خطا! ورودی را کنترل کنید
خطا! ورودی را کنترل کنید
ورود خودکار ؟
اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
انجمن گفتگو استارتاپ و کار آفرینی
شما در حال مشاهده انجمن گفتگو استارتاپ های ایران هستید، این انجمن با هدف ایجاد بستر گفتگو پیرامون موضوعات حوزه کارآفرینی و کسب و کار های نوپا ایجاد شده است. با عضویت در این انجمن می توانید با اعضای اکوسیستم کارآفرینی کشور در ارتباط باشید.
این انجمن همچنین مرجع کاملی از شتاب دهنده ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، استارتاپ ها، اسامی منتور ها، سرمایه گذاران و فعالان کارآفرینی کشور را گرداوری نموده است.
ما به شما این اطمینان را می دهیم که با جستجو در این انجمن بتوانید هر موضوعی را در رابطه با استارتاپ ها پیدا کنید. کارشناسان ما نیز بطور 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.
این “ایده” که میگن ، دقیقا یعنی چی؟! ایده چیست؟ایده در یک نگاه کلی به خلاقیتها و تراوشهای ذهنی انسان گفته میشود. مفهوم ایده یک مفهوم آسان و ساده است. در محاورههای روزانه از این لغت بسیار استفاده میشود، اما اگر بخواهیم یک تعریف دقیق و علمی ارائه بدهیم کار دشواری است.در فرهنگ فارسی عمید در تعریف ایده آمده است «اندیشه، فکر، خیال، تصور، رأی، عقیده، نیت، سلیقه ادبی و صنعتی»در فرهنگ لغت آکسفورد در زیر لغت ایده چند معنی بیانشده است: 1. یک طرح، فکر یا پیشنهاد، خصوصاً در مورد اینکه در یک وضعیت خاص، چهکاری باید انجام داد.2. یک تصویر یا نشانه در ذهن که نشان دهد انجام چهکاری مطلوبتر است. 3. هدف و مقصود.فرهنگ لغت بازرگانی نیز یک ایده را فکر یا اندیشه خلاق که تلاش میکند یک مفهوم یا هدف را ارائه دهد، توصیف میکند.»این "ایده" که میگن ، دقیقا یعنی چی؟! - استارتاپینگ
مفهوم قانونی یا حقوقی ایدهبا یک نگاه اجمالی به متون حقوقی و نظریات و رویههای قضایی در کشورهای پیشرو در حوزه مالکیت فکری، باید گفت هیچکدام از منابع فوق موفق به تعریف دقیق و جامع که مورد اتفاقنظر تمام صاحبنظران قرار بگیرد نشده است و همین نبود تعریف جامع باعث شده است در بین وکلا، حقوقدانان قضات، بحث درباره ماهیت ایده آنها را دچار سردرگمی کرده و نتوانند از حقوق آن بهدرستی دفاع کنند.بسیاری معتقدند که ایده بهخودیخود ارزش چندانی ندارد. آنچه بهوفور به چشم میخورد ایدههایی است که گاهی قابلیت اجرا ندارند. بهطورقطع یک ایده زمانی ارزشمند است که برای اجرا و تجاریسازی آن، یک نقشه راه واضح وجود داشته باشد. اغلب ایده پردازان از اینکه بخواهند جزئیات بیشتری از ایده را باکسی در میان بگذارند میترسند، زیرا معتقدند، اجرای ایده آنها فقط به سرمایهگذاری نیاز دارد و درصورتیکه کسی سرمایهگذاری بر اساس ایدههایشان داشته باشد، به موفقیت خواهد رسید.اما باید گفت یک ایده قابل دفاع برای شروع کسبوکار باید بتواند در انتها ضمن شروع به کسبوکار، تولید ثروت نیز بکند؛ یعنی بتوان یک ایده را با شناخت موارد لازم و تخمین میزان سرمایه به مرحله اجرا رسانده و کسب ثروت نمود.از یک ایده پس از بروز و بیان باوجود شرایطی بهعنوان اختراع یا طرح صنعتی بهموجب حقوق مالکیت صنعتی و از بیان آن بهشرط اصالت در چارچوب حقوق مالکیت ادبی و هنری حمایت میشود. حمایت از آثار فکری معمولاً نیازمند ثبت ایده است. بنابراین ایده بهتنهایی در هیچ نظام حقوقی موردحمایت نیست و ازجمله اصول مشترک نظام حق مؤلف و حقوق ناشی از اختراعات و مالکیت صنعتی است. این "ایده" که میگن ، دقیقا یعنی چی؟! - استارتاپینگ
تفاوت خیالبافی و ایدهخیالبافی تخیل و آزادی بیقیدوشرط ذهن است که در آن عقل و اراده نقشی ندارد و تفاوت آن با ایده همان مسئله عقل، دوراندیشی، تشریح جزئیات و نحوه اجرای آن است؛ بنابراین صرف اندیشه خام و بدون استراتژی و نقشه راه اجرایی نمیتواند با یک اندیشه هدفمند و دارای استراتژی اجرایی و مقایسه شود.این "ایده" که میگن ، دقیقا یعنی چی؟! - استارتاپینگ
مفهوم ایده در کارآفرینی چیست ؟ واژهی ایده از جمله واژههای کلیدی در بحث کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید است. جالب اینجاست که افرادی که نقشهای متفاوتی در فعالیتهای کارآفرینانه دارند، عموماً نگاه کاملاً متفاوتی هم به مفهوم ایده دارند. بهترین جایی که میتوانید این اختلاف نظر را ببینید، مذاکرهی میان صاحبان ایده و سرمایه گذاران است. صاحبان ایده، گاهی حتی جرأت نمیکنند که جزئیات ایدهی خود را بگویند و معتقدند که ایده، تمام داشتهی آنهاست . از سوی دیگر، سرمایه گذاران در جلسات رسمی (یا در جمعهای خصوصی خود) آنها را مسخره میکنند (یا لااقل جدی نمیگیرند) و میگویند که ایده روی زمین هم ریخته است و هنر اجرای ایده است و پیاده سازی یک ایده و تجاری سازی یک ایده، جز با پشتوانهی پول و سرمایه حاصل نمیشود . به نظر میآید که بخشی از مشکل، در اینجاست که ایده پرداز و کارآفرین، تعریفهای متفاوتی از ایده در ذهن خود دارند و این باعث میشود که با وجود تشابه کلمات، دربارهی دو مفهوم کاملاً متفاوت صحبت کنند. https://motamem.org/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D B%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C/
چگونه می توانیم یک ایده طراحی کنیم؟ به عنوان مثال، ما در کلان شهر تهران با مسائل مختلفی روبرو هستیم. محیط زیست، ترافیک، خدمات شهری و مسائلی از این قبیل. حالا می خواهیم که ایده ای را در یکی از این حوزه ها طراحی کنیم. با در نظر گرفتن آنچه که در مورد شهر تهران و آن حوزه خاص می دانیم و با رعایت آنچه در مورد تفکر انتقادی و خلاق می دانیم، به عنوان مثال می خواهیم در مورد مسائل زیست محیطی، ایده ای را طراحی کنیم. برای این کار سعی می کنیم که این مراحل کلی را طی نمائیم: 1. اطلاعات لازم در مورد وضعیت آن حوزه را جمع آوری کنیم. 2. اطلاعات مان را دسته بندی کنیم. 3. تحلیلی در مورد آن اطلاعات ارائه کنیم. 4. سعی کنیم که این اطلاعات و تحلیل ها را به گونه تازه و نوآورانه یا جدیدی ببینیم. طوری که قبلا کمتر به این شکل تحلیل شده باشد. 5. انتخاب های موجود شهر برای مدیریت این مساله را در نظر بگیریم. 6. فرضیه ها و حدس هایی را در مورد راه حل های احتمالی و مناسب آن مساله در نظر بگیریم. منبع: http://www.1888tehran.ir/article-fa-3.html ایده چیست؟ چگونه یک ایده طراحی کنیم؟ - طراحی صنعتی ایرانی
ویژگیهای یک ایده خوب چیست؟ ایدههایی که گاه در کمترین زمان ممکن، ما را به دنیای خوشبختی و سعادت مادی میرساند که در آن صاحب قدرت و نفوذ فراوان هستیم و هر آرزویی که داریم در آن برآورده میشود و یا نقطه اثری را ایجاد، ارزشی را برای مشتریان ارائه و در نهایت موثر زندگی میکنیم. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا رسیدن به موفقیت، از راه دست یافتن به ایدهای بکر میگذرد؟ آیا ایدهای که در ذهن داریم، کلید همه مشکلات است؟ آیا باید با تمام توان از ایده خود حراست کنیم؟ و نهایتا سوال اصلی این یادداشت که اصولا ایده خوب چه ایدهای است؟ اگر بهدنبال رسیدن به موفقیت هستیم باید توجه داشته باشیم که نکات بسیار ظریف و ناگفتهای در دنیای کسبوکار وجود دارد که رعایت نکردن آنها علاوه بر اینکه ما را به موفقیت نمیرساند، باعث میشود سالهای طولانی تلاش و فعالیتی بیثمر انجام دهیم که نهایتا چیزی جز سرخوردگی برایمان ندارد. یعنی بهنوعی در برخی از فعالیتهای روزانه بیشتر با توهم نیل به موفقیت قدم میگذاریم و شاید گاهی چرخی نو میسازیم و آنقدر در دنیای ذهنی طراحی ایده جذاب خود غرق شدهایم که از تکاپو و پیشرفت پیرامون و رقبای خود غافلیم. در فرآیند کارآفرینی، ایده پلی است بین نیازها و محصولات جدید؛ کارآفرینان همواره بر اساس بررسی وضعیت موجود و تشخیص نیازها، مشکلات، دغدغهها و روشهای بهتر انجام کار به دنبال ایجاد محصولات جدید از طریق ایدههای کارآفرینانه هستند. ایده ما زمانی میتواند مثمر ثمر باشد و در بازار تحول ایجاد کند که راهحلی که ارائه میدهد بهراحتی قابل استفاده باشد و پیچیدگی زیادی برای مشتری نداشته باشد. مشتری با دیدن محصول جدید و با یادآوری دشواریها و دغدغههای خود، پی به کاربرد آن ببرد. ایده محصولات دارای ریموتکنترل با توجه به نیاز به انجام فعالیتی از راه دور آنچنان ساده، کاربردی و ازبینبرنده مشکلات است که هر انسانی بدون پرسش و تنها با لحاظ متغیرهایی مانند قیمت حاضر است در مقابل دریافت آن پول بپردازد. ایدههایی که با تفکر طراحی همراه است و در پی آن بسترهای مناسبی را برای خلق محصولات جدید ایجاد میکنند، جذابیت را چندین برابر میکنند؛ اگر به ادیسون، استیو جابز و... نگاه کنیم، داشتن تفکر استراتژیک طراحی را به وضوح درمییابیم. از طرفی حجم بازار یک محصول، نقش مهمی در موفقیت آن دارد. ممکن است یک ایده بهدنبال برطرف کردن نیاز معدود افرادی باشد و از اهمیت زیادی برخوردار نباشد. در این صورت برای محصول جدید، بازار بزرگی نمیتوان متصور بود که میتواند منجر به شکست آن شود. یعنی احتمال خرید مشتریان کاهش پیدا کرده و در نهایت ریسک توفیق در کسبوکار بالا میرود. زیرساختهای لازم برای اجرایی شدن ایده باید وجود داشته باشد. اگر شما بهدنبال انتقال آدمها با سرعت نور بر روی زمین هستید، نیاز درستی را تشخیص دادهاید اما تا وقتی شرایط معابر، خیابانها و جادهها به شکل موجود باشد، تولید چنین محصولی موفقیت چندانی نخواهد داشت. همچنین فناوریهای مکمل محصول نیز باید وجود داشته باشد تا شما با قرار گرفتن در زنجیره فناوریهای موجود، محصول خود را کاربردی کنید؛ مثلا تولید محصول الکترونیکی در روستایی که هنوز دارای شبکه برق نیست، راه به جایی نخواهد برد. شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سلایق و ترجیحات افراد نیز بر روی موفقیت ایده تاثیرگذار است. شما نمیتوانید بهدنبال تولید محصولاتی باشید که برخلاف باورهای فرهنگی موجود است یا با محدودیتهای سیاسی مواجه است و یا با ذائقه افراد بازار هدفتان سازگار نیست. تولید چیپس حشرات در ایران، تنها صرف هزینهای بیهوده است اما همین محصول میتواند موفقیت فراوانی در کشورهای جنوب شرق آسیا خصوصا چین داشته باشد. گستردگی قلمرو یک کسبوکار بهقدری است که هیچگاه نمیتوان بهتنهایی قدم در آن گذاشت. ایجاد یک تیم مکمل که ابعاد مختلف کسبوکار را بشناسند و مشتاق و همآرمان با هم به دنبال خلق راهحل باشند، یکی از عوامل بسیار مهم در این موفقیتها است. در نهایت، ایده خوب ایدهای است که دغدغه اصلی ایدهپرداز باشد و حاضر باشد برای آن سالها وقت صرف کند؛ در راه تبدیل ایده به محصول، مشکلات طاقتفرسا را تحمل کند و بعد از شکستهای متعدد، دست از اجرایی شدن آن برندارد تا وقتی که به موفقیت برسد. ویژگیهای یک ایده خوب چیست؟ | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها
ويژگيهاي ايده خوب ۱٫ منافع اولين و مهمترين نکته قابل بررسي، منافعي است که يک ايده دارد. اگر ايدهاي هيچ منفعتي را در بر نداشته باشد، در اين صورت ارزش بررسي را ندارد. در مورد منافع و فوايد يک ايده بايد سوالات زير پرسيده شود: اين فوايد کدامند؟ دامنه گستره اين فوايد احتمالاً چه اندازهاي ميتواند باشد؟ اين فوايد به چه چيزي وابستهاند؟ دوام و ديرپايي اين فوايد تا کجاست؟ به دست آورنده اين منافع کيست؟ آيا چنين منافعي مستقيماً به جيب توليدکننده ميرود يا نصيب خريدار ميشود؟ گستردگي دامنه منافع بايد با دلايل و اطلاعات منطقي درباره دليل پذيرفتن آنها، به خوبي تشريح و تبيين شود. ۲٫عملي بودن در باره اين که عملي بودن بايد مقدم باشد يا نه جاي بحث دارد. اگر ايدهاي عملي نباشد پس چرا به خاطر منافع آن خود را به زحمت بيندازيم؟ دليل اين که چرا منافع موضوعي بايد در اوليت باشد، اين است که اگر اين منافع شايان توجه باشند، پس بايد کوشش بيشتري به کاربرد تا راهي براي عملي کردن آن ايده پيدا شود. گاهي ايدهها کارساز نيستند، زيرا در تضاد با برخي اصول اساسياند. گاهي اوقات ايدههايي به علت نقض برخي قواعد و مقررات يا اين که آشکار خلاف قانوناند قابل اجرا نيستند. گاهي هم حتا ممکن است اعمال نفوذ در جهت تغيير دادن مقررات کاري با ارزش باشد. عمل به برخي ايدهها ممکن نيست. زيرا روش استاندارد يا مطلوبي براي انجام آنها وجود ندارد و يا فنآوري مربوطه در دسترسي نيست. نمونهها فراواني از ايدههاي بسيار موفق وجود دارد که اولين واکنشي که نسبت به آنها نشان داده شده است اين بوده که «اين ايده نميتواند ايده خوبي باشد». اين تنها پافشاري شخص پيشنهاد دهنده است که سرانجام راهي براي تحقق آن پيدا کرده است. چه بسا که در اين مقطع بسياري از ايدهها پذيرفته نشوند، آن هم به دليل نبود راهي ممکن براي انجام آنها. اما اگر فوايد ايدهاي به اندازه کافي قوي و مستدل باشد آن وقت با اقدامات معيني ميتوان راهي براي اجراي جست. ۳٫ منابع آيا براي به کار انداختن اين ايده منابع لازم را در اختيار داري؟ آيا برآنيم تا منابعي را به آن اختصاص دهيم؟ هزينه مالي اجراي اين ايده چقدر است؟ از لحاظ مالي چه وقتي را بايد صرف آن کرد؟ هزينه ساعت کار چه قدر و در چه سطح است؟ هزينهاي که صرف حل اختلافات و رفع پيچيدگيهاي کار خواهد شد چه قدر است؟ چه کسي قرار است آن را به کار گيرد؟ چه کسي قرار است مسئوليت آن را به عهده گيرد؟ اگر فقط منابع در دسترس ما نباشند، در اين صورت تصميمگيري آسان خواهد بود. اما اگر منابع تامين اعتبار در اختيار ما باشند، آن وقت تصميمگيري يکي از اولويتها و مقايسه خواهد بود. ۴٫ متناسب بودن ايدهها آيا اين ايدهها فراخور کار سازمان ميباشد؟ معني و مفهوم «متناسب بودن» يا در خور بودن، موضوعي پيچيده و در عين حال بسيار مهم است. آيا اين ايده در خور کار اين سازمان هسا؟ امکان دارد ايدهاي براي شخص تازه واردي که ميکوشد وارد بازار کار شود مناسب باشد. ايده ديگر ممکن است فقط مناسب سازمان بزرگي باشد که در بازار از قدرت کافي براي عملي کردن آن ايده برخوردار باشد. آيا اين ايده با سياستها، استراتژيها و اهداف شرکت جور در ميآيد؟ آيا اين ايده با افکار و عقايد و توقعات عمومي جور در ميآيد؟ آيا اين ايده با خواستها و اميدهاي تحليلگران بازار سهام متناسب است؟ آيا اين ايده متناسب است با انگيزه کساني که بايد بي درنگ مسئوليت اجراي آن را برعهده گيرند؟ سهم من در اين ايده چيست؟ مشکلي که در متناسب بودن و جور بودن ايده وجود دارد اين است که فقط ايدههاي سنتي با رفتار معمول و متعارف سازماني مناسب است. بنا بر اين هيچ ايده نويني مناسب نخواهد بود. در عين حال به اجرا در آوردن يک ايده نو، چنان چه متناسب با سبک و سياق و اهداف سازماني نباشد، کار مشکلي است. ممکن است ايدهاي بسيار ارزشمند و کارامدي به دليل نبود همين متناسب بودن به شکست بيانجامد. بررسي دقيق «بهترين جايگاه» براي يک ايده، يافتن راهي است براي برآوردن مناسبترين جايگاه براي آن ايده. يک چنين بررسي و برآوردي از خود ايده آن قدرها هم مورد ندارد بلکه آن چه اهميت دارد يافتن جايگاهي است که چنان ايدهاي با آن جور و هماهنگ درآيد. منبع: خلاقيت کارآمد. ادوارد دوبونو ويژگيهاي ايده خوب - شکارچی ایده
۳ ویژگی مشترک بهترین ایده های کسب و کار۱- ایدههای بزرگ میتوانند ارزیابی شونداین روزها امکان ارزیابی کردن ایدهها به واسطهی پیشرفت تکنولوژی بسیار آسان شده است. بهعنوان مثال در زمانهای قدیم شرکتهایی مانند کوکاکولا برای اینکه ایدهی تأسیس شعبات خود را ارزیابی کنند مجبور بودند که شعبهی خود را بهصورت فیزیکی در آن منطقه افتتاح کرده و تمام امکانات آن را فراهم کنند و بعد از گذشت مدتی ببینند که آیا توانستهاند به هدف خود برسند یا خیر. اما در مقایسه زمانی که شرکت واتساپ به فیسبوک فروخته شد، تنها ۵۵ کارمند داشت و توانست ۴۲۰ میلیون کاربر جدید به فیسبوک اضافه کند. بنابراین به دنبال ایدههایی باشید که با استفاده از امکانات پیشرفتهی تکنولوژی قابلیت تحلیل و ارزیابی شدن را داشته باشند. ۲- ایدههای بزرگ تکرار شونده هستندتمام ایدههای بزرگ یک شبه ساخته نمیشوند. ترتیب ساخته شدن بسیاری از آنها به این صورت است که کارآفرینان ابتدا یک مشکل خوب را در یک صنعت رو به رشد شناسایی میکنند و ایدههای خود را به صورت تکرار شونده ارائه میدهند. بهعنوان مثال اگر ایدهی راهاندازی یک سایت جواب نداد سعی میکنند اپلیکیشن آن را بسازند. بسیاری از کسبوکارهای بزرگ به این صورت شکل گرفتهاند. بعضی از ایدهها نیاز دارند که جایگاه مناسب خودشان را پیدا کنند بنابراین باید به صورت تکرار شونده حالتهای مختلف را امتحان کنند تا درنهایت به موفقیت برسند. ۳- ایدههای بزرگ استحکام دارندایدههایی موفق هستند که ارائه دهندگان آنها میدان مبارزه را بهراحتی ترک نکنند. و در این زمینه افرادی موفق هستند که واقعا میخواهند برنده شوند و از شکست خوردن در این مسیر نمیترسند. ایدهها توسط سازندگان آنها شکل میگیرند نه سختیهایی که در مسیر محقق شدنشان قرار دارد. https://www.zoomit.ir/2017/7/7/18874...ave-in-common/
ویژگی های یک ایده کاری خوب چیست ؟ویژگی های یک ایده فوق العاده برای شروع کسب و کارنکته ای که بیشتر در مورد ایده خوب برای کسب و کار بیان می شود، سادگی آن ها است. باید بتوان ایده را به خوبی و سادگی توضیح داد. برای ورود به یک کسب و کار و شروع فرایند کارآفرینی خلاقیت برای کارآفرینان بسیار مهم است و این موضوع بستگی زیادی به ایده شما برای کار دارد. هیچ محدودیتی هم قرارگرفتن ایده های شما در یک حوزه مشخص وجود ندارد. می توانید ایده هایتان را از موضوع اسباب بازی گرفته تا بسته بندی شکل بدهید. اما آیا این ایده ها کار می کنند؟ هیچ کس جواب مشخصی برای این سوال ندارد. اما تلاش برای به ثمر نشستن ایده خوب برای کسب و کار و تبدیل آن ها به محصولات واقعی شاید ارزشش را داشته باشد. تنها نگرانی که در این میان وجود دارد این است که کمپانی ها در نهایت کار خودشان را می کنند. ایده متعلق به شما است ولی این مجموعه مورد نظر است که بر روی محصول نهایی نظر می دهد. اما با این حال خواندن این نکات برای پیشبرد ایده ها خالی از لطف نیست و می تواند موثر واقع شود: 1- ایده ای را کار کنید که بازار خوبی برای آن وجود داشته باشد!البته غیرممکن هم نیست که بر روی بخش حاشیه ای و کوچک بازار تمرکز کنید و به موفقیت برسید. اما سعی کنید تا بازارهای بزرگ تر را در نظر بگیرید. این کار قطعا کمی سخت تر از حالت معمول است، اما وقتی مبلغی که در ازای دریافت حق امتیاز ایده هایتان دریافت می کنید به دستتان برسد، اوضاع کمی فرق خواهد کرد. 2- از اینکه محصولتان می تواند با قیمت معقولی به بازار عرضه شود اطمینان حاصل کنید!اگر در بازار رقابتی محصول شما بتواند با قیمت خوبی ارائه شود، برگ برنده بزرگی برای شما خواهد بود. اما اگر ایده ای داشته باشید که نیاز به تجهیزات و ساز و کار جدید داشته باشد، کار سخت تر خواهد شد و باید بتوانید کمپانی را متقاعد کنید که این هزینه در نهایت به نفع آن ها خواهد بود. به همین دلیل است که ایده های خیلی بزرگ خیلی برای شروع کسب و کار مناسب نیستند و احتمال شکست خوردن آن ها بیشتر است. 3- روی ایده هایی سرمایه گذاری کنید که سودآور باشند و راحت توضیح داده شوند!آموزش دادن به مشتریان کار بسیار پیچیده و هزینه بری است. این جا است که ارزش بیانیه یک جمله ای شما در توضیح محصولتان مشخص می شود. آیا می توانید فایده محصولتان و اینکه اصلا به چه کاری می آید را در چند کلمه و کوتاه و مختصر توضیح دهید؟ در واقع باید بتوانید. نقطه قوت ایده خوب برای کسب و کار در همین است. در غیر این صورت کمی شانستان برای باز شدن درهای ورود پایین خواهد آمد. بعضی از ایده ها تحت هیچ شرایطی نمی توانند حق امتیاز بگیرند، مثل بسیاری از دستورهای آشپزی خاص که حق کپی رایت در مورد آن ها وجود ندارد. مگر اینکه محصول متعلق به بخش بسته بندی و یا تحویل بار باشد. همین نکته در مورد بخش نرم افزار هم صادق است. گرفتن حق امتیاز ممکن است، اما کار بسیار دشواری است. بعضی اوقات هم فقط چند کمپانی خاص کل بازار را به صورت انحصاری تحت اختیارشان دارند. در این شرایط انگیزه برای خلاقیت و نوآوری و به تبع آن ورود ایده خوب برای کسب و کار و گرفتن حق امتیاز بسیار پایین می آید. البته همیشه استثنا هم وجود دارد. باهوش باشید. اجازه ندهید کسی متقاعدتان کند که دریافت حق ثبت اختراع برای شما الزامی است. هیچ کمپانی وجود ندارد که قبل از شنیدن ایده شما و توضیح درباره آن بتواند شما را مجبور به گرفتنِ حقِ ثبت کند. پس نگران ساده بودن ایده هایتان نباشید و دنبال کمپانی هایی بگردید که نوآوری و ایده ها برایشان اهمیت دارد. ویژگی های یک ایده کاری خوب چیست ؟
ایده های استارتاپیایده های استارتاپی فاکتور مهمی برای مقایسه استارتاپ های خارجی و ایرانی است. درصد بالایی از تفاوت ایده ها، به علت شرایط اکوسیستم و فرهنگ کشورها است. برای مقایسه استارتاپ های خارجی و ایرانی، شرایط فوق را نادیده گرفته و ویژگی ایده های استارتاپی برتر را بررسی خواهیم کرد. ویژگی ایده های استارتاپی: مهم ترین ویژگی مشترک در ایده های استارتاپی برتر، حل مشکلات روزانه مردم است. ویژگی دوم علاقه به کسب و کاری است که این ایده، راه اندازی میکند. ایده های استارتاپی را در سه بخش میتوان خلاصه کرد: ۱- آن دسته از ایده ها که از ایده های برتر شرکت های خارجی و داخلی کپی برداری می شوند. ۲- ایده هایی که از ایده های برتر شرکت های خارجی و داخلی شبیه سازی می گردند. ۳- ایده های تازه در نوع اول و دوم، ریسک کمتری وجود دارد. در نوع سوم، امکان برپایی کسب و کار تازه ای وجود خواهد داشت؛ اما این احتمال نیز وجود دارد که افراد دیگری، ایده شما را کپی کنند. برای اینکه شما در ایدهی خود، کسب و کار موفق تری نسبت به رقبا داشته باشید، نیاز مبرم به بازاریابی و فرهنگ سازی مناسب دارید. ایده های استارتاپی - استارتاپ های موفق ایرانی - استارتاپ های موفق خارجی - فراپیامک
مشاهده قوانین انجمن