در ادامه گزارشات سومین کنفرانس و نمایشگاه اینترنت اشیا (IoTex2108) به معرفی طرح‌های استارت آپی ارائه شده می‌پردازیم. سعی شده است توضیحات هر طرح به صورت خلاصه باشد تا با توجه به اینکه بعضی از این ایده‌ها پیشروی چندانی نداشته‌اند، جزئیات طرح‌ها فاش نشود.
۱- آوا مکاترونیک آریا

عنوان ایده: لوازم خانگی هوشمند
اعضای گروه: علی مؤید
خلاصه طرح:
این گروه، با افزودن امکانات IoT به تردمیل‌های خانگی (و متعاقبا دوچرخه‌های ثابت و معمولی) به حوزه‌ی تجهیزات پزشکی و ورزشی هوشمند ورود کرده است. افزودن امکانات IoT به تردمیل‌های مورد استفاده در منزل و یا باشگاه‌های ورزشی، می‌تواند داده‌های مربوط به وضعیت جسمی و سلامتی شما را دریافت و به پزشک یا مربی شما انتقال دهد. به علاوه، امکان ایجاد ارتباط با دوستان در شبکه‌ای مجازی را فراهم می‌آورد که مسابقه با بهترین دونده‌های دنیا و نیز رقابت با دوستانتان را برایتان ممکن می‌سازد.
این دستگاه در آزمایشگاه تولید ولی بطور صنعتی و در تعداد بالا هنوز تولید نشده است. این گروه همچنین به دنبال جذب سرمایه گذار می‌باشد.

۲- دندونک

عنوان ایده: مسواک زدن بچه‌ها
اعضای گروه: زانیار قادری، نیما رحمانی، فرزین حسین پناهی و بهار ضمیران
خلاصه طرح:
تبدیل مسواک زدن به بازی‌ای خلاقانه برای بچه‌ها ایده‌ی اولیه ی این استارتاپ می‌باشد. افزودن یک گجت فیزیکی به مسواک (سنسور ژیروسکپ و بلوتوث جهت ارتباط با اپلیکیشن در تلفن همراه) امکان انجام یک بازی فیزیکی مجازی را برای کودکان به ارمغان می‌آورد که با کشتن میکروب‌ها، طرز درست مسواک را می‌آموزند. این طرح در فاز بعدی خود وارد تمیز کردن درست دندان‌های پشتی و افزودن سنسور رطوبت به ماژول خواهد شد.
نمونه‌ی اولیه‌ی طرح به همراه اپلیکیشن آماده شده اما برای تولید انبوه نیازمند سرمایه گذار می‌باشد.

۳- دپارک

عنوان ایده: پارکینگ هوشمند
اعضای گروه: مریم موسوی، نوید امیدیان، محمدرضا آقایی، شادی پیرحیاتی، مسلم شریفی­فر
خلاصه طرح:
دپارک متشکل از یک سخت افزار می­باشد که در محل خودرو در پارکینگ­های سرپوشیده نصب شده و راننده از طریق اپلیکیشن اندروید مکان­های خالی برای پارک را پیدا می­کند. همچنین از طریق این اپ می­توان پرداخت آنلاین هزینه پارکینگ را انجام داد. برای جلوگیری از دزدی، در صورت جابجایی یا حرکت خودرو نیز آلارمی به گوشی هوشمند کاربر ارسال می­شود. قرار است که این طرح در چند پارکینگ خصوصی در شهر ملایر به صورت آزمایشی پیاده سازی شود.

۴- انرسا

عنوان ایده: مدیریت مصرف برق
اعضای گروه: سید محسن راه چمنی
خلاصه طرح:
تولید و قراردادن ماژولی قبل از کنتور و فیوز باکس جهت دریافت داده‌های برق مصرفی و انتقال به اپلیکیشن جهت سنجش میزان مصرف همراه با نمایش نمودارها و هزینه‌های مصرفی، هدف اصلی این استارتاپ است. از دیگر اهداف این استارتاپ اتصال به اپراتورهای تلفن همراه جهت تسهیل انتقال داده‌ها می‌باشد. چشم انداز آینده این طرح، اپراتوری انرژی برق می‌باشد.
اپلیکیشن نهایی هنوز درحال ساخت و ماژول مذکور بطور آزمایشی آماده شده است و تیم درحال جذب سرمایه گذار و مشتری می‌باشد.

۵- Ninix

عنوان ایده: گجت هوشمند مراقبت از نوزاد
اعضای گروه: امیر شکوهی نیا، علی شبانی، مرتضی بهبویی، محمد حسین برمایون، ابراهیم برهانی
خلاصه طرح:
Ninix یک گجت هوشمند مراقبت از نوزاد است که در زیر شکم نوزاد و به پوشک آن متصل شده و اطلاعات مربوط به تنفس، دمای بدن، میزان رطوبت پوشک و وضعیت خواب نوزاد را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند والدین ارسال می­کند. این محصول متعلق به شرکت بهینه داده پردازان رایمون بوده و صفر تا صد آن تولید داخل می­باشد. Ninix تولید خود را به طور محدود آغاز کرده و در بهار ۹۷ به طور رسمی از آن رونمایی می­شود.

۶- IoT راهبرد شمال

عنوان ایده: جعبه سیاه هوشمند خودرو
اعضای گروه: علی محمودی، سید مصطفی مظفری، مهدی نیک ضمیر، جواد محمدپور
خلاصه طرح:
تیم IoT راهبرد شمال با طرح جعبه سیاه هوشمند خودرو در صدد رفع معضلات آلودگی هوا و ترافیک می­‌باشد. این جعبه سیاه دارای ماژول­‌های مختلفی می‌باشد. ماژول آلودگی هوا می­تواند تولید ۵ گاز مضر را تشخیص داده و به کاربر گزارش دهد و در صورت برطرف نشدن آن جریمه­‌هایی برای راننده در نظر گرفته شود. یکی دیگر از ماژول­‌های آن برای ثبت و ضبط تصادفات و ارسال گزارش­‌های آن برای راهنمایی و رانندگی یا بیمه­‌ها به کار می­‌رود که از ترافیک­‌های ناشی از رخداد تصادف جلوگیری می­‌کند. همچنین در طرح این گروه ادعا شده است که می­‌توان رانندگان را در تمام مدت زمان رانندگی کنترل کرده و در صورت عدم رعایت قوانین، رانندگان متخلف را جریمه کرد.

۷- برنامه نویس هوشمند کهن

عنوان ایده: گلخانه هوشمند
اعضای گروه: میلاد نورالله زاده
خلاصه طرح:
هدف شرکت برنامه نویس هوشمند کهن از حضور در نمایشگاه، جذب سرمایه گذار برای پیاده سازی راه­کارهای IoT در داخل ایران می­باشد. از جمله ایده­ها و پروژه­های این شرکت که در خارج از کشور پیاده سازی کرده­اند می­توان به گلخانه هوشمند و دستبندهای RTLS برای رهگیری افراد در محیط­های بسته نظیر بیمارستان­ها اشاره کرد. مانور اصلی این گروه در نمایشگاه بر روی طرح گلخانه هوشمند بود که شامل ابزارهایی نظیر سنسورهای دما، رطوبت و جریان الکتریسیته خاک، فشار هوا، جریان سیالات و رله­‌های هوشمند کشاورزی می‌­باشد. همچنین، گلخانه می­‌تواند به کمک اطلاعات سنسورها از محصول نورپردازی محیطی هوشمند این شرکت نیز بهره­‌مند شود.

۸- نوآوران هوشمند

عنوان ایده: کوله‌پشتی هوشمند
اعضای گروه: وحید حبیب زاده، سعید اسلامی، هاجر دهقانی، مهری طالب‌زاده، فاطمه طالب‌زاده
خلاصه طرح:
کیف هوشمند دانش آموزی دارای چهار قابلیت اصلی رهگیری، تعیین مسیر، سیستم صوتی و تعیین وزن است. قابلیت رهگیری به منظور کنترل زنده و دایمی مکان کیف است. در قابلیت تعیین مسیر همچنین می‌توان مسیرهایی امن برای کیف در نظر گرفت تا هرگاه از مسیر خارج شد از طریق اپلیکیشن به پدر و مادر اطلاع داده شود. سیستم صوتی این کیف نیز قابلیت انتقال پیام‌های صوتی از طرف پدر و مادر و یا دانش آموز را ایجاد می‌کند. قابلیت تعیین وزن نیز به تناسب وزن دانش‌آموز بررسی می‌کند اگر وزن کیف از حد مجاز بیشتر شود، به پدر مادر اخطار داده و با چراغ‌های نصب شده بر روی کیف نیز علامت می‌دهد.
بخش فنی این طرح هنوز به اتمام نرسیده است. همچنین این گروه به دنبال سرمایه گذار برای گسترش و تولید محصول خود است.

۹- hoom

عنوان ایده: قفل هوشمند
اعضای گروه: فرید لطفی، سید مهدی طباطبایی، امیرحسین شاپوری، پوریا رضاپور
خلاصه طرح:
ایده‌ی این گروه کلیدهای مجازی و قفل‌های هوشمندی است که بتوان به وسیله گوشی هوشمند آن‌ها را کنترل نمود و درب پارکینگ یا منزل را باز نمود. به طور مثال در مورد درب پارکینگ، این گروه محصولی ارائه کرده‌اند که بدون نیاز به سیم کشی در کنار درب پارکینگ نصب شده و اختیار باز و بسته کردن آن را به گوشی‌های هوشمند ‌می‌دهد. این امکان به می‌تواند در اختیار افراد مورد نظر قرار گرفته یا از آن‌ها صلب شود. این ابزار همچنین امکان رهگیری ساعت ورود و خروج ماشین‌ها، هماهنگی خودکار باز و بسته شدن در با دوری و نزدیکی کاربر را داراست. از طرفی این گروه در برنامه‌های آینده خود می‌خواهد امکان اشتراک گذاری و همکاری پلتفرم خود با دیگر ایده‌ها و شرکت‌های مرتبط را فراهم آورد.
این گروه هم اکنون با یک شتابدهنده در حال همکاری است و برای گسترش گروه و آماده سازی دیگر طرح‌های خود به دنبال دیگر سرمایه گذاری‌ها خواهد بود.

۱۰- Healthcope

عنوان ایده: لیوان هومشند
اعضای گروه: محسن ابراهیم‌زاده، محمدحسین ذنوبی، خسرو اکبری، محمود موسی‌زاده
خلاصه طرح:
لیوان هوشمند در واقع یک لیوان پایش سلامت است که با استفاده از تحلیل بزاق دهان سلامت فرد را بررسی می‌کند. داده‌ها از طریق یک سنسور خاص دریافت شده و از طریق بردی که در کف لیوان قرار دارد به مرکز اصلی انتقال پیدا می‌‌کنند. در مرکز که در ابتدا قرار است به صورت نیمه مدرن و نیازمند به حضور افراد کار کند، داده تحلیل شده و وضعیت سلامت فرد به تلفن همراهش گزارش می‌شود. هم اکنون ۶۷ نوع بیماری را می‌توان از طریق بزاق دهان تشخیص داد. این گروه که همگی در حوزه مدیریت کسب و کار فعال بودند در حال مذاکره با تیم‌های فنی و سرمایه گذاران هستند. همچنین به دنبال ارتباطات بیشتر و کسب و کاری مرتبط با دولت و وزارت بهداشت نیز هستند.

۱۱- iLoggers

عنوان ایده: پلت فرم جامع برای هر نوع سنسور
اعضای گروه: آقای تحیری
خلاصه طرح:
این طرح در واقع یک پلفرم جامع برای ارتباط بی‌سیم با مجموعه‌ای از سنسورها است که در محیط نصب شده‌اند و اطلاعات مختلف را مخابره می‌کنند. این اطلاعات در قالب‌های مختلف در اختیار کاربر قرار گرفته و به نمایش گذاشته می‌شوند. این سامانه همچنین قابلیت کنترلی نیز دارد. سنسورهای این مجموعه از پروتوکل‌های استاندارد استفاده می‌کنند. در نتیجه شبکه قابلیت پذیرش دیگر سنسورها که پروتوکل مشترکی داشته باشند را دارد و افراد مختلف می‌توانند سنسورهای متنوعی را در بستر این سامانه طراحی و استفاده کنند. این محصول از نظر سخت افزاری تمام شده و به طور محدودی نصب و راه اندازی شده است.
در ادامه این گروه به دنبال گسترش بازار و افزایش سود دهی است.

۱۲- پاوان

عنوان ایده: کلاه ایمنی هوشمند
اعضای گروه: میثم ایجادی، سجاد ثابت، محسن شریعتی، شفیعه شرفی، زهرا اعتمادی
خلاصه طرح:
کلاه ایمنی هوشمند ۲۵ ویژگی مختلف را در اختیار موتورسوار قرار می­‌دهد. از جمله مهم‌ترین آن­ها عبارتند از : پخش موزیک، جواب دادن به تماس­‌های تلفن همراه بدون نیاز به برداشتن کلاه، تشخیص فاصله با موانع و دادن آلارم، تشخیص تصادف و بررسی علائم حیاتی مصدوم و تماس با اورژانس به همراه ارسال موقعیت مکانی، و سیستم کولینگ. گوشی هوشمند کاربر می­تواند از طریق یک اپلیکیشن برای کنترل ویژگی­‌های مختلف کلاه با آن ارتباط برقرار کند. همچنین این گروه زیرمجموعه­‌ی یک هلدینگ به نام ناریک هستند و برنامه­‌های بلندمدتی از قبیل تولید لباس هوشمند موتورسوار و حتی تولید موتور سیکلت هوشمند را دارند.

۱۳- امسو

عنوان ایده: نرم افزار یکپارچه سازی و کنترل ساختمان هوشمند
اعضای گروه: شیرین گشتاسب‌پور، منیره امینی، فاطمه مجد
خلاصه طرح:
نرم افزار برقرارکننده‌ی ارتباط میان تجهیزات ساختمان هوشمند و کاربران است که بنا به درخواست مشتری روی یک واحد ابری اختصاصی و یا miniserver خانگی اجرا می‌شود. این نرم افزار می‌تواند روشنایی، رطوبت، انرژی، نظارت تصویری و تمامی کارهای روزمره که بصورت دستی با ابزارهای متفاوت انجام می‌شود را به‌سادگی و بدون تغییر نوع دستگاه‌ها و با افزایش هرتعداد کاربر که مدنظر هست را بر روی کامپیوتر یا گوشی همراه شما کنترل کرده و داده‌ها را جمع آوری نماید.

معرفی استارت آپ های حوزه‌ی اینتنرت اشیا در IoTex2018 – SheyNet