💥راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا، بسیار شبیه قمار است!

✍️علی صالحی

دوستی میگفت، ما ایرانی‌ها چون نسبت به سایر ملل کمتر قمار میکنیم، با فرهنگ قمار کردن هم آشنا نیستیم و بلد نیستیم چه موقع باید از ادامه بازی صرف نظر کرد! یک قمارباز حرفه‌ای، قماربازی نیست که هیچگاه نمی‌بازد. هرکس ممکن است گاهی شکست بخورد. اما کسی حرفه‌ای است که وقتی چندبار فرصت خود را برای بردن امتحان کرد و موفق نشد، بتواند تشخیص دهد که به فلان دلیل، هرچه تاکنون باخته است را رها کند، دست از بازی بکشد تا حداقل بقیه سرمایه اش را نجات دهد و برای بازی دیگری خود را آماده کند.

در راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا، سرمایه ما «زمان، انرژی، پول و جوانی» است‌ و بُرد ما، «رشد بزرگ کسب‌وکار» است. در گفتگو با برخی از شرکت‌های با سابقه 1 تا 7-8ساله مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و مراکز رشد و بعضی استارت‌آپ‌ها دیده‌ام که تیم یا شرکتی بر روی محصول، خدمت یا بیزنسی که بعضا ورود به آنها از ابتدا اشتباه بوده سالها کار می‌کند. بعضی از این تیم‌ها حتی متوجه اشتباه خود شده‌اند، ولی وقتی به پشت سر خود و پول، جوانی و هزینه‌ای که تاکنون صرف آن کار کرده‌اند نگاه میکنند، جرات پذیرش شکست و ترک آن کار را ندارند.

متاسفانه این تیم‌ها در صورتیکه اولا متوجه اشتباه خود نشوند و در ثانی در صورتیکه جرات پذیرش شکست را پیدا نکنند، محکوم به تباه کردن بقیه سرمایه خود(عمر، جوانی، پول و انرژی) در کاری هستند که رشد مطلوبی نخواهد داشت. دو نکته درباره این تیم‌ها قابل توجه است:

1⃣ این تیم‌ها معمولا دچار توهم دانایی هستند.

به این معنی که یا افرادی تازه‌کار هستند که با مطالعه یکی دو کتاب مدیریتی و حضور در چند کارگاه آموزشی، خود را بی‌نیاز از هر مشاوره‌ای میدانند، یا دانش‌آموختگان باهوش رشته‌های فنی هستند که مربیان و مشاوران حوزه کسب‌وکار را قبول ندارند.

2⃣ این تیم‌ها معمولا بدون همراهی مربی و کُوچ (coach) (و نه مشاور) کار خود را شروع کرده و ادامه داده اند.

پیشنهاد کاربردی:

1- ترس از شکست خوردن، چیز عجیبی نیست.

تقریبا همه افراد، میزانی از ترس از شکست را دارند. برای هرکس، دلیل ترس از شکست می‌تواند متفاوت باشد که در جلسات کُوچینگ یا مشاوره‌های روانشناختی قابل بررسی است. ولی بطور خلاصه، می‌توان گفت بهترین راهکار برای افزایش جرات پذیرش شکست، افزایش ظرفیت روانی است. در آینده در این خصوص توضیحات بیشتری خواهم داد.

2- روش لین استارت‌آپ را جدی بگیریم.

روش لین، کمک میکند که پیش از آنکه به نقطه سخت و غیرقابل بازگشت برسیم، اشتباه را هرچه زودتر شناسایی و به موقع شکست بخوریم.

3- جسور باش، بپذیر، از جای بهتری شروع کن.

پی‌نوشت: با استفاده از عبارت توهم دانایی، قصد بی‌احترامی به هیچ فرد یا گروهی را نداشته ام، و فقط در تلاش بوده‌ام در عبارتی کوتاه مفهومی عمیق منتقل گردد.