ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 3 123 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 22
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی

    چگونه از ایده ی خود محافظت کنیم ؟




    7 راه ساده برای محافظت از دزدیده شدن ایده

    برای کسب و کارهای در حال رشد، مستحکم کردن موقعیت به طور فزاینده ای مهم میشود. صاحبان کسب وکارهایی که به دنبال سرمایه گذارها، مشتریان و یا حتی کارکنان جدید میباشند، باید مکرراً جزئیات مربوط به شرکتشان را به دیگران نشان دهند.
    دزدیده شدن ایده به یکی از نگرانی های اصلی صاحبان کسب و کار (که خود را به علت داشتن مزیت رقابتی در صف مقدم بازار میدانند) تبدیل شده است. "رقبا میتوانند ایده را بربایند و برای خودشان به کار گیرند." جالب است، با این حال پاسخ به این نگرانی این است که اکثر مردم هیج علاقه ای به تصور شخصی دیگران و تبدیل آن به تجارت میلیون دلاری ندارند. مخصوصا سرمایه گذاران خوشنام که با این رفتار سابقه خود را خدشه دار میکنند.
    در اینجا چند گام که افراد میتوانند برای جلوگیری از سرقت ایده شان انجام دهند ذکر شده است.
    1- اجتناب از افشای بیش از حد
    یکی از بهترین راه های محافظت از ایده شما این است که تنها چیزی را که ضروری است بیان کنید. اگر شما در حال تفصیل ایده خود به مشتریان بالقوه هستید، تنها ضروری ترین جزئیات را بیان کنید. لازم نیست همه جزئیات محصول و خدمت را بازگو کنید. استثناً زمانی که برای سرمایه گذاران یا وام دهندگان (کسانی که میخواهند برای اجرای ایده شما ریسک مالی انجام دهند) ایده را توضیح میدهید میتوانید جزئیات بیشتری را بیان کنید.
    2- استفاده از توافقنامه های سری (NDA)
    توافقنامه های سری به محافظت ایده شما قبل از آشکار ساختن برای سایرین کمک میکند. با این حال باید توجه داشت که سرمایه گذاران قراردادهای NDA را قبل از تفصیل ایده تان امضا کنند.همین امر برای مشتریان بالقوه هم صادق است.
    3- درخواست حق اختراع
    حق اختراع هزینه بیشتری نسبت به درآمد استارت آپ میتواند داشته باشد. در طی تفصیل ایده هایتان، یک حق اختراع موقت میتواند شما را برای یکسال از خطر دزدیده شدن ایده، محافظت کند. بعد از یک سال حق اختراع منقضی میشود، با این حال گزینه دیگری وجود ندارد.
    4- انتخاب نام تجاری برای خود
    نام تجاری میتواند یک لایه حفاظتی ایجاد کند. زیرا نام شرکت اغلب با ایده آن ارتباط دارد. در مسائل حقوقی نیز مفید میباشد. مستندات مورد نیاز برای ثبت نام یک علامت تجاری میتواند به عنوان مدرک کتبی مطرح شود که ایده کسب و کار شما در زمانی مشخص، ثبت شده است.
    5- تحقیق در مورد مخاطبان
    آیا شما زمانی که ایده خود را برای یک سرمایه گذار بالقوه، یک مشتری احتمالی یا یک پیمانکار آشکار میکنید، بخشی از وقت خود را برای تحقیق در مورد این افراد صرف میکنید؟امروزه اطلاعات به آسانی به دست می آیند. صاحبان ایده میتوانند اعتبار و شهرت دیگران را قبل از عقد قرارداد به راحتی تخمین بزنند. علت اختلافات با شرکای سابقشان را جستجو کنید و مطمئن شوید از اعتبار و شهرت مثبتی در محیط کسب و کار برخوردار است.
    6- به دنبال غرایزتان بروید
    تحقیقات خود را بر مبنا غرایزتان انجام دهید. اگر کسی موقع گوش دادن به توضیحات شما در مورد ایده تان، علاقه خاصی نشان میدهد، از خود بپرسید این انگیزه چگونه در فرد به وجود آمده است و دلیل آن چیست؟ آیا میخواهد سرمایه گذاری کند؟ بخاطر کنجکاوی است؟ آیا این امکان وجود دارد که شخص پول اضافی داشته و به دنبال ایده خوب برای حرکت است؟ اینجا جایی است که تجربه و غریزه به کار می آید. اگر شما با کسی که سالها تجربه در دنیای کسب و کار دارد و مجموعه ای از شرکت ها را مدیریت میکند، ارتباط برقرار کنید، باید مطمئن باشید این افراد نیازی به دزدیدن ایده هایتان ندارند. ولی اگر با یک تازه وارد صحبت میکنید، برای تخمین انگیزه او، بطور مختصری از کسب و کارتان را افشا کنید.
    7- مدرک، مدرک، مدرک
    به اندازه کافی مستندات و مدارک کتبی ذخیره کنید. با ایجاد پرونده کاغذی، در صورت حضور در دادگاه، میتوانید مفهومتان را ثابت کنید. یک گزارش از هر بخشی که در آن جزئیات کسب و کار شما افشا شده است، نگهداری کنید.
    با این حال، احتمال اینکه ایده شما به سرقت برود، بسیار کم است. با زندگی کردن در ترس از این سرقت، شما در واقع تصمیم به از دست دادن ایده را گرفته اید. سرمایه گذار یا مشتری که از کار کردن با شما رد میشود، ممکن است در صنعت یا بازار اشخاص مناسب برای همکاری با شما را ببینند و جزئیات ایده شما را برای آنها بازگو میکنند و اگر شما از تعاملات دوری کنید، احتمال از دست دادن گزینه های خوب میباشد.
    یکی دیگر از آسیب های ناشی از ترس شما، عدم دریافت بازخورد از سایرین است. زمانی که ایده تان را با فرد جدید در میان میگذارید، نظرات و تفکراتی را بازخورد میدهد که ممکن است در توسعه محتوا شما اثرگذار باشد. اگر در مورد تجارتتان با کسی بحث نکنید این شانس را از دست خواهید داد.
    اگر بیش از حد نگران دزدیده شدن ایده هستید، با انجام 7مرحله بالا، میتوانید به آرامش خیال برسید. به ایده تان افتخار کنید و تنها با افرادی به اشتراک بگذارید که شما را در راه رسیدن به رویا و چشم انداز واقعی کمک میکنند.


    کارآفرین شو!
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    چیزهایی که برای محافظت از ایده ها باید دانست






    ۱- نگران ایده های اولیه و خام نباشید!

    دارایی فکری شماست که ارزشمند است و باید از آن محافظ کرد. دارایی فکری به دانش، اطلاعات و طرح های شما گفته می شود. بنابراین بین دارایی فکری و ایده ی خام فرق قایل شوید.
    اول از خود بپرسید که آیا یک دارایی فکری دارید یا فقط یک خیال در سر می پروانید. تفاوت این دو ساده است. اگر مدت ها است که روی ایده خود کار کردید، می توانید آن را با جزییات بیان کنید، می توانید آن را به شکلی مستند نمایید، تبریک! شما صاحب دارایی فکری هستید. قدم های بعدی را انجام دهید.

    ۲- مالکیت فکری در ایران

    کتاب “راهنمای مالکیت فکری برای کسب وکارهای تجاری“می تواند نقطه شروع خوبی باشد. علاوه بر آن به نهادهایی که حامی دارایی های فکری در ایران هستند مانند بنیادملی نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت، ستاد توسعه نانو، صندوق حمایت از پژوهشگران، انجمن علمی حقوق مالکیت فکری و امثال آن ها مراجعه کنید.

    ۳- مستندسازی دارایی فکری

    مستند سازی می تواند به اشکال مختلف مانند نوشتن، نقاشی کردن، رسم کردن، ساختن، ضبط کردن، شبیه سازی و … انجام شود.
    ۴- نوع دارایی فکری

    در ایران ۶ نوع دارایی فکری، اختراع، علامت تجاری، طرح های صنعتی، نشان مبدا جغرافیا، کپی رایت، اسرار تجاری مورد حمایت قانونی مالکیت فکری هستند.

    ۵- ثبت دارایی فکری

    سازمان هایی که متولی مالکیت فکری در ایران هستند عبارتند از اداره کل مالکیت صنعتی، وزارت ارشاد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت آموزش و پروش، معاونت نظارت و برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهور.

    ۶- اطلاع رسانی در حد نیاز

    نیازی نیست تمام جزییات طرح خود را به همه بگویید. مثلا بخش های فنی برای یک سرمایه گذار معمولا جذاب و مهم نبوده و روی تصمیمات او تاثیر چندانی ندارد. پس نیازی نیست که اطلاعات فنی را در اختیار سرمایه گذار قرار دهید.

    ۷- محرمانه بودن

    روی همه ی مستندات خود قید کنید محرمانه است. همه افرادی را که به نوع با دارایی های فکریتان مربوط می شوند را از محرمانه بودن اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می دهید آگاه سازید. به آنها بگویید که حق واگذاری به دیگران را ندارند و این اطلاعات صرفا در اختیار آن ها است. در صورت لزوم قبل از ارائه دارایی فکری خود می توانید موافقتنامه عدم افشا با طرف مقابل امضا کنید.

    ۸- نقش مشاوره

    حفاظت از دارایی فکری یک کار تخصصی و حرفه ای است. اگر واقعا چیزی با ارزش دارید، حتما به سراغ حرفه ای ها بروید. می دانم که هزینه دارد ولی این مورد را جدی بگیرید.

    بسیار خوب، هنوز هم فقط یک ایده خام، مثلا ساختن پایگاه بر روی خورشید یا خودرو با ۱۶ چرخ دارید! سعی کنید ایده را تبدیل به یک دارایی فکری کنید تا قابل ثبت یا حتی فروختن باشد. بدین منظور جزییات بیشتری از ایده خود را مشخص کنید. (ایده را بپزید!)
    درباره ایده تان بپرسید چرا، چگونه، چه وقت، چه کسی، کجا. و پاسخ ها و یافته های خود را مستند کنید. مثلا، اختراع جنبه های عملکردی یک ایده را نشان می دهد. نحوه ی رفتن و ساختن پایگاه بر روی خورشید را می توانید به صورت تصویر، نمودار، نوشته یا … نشان دهید. یا طرحی از یک ماشین ۱۶ چرخ را می توانید بکشید. (طرح های صنعتی) یک شعر یا مفهوم را می توانید بنویسید. (کپی رایت) یک رخداد را می توانید عکاسی کنید. (کپی رایت) یک ایده کسب و کار اینترنتی را می توانید در قالب مدل یا طرح کسب و کار تدوین نمایید. (اسرار تجاری) و اگر به هر دلیلی نمی خواهید یا نمی توانید بر روی ایدیتان کار کنید و به عنوان یک دارایی فکری آن را ثبت نمایید.
    در این صورت پیشنهاد می کنم که ایده تان را جار بزنید! هر چه بیشتر بهتر بگونه ای که همگان بداند این ایده مال شما است. شما تنها فردی نیستید که این ایده به ذهنتان می رسد بنابراین دیر یا زود دیگری ایده ای مشابه آن را ارائه خواهد کرد حداقل اینطوری دلتان نمی سوزد که چرا ایده را مطرح نکردید و افتخارش به نام شما خواهد بود.
    در رویدادها، جشنواره و همایش ها شرکت کنید. مقاله بنویسید. در روزنامه، رادیو، تلوزیون و خلاصه هرجا می توانید مصاحبه کنید. هر چه بیشتر بهتر.
    سایت راه بیاندازید. در شبکه های اجتماعی مطرح کنید. در انجمن ها. آن را در بانک های ایده درج کنید.
    هر چه می توانید از خود اثر به جا بگذارید که این ایده متعلق به شما است. با این کار دارید برای ایده تان بازاریابی می کنید و شاید کسی بخواهد آن را تبدیل به یک دارایی فکری کند و بدین ترتیب به دانش بشری کمک کردید.
    در نهایت اگر هیچ اتفاقی نیافتد این کارها شما را مطرح تر می کند. به بهانه معرفی ایده، خودتان شناخته تر می شوید.
    فعالیت هایی که برای بازاریابی ایده کردید، به نوعی بازاریابی برای خودتان می شود و بدین ترتیب احتمال گرفتن کارهای بعدی یا افزایش دستمزدتان بیشتر می گردد.




    چیزهایی که برای محافظت از ایده ها باید دانست
    منبع: farsibiz.com
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    ایده جدیدی به ذهنتان رسیده اما می‌ترسید آن را با کسی مطرح کنید نکند آن را بدزدند. چکار باید بکنید؟


    یکی از پیشنهادات من برای افرادی که به من مراجعه می کنندکه ایده های جدیدی دارند این است که تا آنجا که می توانند ایده شان را با دیگران، مخصوصا افراد مرتبط، مطرح کنند تا ببینند عکس العمل مردم درباره آن چگونه است. نظرات آن ها را گردآوری کنند و به دیدگاه های آن ها توجه نمایند.

    همواره یکی از سوالات بسیار متداولی که با شنیدن این پیشنهاد یا پیش از درخواست خدمات مشاوره ایی از ما پرسیده می شود این است که: «از کجا مطمئن باشم که اگر ایده ام را مطرح کنم، کسی آن را به نام خود استفاده نکند؟ »
    کارآفرینان و صاحبان استارتاپ ها نباید از به اشتراک گذاری ایده هایشان با دیگران بترسند. در حالت کلی، دوستان و اطرافیان و حتی افراد غریبه، سعی خواهند کرد که نظراتشان را برای کمک بیشتر به شما بگویند. به این صورت می توانید کشف کنید که در بخش های مختلف از بازار، و مشتریان احتمالی با سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، میزان سواد و … درباره آن ایده چه فکر می کنند.
    در پاسخ به این نگرانی ها، به دلیل زیر دیگران ایده های شما را نخواهند دزدید:

    کسانی که شما می ترسید ایده هایتان را بدزدند، معمولا به شدت درگیر ایده یا کار خودشان هستند و وقت و انرژی ایی برای ایده ی دیگری ندارند. البته، ممکن است که در ایده شما نکات یا مفاهیمی را بیابند که فکر کنند به درد ایده خودشان هم بخورد و از آن استفاده کنند. مثلا الهام گرفتن از طراحی سایت شما یا روش بازاریابی تان. بسیاری از محصولات و سرویس های موجود و موفق دنیا از ایده ها و محصولات دیگر «الهام» گرفته اند. در واقع آن ها، تکه های مختلف از تکنولوژی ها و محصولات، مفاهیم و ایده های موجود را با هم ترکیب کرده اند و چیز جدیدی خلق شده است. که این دیگر، دزدی به حساب نمی آید.
    یک سوال مهم: آیا ثبت حق انحصاری یک اختراع یا ایده، از آن در برابر دزیده شدن حفاظت می کند؟

    روشی که اغلب برای حفاظ از دزدیده شدن یک ایده مطرح می شود، ثبت آن در مراجع قضایی است. اما این روش، در واقع هدر دادن پول و وقت است. برای نهایی کردن مراحل ثبت یک ایده یا اختراع باید زمان زیادی را صرف کنید، رفت و آمدها و دردسرهای زیادی بکشید. درحالیکه در عوض این زمان و پول را می توانید صرف اجرایی کردن آن ایده بکنید تا به موفقیت برسید.
    تازه، حتی اگر بعد از صرف این همه هزینه و زمان بتوانید آن را ثبت کنید. حالا باید بتوانید از حقوق خود دفاع کنید. اگر کسی یا سازمانی از ایده شما بدون اجازه شما، استفاده کند، کسی نیست که از حق شما دفاع کند. بنابراین برای رسیدن به حق خود، دوباره باید کلی وقت و پول صرف کنید. باید شکایت کنید، وکیل بگیرید، دادگاه های متعدد بروید و بیایید، و … تا ثابت کنید که حق شما ضایع شده است.
    نتیجه اینکه:

    از مطرح کردن ایده هایتان با دیگران نترسید چرا که از این کار بیشتر چیز یاد خواهید گرفت تا از مخفی نگه داشتن آن. همچنین می توان گفت که بهترین راه حفاظت از یک ایده، اجرای آن است. به قول معروف « هرگاه کسی عقیده نویی را ارائه می کند، می داند که ده ها نفر پیش از او نیز آن را در سر داشته اند، اما تنها در سر. »



    https://www.khoshfekri.com/all/%D8%A...C%D8%AF%D9%87/
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    ۸ چیزی که برای محافظت از ایده هایتان باید بدانید؟







    شما ایده ای ارزشمند دارید و
    نگران هستید که دزدیده نشود.
    در این پست آن چه را لازم است برای محافظت از آن بدانید ارائه می گردد.

    ۱- ایده های خام دزیده نمی شوند!

    دارایی فکری (دانش، اطلاعات و طرح های شما) است که ارزشمند است و باید از آن محافظ کرد. بنابراین بین دارایی فکری و ایده ی خام فرق قایل شوید.
    اول از خود بپرسید که آیا یک دارایی فکری دارید یا فقط یک خیال در سر می پروانید.
    تفاوت این دو ساده است.
    اگر مدت ها است که روی ایده خود کار کردید،
    می توانید آن را با جزییات بیان کنید،
    می توانید آن را به شکلی مستند نمایید،
    تبریک!
    شما صاحب دارایی فکری هستید.
    قدم های بعدی را انجام دهید.


    ۲- با مالکیت فکری در ایران آشنا شوید.

    کتاب “راهنمای مالکیت فکری برای کسب وکارهای تجاری“می تواند نقطه شروع خوبی باشد.
    علاوه بر آن به نهادهایی که حامی دارایی های فکری در ایران هستند مانند بنیادملی نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت، ستاد توسعه نانو، صندوق حمایت از پژوهشگران، انجمن علمی حقوق مالکیت فکری و امثال آن ها مراجعه کنید.

    ۳- دارایی فکری خود را مستند کنید.

    مستند سازی می تواند به اشکال مختلف مانند نوشتن، نقاشی کردن، رسم کردن، ساختن، ضبط کردن، شبیه سازی و … انجام شود.

    ۴- دارایی فکری شما جزو کدام یک از انواع مالکیت فکری قرار می گیرند؟

    در ایران ۶ نوع دارایی فکری، اختراع، علامت تجاری، طرح های صنعتی، نشان مبدا جغرافیا، کپی رایت، اسرار تجاری مورد حمایت قانونی مالکیت فکری هستند.

    ۵- با توجه به نوع دارایی فکری خود برای ثبت آن به متولی مربوطه مراجعه نمایید.

    سازمان هایی که متولی مالکیت فکری در ایران هستند عبارتند از اداره کل مالکیت صنعتی، وزارت ارشاد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت آموزش و پروش، معاونت نظارت و برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهور.

    ۶- به هر کس همان قدر اطلاعات بدهید که لازم است بداند.

    نیازی نیست تمام جزییات طرح خود را به همه بگویید.
    مثلا بخش های فنی برای یک سرمایه گذار معمولا جذاب و مهم نبوده و روی تصمیمات او تاثیر چندانی ندارد.
    پس نیازی نیست که اطلاعات فنی را در اختیار سرمایه گذار قرار دهید.

    ۷- قید کنید محرمانه است.

    روی همه ی مستندات خود قید کنید محرمانه است.
    همه افرادی را که به نوع با دارایی های فکریتان مربوط می شوند را از محرمانه بودن اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می دهید آگاه سازید. به آنها بگویید که حق واگذاری به دیگران را ندارند و این اطلاعات صرفا در اختیار آن ها است.
    در صورت لزوم قبل از ارائه دارایی فکری خود می توانید موافقتنامه عدم افشا با طرف مقابل امضا کنید.

    ۸- از یک مشاور خبره کمک بگیرید.

    حفاظت از دارایی فکری یک کار تخصصی و حرفه ای است.
    اگر واقعا چیزی با ارزش دارید، حتما به سراغ حرفه ای ها بروید.
    می دانم که هزینه دارد ولی این مورد را جدی بگیرید.


    بسیار خوب،
    هنوز هم فقط یک ایده خام، مثلا ساختن پایگاه بر روی خورشید یا خودرو با ۱۶ چرخ دارید!
    سعی کنید ایده را تبدیل به یک دارایی فکری کنید تا
    قابل ثبت یا حتی فروختن باشد.
    بدین منظور
    جزییات بیشتری از ایده خود را مشخص کنید. (ایده را بپزید!)

    درباره ایده تان بپرسید
    چرا، چگونه، چه وقت، چه کسی، کجا.
    و پاسخ ها و یافته های خود را مستند کنید.
    مثلا،
    اختراع جنبه های عملکردی یک ایده را نشان می دهد.
    نحوه ی رفتن و ساختن پایگاه بر روی خورشید را می توانید به صورت تصویر، نمودار، نوشته یا … نشان دهید.
    یا طرحی از یک ماشین ۱۶ چرخ را می توانید بکشید. (طرح های صنعتی)
    یک شعر یا مفهوم را می توانید بنویسید. (کپی رایت)
    یک رخداد را می توانید عکاسی کنید. (کپی رایت)
    یک ایده کسب و کار اینترنتی را می توانید در قالب مدل یا طرح کسب و کار تدوین نمایید. (اسرار تجاری)
    و اگر به هر دلیلی نمی خواهید یا نمی توانید
    بر روی ایدیتان کار کنید
    و به عنوان یک دارایی فکری آن را ثبت نمایید،
    در این صورت پیشنهاد می کنم که
    ایده تان را جار بزنید!

    هر چه بیشتر بهتر
    بگونه ای که همگان بداند این ایده مال شما است.
    شما تنها فردی نیستید که این ایده به ذهنتان می رسد
    بنابراین دیر یا زود دیگری ایده ای مشابه آن را ارائه خواهد کرد
    حداقل اینطوری دلتان نمی سوزد که چرا ایده را مطرح نکردید و
    افتخارش به نام شما خواهد بود.
    در رویدادها، جشنواره و همایش ها شرکت کنید.
    مقاله بنویسید.
    در روزنامه، رادیو، تلوزیون و خلاصه هرجا می توانید مصاحبه کنید.
    هر چه بیشتر بهتر.
    سایت راه بیاندازید.
    در شبکه های اجتماعی مطرح کنید.
    در انجمن ها.
    آن را در بانک های ایده درج کنید.
    هر چه می توانید از خود اثر به جا بگذارید
    که این ایده متعلق به شما است.

    با این کار دارید برای ایده تان بازاریابی می کنید و
    شاید کسی بخواهد آن را تبدیل به یک دارایی فکری کند و
    بدین ترتیب به دانش بشری کمک کردید.
    در نهایت اگر هیچ اتفاقی نیافتد
    این کارها شما را مطرح تر می کند.
    به بهانه معرفی ایده،
    خودتان شناخته تر می شوید.
    فعالیت هایی که برای بازاریابی ایده کردید،
    به نوعی بازاریابی برای خودتان می شود و
    بدین ترتیب احتمال گرفتن کارهای بعدی یا
    افزایش دستمزدتان بیشتر می گردد.


    http://www.farsibiz.com/8-%DA%86%DB%...8%D8%A7%DB%8C/
    ویرایش توسط Maryam Homaei : 2018/05/31 در ساعت 07:25
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    حفاظت از ایده

    IP مخفف مالکیت معنوی! در استرالیا، به عنوان چیزی تعریف می شود که داراییِ ذهن شما یا عقل تان را نشان می دهد: با اینکه خیلی مهم است که بتوانید از IP مراقبت کنید اما به همان اندازه هم اهمیت دارد که به مالکیت IP دیگران تجاوز نکنید.
    انواع HP ها شامل موارد زیر می باشند:

    • کپی رایت
    • حق ثبت اختراع
    • علائم تجاری
    • طراحی ثبت شده
    • حقوق تولیدکننده
    • حقوق اخلاقی
    • اطلاعات محرمانه (مثل اسرار تجارت)

    از آشکار کردن زیاد خودداری کنید

    یکی از بهترین راه ها برای امنیت ایده تان، آشکار ساختنِ تنها مواردی ست که واقعاً ضروری هستند. اگر قرار باشد ایده را به یک مشتری بالقوه بازگو کنید تنها جزئیات ضروری را برای انتقال ایده بیان نمایید. اصلاً واجب نیست که همه ی جزئیات نحوه ی کار کردن محصول را ابراز کنید. فقط استثنا می تواند زمانی باشد که با سرمایه گذاران و یا وام دهندگانی که قصد دارند همه چیز را با جزئیات تمام قبل از ریسک مالی روی آن بدانند صحبت می کنید.
    از توافق “عدم افشای شرایط” استفاده کنید

    چنین توافق نامه ای می تواند به شما در محفوظ ماندن ایده ، قبل از آشکار شدن آن برای کارکنان و سایر همکاران کمک کند. لازم به ذکر است که سرمایه گذاران قبل از اینکه با آنها درباره ی این نوع توافق صحبت کنید از چنین توافقی طفره می روند. همین وضعیت برای مشتریان بالقوه نیز یکسان است. بجای درخواست امضا، فقط به چاپ ساده ی بیانیه در برنامه ی کسب وکارتان اکتفا کنید.


    برای ثبت اختراع موقت درخواست دهید

    ثبت اختراع ممکن است پرهزینه تر از استارتاپی که قادر به پرداخت است متحمل شود. در طول فرآیند کار با ایده، ثبت اختراع موقت می تواند از ایده ی شما برای مدت یک سال اول، مراقبت کند. پس از ۱۲ ماه، تاریخ انقضای ثبت شما به اتمام می رسد.
    از علائم تجاری برای نام خود بکار برید

    علائم تجاری می تواند یک لایه ی دیگر از حفاظت را برای ایده تان ایجاد کند. از آنجایی که نام شرکت شما ممکن است با خودِ ایده ارتباط نزدیکی داشته باشد باز هم، با ایجاد علائم تجاری می توانید یک لایه حفاظتی جدید را اضافه نمایید.
    روش دیگر این است که درباره ی دریافت کننده ی ایده تحقیق کنید. این دریافت کننده خواه سرمایه گذار باشد، خواه مشتری بالقوه و یا مسئول بخش. اطلاعات امروزه به سادگی قابل دسترسی هستند. صاحب کسب وکار قبل از تصمیم گیری برای این موضوع که آیا با این کسب وکار همکاری کند یا خیر، می تواند از اعتبار و شهرت مخاطب خود آگاه شود.


    ایده باید مراقبت شود. در این پست راه هایی را برای مراقبت از ایده بیان می کنیم.
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    به ۱۰+۱ دلیل ایده ها دزدیده نمی شوند




    1- کسی که همت و پشتکار و دانش و هم چنین تیم لازم برای اجرا کردن ایده ای را داشته باشد، خودش دارای چندین ایده اجرا نشده در ذهن است و بی تاب و مشتاق اجرا کردن آن ها است تا دزدین ایده دیگران.
    2- اگر ایده خود را بگویید، میتوانید از کمک و راهنمایی و شبکه ارتباطات اطرافیان و شنوندگان برای همراهی با خود استفاده کنید.

    3- ایده و خلاقیت و … انتها ندارد، بر فرض هم که ایده شما را دزدیدند و بهتر از آنچه در نظر شما است، اجرا کردند. اول ک خوشحال باشید چه ذهن پویایی دارید که ایده به این خوبی در آن شکل گرفته است و در مرحله دوم هم انگیزه پیدا می کنید که ایده ای بیابید که این دفعه سریع اجرایی اش کنید.
    4- مهم اجرا کردن است و نه ایده، گوگل اولین موتور جستجو، فیس بوک اولین شبکه اجتماعی، اینستاگرام اولین محل به اشتراک گذاری عکس و … نبودند ولی در زمان درست با روش درست وارد بازار شدند و از پیشینیان خود سبقت گرفتند.



    5- طبق آمار، احتمال شکست اینکه یک ایده کاملا نو برای اولین بار بتواند تجاری شود، بیش از ۷ برابر این است که یک ایده کسب و کار موجود بهینه شود.
    6- بعضی مسئولان و روزنامه نگاران بی اطلاع می گویند که ایده های بچه های نخبه ایرانی را در رویدادهای کارآفرینی می دزدند و به آن طرف آب ها می برند، اول که ما هرچه دیدیم برعکس بوده و این طرف آبی ها از نمونه های موفق آن طرف آبی ها در حال کپی کردن (بومی کردن) هستند و دوم هم به قول ناصر غانم زاده: اگر قبول کنیم ایده ها دزدیده می شوند، خوب پس در جایی باید به فروش برسند، آن مکان کجا است؟

    7- ایده ها را جایی نمی توان ثبت و حفاظت قانونی کرد، بهترین راه حفاظت از ایده ها، عملی کردن سریع و وارد بازار کردن سریع آن و اصلاح مستمر آن است.
    سازمان فرابورس ایران دارای بازاری است که در آن دارایی فکری قابل معامله است. (مخصوص اختراعات ثبت شده)
    8- وقتی ایده تان را بگویید، از ترس اینکه مبادا کسی آن را کپی کند و یا بدزدد، به سرعت دست به کار می شوید و حرکتی می کنید و در پی اجرای آن بر می آیید ولی تا وقتی آنرا در ذهن دارید به خیال اینکه جایش امن است، برای اجرا کردنش فعالیتی نمی کنید.
    9- افراد زیادی را دیده ام که از این لذت می برند که بگویند ایده ای در ذهن دارند که دنیا را تکان می دهد، بعد صبر می کنند تا ایده مشابه آن ها، اجرا شود و سپس وا مصیبتا سر دهند که امکانات نبود وگرنه من باید جای این فرد می بودم.(راهی برای فرافکنی کم همتی خود)

    10- جایی خواندم که هر وقت ایده ای به ذهن شما رسید، در همان لحظه به ذهن ۶ نفر دیگر هم رسیده است.
    11- از تمام افراد موفق سوال کنید؛ ایده ها فقط در طی مسیر اجرا است که تکامل می یابند و بهینه می شوند، و باید آنها را گام به گام اجرا کنید و به تدریج زمان و پول اختصاص دهید. پس برای موفقیت نهایی باید ایده را اجرا کرد.


    https://isfahanplus.ir/11-reasons-no...-stolen-ideas/
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    حفاظت از ایده استارتاپی

    ایده‌ای در ذهن شما شکل گرفته است. نسخه اولیه‌ای از محصولتان را بر پایه این ایده می‌سازید و نهایتا با قراردادن آن در معرض نمایش دیگران، بازخوردهای متفاوت را دریافت می‌کنید. با مشاهده پتانسیل بالای ایده، قدم بعدی شما پیاده‌سازی یک استارت‌آپ، جذب سرمایه و البته ثبت اختراع یا همان درخواست پتنت خواهد بود.
    در این فرایند شاید نامانوس‌ترین واژه برای شما، همین کلمه "پتنت" باشد. مفهومی که شاید پیتر میلر از گروه ثبت پتنت Run8 بیش از هر شخص دیگری بتواند ما را از چند و چون آن آگاه سازد. Run8 مجموعه‌ای از وکلای معمولی نیست. آن‌ها متخصصان سخت‌افزاری با پیشینه موفق در مهندسی، ساخت و علوم رایانه‌ای هستند که پتنت‌هایی را برای استارت‌آپ‌هایی موفق و پیشتاز، ثبت و مدیریت کرده‌اند.
    با این مقدمه، در ادامه گفتگوی انجام شده با پیتر میلر مدیر این شرکت را درباره حق ثبت اختراع یا همان پتنت می‌خوانید:
    با اصلی‌ترین پرسش گفتگو را آغاز کنیم. پتنت چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
    پیتر میلر: در نگاه اول، پتنت یک قرارداد ساده است. قراردادی که به مخترعان و مبدعان، حق محروم کردن دیگران از ساخت و استفاده از اختراع آن‌ها به مدت 20 سال را خواهد داد و البته در این راستا به جهانیان نحوه استفاده و ساخت این اختراع را اعلام خواهد کرد.
    آیا یک پتنت، به‌اشتراک‌گذاشته شدن ایده مورد استفاده یک شرکت را هم دنبال می‌کند؟
    پیتر میلر: بله. این در حالی است که اکثر افراد به پتنت در قالب حقی برای دورنگه داشتن دیگران از ایده مخترع نگاه می‌کنند.
    با این تفاسیر، سیاست‌های استفاده از پتنت در قالب مفهوم منبع‌باز چه جایگاهی دارند؟
    پیتر میلر: هدف اصلی تکنولوژی، تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی است. این در حالی است که ویژگی‌هایی مانند منبع‌باز بودن نیز افزایش کیفیت محصول یا خدمات را هدف قرار داده است. ویژگی که ارتقای آن ارتباطی مستقیم با اندازه جامعه دارد و نهایتا در کنار افزایش مهارت و دانش کاربران، به تولید محصولی شاخص کمک خواهد کرد. در سمت مقابل، منفی‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر جامعه‌ (برپایه قابلیت منبع‌باز)، ازهم گسیختگی و پراکندگی آن است.
    با ثبت پتنت در واقع شما شناسه‌ یا مالکیت معنوی برای ثبت اختراع خاص خود در جهت جلوگیری از ورود دیگران به بازار و نهایتا جلوگیری از پراکندگی آن دریافت می‌کنید. حق مالکیت معنوی و منبع‌باز بودن، دو قابلیتی هستند که در کنار یکدیگر تاثیری شگفت‌انگیز دارند و برخی از موفق‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار از طریق ایجاد توازن میان این شاخص‌ها، موفقیت‌های چشمگیری بدست آورده‌اند.
    شرکت شما یعنی Run8 با استارت‌آپ‌های زیادی همکاری کرده است. رویارویی این شرکت‌‌های نوپا با مفهوم پتنت را برای ما کامل‌تر شرح دهید.
    پیتر میلر: استارت‌آپ‌ها فضایی جالب را تشکیل می‌دهند که پتنت می‌تواند برای آن‌ها نقشی اساسی و تعیین‌کننده را بازی کند. به همین جهت ما در Run8 به دنبال ایجاد شناسه پتنتی برای این شرکت‌های نوپا هستیم.
    پیش از هرچیز مدنظر داشته باشید که داشتن شناسه پتنتی به جذب سرمایه‌گذار برای شرکت شما کمک خواهد کرد. در واقع با استفاده از این مستندات، شما می‌توانید وضعیت کنونی و آینده شرکت خود را به همراه مزایای رقابتی آن، پیش روی سرمایه‌گذاران قراردهید. از سوی دیگر داشتن رزومه قدرتمند در زمینه حق ثبت اختراع می‌تواند به بالارفتن ارزش فروش استارت‌آپ‌ها نیز کمک قابل توجهی کند. به عنوان یک نمونه، در سال 2014 در قالب چیزی در حدود 65 درصد از فروش استارت‌آپ‌ها، نه‌تنها اعضای شرکت و محصولات خریداری شدند بلکه پتنت‌های شرکت نیز سود قابل توجهی را برای صاحبان آن به همراه داشتند.
    شرکت ما تاکنون تجربه کار با پانصد شرکت و سازمان متفاوت را داشته و در هیچ یک از موارد، شکایتی در خصوص نقض پتنت توسط رقبای آن‌ها را شاهد نبوده‌ایم. نهایتا پتنت خوب امکان تمرکز بر روی آنچه در چهارچوب اهداف شرکت شما قرار می‌گیرد (و می‌تواند تولید محصولی ایده‌آن را نیز دربر گیرد) را به همراه خواهد داشت.
    به عنوان شخصی که به یک پتنت نیاز دارد، فرایند درخواست و ثبت را از چه زمانی شروع کنم؟
    پیتر میلر: در صورتی که فعالیت شما را از نقطه صفر درنظر آوریم، در اولین مرحله، شناسایی ایده مورد نظر شما قرار دارد. ایده‌ای که تنها یک طرح مفهومی است و شما هیچ ارزیابی از آن نداشته‌اید و محصول اولیه‌ای بر پایه آن نساخته‌اید. مدنظر داشته باشید که این مرحله، بیش از آنچه تصور می‌کنید از زمان مناسب برای درخواست پتنت، فاصله دارد. در مرحله بعدی، نسخه اولیه محصول را تولید می‌کنید. این محصول ممکن است با ظاهری نه‌چندان جذاب و البته مشکلات مختلفی تکمیل شده باشد اما به هر حال باید آن‌را آزمایش کنید. باید مشخص شود که آیا واقعا کسی به آن علاقه دارد؟ آیا بازار برای ورود محصول شما آماده است؟ با این ارزیابی‌ها می‌توانید به سراغ درخواست حق ثبت اختراع بروید.
    در سال بعدی سعی کنید توسعه هرچه بیشتر و بهینه‌سازی محصول را مدنظر قراردهید. کاربران بیشتری باید محصول شما را آزمایش کنند تا شما بازخوردهای بیشتری در این زمینه دریافت کنید. در این مرحله می‌‌توانید طرح خود را ثبت کنید.
    اگر در طول این یک‌سال متوجه شوم که شخص یا شرکتی بر روی ایده‌ای مشابه کار می‌کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    پیتر میلر: بارها و بارها با مواردی روبرو شده‌ایم که پس از عرضه یک محصول جالب به بازار، دوستان یا آشنایان شما می‌گویند که من ایده را پنج سال پیش داشته‌ام! مدنظر داشته باشید در صورتی که چنین شخصی، ایده خود را به مرحله تولید نسخه اولیه رسانده باشد، همواره پیروز خواهد بود و می‌تواند به‌طور کامل از حقوق خود دفاع کند.
    با این اوصاف چگونه گام برداریم که دچار مشکلات ناشی از نقض پتنت نشویم؟
    پیتر میلر: چیزی در حدود هشت و نیم میلیون پتنت در آمریکا وجود دارد که در قالب چیزی در حدود دو و نیم میلیون از موارد آن‌ها، فرد یا افرادی که مالک پتنت هستند می‌توانند از دیگران به علت نقض حق ثبت اختراع شکایت کنند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مواردی، شناسایی حداقل تعداد ممکن از شرکت‌هایی است که شما ممکن است با آن‌ها رقابت داشته باشید. پس از این، نگاهی دقیق به پتنت‌های آن‌ها داشته باشید و موارد مختلف را بررسی کنید و موارد مشابه را با سرمایه‌گذار خود مطرح کنید.




    http://itiran.com/en/d/69767
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    بهترین راه حفاظت از یک ایده، اجرای آن است

    فلانی این ایده را از من دزدیده. این ایده را سال ها قبل در ذهنم داشتم . ای کاش خودم فرصت داشتم و اجرا میکردم.

    شاید بارها این جملات را گفته ایم و شنیده ایم و بعد افسوس فرصت ازدست‌رفته را خورده‌ایم. چاره کار این است که اگر خودتان دستی در اجرا دارید، بدون معطلی ایده را با هر کم و کاستی در لحظه اجرا کنید یا اگر اجرایتان به اندازه ایده پردازی‌تان قوی نیست، فارغ از هرگونه دلهره که سرانجام اثر به پای که نوشته شود، ایده را به دست طراحی زبردست بسپارید تا با اجرای خوب، ایده خوب شما را تکمیل کند. فراموش نکنید که پشت هر ایده‌ای، هزاران ایده دیگر پنهان است؛ آن‌ها وقتی ظاهر می‎شوند که ایده اول اجرا شود و امتحان خود را پس دهد.


    بهترین راه حفاظت از یک ایده، اجرای آن است
    همیشه به یاد داشته باشید که ایده شما به ذهن ده ها نفر دیگر هم خطور کرده و اگر توسط شما به انجام نرسد، مطمئناً پس از مدتی شاهد اجرای آن توسط دیگران خواهید بود. برنده کسی است که ایده را به هر نحوی، زودتر عملی کند. حتی اگر دلهره این را دارید که ایده تان به سرقت برود، بهترین کار این است که خودتان قبل از همه دست به کار شوید.


    همیشه اولین ها بیشتر دیده می شوند دنیای امروز آبستن حوادث است، گسترش رسانه های مجازی و سرعت انتشار شگفت انگیزشان این فرصت را می‌دهد که در یک چشم به‌هم زدن، میلیون‌ها نفر را در معرض پیام خود قرار دهید. در این میان، اولین و سریع‌ترین‌ها بیشترین مخاطب را صید می‌کنن و باقی رسانه‌ها، به پیام آنها ارجاع می‌دهند. ضعیف‌ترین طرح‌ها از نظر ایده و اجرا، وقتی اولین باشند، بیشترین مخاطب را پیدا می‌کنند تا جایی که ناب‌ترین ایده‌ها با بهترین اجراها که با تاخیر بسیار کم منتشر شده اند، اقبال اولین پیام را نداشته اند.


    هیچ ایده ای از ابتدا کامل نیست
    حتی به علت ترس از اهرم‌های نظارتی و قانونی، انتقاد و توبیخ، در بیان ایده برای دیگران و اجرای آن تعلل نکنید؛ اتفاقا نقد با زیر ذره‌بین بردن ایده، آن را صیقل می‌دهد و کامل می‌کند. بدانید که؛حتی اگر ایده منتشر نشود، خود شما از خلق و بیرون آوردن آن از دنیای ذهنتان، لذت خواهید برد.


    ایده را معطل نگذاریم // بهترین راه حفاظت از یک ایده، اجرای آن است // دیدگاه صادق میر درباره خلق ایده و اکران تمام طرح های ضربتی سال ۹۵ او کافه بازاریابی
  9. #9
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    چطور از ايده‌ی كسب و كار خود محافظت نماييم

    چگونه می توانم از ایده ی کسب و کار خود محافظت کنم؟ چگونه می توانم برای کسب و کار خود سرمایه گذار پیدا کنم بدون اینکه ایده ام لو برود؟ اگر ایده‌ی مرا بدزدند چه میشود؟ در ادامه‌ی مطلب، حقایقی را در مورد محافظت از ایده‌ی كسب و كارتان مطرح می‌كنیم:
    شما مالك ایده‌ی خود نیستید و نمی‌توانید آن را بفروشید.

    ایده مثل یك نسیم تابستانی است، می‌توان از یک ایده خوب استفاده کرد اما نمی توان مالک یک ایده شد و یا حتی آن را از کس دیگری دزدید. ایده، مثل یك لطیفه‌ی خوب است. استفاده از لطیفه‌ی دیگران سرقت محسوب نمی‌شود. البته استثناهایی هم برای این قاعده وجود دارد. مثلا شما می‌توانید حق‌امتیاز یك اختراع، و كپی رایت یك كار جدید(موسیقی، فیلم، كتاب،‌ نرم‌افزار) را به دست آورید. اولین دلیل برای اینكه نمی‌توانید یك ایده را بفروشید این است كه مالك آن نیستید. دومین دلیل این است كه نمی‌توانید كسی را پیدا كنید كه آن را بخرد. شما فقط می‌توانید با ایده‌ی خود یك كسب و كار ایجاد كنید، ارزش‌افزوده خلق نمایید، یك تیم جمع‌ كنید و كاری انجام دهید، تعهد مشتریان را به دست آورید، و به فروش زودهنگام دست یابید. واقعا دلهره آور است ... نمی‌توانم كاری كنم؟ باید ایده‌ام را فاش كنم؟

    اگر فكر می‌كنید می‌توانید ایده‌ی خود را بفروشید، دیگر ادامه‌ی این مطلب را نخوانید، چون این مطلب برای شما نیست. دارید وقت خود را هدر می‌دهید. ولی اگر می‌خواهید كار كنید تا ایده‌ی خود را اجرایی نمایید می‌توانید به سراغ ادامه‌ی مطلب بروید. من می‌خواهم به شما كمك كنم تا جایی كه می‌توانید از ایده‌تان محافظت كنید. هیچ وقت ایده‌تان را شانسی و بدون برنامه‌ریزی فاش نكنید.

    اولین كاری كه باید بكنید این است كه ساكت باشید. بررسی كنید ببینید با چه كسانی و تا چه حد می‌خواهید ایده‌‌ی خود را به اشتراك بگذارید. یادتان باشد اگر كسی ایده‌ی شما را شنید و قبل از شما آن را اجرا كرد دزد نیست.این افراد لیاقت برنده شدن را دارند. و شما هم اگر كاری جز صحبت كردن انجام ندهید سزاوار ضرر و زیان هستید. دومین كاری كه باید بكنید این است كه بفهمید چه كسی نیاز به دانستن این راز دارد و به او بگویید. اگر می‌توانید ایده‌ی خود را به طور كامل به تنهایی اجرا كنید همین كار را بكنید. ولی اگر به تیم احتیاج دارید افراد تیم را با دقت انتخاب نمایید. قبل از اینكه كل ایده‌تان را با آنها در میان بگذارید، احساسات و علایق آنها را جویا شوید. به چه كسی می‌توانید اعتماد كنید؟

    اگر نتوانید در مورد ایده‌ی خود به كسی اعتماد نمایید نمی‌توانید تیم جمع كنید. یادتان باشد ایده به تنهایی هیچ ارزشی ندارد، بلكه كار و فعالیت شما و گاهی حتی تیم شماست که به آن معنا می بخشد. مطمئن باشید كه سرمایه‌گذاران قانونی، ایده‌ی شما را نخواهند دزدید. ولی اگر ایده را در یك گروه 30 نفره (یا بیشتر) از سرمایه‌گذاران مطرح كنید، در این صورت اگر خلافی هم رخ دهد نمی‌توان كسی را متهم نمود.

    شما نمی توانید هم ایده ی خود را مخفی نگه دارید و هم به طور همزمان آن را اجرایی کنید، ولی می توانید هوشمندانه تصمیم بگیرید که تا چه حد در مورد ایده ی خود صحبت کنید. آیا باید ایده‌ی خود را قانونی كنید؟

    برخی از كارشناسان قانونی قبل از اینكه چیزی به آنها بگویید با اصرار از شما می‌خواهند اسناد محرمانه ای را امضا كنید. بهتر است این کار را انجام دهید و در صورت امكان آن را قانونی كنید،‌ ولی به این اسناد اعتماد نكنید و فكر نكنید كه مشکل شما را حل می کنند .
    نتیجه‌ِ‌ی نهایی: در مورد ایده‌تان حرف نزنید، بلكه آن را اجرا كنید.

    تمام روز نگران این نباشید كه چه كسی می‌خواهد ایده‌ام را بدزدد. خودتان پا پیش گذاشته و یك كسب و كار بسازید. هوشمندانه از ایده‌ی خود محافظت نمایید ولی بدانید كه اگر ریسك به اشتراك‌گذاری ایده‌تان را به جان نخرید، فرصت‌ها را از دست خواهید داد.



    چطور از ايده‌ی كسب و كار خود محافظت نماييم
    برگرفته از سایت articles.bplans.com
  10. #10
    تاریخ عضویت
    2018/04/21
    نوشته ها
    1,390
    5
    روابط عمومی
    چگونه از ایده های استارتاپی خود محافظت نماییم

    در این نوشته قصد داریم روشهای حقوقی حمایت از بیان طرح اولیه ایده در یک استارتاپ نو پا را بیان کنیم هسته اولیه هر استارتاپ ایده ای است که به ذهن یک کارآفرین می رسد و هر کارآفرین برای اینکه ایده خود را رشد دهد نیاز به تیمی دارد که بر روی آن ایده کار کننده و ایده را به یک محصول تبدیل نمایند.
    هر محصول نیاز به گسترش دارد و برای اینکار نیاز به سرمایه گذاری هست که حاضر شود بر روی محصول اولیه سرمایه گذاری کند از طرفی نگرانی مدیر استارتاپ این است که چگونه از ایده خود مراقبت کند ؟ چگونه سرمایه گذاری پیدا کند بدون اینکه ایده خود را بطور کامل برای آنها شرح دهد ؟ چگونه کارمندانی استخدام کند بدون اینکه جزییات کار خود را افشا کند ؟ هیچ ایده ای به تنهایی دارای ارزش اقتصادی نمی باشد و هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری بر روی ایده نمی باشد. سرمایه گذار حاضر به مذاکره درباره شرکت ، وب سایت ، نرم افزار یا محصول اولیه هست ولی معمولا هیچ کس حاضر به پرداخت حتی یک ریال برای یک ایده ، هر چقدر هم که خوب باشد نیست . اولین قدم : همه جا درباره ایده خودتون صحبت نکنید

    زمانی که شما یک ایده خوب دارید باید بررسی کنید که آیا این ایده از نظر مردم هم خوب است ؟ آیا راه حل پیشنهادی شما ، بهبودی در وضع کار و زندگی مردم ایجاد خواهد کرد ؟ و از همه مهمتر آیا مردم حاضر به پرداخت پول در برابر ارائه خدمات شما می شوند ؟ قبل از انجام موارد بالا و تحقیق درباره کارایی ایده بهتر است تا حد امکان درباره بازار هدف و مشتریان احتمالی خود تحقیق کنید . هر چه ایده شما جزییات بیشتری داشته باشد و تحقیقات شما کامل تر باشد کمتر نیاز به اشتراک گذاری آن دارید و هر چه ایده کمتر به اشتراک گذاشته شود کمتر احتمال سرقت آن وجود دارد مطرح کردن کلیات با اشخاص دیگر و عدم ذکر جزییات و مزایای کاری شما ، باعث خواهد شد اگر هم کسی ایده شما را کپی کرد همچنان مزیتهای ویژه ایده شما حفظ شود . قدم دوم : قرارداد موسسین

    معمولا شما به تنهایی امکان راه اندازی یک کسب و کار را ندارد و برای اجرای یک ایده نیاز دارید در کنار خود همکارانی داشته باشید که در قالب شریک یا موسس ، شما را در راه اندازی یک کسب و کار همراهی نمایند . شما برای انتخاب شرکای خود معمولا ایده مورد نظر را با دوستان و بستگان نزدیک خود مطرح می نمایید پس احتمال به سرقت رفتن آن بسیار پایین است چون به این افراد اعتماد دارید . ولی مشکل دیگری که در مرحله انتخاب موسسین یک استارتاپ پیش می آید عدم توجه به نحوه مدیریت آینده یک کسب و کار است و آن هم به خاطر ارتباط دوستانه و احساس نزدیکی که موسسین در ابتدای کار دارند. عدم توجه به مسایلی از قبیل : وضعیت مدیریت کسب و کار آیده و مقدار سهام هر شخص در آینده حقدر خواهد بود ؟ در کسب و کار آینده وظایف هر شخص چیست ؟ چه کسی مسئول پرورش و توسعه ایده است و کارهای اجرایی با کیست ؟ این امر ممکن است هسته اولیه اختلافات احتمالی آینده را بوجود آورد و زمانی که شما محصول خود را به بازار عرضه می کنید اختلافات و توقعات پیش امده باعث شود یک کسب و کار قبل از شروع از درون نابود شود نکاتی که پیشنهاد می شود در قرارداد موسسین درنظر گرفته شود
    ۱- سهم هر نفر در درآمد های آتی چقدر است ؟ ۲- هر نفر چقدر کار و چقدر سرمایه ریالی به عنوان آورده خود ، در این مشارکت قرار خواهد داد؟ ۳- ارزش حدودی ایده پیشنهادی چقدر است ؟ ۴- تصمیم گیری درباره پیشنهاد ها چگونه است ؟ ۵- تصویب یک نظر جدید با چه تعدادی از آرا خواهد بود ؟ ۶- هر کسی در این کسب و کار چه مسئولیتی دارد ؟ ۷- در صورت اهمال و کوتاهی در انجام کارها، چگونه باید با فرد خاطی برخورد شود ؟ ۸- در صورت خروج هر یک از موسسین ادامه کار چگونه خواهد بود ؟ و مواردی دیگری که ممکن است جلوی تعارضات احتمالی آینده را بگیرد . قدم سوم : تعهدنامه عدم افشا و محرمانگی اطلاعات


    بهترین روش حمایت از ایده قبل از تبدیل آن به محصول – وقتی که می خواهید ایده خود را در اختیار همکاران تجاری یا کارمند جدید خود قرار دهید- تعهدنامه محرمانگی یا عدم افشای اطلاعات است . بهتر است قبل از اینکه کارمند جدیدی وارد مجموعه شما می شود یا قبل از اینکه شریک تجاری برای توسعه کسب و کار خودتون بگیرید با عقد قرارداد عدم افشا و محرمانگی اطلاعات یا NDA ، اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از افشای اطلاعات کسب و کار را انجام دهید. با عقد قرارداد محرمانگی یا NDA در ابتدا مشخص می کنید چه اطلاعاتی به صورت محرمانه بوده و در صورت افشای این اطلاعات توسط شخصی که اطلاعات در اختیارش قرار داده شده چه ضمانت اجرایی مقرر شده است . از نکات حائز اهمیت در قرارداد محرمانگی منع فعالیت موازی برای کارمندی است که اطلاعات زیادی از جزییات کسب و کار شما دارد . با استفاده از این گزینه می توانید برای مدت محدودی مثلا ۳ سال از پیوستن کارمند خود به شرکتهای رقیب جلوگیری کرده خسارات احتمالی را به حداقل برسانید




    روش های حفاظت از ایده های استارتاپی قرارداد موسسین تعهد نامه عدم افشا مطالب حقوقی استارتاپ
+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 3 123 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 22

مجوز های ارسال و ویرایش