارد. به همین دلیل ضروری است بدانید که از ابتدا قصد و هدف شما چیست. دانستن اینکه آیا شرکت شما یک کسب و کار کوچک است یا یک استارتاپ، اغلب برای توسعه استراتژی کسب و کار لازم است.
برای مثال، استارتاپ ممکن است نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه هایی مانند کپی رایت، حریم خصوصی، قانون مصرف کننده ، مالکیت معنوی یا سایر حوزه های حقوقی داشته باشد. یک کسب و وکار کوچک علاوه بر چیزهای بسیار دیگر باید ساختار تجاری مناسبی را انتخاب کرده (رایج ترین آن ها عبارتند از: تاجر انحصاری، شرکت، مشارکت یا ائتلاف) و محل کسب و کار را بخرد یا اجاره کند. سایر الزامات قانونی که مربوط به هر دو ساختار می باشد عبارتند از: ثبت اسم شرکت، تأمین بیمه مناسب برای کسب و کار، گرفتن شماره و پروانه ی کسب و کار و هرگونه گواهی یا مجوز لازم و در نهایت ثب تنام برای اهداف مالیاتی.
آنچه که می توان نتیجه گرفت

بخاطر همه دلایل فوق، استارتاپ ها در مقایسه با کسب و کارهای کوچک بسیار پر خطر تر هستند ، در حالیکه کسب وکارهای کوچک از خطر پذیری گریزان اند. مدتی را برای فکر کردن در مورد آنچه که از کسب و کار خود می خواهید – چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت – صرف کنید و در صورتی که تردید دارید به سراغ مشاوره حقوقی بروید. با برسی تفاوت استارتاپ و کسب و کار کوچک شما می توانید تصمیمات درست برای کسب و کار خود بگیرید.

تفاوت استارتاپ و کسب و کار کوچک در چه چیزی است؟! سه تفاوت میان آنها