این روزها بحث هوش مصنوعی (AI) داغ است. هر بار صحبت از پیشرفت این تکنولوژی پیش می‌آید با خودمان فکر می‌کنیم چقدر می‌تواند جالب باشد کارهایی را که انجام می‌دهیم، از این به بعد ربات‌ها انجام دهند؛ اما عمیق‌تر که به این موضوع نگاه کنیم ممکن است حتی آرزو کنیم کاش هوش مصنوعی آن‌قدر سریع پیشرفت نمی‌کرد. باور کنید این پیشرفت اصلاً بازگشت‌پذیر نیست.
بله درست است. هوش مصنوعی قرار است داغ‌ترین موضوع روز در دنیای تکنولوژی و کسب‌وکار باقی بماند و به‌سرعت نور پیشرفت کند. گوگل ماه گذشته در کنفرانس I/O که هرسال برگزار می‌کند، محصولات و قابلیت‌های تازه‌ای معرفی کرد که بر پایه هوش مصنوعی طراحی‌شده‌اند. مایکروسافت هم مثل گوگل درزمینه هوش مصنوعی فعال است و به‌تازگی بخشی مجزا برای توسعه این تکنولوژی راه‌اندازی کرده است. موسسه CB Insights که درزمینه تحقیقات بازار و سرمایه‌گذاری فعال است، چندی پیش اعلام کرد که طبق تحقیقاتش در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ استارتاپ درزمینه هوش مصنوعی حدوداً ۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند.
شاید بپرسید از این‌همه استارتاپ فعال در این زمینه، کدام شرکت‌ها موفق خواهند بود؟ ما هم برای پاسخ به این سؤال تحقیق کردیم و ۶ استارتاپ جذاب را انتخاب کردیم تا به شما معرفی کنیم. در ادامه مطلب به‌اختصار این استارتاپ‌ها را معرفی کرده و دلیل احتمال موفقیت آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.
Bizible


Bizible چه‌کار می‌کند؟

این شرکت در ابتدا با محصولی در زمینه تخصیص درآمد، به مشتریانش کمک می‌کرد تا فعالیت‌ها و هزینه‌هایشان را بسنجند و تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. محصول تازه Bizible «برنامه‌ریزی درآمد» است. این محصول به بازاریابان B٢B (خدمات یک شرکت‌به‌شرکت دیگر) کمک می‌کند برای تمام موارد مربوط به درآمد، برنامه‌ریزی کنند. محصول نام‌برده داده‌های درآمد را تحلیل کرده و تمام احتمالات – هزینه‌های رو به افزایش بازاریابی یا کاهش بودجه پشتیبانی رویدادهای سازمان- را پیش‌بینی می‌کند.
چرا Bizible توجه ما را جلب کرد؟

اگر شرکت‌ها به‌خوبی بدانند در کدام زمینه موفق‌تر هستند، تلاش می‌کنند از آن برای انجام فعالیتی دیگر استفاده کنند و همین‌جاست که چنین شرکت‌هایی توجه ما را جلب می‌کنند.
Bizible داده‌های مربوط به هزینه بازاریابی را تنظیم کرده و برای تحلیل بیشتر به مشتریانش ارائه می‌داد. این شرکت سپس تصمیم گرفت در قدم بعدی به مشتریانش در تصمیم‌گیری کمک کند. Bizible الگوریتم هوشمندی طراحی کرده که با دریافت هزینه‌های مصرفی جاری، نتیجهٔ نهایی را پیش‌بینی می‌کند. این الگوریتم درنهایت برای این موارد، بودجه‌های مناسب دیگری پیشنهاد می‌دهد.
Aaron Bird، مدیرعامل Bizible، به خبرگزاری GeekWire گفت که تکنولوژی هوش مصنوعی به بازاریاب‌ها کمک می‌کند به رابطه معلولی پی برده و برای آینده روند بازاریابی‌شان به‌خوبی برنامه‌ریزی کنند.
UiPath


UiPath چه‌کار می‌کند؟

این استارتاپ که در نیویورک واقع‌شده، شهرتش را از تکنولوژی اتوماسیون پروسه رباتیک (RPA) می‌گیرد. این تکنولوژی انجام امور کسالت‌آوری مانند ورود اطلاعات را به‌صورت خودکار میسر می‌کند. به گزارش PYMNTS این تکنولوژی با حذف کارهایی که توسط انسان انجام می‌شود به شرکت‌ها کمک می‌کند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.
چرا UiPath نظر ما را جلب کرد؟

صادقانه بخواهیم بگوییم، تکنولوژی ساخت UiPath کمی ما را می‌ترساند. یکی از نگرانی‌ها در مورد توسعهٔ هوش مصنوعی همین احتمال عدم نیاز به دخالت انسان در انجام کارهاست. به عبارت ساده ممکن است با پیشرفت هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل انسانی از بین بروند، اما بااین‌حال نمی‌توان در مقابل اجرای چنین ایده‌ای شگفت‌زده نشد.

UiPath همچنین یک آکادمی آنلاین راه‌اندازی کرده است. این آکادمی محیطی برای آموزش رایگان است که کاربران از اقصی نقاط جهان می‌توانند در آن آموزش‌دیده و دانشنامه RPA دریافت کنند؛ اما هدف از ارائه این مدرک چیست؟ UiPath قصد دارد کارشناس RPA تربیت کند تا این افراد به شرکت‌ها در استفاده از تکنولوژی UiPath کمک کنند.
از طرف دیگر می‌توان این اقدام UiPath را تلاش برای جبران از بین رفتن مشاغل دانست. همان‌طور که گفتیم تکنولوژی RPA به از بین رفتن مشاغلی می‌انجامد که در حال حاضر توسط انسان‌ها انجام می‌شود. ممکن است UiPath قصد داشته باشد با تربیت کارشناسان RPA، شغل ایجاد کند.
vHive


vHive چه‌کار می‌کند؟

بسیاری از بازاریاب‌های B٢B نمی‌دانند که چگونه می‌توانند از پهبادها درزمینه فعالیتشان استفاده کنند. vHive در این زمینه فعالیت می‌کند و این تکنولوژی را روی بستر رایانش ابری (cloud) و به‌منظور استفاده در سازمان‌ها طراحی کرده تا از پهبادها برای انجام امور میدانی بهره ببرند.
چرا vHive نظر ما را جلب کرد؟

پهباد یکی از آن تکنولوژی‌هاست که طی دهه اخیر در موارد مختلف مورداستفاده و آزمایش قرارگرفته است. برندهای مختلفی وجود دارند که هنوز هم برای استفاده‌های متعدد، پهبادها را آزمایش می‌کنند. یکی از جالب‌ترین مثال‌ها در این مورد شرکت خدمات ارتباطی BT است. این شرکت برای ارائه خدمات اینترنتی در مناطقی که تحت تأثیر جنگ یا بلایای طبیعی قرارگرفته‌اند، از پهبادها استفاده می‌کند.
درعین‌حال که برندهایی مانند BT به‌خوبی از پهبادها استفاده می‌کنند، برخی دیگر در استفاده از این تکنولوژی ناکام مانده‌اند. استارتاپ‌هایی که سرمایه کلان جذب می‌کنند، توجه ما را هم به خود جلب می‌کنند. vHive در اولین دوره موفق شد ۲ میلیارد دلار سرمایه شخصی و VC (سرمایه‌گذاری پرخطر) جذب کند. دلیل جذابیت این استارتاپ برای سرمایه‌گذاران می‌تواند توجه به مدیریت ناوگان یا بازار هدف (بازار B٢B و سازمانی) باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم این استارتاپ چگونه پیش می‌رود.
Agolo


Agolo چه‌کار می‌کند؟

Agolo هم در نیویورک قرار دارد. این استارتاپ درزمینه اجرای هوش مصنوعی در رسانه فعالیت می‌کند. تکنولوژی Agolo طراحی‌شده تا رسانه را بخواند و قسمت‌های مهم آن را خلاصه کند. این خلاصه‌ها به تناسب موضوع‌ها تنظیم‌شده و در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌گیرد.
چرا Agolo توجه ما را جلب می‌کند؟

عصر امروز عصر تکنولوژی و ارتباط است. بار اطلاعاتی که در لحظه در دنیا منتقل می‌شود آن‌قدر زیاد است که گاهی مهم‌ترین اطلاعات می‌تواند در این میان گم شود. بلاگرهای فعال درزمینه تکنولوژی و بازاریابی را تصور کنید که روزانه حجم عظیمی از اطلاعات را باید دنبال کنند. تکنولوژی Agolo این کار را با پیدا کردن و خلاصه‌سازی اخبار مفید، آسان می‌کند.
اما مزایای استفاده از Agolo تنها به بلاگرها محدود نمی‌شود. بازاریاب‌ها در تمامی صنایع تلاش می‌کنند همیشه تازه‌ترین اخبار را بخوانند تا در رقابت‌ها هم پیش بیفتند. این تکنولوژی برای تمامی کسانی که دنبال کردن اخبار برایشان مهم است می‌تواند مفید باشد.
Vault


Vault چه‌کار می‌کند؟

Vault استارتاپی است که عمدتاً درزمینه سرگرمی فعالیت می‌کند. این استارتاپ با استفاده از کلان داده‌ها به کارشناسان کمک می‌کند تا مشکلاتی را که سد راه تصمیم‌گیری‌شان شده است، مرتفع کنند. این مشکلات اغلب در زمینه‌های بازاریابی و مالی پیش می‌آیند. یکی از روش‌هایی که Vault از آن استفاده می‌کند، تکنولوژی پیش‌بینی فروش فیلم‌های در حال اکران است.
چرا Vault مهم است؟

حتی اگر دائماً به سینما یا تئاتر نروید، احتمالاً همیشه امتیاز فیلم‌های جدید و در حال اکران را چک می‌کنید. شاید شما بازاریابی باشید که مصرف‌کننده هم هست. یکی دیگر از محصولات Vault می‌تواند تریلر فیلم یا متن آن را بخواند و با اعمال الگوریتم خاص آن پیش‌بینی کند چه کسانی می‌توانند جذب این اثر شوند. به‌عبارت‌دیگر این محصول می‌تواند مخاطب آثار را تشخیص دهد. نام این محصول Deep Audience است.
بازاریاب‌های فعال درزمینه سرگرمی بعد از مرحله Deep audience می‌توانند تصمیم بگیرند که با شناخت مخاطب هدف، محصولشان را چگونه به آن‌ها ارائه دهند تا بیشتر مورد استقبال قرار گیرد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تکنولوژی Deep audiemce می‌تواند در بازارهای متعددی علاوه بر دنیای سرگرمی به کمک بازاریاب‌ها بیاید.
All Turtles


All Turtles چه‌کار می‌کند؟

نکته جالب درباره این استارتاپ این است که All Startup خودش را نوعی استارتاپ فعال درزمینه هوش مصنوعی معرفی می‌کند که منابع موردنیاز و راهنمایی‌های لازم را در این تکنولوژی در اختیار مؤسسین استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. این استارتاپ ادعا می‌کند می‌خواهد مشکلات سد راه این تکنولوژی را مرتفع کند.
چرا All Turtles توجه ما را جلب کرد؟

موضوعی که باعث شده این استارتاپ توجه ما را جلب کند، هدف این استارتاپ است.All Turtles درواقع استارتاپی است که به استارتاپ‌های دیگر کمک می‌کند. Phil Libin که سال‌ها درزمینه سرمایه‌گذاری و تکنولوژی در سمت‌های اجرایی مشغول بوده، این استارتاپ را تأسیس کرده است.
All Turtles ترکیبی از مهارت و تجربه را در اختیار دارد. ما هم مشتاقیم ببینیم که این استارتاپ در تلفیقی از کسب‌وکار و تکنولوژی چگونه عمل می‌کند. هرچند All Turtles در ابتدای راه است و آمده تا پیشرفت کند. فعلاً برای تحلیل عملکرد این استارتاپ کمی زود است.
حرف آخر

آنچه در این استارتاپ‌ها نظر ما را جلب کرده، توان بالقوه آن‌ها در تحت تأثیر قرار دادن زندگی گروه‌های مختلفی از مردم است. پروسه کسب‌وکار اتوماتیک، پیش‌بینی در فعالیت‌های مالی و مدیریت ناوگان خیلی جالب به نظر می‌رسند، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام‌یک از استارتاپ‌هایی که نام بردیم می‌توانند با توسعه علم و تکنولوژی‌شان زندگی شخصی مردم را تحت تأثیر مثبت قرار دهند. البته که هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه‌های حرفه‌ای به کمک کارشناسان بیاید اما آیا می‌تواند در موارد شخصی زندگی هم مفید باشد؟ برای مثال جمعیت میان‌سال را در نظر بگیرید. شاید هوش مصنوعی در قالب دستیار هوشمند اتوماتیک در منازل بتواند به جمعیت مسن جامعه کمک کند.
https://mag.hostiran.net/artificial-...ence-startups/