1️⃣ارتقاء سطح بهره وری

به نسبتی که هزینه تمام شده افزایش می یابد فعال اقتصادی نمی تواند قیمت کالا و خدمات خود را افزایش دهد و اختلاف باید با ارتقاء سطح بهره وری خنثی شود ، این به معنای آن است که ارتقاء سطح بهره وری باید به اولین اولویت فعال اقتصادی تبدیل شود

2️⃣کاهش فروش

رشد قیمتها بیش از رشد قدرت خرید مردم است در نتیجه ، مصرف رو به کاهش است ، کاهش مصرف به معنی کاهش فروش فعال اقتصادی است

3️⃣کاهش عایدی

به نسبتی که فروش شرکتها و فعال اقتصادی کاهش یافته ، هزینه کاهش نیافته و این به معنای کاهش عایدی یا کاهش سود خالص ، فعال اقتصادی است ، این به نوعی به ارتقاء سطح بهره وری مربوط نمی شود اما طرح مجدد آن از منظر ، کاهش عایدی است

4️⃣تغییر نوع خرج کردن

با کاهش قدرت خرید مردم نوع خرج کردن خود را تغییر داده اند و بسیاری از کالاها را از سبد مصرف خود حذف کرده اند اما فعالین اقتصادی به همین نسبت کاهش نیافته اند ، در بخش های لوکس و غیر ضروری ، ٧٠ درصد از فعالین اقتصادی نمی توانند هزینه عملیاتی خود را با سود ناشی از فروش تامین کنند

5️⃣تغییر رفتار مصرف کننده

با کاهش قدرت خرید ، مردم با مطالعه بیشتر دست به خرید می زنند ، در تهران هر کس که مطالعه کند و وقت بگذارد می تواند کالای مورد نیاز خود را ١۵ درصد ارزان تر از مغازه و سوپر محل خود خریداری کند ، تعداد افرادی که دیگر به سادگی حاضر نیستند از مغازه و سوپر محل ١۵ درصد گران تر بخرند به صورت نجومی رو به افزایش است ، معذالک هنوز ۶٠ درصد بدون مطالعه گران تر می خرند این گروه از مصرف کنندگان باعث دوام مغازه داری سنتی شده اند