ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 4 از 4
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش

    جام جهانی فوتبال و پتانسیل های مالی آن برای ایران

    با نزدیک شدن زمان برگزاری جام جهانی فوتبال و اولین حضور پی در پی تیم ملی کشورمان در این فستیوال جهانی که بسیار فراتر از فقط یک رویداد بین المللی ورزشی است، بد نیست نگاهی به جنبه مالی این مسابقات داشته باشیم و ببینیم آیا ورزش و بخصوص فوتبال ایران میتواند از این میدان جهانی، بجز دستاوردهای ملی ورزشی که امید داریم تیم کشورمان برغم گروه دشواری که در آن حضور دارد، سود اقتصادی نیز در پی داشته باشد.

    فقط با یک نگاه گذرا و بررسی مبالغی که فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال، به هر یک از تیم های صعود کنند به جام جهانی میپردازد، که شامل 2 میلیون دلار آمریکا برای آماده سازی تیم ها و 10 میلیون دلار پاداش میشود، متوجه میشویم که در همین قدم اول 12 میلیون دلار به بودجه فدراسیون فوتبال کشور اضافه میکند. لازم به ذکر است که این ارقام نسبت به جام جهانی 2014 که در کشور برزیل برگزار شد و در آنجا نیز تیم ملی کشورمان حضور داشت، چیزی حدود 20 درصد افزایش داشته است.
    به علاوه این مبلغ و طبق پاداشهای پرداخت شده پس از جام جهانی 2014، کشورهایی که به مراحل بعدی صعود کنند نیز به ترتیب 12، 18، و 25 میلیون دلار برای هر مرحله و بلاخره 40 میلیون و 50 میلیون دلار بترتیب برای تیم های نایب قهرمان و قهرمان در نظر گرفته خواهد شد. با وجود اینکه ارقام دقیقی از مخارج تیم ملی در راه آمادگی برای جام جهانی روسیه منتشر نشده است، اکثر برآوردها حاکی از آن است که چیزی حدود 8 میلیون دلار آن هزینه آماده سازی تیم ملی خواهد شد که شامل اردوها، بازهای دوستانه، ایاب و ذهاب و غیره میشود.

    البته متأسفانه فدراسیون فوتبال اطلاعات مربوط به اینگونه هزینه‌ها و مخارج جانبی و درآمدهای خود را آنطور که باید و شاید در اختیار عموم قرار نمیدهد و میتوان به جرأت گفت که اگر به لطف برنامه نود نبود، در چند سال گذشته علاقمندان فوتبال در جریان هیچ یک از ارقام مربوط به این نوع هزینه‌ها و درآمدها قرار نمی گرفتند. این گزارش‌های مالی در مورد بودجه فدراسیون فوتبال از طرف دولت به اطلاع عموم میرسد ولی اینگونه داده ها باید از طرف خود فدراسیون فوتبال کشور نیز بطور دقیقتر و شفافتر و برای تمام رده های سنی تیم های ملی و همچنین تیم های ملی بانوان انجام گیرد. همینجا البته جا دارد تا خواستار شفاف سازی بیشتری از طرف مسئولین فدراسیون فوتبال باشیم تا فوتبالدوستان و ورزش دوستان بتوانند آمار دقیق تری از مخارج تیم ملی در راه آماده سازی خود برای جام جهانی روسیه داشته باشد.
    در بخش دوم میرسیم به بحث پاداشهای فیفا به باشگاه هایی که بازیکنان آنها در جام جهانی حضور خواهند یافت. طبق نامه ارسال شده از طرف فیفا به تمام فدراسیون هایی که در جام جهانی حضور دارند، باشگاه ها به ازای هر بازیکنی که چه در تیم ملی خود آن کشور و چه در تیم ملی کشور دیگری در جام جهانی حضور پیدا کند برای هر روز حضور آنها مبلغ 8 هزار و 350 دلار پرداخت خواهد کرد. در نگاه اول شاید این رقم خیلی زیاد بنظر نیاید اما اگر به عنوان مثال باشگاه های بزرگ و پرطرفدار ما مانند پرسپولیس و استقلال هر یک به طور میانگین 4 بازیکن در جام جهانی داشته باشند و بر فرض مثال که تیم ملی در مرحله گروهی حذف شود، بازیکنان حدود 25 روز با تیم ملی خواهند بود که البته این پاداش روزهای فیفا دی و یا روزهای بازیهای تدارکاتی قبل از جام جهانی را نیز در نظر میگیرد، و در پی آن چیزی حدود 800 هزار دلار نصیب هر یک از این دو باشگاه میشود و حتی باشگاه هایی که یک و یا دو بازیکن در تیم ملی دارند نیز بین 222 تا 440 هزار دلار سود خواهند کرد.
    ارقام فوق شاید برای باشگاه های بزرگ دنیا مانند بایرن مونیخ و رئال مادرید که پس از جام جهانی 2014 به ترتیب حدود 733 هزار و 400 هزار دلار فقط از این موضوع عایدشان شد، مبلغ ناچیزی باشد اما برای باشگاه های نیم حرفه ایی ما ارقام نسبتا زیادی بحسابب میآید که در اصل سرمایه بی دردسری است که در صورتی که بازیکنان باشگاها بدون مصدومیت های دراز مدت به تیم های باشگاهی خود بازگردند، بدون هیچ هزینه ای گیر باشگاه ها می آید.
    یکی دیگر از پتانسیل های مالی جام جهانی که مانند دو مثال بالا البته شاید خیلی محسوس نباشد اما در صورت عملی شدن میتواند بسیار سورآور باشد، احتمال دریافت پیشنهادهای مالی مناسب از طرف باشگاهای اروپایی برای بازیکنان ملی ماست. پس از درخشش آنها در حداقل سه بازی تیم ملی در روسیه است که بازهم میتواند برای باشگاهای ما که در حال حاضر با آن بازیکنان قرارداد دارند سودآور باشد و حتی سودهای میلیونی داشته باشد.
    امید این است که هم فدراسیون فوتبال کشورمان و هم باشگاهای فوتبال ایران از هرگونه سود مالی که از جام جهانی روسیه نصیب آنها میشود در راستای سرمایه گذاری در اماکن ورزشی و آکادمی های خود استفاده کنند و این پولهای وارد شده به ورزش کشور به شکلی سازمان یافته شده هزینه خود فوتبال و ورزش شود و در بخش خصوصی واقعی نیز سرمایه گذاری های در راستای عملی کردن اصل 44 قانون اساسی انجام شود که البته باید اذعان داشت که در شرایط فعلی مدیریت ورزشی کشور، این خود مسیری پرتلاطم است که شاید تنها با افزایش مطالبات فوتبالدوستان و چانه زنی های مردمی میسر شود.
    جام جهانی فوتبال و پتانسیل های مالی آن برای ایران - وبسایت تاجران
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    جام‌جهانی روسیه چه فرصت‌هایی در اختیار ایران قرار می‌دهد؟

    مدیرعامل پیشین راه‌آهن در یادداشتی با عنوان "نگاهی متفاوت به جام‌جهانی" به بررسی فرصت‌هایی که حضور در جام‌جهانی برای ایران ایجاد می‌کند، پرداخته است.
    به گزارش ایسنا، جام جهانی فوتبال به عنوان دومین رویداد بزرگ بین المللی ورزشی پس از المپیک، آوردگاهی است که فرصت‌هایی فراتر از یک جام ورزشی پیش روی ما قرار می‌دهد. ما باید به این نکته توجه کنیم که نگاه صرفا ورزشی به این رویداد سبب از دست دادن فرصت‌ها و غفلت از دیگر جنبه‌های آن نشود. شاید بتوان گفت برگزاری دو جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در روسیه و قطر که هر دو از همسایگان ما هستند فرصتی است که طی آن کشورهای منطقه می‌توانند در جریان آن قابلیت‌ها و بسترهای صنعت ورزش را برای تحرک بخشی به گردشگری و اقتصاد و فناوری و حتی امنیت، هم‌گرایی و توسعه خود مورد لحاظ قرار دهند. ما می‌توانیم از جوانب و جنبه‌های زیر نگاه متفاوتی به جام جهانی روسیه و قطر داشته باشیم. این مقدمه یادداشت صادق رئیسی‌کیا، مدیرعامل پیشین باشگاه راه‌آهن با عنوان "نگاهی متفاوت به جام‌جهانی" است که با هم در ادامه می‌خوانید: دیپلماسی ورزشی

    حضور ما در جام جهانی و برگزاری جام جهانی در منطقه ما زمینه خوبی برای حضور فعالانه ایران در روند جهانی شدن در جهت معرفی هنجارها، آموزه‌ها و ارزش‌های ایرانی و اسلامی است. برگزاری دو جام جهانی پی در پی در همسایگی ما زمینه را برای توجه به تجربیات روسیه و قطر و انتقال دانش فنی و ساختمانی و مدیریتی جهت میزبانی رویدادهای بزرگ فراهم می‌کند. منطقه ما در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی نیاز به هم‌گرایی دولت‌ها و ملت‌ها دارد. برگزاری رویدادی به بزرگی جام جهانی اقتضا می‌کند کشورهای میزبان یک مدل همکاری جمعی منطقه‌ای را برای امنیت مسابقات و برگزاری بهینه آن در نظر بگیرند. فعال شدن دیپلماسی ورزشی می‌تواند دولت‌های میزبان و دولت‌های منطقه را حول محور ورزش و فوتبال برای نمایش سطح بالاتر توسعه یافتگی و امنیت گرد هم آورد و به سرمایه گذاران بین المللی نشان بدهد که امنیت و زمینه برای سرمایه گذاری در این منطقه فراهم است. اقتصاد ورزشی

    جام جهانی فوتبال و قرار گرفتن ورزش در صدر اخبار و توجه مردم، مدیران و فعالان اقتصادی کمک می‌کند به فراهم شدن زمینه اجتماعی و فضای عمومی برای طرح بیشتر مباحث مرتبط با واگذاری پروژه‌ها و اماکن و باشگاه‌های ورزشی دولتی به بخش خصوصی و توجه به مقوله کارآفرینی ورزشی به ویژه با توجه به این که گفته می‌شود حدود ۶۰ هزار فارغ التحصیل در رشته‌های مختلف ورزشی داریم. برگزاری مسابقات جام جهانی، ویترین نمایش حامیان مالی و چگونگی و میزان نقش آنها در این رویداد است. بنابراین قرار گرفتن جام جهانی در کانون توجه مردم و فعالان اقتصادی، رونق گرفتن و قوت یافتن بحث اسپانسر ورزشی و مدل‌های صحیح و خلاقانه آن را فراهم خواهد کرد. اجتماعی

    مجموعه‌ای از مبادلات فرهنگی و آموزشی با آموزه‌هایی که از رفتار بازیکنان و مربیان و هنجارهای حاکم بر برگزاری مسابقات به نمایش در می‌آید اتفاق خواهد افتاد. جام جهانی فوتبال فرصتی است برای تقویت انسجام ملی از این دیدگاه که مردممان در تماشای مسابقات تیم ملی بر محور هویت ملی و ارزش‌های ایرانی اجتماع می‌کنند و تیم ملی فوتبال در حقیقت بخشی از داشته‌ها و سرمایه‌های اجتماعی و ورزشی همه ایرانیان در یک رویداد بزرگ جهانی در کانون توجه همه اقشار و گروه ها قرار می‌گیرد. هیجان و شور و شوقی که در جریان تماشای مسابقات تیم ملی برای ملت ایجاد می‌شود می‌تواند دست‌مایه نشاط و شادی مردم و افزایش بهره‌وری ملی قرار گیرد. جام جهانی فوتبال برای به نمایش درآوردن جنبه‌های مثبت و خوب اخلاق ورزشی و اجتماعی از این فرصت به درستی بهره بگیریم. به ارتقا رفتارهای اجتماعی خود در قبال نقش آفرینان جام جهانی توجه داشته باشیم. به نقش آنان و به صفحات اجتماعی آنان احترام بگذاریم. قرار گرفتن مسابقات جام جهانی در کانون توجه مردم و به ویژه جوانان می‌تواند به کاهش میزان‌ آسیب‌های اجتماعی و کاهش جرایم در دوره برگزاری جام جهانی منتهی شود. فنی و ورزشی

    از دیدگاه فنی و ورزشی می‌تواند امکان انتقال بازیکنان ما به لیگ‌ها و باشگاه‌های بزرگ را فراهم نماید و به بازیکنان ما به ویژه آنهایی که جوان‌تر هستند یک فرصت بازاریابی جهانی اعطا کند و با توجه به حضور داوران ایرانی در این رویداد جهانی، فرصتی برای معرفی یک چهره قابل احترام از فوتبال ایران فراهم آورد. حضور و مسابقات ما در جام جهانی فوتبال امکان یک ارزیابی عینی و واقعی از توانمندی مدیریتی و فنی کشور در زمینه ورزش مبتنی بر نتایج و عملکرد تیم ملی در جام جهانی به ما خواهد داد. این یک فرصت عینی و مطالعاتی برای ارزیابی مدیریت ورزشی ایران تلقی می‌شود. برگزاری جام جهانی قطر در نزدیکی ما و شرایط مشابه محیطی و آب و هوایی ما با قطر و امکانات و بسترهای ایران در هنر و صنایع دستی و حمل و نقل و ... می‌تواند یک فرصت برای توجه به مقوله گردشگری ورزشی در صنعت ورزش ایران و کسب درآمد از محل آن تلقی شود.
    https://www.isna.ir/news/96091608616...AF%D9%87%D8%AF
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ایران به دنبال درآمد 1.5 میلیون یورویی از آدیداس!

    به گزارش "ورزش سه" و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، متن اطلاعیه به شرح زیر است:

    فدراسیون فوتبال ایران در ابتدای امر اقدام به عقدتفاهم نامه 4 ساله اسپانسری با آدیداس نمود که متاسفانه دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب عرضه کنندگان پوشاک خارجی در ایران به شماره 129276/60 مورخ 17/6/1395 وزارت صنعت ، معدن و تجارت مانع از اجرایی شدن این قرارداد اسپانسری شده است لذا تنها راه چاره جهت استفاده از لباس های با کیفیت و با تکنولوژی کلیماکول آدیداس در جام جهانی همانطور که به هواداران شریف تیم ملی ایران از مدتها قبل وعده داده شده بود انعقاد قرارداد تجاری خرید البسه با تخفیف 75 درصد بوده است که بسیاری از کشورهای دنیا مانند الجزایر ، مصر ، بوسنی ، ولز و .... نیز چنین قرارداد تجاری مشابه ای را با آدیداس دارند .
    این قرارداد تجاری یکساله است و از نکات حائز اهمیت این قرارداد یکساله می توان به دریافت 15 درصد بعنوان «رویالتی»(درصد حق فروش پیراهن تیم ملی در سراسر جهان ) اشاره نمود که در تفاهم نامه اسپانسری 4 ساله نبوده است، از این ناحیه هر لباسی که آدیداس به فروش می رساند 15% بابت آن به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت می نماید که انتظار فدراسیون از این بند قرارداد 5/1 میلیون یورو درآمــد پیش بینی میگردد .
    فدراسیون فوتبال با توجه به محدودیت ها و انتظارات تماشاگران فهیم ایرانی ، بهترین انتخاب را نموده است تا با یکی از بهترین برنده های البسه ورزشی در جام جهانی حاضر شود . فدراسیون فوتبال این انتخاب را نه تنها بی شرمانه نمی داند بلکه آنرا تلاش در راستای حرکتی میهن پرستانه تلقی می نماید . اطلاعیه عصر دوشنبه فدراسیون فوتبال پاسخ به انتقاداتی بود که طی روزهای گذشته نسبت به قرارداد فدراسیون فوتبال با آدیداس مطرح شده بود. فدراسیون فوتبال در شرایطی نسبت به این انتقادات واکنش نشان داد و خبر از تخفیف 75 درصدی برای دریافت پیراهن های تیم ملی منتشر کرد که در این اطلاعیه هیچ سند و مدرکی منتشر نشده است.
    در شرایطی که انتظار می رفت تا فدراسیون فوتبال به شکل شفاف تری نسبت به این پرونده ورود کند اما این اتفاق رخ نداد و در اطلاعیه فدراسیون فوتبال نیز بی انتشار هیچ سند و مدرکی تنها با تکذیب برخی ادعاهای قبلی، چند ادعای جدید مطرح شد.
    یکی دیگر از ابهامات اطلاعیه فدراسیون به درآمد 1.5 میلیون یورویی این فدراسیون از فروش پیراهن های تیم ملی باز می گردد. در شرایطی در این اطلاعیه این میزان درآمد پیش بینی شده که اصولا پیش بینی چنین درآمدهایی با استفاده از آمار و میزان فروش قبلی پیراهن های تیم ها انجام می شود اما فدراسیون فوتبال پیش از این تجربه چنین اتفاقی را نداشته است.
    ایران به دنبال درآمد 1.5 میلیون یورویی از آدیداس! :: ورزش سه
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ایران؛ تنها کشوری که درجام جهانی اسپانسر ندارد!

    ماجرای پوشاک تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی در چند روز اخیر بازتاب زیادی در رسانه ها داشته و در این میان برخی از مدیران فدراسیون نیز به تناقض گویی متهم شدند.

    هواداران فوتبال در ایران مانند هواداران در کشورهای دیگر، مدتی است که مشتاقانه منتظر رونمایی شرکت آدیداس از پیراهن اختصاصی تیم ملی برای جام جهانی بوده‌اند اما اکنون مشخص شده که خبری از طرح اختصاصی برای تیم ملی نخواهد بود و فدراسیون فوتبال ایران قرار است تعدادی لباس سفید و قرمز، با تخفیف هفتاد درصدی از شرکت آدیداس خریداری کند و بازیکنان در جام جهانی این پیراهن را بپوشند.
    صفی‌الله فغانپور، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال ایران، به خبرگزاری تسنیم گفته بود: "ما لباس‌ها را خریداری خواهیم کرد و قرارداد اسپانسری نیست. قرارداد ما هم با تخفیف خیلی خوب است که به مدت یک سال بسته شده و تا پایان جام جهانی اعتبار داریم. با این قرارداد می‌توانیم لباس‌ها را با قیمت خوب خریداری کنیم."
    ایران تنها کشور حاضر در جام جهانی است که اسپانسر پیراهن ندارد و شاید تنها تیمی است که برای تیمش لباس می‌خرد تا در جام جهانی به میدان برود. در کشورهای دیگر سال‌هاست تیم‌ها با بستن قراردادهای حرفه‌ای، هم پیراهن‌ باکیفیت و با طراحی اختصاصی به تن می‌کنند هم مبلغ مشخصی دریافت می‌کنند؛ چون پوشیدن لباس هر شرکتی در مسابقات مهمی همچون جام جهانی، نوعی تبلیغ برای آن شرکت است.
    پیراهن تیم‌ ملی به‌ نوعی پرچم یا نماد هویت ملی و فرهنگی کشورها، منبع درآمد فدراسیون‌های ملی و عامل همبستگی هواداران فوتبال است، اما در ایران پیراهنی که زمانی از آن به‌عنوان پیراهن مقدس تیم ملی یاد می‌شد سوژه طنز و جنجال در شبکه‌های اجتماعی شده است.
    نقش یوز در پیراهن تیم ملی هم منقرض شد
    لباس تیم ملی ایران در این سال‌ها همیشه با جنجال همراه بوده است، از ماجراهای کارلوس کی‌روش با اسپانسر قبلی تیم ملی گرفته تا نقش یوزپلنگ بر این پیراهن. این بار اما اظهارات هدایت ممبینی، سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در باره حذف طرح یوز از پیراهن تیم ملی در جام جهانی جنجال‌آفرین شد:
    "طراحی خاصی برای پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی در نظر گرفته نشده و تیم ملی با لباس‌های سفید ساده به میدان می‌رود. تاکید زیادی به استفاده از این طرح داشتیم، اما تکنولوژی آدیداس چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌داد و در صورت نقش برچسب یوز، تکنولوژی مد نظر ما روی پیراهن‌های این شرکت قابل استفاده نبود. پس از اطلاع از این مساله از فیفا خواستیم تا این طرح تبدیل به لوگو شود که متأسفانه فیفا این اجازه را به ما نداد."
    ممبینی روز بعد با اظهاراتی عجیب‌تر مسئله را پیچیده‌تر کرد: "آدیداس پذیرفت در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده، این اجازه را بدهد که ۱۷ تیم ملی دیگر به جز تیم ملی بزرگ‌سالان کشورمان، از تولیدات داخلی استفاده کنند."
    پس ‌ازاین اظهارات، در شبکه‌های اجتماعی به حذف یوز ایرانی و اختصاصی نبودن طرح لباس تیم ملی انتقادهای زیادی شد. علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی ایران و منتقد شماره یک فدراسیون فوتبال ایران، در کانال تلگرام خود، طرح لباس تیم ملی ایران را با زیرپیراهن یکی از بازیگران سریال‌های طنز مقایسه کرد و از نوع قرارداد فدراسیون با شرکت آدیداس و طرح لباس تیم ملی ایران بشدت انتقاد کرد.
    به نظر می‌رسد مقامات ورزش ایران قصد دارند پرونده اسپانسر خارجی برای لباس تیم ملی را بعد از این جام جهانی مختومه کنند. محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش از ممنوعیت استفاده از برند خارجی برای تیم ملی ایران خبر داده و گفته قرار است در ورزش ایران از تولیدات داخلی استفاده شود:
    "در فدراسیون فوتبال قراردادی تحت عنوان اسپانسرینگ بسته شد و با پیگیری‌های انجام شده، تا پایان جام ملت‌های آسیا، تیم ملی فوتبال طبق همین قراردادی که پیش از این منعقد شده، برای تأمین البسه خود اقدام خواهد کرد اما بعد از آن از برندهای داخلی استفاده خواهد شد. در مورد تیم ملی و لباس هم برای جام جهانی جای نگرانی نیست."
    مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده که بزودی از طرح لباس تیم ملی ایران در جام جهانی رونمایی خواهد شد و طرح‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان لباس احتمالی تیم ملی معرفی می‌شوند همگی جعلی هستند.
    برای هواداران تیم ملی معما همچنان باقی است؛ بازیکنان کارلوس کی‌روش با چه لباسی به میدان جام جهانی پا خواهند گذاشت، پیراهنی که مردم آن را دوست دارند یا پیراهنی که به آن لقب زیرپیراهنی می‌دهند.
    https://www.eghtesadnews.com/%D8%A8%...A7%D8%B1%D8%AF
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 4 از 4

موضوعات مشابه

  1. ده علتی که چرا مردم پتانسیل واقعی دنیای کریپتو را نمی‌بینند !
    توسط اخبار استارتاپی در انجمن اخبار استارتاپی از سایت های گوناگون
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/05/21, 07:12
  2. حجم بازار پتانسیل ۴۰ تریلیون دلاری شدن دارد
    توسط اخبار استارتاپی در انجمن اخبار استارتاپی از سایت های گوناگون
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/05/02, 08:34
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/01/30, 07:44
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/11/09, 10:34
  5. پتانسیل اینترنت اشیاء و بلاک چین
    توسط SARA در انجمن فین تک Fintech
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/11/08, 20:17

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش