ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش

    اینترنت اشیا چیست؟

    حتما متوجه شده اید که گاهی بعضی مفاهیم آنقدر شنیده می شوند که معنی واقعی آنها در میان هم همه ها و شلوغی ها فراموش می شود. به طور مثال، مفهومی به نام آی‎او‎تی یا همون اینترنت اشیاء اخیرا روی زبان ها افتاده است. گاهی اوقات می‎گویند اینترنت همه چیز؛ یا حتی تعداد زیادی از چیزهای متصل! خانه متصل، ماشین متصل، خود متصل و اخیرا سگ متصل( اگر همین الان سگ متصل را در اینترنت جست و جو کنید، چیزهای جالبی پیدا خواهید کرد!)؛ انقلاب صنعتی چهارم، کارخانه هوشمند، اینترنت اشیاء صنعتی!
    واقعا اینترنت اشیاء چیست؟ آیا هر کدوم از این عبارات، مفاهیمی منفک از هم هستند؟ کدامیک به زندگی روزانه ما ربط دارد؟

    اینترنت اشیاء، به طور ساده، به هرچیزی می‎گویند که به یک شبکه(مانند اینترنت و …) متصل شود یا بر بستر اینترنت به دیگر دستگاه‎ها و یا تجهیزات وصل شده باشد و بصورت هوشمند و بدون دخالت انسان کار ‎کند. تمام عبارات و اسامی دیگر که پیشتر به آن‎ها اشاره شد، تنها اتفاقاتی را توصیف می‎کنند که به وسیله اینترنت اشیاء تحقق پذیرند. البته این بخش ساده اینترنت اشیاء است. این اتصال اشیاء (که با مجموعه‎ای از قطعات مدرن و پروتکل‎های بی سیم امکان پذیر شده است) به سادگی طراحان را قادر می‎سازد تا تجهیزات و ماشین‎آلات “هوشمند” تولید کنند و به عملکرد آن‎ها نظارت منظم و پیوسته‎ای داشته باشند.
    آن چه بیشتر در رابطه با اینترنت اشیا می شنویم مربوط به مصرف کننده است. طراحی چنین مجموعه‎ای نیاز به یک فناور دارد که این آنها را بسازد و زندگی را برای ما راحت‎تر و ساده‎تر بکند. این نقطه محلی است که مهندسان الکترونیک وارد کار می شوند با تخصص‎هایی که آسمان آبی آرزوهای ما را به واقعیت پیوند می زنند! البته در حد پیدا کردن گنج معجزه نمی‎کنند، اما در طراحی بسیاری از مواردی که به زندگی کمک شایانی خواهد کرد، کمک فراوانی خواهند داد.
    فرض کنید می‎خواهید بدانید که محیط خانه به اندازه کافی گرم هست و یا چایی صبحانه آماده شده است یا نه. یا از این بهتر، موقعیت وسایل خود، مانند کلید ماشین یا حتی کفش بچه ها و یا عینک خود را بدانید و موقع خروج از خانه برای پیدا کردن آن ها همه خانه را به هم نریزید. یا مثلا دوست دارید وقتی که به دم درب منزل می‎رسید، با قرار گرفتن مقابل درب اتوماتیک باز شود.
    چه چیزی تغییر کرده است و این امور چگونه امکان پذیر است؟ همین الان نمونه‎های بسیار زیادی از دستگاه‎هایی که به هم متصل هستند در بازی‎ها، سرگرمی‎ها، ورزش و درمان وجود دارد. بنابراین فناوری به سرعت در حال رشد و رسیدن به نقاط مطلوب و مورد نظر ما هست. حسگرها به قدری الان پیشرفت کرده‎اند که امر شناسایی و ارسال داده را با هزینه بسیار پایینی محقق می‎کنند. اضافه کردن این موضوع به مجموعه‎ای از اتصالات بی‎سیم که توان انتشار داده را داشته باشند دنیای جدیدی از اتفاقات را رقم می‎زند، دنیایی متصل به هم که به علت توانایی‎های آن همه چیز می‎تواند بسیار هوشمند تر باشد و امکانات آن‎ فراتر از تصور ما نا محدود می‎شوند.

    اینترنت اشیاء چیست؟ - مرکز نوآوری اکسیژن
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    اینترنت اشیا چیست؟

    با گسترش روزافزون اینترنت، شاهد حضور گسترده آن در تمامی حوزه‌ های زندگی افراد هستیم. تاکنون کاربرد اصلی استفاده از اینترنت، استفاده افراد به منظور گرفتن سرویس خاصی بوده است.
    اکنون شاهد شکل نوین استفاده از اینترنت هستیم که با عنوان “اینترنت اشیا” شناخته می‌ شود. در “اینترنت اشیا” قابلیت اتصال اشیا از طریق اینترنت مهیا می‌ شود.اصطلاح ” اینترنت اشیا” (IOT) اولین بار توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ مطرح گردید. او جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، برای خود هویت دیجیتال داشته باشد و به کامپیوترها اجازه دهند آنها را سازمان‌دهی و مدیریت کنند.از دید کوین اشتون “اینترنت اشیا” ابزاری است برای غلبه بر سلطه زمان و مکان.
    همچنین از دید دیگر “اینترنت اشیا” به محیطی اطلاق می‌شود که هر چیز اعم از انسان، حیوان و یا وسایل بی‌جان در آن دارای یک شناسه یکتا یا پروتکل اینترنتی (IP) می‌باشند که توانایی شناسایی، کنترل، فرستادن و انتقال داده به یکدیگر و پایگاه داده‌ مربوطه را دارند. داده‌های جمع‌آوری‌ شده از اشیا توسط ابزارهای مختلفی از قبیل گوشی‌های تلفن همراه، انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.
    اینترنت اشیا در پزشکی

    “اینترنت اشیا” می‌تواند در زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله سیستم مراقبت از راه دور بیماران، سیستم هشدار دهنده موارد اورژانسی، برنامه‌ های تناسب‌اندام، بیماری‌ های مزمن و مراقبت از سالمندان مورد استفاده قرار گیرد. این موارد می‌ تواند شامل سیستم اندازه‌گیری ضربان قلب، سیستم اندازه‌گیری فشارخون، سیستم‌ های بررسی سلامت، ضربان‌سازهای مصنوعی و سمعک‌ ها باشد.همچنین برنامه‌ هایی در “اینترنت اشیا” طراحی شده‌ اند که به‌ وسیله آن پزشک می‌ تواند پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، بیمار خود را تحت نظر داشته باشد. یک راه حل اینترنت اشیاء برای نظارت بیمار است که جمع آوری خودکار و ارسال داده های بیمار را به پایگاه داده های دور دست پشتیبانی می کند.در سال ۲۰۱۵ Fernandes و همکارانش یک سیستم نظارت از راه دور بیمار را با هدف مدیریت موثر منابع بیمارستانی از طریق نظارت بیمار مطرح کردند.در سال ۲۰۱۶ Mano سیستمی به نام معماری هوشمند برای مراقبت سلامتی در منزل (SAHHc) پیشنهاد کرده اند که یک راه حل، مراقبت در منزل با استفاده از ثبت تصاویر و حالات چهره ی بیمار است که برای نظارت بر بیماران و افراد مسنی می باشد که نیازهای ویژه ای دارند.

    https://shiftit.ir/internet-things/
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    اینترنت اشیاء

    اینترنت اشیاء یا IOT یا اینترنت اشیا Internet of Thing به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و بتوان توسط اپلیکیشن‌های موجود درسیستم های رایانه ای اعم از تلفن هوشمند، لپ تاپ و یا تبلت کنترل و مدیریت شوند. پیش از این تصور اغلب ما این بود که تنها این انسان ها هستند که قرار است با ابزارهایی که در اختیار دارند توسط شبکه اینترنت به هم متصل باشند، و شخصا از قابلیت های آن بهره ببرند. اما بیش از یک دهه است که مفاهیم جدیدی شکل گرفته و در چند سال اخیر در قالب یک سری محصولات هوشمند به بازار راه پیدا کرده. اکنون در مورد ایده ای صحبت می کنیم که بر اساس آن هر شیء فیزیکی قادر خواهد بود با اتصال به اینترنت یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیا تعامل داشته باشد. اینترنت اشیا مفهومی رایانشی است برای توصیف آینده‌ای که در آن اشیای فیزیکی یکی پس از دیگری به اینترنت وصل می‌شوند و با اشیای دیگر در ارتباط قرار می‌گیرند. اینترنت اشیا رابطه نزدیکی با مفهوم «شناسایی از طریق فرکانس رادیویی» (RFID) به عنوان یک روش ارتباطی دارد اما شامل فناوری‌های حسگر، فناوری‌های بی‌سیمی، کدهای واکنش سریع (QR) و… نیز می‌شود. اینترنت اشیا از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا اشیا وقتی بتوانند خود را به صورت دیجیتالی ارائه کنند در نهایت به پدیده‌ای بسیار فراتر از کلیتی که در واقعیت هستند، تبدیل خواهد شد. در چنین شرایطی، ارتباط اشیا دیگر محدود به ما نیست بلکه آنها با اشیای اطراف، داده‌های یک پایگاه داده و… نیز در ارتباط قرار می‌گیرند. وقتی اشیا با یکدیگر مرتبط شدند، می‌توان سخن از یک «محیط هوشمند» به میان آورد
    اینترنت اشیا به این معنا است که بسیاری از وسایل روزمره مورد استفاده ما با اتصال به اینترنت، وظایف و اطلاعات خود را با هم و یا با انسان ها به اشتراک بگذارند. عبارت اینترنت اشیا، برای اولین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت. او جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند.
    برای این که اشیا با همدیگر و یا با شبکه اینترنت تعامل داشته باشند، لازم بود به شیوه ای به هم متصل شوند. شاید از همان ابتدا که کوین اشتون عبارت اینترنت اشیا را پایه نهاد، استفاده از چیپ های شناسایی مبتنی بر فرکانس های رادیویی موسوم به RFID را در ذهن داشت. در این فناوری از چیپ های کوچک و ارزان قیمتی استفاده می شود و به کمک آن ها اطلاعات از طریق امواج رادیویی برای چیپ های گیرنده ارسال می گردد. چیپ های گیرنده، اطلاعات را تفسیر کرده و با اتصال به اینترنت امکان استفاده از آن اطلاعات را در گستره ای عظیم و برای کاربردهای مختلف فراهم می کنند.

    گرچه RFID هنوز با توجه به قابلیت های منحصر به فردش، به طور گسترده در جاهای مختلفی، نظیر درب های کنترل ورود و خروج و سیستم ترانزیت استفاده می شود، ولی فناوری های دیگری هم برای تحقق اینترنت اشیا وارد صحنه شده اند. برخی از آن ها مانند بارکدها از تکنیک های ساده تری استفاده می کنند و برخی از این فناوری هم مانند کدهای کیو آر، وای-فای و بلوتوث از تکنیک های جدیدتری بهره می برند.
    برای این که به درک بهتری از مفهوم اینترنت اشیا برسید، فروشگاهی را تصور کنید که دیگر به هیچ وجه نگران تمام شدن محصولاتش نیست، چون سیستم کنترل هوشمند انبار در هر لحظه از موجودی تمام محصولات مطلع است و حتی کار سفارش را نیز خود انجام می دهد. دنیایی را تصور کنید که در آن بتوان یخچال خود را طوری تنظیم کرد که وقتی تعداد تخم مرغ های درون آن به ۲ رسید، به صورت خودکار سفارش خرید تخم مرغ به فروشگاه نزدیک خانه تان ارسال شود، یا اینکه بتوانید روشن یا خاموش بودن اتو یا اجاق گازتان را به وسیله تلفن هوشمندتان از محل کار چک کنید. استارتاپ های بسیاری تاکنون در این عرصه قدم گذاشته اند. شرکت های نو پای نست و بلاتریکس تنها دو نمونه بسیار کوچک در این میان هستند. این شرکت ها با عرضه محصولاتی نظیر ترموستات هوشمند، سنسور هوشمند تشخیص دود و کلید های برق هوشمنددر مسیر تحقق اینترنت اشیا گام برداشته اند. به گفته موسسه تحقیقاتی ABI تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیارد دستگاه به صورت وایرلس به بخشی از اینترنت اشیا پیوسته اند. شرکت سیسکو هم یک سیستم شمارنده داینامیک ابداع کرده که به کمک آن می تواند تعداد اشیای متصل را تخمین بزند. از آینده لذت ببرد.

    https://khoshouei.persianblog.ir/lLO...8C%D8%A7%D8%A1
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

مجوز های ارسال و ویرایش