این روزها خیلی از برندها برای داشتن یه کمپین خلاقانه و جذاب از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. رقابت برای جلب توجه کاربر روز به روز خشن­تر میشه، چون برندها بیشتر تلاش میکنند و سطح کمپینشونو ارتقا میدن.


کاربرها هم با پیامها و عوامل دیگه زودتر از قبل حواسشون پرت میشه، و با توجه به اینکه رقبا همه سعی در جلب توجه کاربرها دارند، طراحی یه کمپین شبکه اجتماعی با اثرگذاری خوب به نظر غیرممکن میاد.
البته غیرممکن هم نیست، فقط یکم برنامه ریزی لازم داره و یه مقدار تفکر خلاقانه. ما تو این مقاله 6 روش برای اثرگذارتر کردن کمپین شبکه اجتماعی براتون ارائه میدیم.با اهداف روشن شروع کنید

یکی از بزرگترین مشکلات کمپینها در مورد کمپین های شبکه های اجتماعی اینه که در ابتدای کار اهدافشونو روشن نمیکنند. مشخصه که بدون یه هدف مستند نمیشه گفت تلاشها و کارهایی که میکنیم موفقیت آمیز میشن یا نه. قبل طراحی کمپینتون یکم برای نوشتن اهدافتون وقت صرف کنید و ببینید میخواهید به چی برسید.
  • مطرح کردن برند

اگه بگیم هدف همه برندها جذب مخاطبه به نظر منطقی میاد. شما هم میتونید میزان موفقیتتونو بر این اساس بسنجید، مثلا با توجه به تعداد فالوئرها، دفعاتی که برند ذکر شده (منشن شده)، و ترافیک دائمی که از شبکه های اجتماعی دارید.
  • همراه و درگیر کردن کاربرها

میتونید روی تعاملات، اشتراک گذاری ها (شیرها)، کلیک ها و ترافیک سایت هدف گذاری کنید. این مدل اهداف به درد برندهایی میخوره که میخوان یه تفکر، محصول یا خدمات خاصی رو تبلیغ کنند یا میخوان اجتماعی از فالوئرها و مشتریهای وفادار برای خودشون جمع کنند.
  • نرخ تبدیل

اهدافی مثل پر کردن فرم عضویت، نصب برنامه موبایل، عضویت در سایت و خریدهایی که از سایت میشه تو این دسته قرار میگیرن. اگه هدفتون از شرکت در شبکه های اجتماعی فروش بیشتره و اگه برندتون بین مردم شناخته شده است و تونستید کاربرها رو با خودتون همراه کنید، باید روی این نوع اهداف تمرکز کنید.
حتما باید این مرحله رو اول و قبل از تعیین مسیر کمپین انجام بدید، چون در واقع این اهداف شما هستند که کمپین­تونو شکل میدن.
اشتراک گذاری محتوایی که کاربرها دوست داشته باشند

کمپینتون باید حول اشتراک گذاری محتوا بنا بشه و این محتوا برای اینکه بتونه شیر بشه باید توجه کاربرهاتونو جلب کنه. محتوای تبلیغاتی رو محدود کنید چون اثری در جذب مخاطب نداره و درست کردنش هم راحته.
اگه میخواهید توجه کاربر رو جلب کنید باید سعی کنید محتوایی بسازید که کاربرهای شبکه های اجتماعی ازش لذت ببرند و دوستش داشته باشند. ببینید چه نوع تصاویر، فیلمها و مقالاتی رو به اشتراک میذارن تا برای محتواتون ایده بگیرید.
مثلا یه سایتی برای اینکه بتونه از جوونها رأی گیری کنه یه سری پست تبلیغاتی گذاشته بود از عکسهای بز با فرمت GIF که وقتی کاربر روش کلیک میکرد به سایت مربوط به رأی ها هدایت میشد. این کمپین از همین روش تونست هزاران پست خبری رو به خودش اختصاص بده، ضمن اینکه روش جالبی برای جذب مردم به یک موضوع جدی پیدا کرده بود.
درگیر شدن با کاربرها

خوشبختانه این یکی مشخصه، اما دقت داشته باشید که باید کاربرهایی رو درگیر کنید که تو کمپین­تون شرکت کرده باشند. همین که یه برند اعلام کنه که به همراه کردن کاربرها در شبکه های اجتماعی اهمیت میده کافی نیست و اگه میخواهید کاربرها حس کنند همراهی با یه برند ارزششو داره باید یه چندتا مسئله رو رعایت کنید.
نمیشه فقط یه کمپین درست کرد و توقع داشت بحث شروع بشه و کاربرها درگیر بحث بشن. باید به صورت منظم و روتین با کاربرها درگیر بشید تا بتونید یاد کمپین رو حفظ کنید و وفاداری بیشتری از سمت فالوئرهاتون ببینید.
در مورد نحوه پاداش دهی به فالوئرهاتون خلاقیت به خرج بدید و از اینکه دست به یه کار تازه و جدیدی بزنید ترس به خودتون راه ندید. مثلا یه شبکه تلویزیونی برای تبلیغ یه برنامه آشپزی، هدایایی مرتبط به آشپزی به مالکان اکانتهای اینستاگرامی که تو عرصه آشپزی فعال و شناخته شده بودند فرستاد و از طریق این دسته افراد که بین مردم جایگاهی داشتند تونست خودشو به مخاطبین بشناسونه. این اکانتها یه عکس از هدیه توی اینستاگرامشون گذاشتند و به این ترتیب این برنامه مردم رو با خودش درگیر کرد.
نمایش محتوایی که به دست کاربرها تولید شده

یه راه دیگه برای اینکه محبتتونو به کاربرها نشون بدید اینه که اونها رو در کمپین خودتون شریک و همراه کنید و محتوایی رو که کاربرها ساختند ترویج بدید. وقتی کاربرها ببینن محتواشون توسط یه برند به نمایش دراومده، برای شیر کردن محتوای برند و تبلیغ کردن اون برند توی پستهاشون بیشتر تشویق میشن و وقتی دیگر کاربرها محتوای کابرساز رو ببینن اونها هم مشتاق میشن که تو این طرح شرکت کنند.
مثل یکی از فروشگاه های اینترنتی کشور خودمون که لباس میفروخت و از کاربرهاش خواست با لباسهایی که از این فروشگاه خریدند یه ست درست کنند و عکسشو برای این برند بفرستند و به این ترتیب هم تو پستهای کاربرها تبلیغ شدند و هم عکسها رو روی سایت خودشون نمایش دادند. به جز این، از این طریق یه مسابقه هم بین کاربرها برگزار کردند که داورهاش خود کاربرها بودند و تونستند کاربرها رو بیشتر درگیر کنند.
شرکت آدیداس هم پارسال (1395) از کاربرها خواست خودشون کفشهای آدیداس کاملا سفید طراحی کنند. بعد از بین طرح های برنده چند تا رو انتخاب کرد و با طراح ها قرارداد همکاری بست که از طرح هاشون استفاده کنه.
تبلیغ صلیبی

برای اینکه شانس موفقت کمپین­تون رو به حداکثر برسونید باید اونو تا جایی که میشه، به صورت عمودی و افقی، به همه طرف رواج بدید. تعداد افرادی که به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند و ازشون استفاده میکنند محدوده، بنابراین باید تو تبلیغاتتون مرزهای شبکه های اجتماعی رو پشت سر بذارید و تبلیغاتتونو به مخاطبان کانالهای دیگه هم عرضه کنید. مثلا کمپین­تونو روی وبسایتتون تبلیغ کنید، از کمپین ایمیلی استفاده کنید و حتی از تبلیغات هدفمند بهره ببرید. به این ترتیب مردم بیشتری در معرض تبلیغاتتون قرار میگیرند و فرصتهای بیشتری در اختیار خواهید داشت.
بهره گرفتن از پخش زنده

پخش زنده خیلی وقته که وجود داره اما هنوز هم خوب میتونه توجه ها رو به خودش جلب کنه و هم از طریق فیسبوک و هم اینستاگرام قابلیت اجرا داره. اواخر پارسال فیسبوک اعلام کرد "از هر 5 فیلم یکیش یه تبلیغ زنده است و طی سال گذشته، تماشای روزانه تبلیغات زنده فیسبوک تا 4 برابر بیشتر شده".
فیلمهای زنده فرصت خوبی هستند که کاربرها رو با خودتون همراه کنید و شخصیت و هویت برندتون رو بهشون نشون بدید. البته فیلم زنده خودش به تنهایی نمیتونه یه روش تبلیغاتی محسوب بشه اما در هر حال یه ابزار تولید محتواست که میتونید برای جلب توجه کاربرها و درگیر کردن اونها ازش استفاده کنید.
استفاده درست تبلیغاتی از شبکه های اجتماعی برای خیلی از برندها چالش برانگیزه، به خصوص برای برندهایی که دیجیتالی نشده اند. اما بدونید برای راه اندازی کمپین های اجتماعی یه فرمول سرّی وجود نداره و فقط بستگی به تحقیق خودتون داره که بررسی کنید و ببینید کاربرهاتون بیشتر جذب چه چیزهایی میشن و با توجه به اطلاعاتی که کسب کردید برای خودتون هدف گذاری کنید و تمرکزتونو فقط بذارید روی جلب رضایت کاربرها.
http://sitedesign.joomir.com/