✔️آیا کسب و کار شما یک سازمان رو به افول یا (خاموشی) است؟!

🔘 نیروی انسانی متخصص و صاحب دانش مهمترین دارایی یک سازمان و به عنوان مهمترین مزیت رقابتی و کمیاب ترین منبع در مدیریت سازمانهای امروز است، درواقع زمانی که ما صحبت از نیروی انسانی به عنوان سرمایه میکنیم بیشترین روی صحبتمان با نیروهای متخصص و نیروهای باتجربه سازمان است.

🔘 اگر در سازمان شما درصد خروج نیروهای متخصص نسبت به ورود نیروهای غیرمتخصص بیشتر است سازمان شما یک سازمان رو به افول است. درواقع سازمانی که قدرت حفظ نیروهای متخصص خود را ندارد و نیروهای با تجربه اش را به سادگی از دست میدهد به یک بیماری جدی مبتلاست.

🔘 از دست دادن نیروهای متخصص از دو جهت اهمیت میابد، نخست اینکه با خروج این نیروها، سازمان در انجام وظیفه ذاتی خود با معضل مواجه میشود و مهمتر از همه اینکه سازمان وزن استراتژیک خود را به سرعت از دست داده و از آنجا که این خلا معمولاَ با نیروی انسانی خبره هم جبران نمیشود سازمان کم کم رو به افول خواهد رفت.

🔘 به زبان ساده تر اینکه سازمان هزینه های هنگفتی برای تربیت نیروهای با تجربه و متخصص انجام میدهد اما در زمان استفاده از این نیروها به دلایل مختلف این نیروها را به راحتی از دست میدهد و این آغاز یک فاجعه سازمانی است.

🔘 از دیگر آفتهای جایگزینی این افراد با افراد غیر خبره در این است که افراد تازه روی کار آمده به دلیل فقدان دانش تخصصی از سازمان و تجربه کافی همیشه جایگاه خود را در خطر دیده و مبتنی بر یک فرآیند اداری خودخواهانه و از روی ترس تمایل سازمان برای خروج راحتتر افراد متخصص را بالا میبرند و این یعنی آغاز فاجعه دوم.

🔘 سازمانهای رو به افول در این حالت اگر رقیبی در کنار خود داشته باشند به سرعت حذف میشوند و اگر رقیبی در کار نباشد نیز به سازمانهای کم اثر و کم ارزش تبدیل میشوند که کم کم دیگران به فکر جایگزینی یک مجموعه جدید بجای آن افتاده و در نهایت با ادغام و انحلال این خلا را پر خواهند کرد و در نهایت فاجعه آخر نیز برای سازمان منفعل رقم خواهد خورد.

🔘 بنابراین مدیران ارشد سازمان لازم است در حوزه مدیریت استراتژیک سازمان خود در یک فرآیند مکرر مدیران لایه میانی و نیروی انسانی خود را با نمودارهای ورود و خروج نیروهای متخصص و بررسی میزان انگیزش به کار نیروهای متخصص در وضعیت سبز، زرد و قرمز مشخص کرده و مرتباَ عواقب فاجعه بار ماندن سازمان در وضعیت زرد یا ورود به وضعیت قرمز را هشدار دهند.

🔘 واقعیت مطلب این است که اگر سازمان شما بیشتر از ۸۰ درصد نیروهایش متخصص یا خبره هستند در وضعیت سبز قرار داشته و با کم شدن این تعداد کم کم در وضعیت زرد و قرمز قرار گرفته و سازمانی که کمتر از نیمی از نیروهایش متخصص و خبره در امور آن سازمان هستند سازمانهای رو به افول هستند.

🔘 سازمانها بدین جهت میبایست بدنه مدیریتی خود در حوزه های استراتژیک و نیروی انسانی را به سرعت اصلاح کرده و ریسک سرمایه انسانی خود را هم از قبل تنوع داده و آن را سرشکن کند، توجه کنید که موارد تشابه نزدیکی نیز بین سرمایه انسانی و سرمایه مادی وجود دارد که بارزترین آنها استهلاک هر دو در یک خط است، مفهوم سرمایه گذاری روی انسان حوزه گسترده ای را در بر می گیرد و رابطه آن با حیات سازمان یک رابطه مستقیم است.

🔘 حالا وقت آن رسیده که بررسی کنید آیا سازمانی که در آن مشغول به کار هستید یک سازمان استراتژیک، پویا و یا روبه افول و خاموشی است و اگر سازمان خود را از این منظر فقیر ارزیابی میکنید لازم است عواقب فاجعه بار آنرا مستقیماَ با بالاترین راس هرم آن مطرح کنید و نسبت به بقا و حیات سازمان خود بی تفاوت نباشید.

☑️ حالا و با این تعاریف آیا کسب و‌کار شما یک سازمان رو به افول و خاموشی است یا خیر؟