🎙دکتر پیمان مولوی

هر روز از این گوشه و آن گوشه خبرهایی مبنی بر حمایت دولت و نهادها از استارت آپها شنیده می شود ، دیروز خبری مبنی بر اعطای وام به استارت آپها شنیدم که بسیار تامل بر انگیز بود!

می خواهیم همان بلایی را که صنعت مملکت آوردیم برای کسب و کارهای نوآور نیز بیاوریم و انها را در دام سرمایه در گردش و بهره وری پایین ببریم! شاید با واژه استارت آپ کاری کنیم که
به مرور با واژه دانش بنیان کردیم و روشهایی را نسنجیده اعمال کردیم که موجب استحاله کلمه دانش بنیان در فضای کسب و کار ایران گردید.

🔘 حال چه باید کرد؟

۱. توصیه می شود به جای حمایت مادی از استارت آپها نظام مالکیت حقوقی را در ایران اصلاح کنیم ، کارآفرینی در غرب و البته در شرق امروز به سبب پیشرفت و تقنین قوانین نظام مالکیت بسیار پیشرفت کرده است .

۲. به جای اعطای وام کم بهره و یا هر وامی به استارت آپها باید بر روی ابزارهای بازار سرمایه همانند تمام دنیا و ممالک مترقی کار کرد ، بازار ایده ، تجاری سازی و عرضه های اولیه ، این گام بدون رعایت گام اول امکان پذیر نمی باشد.

۳. جایی می خواندم که مسئولی فرموده بودند برای استارت آپها باید مجوز بدهیم ، لطفا بلایی که بر سر خلاقیت صنعتی آوردید بر سر استارت آپها نیاورید ، استارت آپها مملو از افکار خارج از چارچوب هستند که این مجوز های شما در حکم نابودگر عمل می کند آنها را آزاد بگذارید ، الان ماسک برای فرستادن ماشینش به فضا از کسی اجازه نگرفت!

۴. به جای تمام حمایت ها یک کار کنید: به استارت آپای ایرانی امکان دریافت مشاوره بین المللی را فراهم آورید ، فضای استارت آپی ایران پتانسیل بین المللی شدن را دارد ، فضای آن را جهانی کنید ، هر چه بودجه دارید برای برندسازی استارت آپهای ایرانی هزینه کنید ، برای گرفتن مشاور بین المللی و صاحب نام تلاش کنید.

۵. قوانین را برای استارت آپها تسهیل کنید ، بسیار ساده ، قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی و … ر شرایط امروز تسهیل گری قوانین برای تمام حوزه ها و مخصوصا استارت آپها می تواند بسیار مفید باشد.

۶. زمینه حضور شرکتهای فناوری بزرگ جهانی را در ایران فراهم آوریم.

امیدوارم روزی فضای نوآوری و استارت آپی ایران به آنچه سزاوارش است برسد و جوانان ایران زمین بتوانند به سمت ایجاد استارت آپهای جهانی و منطقه ای بروند.